Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Motor oververhit en andere problemen

Motor oververhit en andere problemen 24 okt 2020 18:54 #1221033

Is de waterpomp niet ook het probleem van je temperatuur issue? Zou mij niet verbazen.. eens een behoorlijk verstopte inlaat gehaald, kon nog net half gas. Inlaat gereinigd ( onder de boot en vervolgens de wierpot) en probleem opgelost ..
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Laatst bewerkt: 24 okt 2020 19:01 door ISO788 Hans.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor oververhit en andere problemen 24 okt 2020 18:57 #1221036

Het zou kunnen dat de revisie van de koelwaterpomp de motortemperatuur al naar beneden brengt door een grotere opbrengst. Dat resultaat zou ik eerst afwachten.
Deelnemer aan het forum sinds 21 augustus 2008
www.waterrimpels.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor oververhit en andere problemen 24 okt 2020 19:05 #1221037

  • mim
  • mim's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 275
Het temperatuur probleem kan een gevolg zijn van slechte koeling motorblok door te veel afzetting van kalk en roest. Wat bij mij direct resultaat had: buitenkraan dicht, thermostaat eruit, thermostaathuis terugzetten, motor even droog laten lopen, 2 flesjes zoutzuur a 500ml <10% en 2 flesjes harthout ontgrijzer a 500ml(oxaalzuur 5%)(bouwmarkt) in de wierbak bij lopende motor en dat mengsel er na een uur of zo weer uit laten lopen (en opvangen), met waarschijnlijk een enorme troep erbij. Probleem was bij mij direct opgelost. Dat recept staat ergens op dit forum.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor oververhit en andere problemen 24 okt 2020 19:10 #1221038

  • mithras
  • mithras's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 898
@isohans (vergeten te quoten) :Zou kunnen maar dan moet ik nu gaan zwemmen. Ik wil de boot oo de kant in arnhem want er moet nog veel meer gebeuren. In arnhem reinig ik de inlaad sowieso goed.
Laatst bewerkt: 24 okt 2020 19:11 door mithras.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor oververhit en andere problemen 24 okt 2020 19:17 #1221041

  • mithras
  • mithras's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 898
Hurleyzeiler schreef :
Het zou kunnen dat de revisie van de koelwaterpomp de motortemperatuur al naar beneden brengt door een grotere opbrengst. Dat resultaat zou ik eerst afwachten.

Ernstige vervuiling thermosstaat huis en thermosstaat zou toch kunnen leiden tot niet goed Openen wanneer de temperatuur op loopt? En dus minder koeling? De thermosstaat is nu al los die moet sowieso weer in elkaar dus veel meer werk is het niet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor oververhit en andere problemen 24 okt 2020 19:31 #1221047

mithras schreef :

Ernstige vervuiling thermosstaat huis en thermosstaat zou toch kunnen leiden tot niet goed Openen wanneer de temperatuur op loopt? En dus minder koeling? De thermosstaat is nu al los die moet sowieso weer in elkaar dus veel meer werk is het niet.

Ja, de thermostaat moet goed werken, maar bij probleem oplossen helpt het om stapsgewijs het probleem op te lossen, dus bij de constatering dat de koelwaterpomp lekt daar beginnen. Is dat verholpen en de motor loopt nog steeds warm, dan over naar de volgende stap.
Deelnemer aan het forum sinds 21 augustus 2008
www.waterrimpels.nl
Laatst bewerkt: 24 okt 2020 19:43 door Waterrimpels.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor oververhit en andere problemen 24 okt 2020 22:07 #1221077

mithras schreef :
@isohans (vergeten te quoten) :Zou kunnen maar dan moet ik nu gaan zwemmen. Ik wil de boot oo de kant in arnhem want er moet nog veel meer gebeuren. In arnhem reinig ik de inlaad sowieso goed.
Ik bedoelde het niet te letterlijk. Zou wel kunnen natuurlijk. Maar je ontkoppelde hete motor van de lekkende pomp. Mijn opmerking bedoelde ik te illustreren dat je met beperkte water doorvoer ook een heetlopende motor kan krijgen... en dat je dus na de pompreparayie ook van je hitteprobleem verlost bent...
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor oververhit en andere problemen 24 okt 2020 22:14 #1221079

ik kan je de tip geven hoe wij auto blokken deden schoonmaken van binnen .
Dit zal je ook kunnen toepassen op een boot blok zolang je de water kan opvangen en los er in kan lopen.
Een leiding op de uitgang en naar een grote opvangbak zal voldoende moeten zijn .
Daarna de slang om hoog brengen zodat de inhoud niet uit de blok loopt .
Nu weet ik niet of er een slang bij jou op de ingang en uitgang gezet kan worden .

Maar we maken de blokken schoon met simpele allesreiniger die we in de motor laten zitten (let op dat is de reden waarom de langen hoger dan de blok moet zijn )
En daarna in paar uur uit laten lopen en op die manier de aanslag inwendige schoonmaakte .

Waarom alles reiniger ?dat was niet schadelijk voor de koppakking en seals .
Na spoelen deden we met een brandslang in de ingang en dan de motor starten
Dit deden we wel zonder thermostaat .

