byBibi schreef :
Als je een motor met intercooler hebt, dan heb je dus geen aftappunt neem ik aan? Ik heb een MD11C met intercooler. Ik ben wel eens op zoek geweest naar dat aftappunt, kon niks vinden.
Dan doe ik de antivries dus wel meteen in de wierpot zonder af te tappen? Ik zag een thread van 2011 waar ze bij een intercooler systeem de motor warm lieten draaien en de slang van de wierpot in een jerrycan antivries stopten. Na 2,5 liter antivries kwam er roze vloeistof uit de uitlaat. Ik heb een jerrycan antivries gekregen die de haven gebruikt omdat die helemaal milieuvriendelijk zou zijn. Maar ik wil het graag goed doen zonder verspilling, milieuschade of schade aan mijn motor.
Ik ben heel nieuw. Eerste boot, eerste jaar, nul ervaring en weinig tot geen mensen met kennis van zaken in mijn omgeving... Dus alvast dank voor alle inbreng, zeker als die in Jip en Janneke taal is geschreven.
Een motor met intercooler heeft 2 gescheiden koelsystemen:
1. Koelwater met antivries door het motorblok. Dit is een gesloten systeem, het koelwater wordt eindeloos rondgepompt. Net zoals bijvoorbeeld in een auto. Om dit koelwater weer af te laten koelen heb je iets nodig. In je auto is dat een radiateur. Maar dat is niet praktisch op een boot (je vaart niet hard genoeg voor voldoende rijwind
(of vaarwind). En het is een groot ding... daar hebben ze systeem 2 voor bedacht:
2. Koelwater systeem 2 (ook wel raw water systeem in engels) zuigt buitenwater aan (kan dus zout of zoetwater zijn, afhankelijk van waar je vaart) via een gat in de romp met afsluiter. Na de afsluiter zit meestal een wierfilter. Dat pompen gebeurt doot een apart pompje, een impeller pomp).
Die pompt dat buitenwater door een warmtewisselaar (soort radiateur). Dat water koelt dan water uit systeem 1. Daarna wordt het water in de uitlaat gespoten (“natte uitlaat”), om deze te koelen en het geluid te dempen. Daarna komt het water door een doorvoering in de romp aan de achterkant weer naar buiten..
Systeem 1 heeft geen onderhoud, naast vervangen van het koelwater af en toe volgens onderhoudschema . Dat hoeft meestal niet elk jaar. Voor de winter hoef je daarmee niks te doen (zit antivries in).
Systeem 2 zit buitenwater. Dat kan wel bevriezen. Dus die moet je voor de winter aftappen of antivries in doen. Dat kan via het wierfilter. Buitenwaterafsluiter dicht . Emmertje achter de uitlaat. Motor starten, en gelijk antivries via het wierfilter erin gieten. Net zolang tot antivries aan de achterkant uit de uitlaat in de emmer komt.
Blijf je in het water liggen, dan daarna (als de motor uit staat) wierfilter weer vullen met antivries, en even de afsluiter open en dicht doen. Dan zit er ook antivries in de afsluiter .
Hopelijk is het een beetje duidelijk...
En koester die instelling dat je nieuw bent en veel te leren hebt! Dat is een goede instelling, zelfs als je (denkt) veel ervaring te hebben