Dit was in de tijd van de jaren 80 en 90 waar vaak nog water in de blokken zaten en in de winter wat antivries .
Tja roest interne verstopte boel ook wel eens .
dyslectisch ( ben niet altijd duidelijk )
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor oververhit en andere problemen 25 okt 2020 08:09 #1221112

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15813
Zoutzuur lost roest op. Ik heb mijn md7a ook gespoeld met zoutzuur en oxaalzuur. Werkt prima. De eerste keer deed ik het met spul van Starbrite. Wel wat duur, 20,— de ltr, maaar gek genoeg had ik toch het gevoel dat dat het beste werkte.
Koop 2 flessen, meng deze met 4 tot 6 ltr water totaal en pomp het in etappes door je blok.
Samen met een goed werkende pomp, thermostaat en het spoelen verwacht ik dat je een heel eind bent. Eenmaal thuis kan je verder nadenken.
Kijk ook even bij de te koop sectie. Daar heb ik een koppakking setje te koop staan. Misschien wat voor je?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor oververhit en andere problemen 25 okt 2020 10:45 #1221174

  • mithras
  • mithras's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 898
Thermosstaat inlaat zat helemaal vol gekaaid de overflow en huis redelijk open. Maar dat verklaart opzich het sterk verminderde water uit de uitlaat. Zegt helaas niets over de koelprestaties van de. Motor maar als het goed is ga ik wel veel meer water uit de uitlaat krijgen straks. Duimen maar :)

Kan wellicht ook te maken hebben met het kapot gaan van de pomp seals. De druk neemt wel toe denk ik als er bijna geen water door kan.
Laatst bewerkt: 25 okt 2020 10:48 door mithras.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor oververhit en andere problemen 25 okt 2020 12:03 #1221207

wat oorzaak en wat gevolg is is lastig te zeggen idd. Minder/ geen lekkage in de pomp geeft zeer veel meer water druk (misschien ook ff de olie checken op water in de olie (bruinige smurrie).
Maar wanneer dat niet weg kan blaast dat misschien de keerringen er uit.. Zou kunnen, maar omdat de seals en lagering ook wel een veel voorkomende slijtage is kan het ook de oorzaak zijn van slechte koeling ipv gevolg.
ben benieuwd naar je ervaring. Succes er mee iig.
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor oververhit en andere problemen 25 okt 2020 12:06 #1221209

  • mithras
  • mithras's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 898
Ik laat hier wel weten hoe het afloopt kan wel een weekje duren tot de pomp gemaakt is.

Thanks all
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor oververhit en andere problemen 25 okt 2020 14:59 #1221266

mithras schreef :
Ik laat hier wel weten hoe het afloopt kan wel een weekje duren tot de pomp gemaakt is.

Thanks all

Een week? As opzuiveren en nieuwe seals plaatsen kost hooguit een uur of misschien twee .
Toen ik dat een keer moest laten doen op Norderney bij de Boer ( schlosserei-deboer.de/) kostte het me amper 30 minuten en dat ding is na nu al zo'n 1000 draaiuren nog steeds dicht .
Als er een nieuwe as nodig is kan het natuurlijk langer duren maar dat soort seals hoort eker een goede dealer wel in voorraad te hebben.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor oververhit en andere problemen 25 okt 2020 17:42 #1221326

  • mithras
  • mithras's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 898
Is meer dat ik ook pas volgende week weer richting rotterdam en krimpen kan. Zou best kunnen dat het eerder klaar is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor oververhit en andere problemen 25 okt 2020 17:52 #1221331

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8314
Ik wil je niet ontmoedigen, maar.

Een van de zwakke punten van een direct gekoelde motor, is dat er een oneindige voorraad aan kalk, zout en algen worden aangevoerd.

Een paar jaar geleden heb ik om die reden de MD11C uit mijn bootje uit elkaar gehaald. Tot en met de cilinderbussen uit de koelblokken persen. Daar kwam VEEL troep uit. Een aantal koelkanalen tussen de cilinders en de kop waren totaal dicht.

Dit was NADAT ik schoonmaakazijn in het blok had laten weken. Dat hielp geen barst.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor oververhit en andere problemen 25 okt 2020 18:08 #1221338

  • mithras
  • mithras's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 898
Joop66 schreef :
Ik wil je niet ontmoedigen, maar.

Een van de zwakke punten van een direct gekoelde motor, is dat er een oneindige voorraad aan kalk, zout en algen worden aangevoerd.

Een paar jaar geleden heb ik om die reden de MD11C uit mijn bootje uit elkaar gehaald. Tot en met de cilinderbussen uit de koelblokken persen. Daar kwam VEEL troep uit. Een aantal koelkanalen tussen de cilinders en de kop waren totaal dicht.

Dit was NADAT ik schoonmaakazijn in het blok had laten weken. Dat hielp geen barst.

Ja daar ben ik ook bang voor, op dit moment zit de prioriteit vooral op het naar arnhem kunnen varen. Als ik zie wat voor een troep er in het thermosstaat huis zit zal het mij verbazen als de kanalen in het blok netjes vrij zijn. Maar goed stap voor stap. Als ik arnhem red zal ik daar de kop lichten en de rest goed schoon maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor oververhit en andere problemen 25 okt 2020 18:53 #1221371

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Het warm lopen van de motor is en bekent probleem voor direct gekoelde motor en is alleen goed op te lossen door de cilinderkop van de motor te halen en de koelkanalen goed schoon te maken.


Bij de md7 zijn de overgangen van cilinderkop naar onderblok een aantal gaten van z’n 7mm en die gaan dicht zitten met roest en andere aanslag.

Ik heb om mijn site een soortgelijke probleem met een md11 beschreven :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor oververhit en andere problemen 25 okt 2020 19:17 #1221381

  • mithras
  • mithras's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 898
Fer schreef :
Het warm lopen van de motor is en bekent probleem voor direct gekoelde motor en is alleen goed op te lossen door de cilinderkop van de motor te halen en de koelkanalen goed schoon te maken.


Bij de md7 zijn de overgangen van cilinderkop naar onderblok een aantal gaten van z’n 7mm en die gaan dicht zitten met roest en andere aanslag.

Ik heb om mijn site een soortgelijke probleem met een md11 beschreven :)

Is het erg schadelijk om 120km te varen met 86 graden op het blok? Dat is de grens die ik vrijdag heb aangehouden. Temp alarm gaat dan niet af. Dit is gemeten met een ir meter ter hoogte van de cilinders.

Inmiddels ziet de thermosstaat deksel er iets beter uit.
Laatst bewerkt: 25 okt 2020 19:20 door mithras.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor oververhit en andere problemen 25 okt 2020 19:23 #1221386

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Tja dat vind ik lastig om te beoordelen

Ik kom md7 motoren tegen die cilinderwant beschadigen hebben doordat de zuiger uitzet bij een te hogen motor temperatuur

Volvo Penta is gestopt met het ondersteun van onderdelen voor de md6 en md7, dit betekend oa dat zuigers en lagerschalen niet meer leverbaar zijn.

Ik zou je het temperatuur probleem oplossen om schade of meer schade te voorkomen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor oververhit en andere problemen 25 okt 2020 19:35 #1221394

  • mithras
  • mithras's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 898
Fer schreef :
Tja dat vind ik lastig om te beoordelen

Ik kom md7 motoren tegen die cilinderwant beschadigen hebben doordat de zuiger uitzet bij een te hogen motor temperatuur

Volvo Penta is gestopt met het ondersteun van onderdelen voor de md6 en md7, dit betekend oa dat zuigers en lagerschalen niet meer leverbaar zijn.

Ik zou je het temperatuur probleem oplossen om schade of meer schade te voorkomen

Wat is de correcte temperatuur? Want ik lig nu op een passanten plek en wil dasr zsm weg. Ik wil graag het temperatuur probleem oplossen maar de kop los halen is iets wat ik nooit gedaan heb doe dat liever als ik geen druk voel om te vertrekken.

Weet je iemand die naar de motor kan kijken op lokatie? Krimpen aan de lek
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor oververhit en andere problemen 25 okt 2020 20:00 #1221413

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15813
86 is wel heet natuurlijk, maar als je pomp het weer goed doet, je thermostaat goed is en je het blok gespoeld hebt moet je pas verder denken. Eerst kijken wat dat uithaalt. Ik denk genoeg en de moeite waard.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor oververhit en andere problemen 25 okt 2020 20:00 #1221414

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 7045
De VolvoPenta dealer Mulder motoren zit in Ridderkerk. Bel die eens.
Geen paniek: repareer eerst maar eens de waterpomp. Wie weet valt het mee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor oververhit en andere problemen 25 okt 2020 20:04 #1221418

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7040
Als je nog nooit een cilinderkop hebt gedemonteerd zou ik er niet aan beginnen onder die omstandigheden.

Probeer eerst even met azijn en/of andere middeltjes zoveel mogelijk de rommel uit de koelkanalen te krijgen. Dan gewoon de pomp erop zetten, en gaan proberen je doel te halen.

Zodra je mogelijkheden heb, de mast er weer op, en zoveel mogelijk te gaan zeilen.
Of motorzeilen, dat scheelt aanzienlijk.

Komt goed, heb vertrouwen, en blijf rustig en logisch nadenken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor oververhit en andere problemen 25 okt 2020 20:05 #1221419

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7040
Test ook even de thermosstaat, kan je doen in een pan met water erin op het gasfornuis.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor oververhit en andere problemen 25 okt 2020 20:06 #1221420

Ik zou eerst je gerepareerde pomp proberen icm schone thermostaat.

Doe even een serieuse poging om je blok te spoelen, dat levert je denk ik het beste resultaat.

Vergeet niet de olie te checken?? Op hoge temperatuur gaat je olie ook eerder stuk.

Als je pomp, thermostaat en doorspoelen doet dan heb je de zaak denk ik onder controle. ALs je serieus met deze boot en motor door wil dan is het denk ik nog steeds aanbevelenswaardig om de kop er af te halen.

Succes!
Contest 36s Camelot
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.175 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl