Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Ontluchter beluchter schroefasseal Radice

Ontluchter beluchter schroefasseal Radice 05 juni 2021 09:30 #1292419

  • sjrdvanh
  • sjrdvanh's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 156
Na het varen op de motor met onze boot stond er altijd wat water onder de motor. Dus op onderzoek uitgegaan, zelfs de huiddoorvoer opnieuw gekit, afsluiter opnieuw gemonteerd. Andere verdachte, de waterpomp. Maar na een halfuur vooruit draaien in de box geen druppel. Dan maar varen, vooruit volgas, niks. Tot ik een keer flink achteruitsloeg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ontluchter beluchter schroefasseal Radice 05 juni 2021 09:40 #1292420

  • sjrdvanh
  • sjrdvanh's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 156
Na het varen op de motor met onze boot stond er altijd wat water onder de motor. Dus op onderzoek uitgegaan, zelfs de huiddoorvoer opnieuw gekit, afsluiter opnieuw gemonteerd. Andere verdachte, de waterpomp. Maar na een halfuur vooruit draaien in de box geen druppel. Dan maar varen, vooruit volgas, niks. Tot ik een keer flink achteruitsloeg.

Via de blauwe slang gulpte water naar binnen. De slang gaat naar de schroefasseal en is officieel een watertoevoer.
Kan het kwaad zoals het nu zit? Kan ik de slang afdoppen met iets?

Edit: ruzie met de computer, als het goed is nu ook met foto’s ..
Bijlagen:
Laatst bewerkt: 05 juni 2021 09:50 door sjrdvanh. Reden: Foto’s toegevoegd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ontluchter beluchter schroefasseal Radice 05 juni 2021 09:42 #1292423

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27838
sjrdvanh schreef :
Na het varen op de motor met onze boot stond er altijd wat water onder de motor. Dus op onderzoek uitgegaan, zelfs de huiddoorvoer opnieuw gekit, afsluiter opnieuw gemonteerd. Andere verdachte, de waterpomp. Maar na een halfuur vooruit draaien in de box geen druppel. Dan maar varen, vooruit volgas, niks. Tot ik een keer flink achteruitsloeg.

Het lijkt net of je verhaal niet helemaal af is.
Moeten we eruit begrijpen dat de schroefasafdichting lekt bij het achteruit slaan?

En wat heeft de beluchter er naar jouw idee mee te maken?

Naschrift: je tweede bericht verschaft meer duidelijkheid. Die slang behoort naar buiten te voeren en werkt dan puur als beluchting. Of, als je een natte uitlaat hebt, met een beluchter te worden aangesloten op het uitlaatcircuit. De schroef wordt dan ook vanuit die hoek van water voorzien.
Laatst bewerkt: 05 juni 2021 09:46 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ontluchter beluchter schroefasseal Radice 05 juni 2021 10:04 #1292433

  • sjrdvanh
  • sjrdvanh's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 156
Dank voor je antwoord, dus als ik het goed begrijp zou ik bijvoorbeeld vanaf de koelwatertoevoer richting wierpot een aftakkng kunnen maken?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ontluchter beluchter schroefasseal Radice 05 juni 2021 11:11 #1292456

  • sjrdvanh
  • sjrdvanh's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 156
Op een engels forum iemand gevonden met precies hetzelfde probleem.
Als ik het allemaal goed begrijp heeft de slang alleen een functie als het seal droog is geweest en de boot weer in het water komt. Ga even wat bedenken met een afsluitertje of dopje. Even open zetten na het droogvallen en anders gewoon dicht.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ontluchter beluchter schroefasseal Radice 05 juni 2021 11:21 #1292459

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27838
sjrdvanh schreef :
Dank voor je antwoord, dus als ik het goed begrijp zou ik bijvoorbeeld vanaf de koelwatertoevoer richting wierpot een aftakkng kunnen maken?

Het koelwater komt van de wierpot en gaat vandaar naar de warmtewisselaar op de motor. Ik zou die aansluiting van de beluchting altijd maken ná de warmtewisselaar.
Veelal wordt er na de warmewisselaar een vierweg-spruitstukje in de slang tussen de warmtewisselaar en de uitlaat opgenomen. Twee grotere aansluitingen daarvan vormen de doorgaande route van het koelwater naar de uitlaat. Van de twee kleinere loopt er één naar de schroefasafdichting en één naar buiten (aangesloten op een doorvoertje ruim boven de waterlijn). Je hebt dan èn watertoevoer naar de schroefasafichting èn beluchting vanaf buiten.

Strikt noodzakelijk is dit echter niet.
Zolang de rubbermanchet van de schroefasdoorvoer goed belucht wordt, is daar altijd genoeg watersmering aanwezig. In principe volstaat het dus om de blauwe slang aan te sluiten op een doorvoer ruim boven de waterlijn.
Kennelijk ontstaat er bij achteruitslaan zoveel overdruk in de schoefaskoker, dat het water in de blauwe slang tot boven het huidige uiteinde van de slag stijgt en het dus de bilge in loopt. Als je dit water gewoon naar buiten leidt, is het probleem ook verleden tijd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ontluchter beluchter schroefasseal Radice 05 juni 2021 11:25 #1292462

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27838
sjrdvanh schreef :
Op een engels forum iemand gevonden met precies hetzelfde probleem.
Als ik het allemaal goed begrijp heeft de slang alleen een functie als het seal droog is geweest en de boot weer in het water komt. Ga even wat bedenken met een afsluitertje of dopje. Even open zetten na het droogvallen en anders gewoon dicht.

Het is inderdaad vooral belangrijk als de boot op de wal heeft gestaan of is drooggevallen.
Maar ik zou er voor zorgen dat die beluchting altijd functioneert. Even een afsluiter open zetten of een dopje verwijderen is iets dat heel makkelijk wordt vergeten.
Los het gewoon op met een doorvoer naar buiten. Dan werkt de beluchting altijd en heb je één ding minder om aan te denken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ontluchter beluchter schroefasseal Radice 05 juni 2021 11:40 #1292466

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1741
Deze slang is de ontluchter van je seal.
Een Volvo seal is zonder en daar moet je na tewaterlaten steeds de lucht even uitknijpen om water in de seal te zuigen.

Bij deze gaat dat vanzelf. De lucht kan weg en het water gaat in de standleiding staan en zo is je seal watergekoeld.

Met een afsluiter los je jouw probleem nu wel op. Mag je deze niet meer vergeten in de winter (anders loopt het water niet weg) en en niet na tewaterlaten.
Probeer eerst de slang te verlengen en hoger vastzetten (nb het is een buitenaansluiting: verlengen en niet vervangen!). Als je de koppeling doet met een binnenslangetje/pijpje heb je gelijk wat smoring. Mischien is dat al genoeg.

Wel interessant voor jou om te weten waarom bij jou het water er uit komt.
Anders de slang naar buiten afvoeren.

Nav de foto’s: het is een buitenaansluiting en daar horen wel dubbele slangklemmen op.
En deze slang is er dus eigenlijk om vergeten te worden, maar moet wel regelmatig vervangen worden. Bijvoorbeeld tegelijk met je seal.

Het is niet de bedoeling deze slang ergens op aan te sluiten.
Laatst bewerkt: 05 juni 2021 11:42 door Booty24.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ontluchter beluchter schroefasseal Radice 05 juni 2021 11:53 #1292467

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27838
Booty24 schreef :
Met een afsluiter los je jouw probleem nu wel op. Mag je deze niet meer vergeten in de winter (anders loopt het water niet weg) en en niet na tewaterlaten.

Dat is inderdaad nog een extra reden om voor een oplossing te kiezen die het probleem permanent oplost en waaraan je dus verder niet meer hoeft te denken. Zonder beluchting wordt er inderdaad water vastgehouden in de schoefaskoker. Wat een risico oplevert ten aanzien van vorst. Bij een permanente beluchter loopt die leeg via het open rubberlager bij de schroef.
Het is niet de bedoeling deze slang ergens op aan te sluiten.

Aansluiten op het het uitlaatkanaal van de warmtewisselaar en tegelijkertijd beluchten, zoals eerder door mij beschreven, is een optie. Geen must. Maar ook niet iets om absoluut niet te doen.
Laatst bewerkt: 05 juni 2021 12:22 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ontluchter beluchter schroefasseal Radice 05 juni 2021 12:32 #1292471

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15813
Is die blauwe slang wel de juiste diameter inwendig?
Ik heb ook zo iets, maar uit mijn hoofd zit er een 8mm slang op de tule van de schroefaskoker. Die blauwe slang herken ik als bedoelt voor drinkwater en is 12 of 13mm.

Bij mij loopt het slangetje naar de beluchter alwaar hij met een T koppelingetje op dat kleine pijpje is aangesloten. En dan met een volgend slangetje een heel stuk hoger aangelegd, zodat er altijd beluchting mogelijk is voor de motor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ontluchter beluchter schroefasseal Radice 05 juni 2021 13:48 #1292495

  • sjrdvanh
  • sjrdvanh's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 156
Die blauwe slang zit er al op sinds installatie van de motor denk ik.
Blijkbaar sloeg geen van de vorige eigenaars ooit achteruit want toen ik na aankoop vroeg waar het water onder de motor vandaan kwam was het antwoord dat het daar altijd kurkdroog was...
Maargoed in ieder geval blij dat ik weet waar het vandaan komt. Voorlopig dop ik het even af. En dit komt op de winterklussenlijst.
Dank voor alle antwoorden!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ontluchter beluchter schroefasseal Radice 05 juni 2021 13:54 #1292498

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1741
Deze slang is geen be-luchter maar een ont-luchter.
Door het ontluchten kan er water van buiten de sealkamer vullen.
De slang is een standleiding en er staat water in. Altijd. De aansluiting zit achter de seal; buiten dus.

Nergens op aansluiten: iets precieser: moet een vrije uitstroming hebben, dat kan ook elders.

Dat er door achteruitslaan water uit komt, betekent dat er makkelijk drukopbouw komt en volume.
Dunnere slang is daarvoor beter. Deze zit er nu. Dun pijpstukje er insteken en uitstroom hoger leggen..
Aan het einde een smoring er in (dopje met een klein gaatje). Het is niet erg als het slangetje zich langzaam vult. Wel fijn als het niet snel overloop.
Vergeet de slangklemmen niet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ontluchter beluchter schroefasseal Radice 05 juni 2021 13:57 #1292500

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16948
Wij hebben ook zo een slang maar dan een stuk dunner. De opening zit wel ruim een meter of meer hoger dan de waterspiegel. Dit lijkt me echt veel te laag, een piepklein beetje druk en het komt eruit!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ontluchter beluchter schroefasseal Radice 05 juni 2021 14:08 #1292501

Als je het heel veilig wilt maken moet je het slangetje zo hoog maken dat het hoger is dan de theoretisch maximale stuwhoogte bij de maximale bootsnelheid. Dat wordt echter in de praktijk nooit gehaald.
Die hoogte kun je zelf uitrekenen met deze formule: 0,5x1000( sg water) x snelheid^2 /9,8 ( wet van een zekere zwitser genaams Bernoulli die trouwens is geboren in ...Groningen nl.wikipedia.org/wiki/Daniel_Bernoulli :lol: ) . Daaruit krijg je dan de kracht in kg/m2 waarbij dus een meter hoogte 1000 kg/m2 is .
Bij bijv. 4 metr/sec. ( ruim 7,7 knopen) zou die stuwhoogte dus ruim 81 cm zijn maar tot meer dan een cm of 50 zal het in de praktijk nooit komen tenzij er een echt stuwpijpje onder zit wat naar achter wijst ( een zogenaamde pitot buis nl.wikipedia.org/wiki/Pitotbuis) . Vliegers onder de forumleden weten precies wat ik bedoel.
Conclusie , slangetje doortrekken tot minimaal 50 cm boven de waterlijk en dan zoveel mogelijk midscheeps.Dat kleinere gaatje/slangetje is dan ook echt niet meer nodig.
Ad
Laatst bewerkt: 05 juni 2021 14:10 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ontluchter beluchter schroefasseal Radice 05 juni 2021 14:31 #1292511

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27838
Yellow Boat schreef :
Als je het heel veilig wilt maken moet je het slangetje zo hoog maken dat het hoger is dan de theoretisch maximale stuwhoogte bij de maximale bootsnelheid.

We kunnen heel ingewikkeld doen over hoe lang dat slangetje nu precies moet zijn, of het een ontluchting of een beluchting is, of misschien zelfs wel een standleiding.
Maar de belangrijkste voorwaarde is dat het te allen tijde een open verbinding met de buitenlucht onderhoudt. De tweede voorwaarde lijkt me dat het bij eventuele overdruk in de schroefaskoker geen water in de boot doet belanden.

Wat is nu simpeler dan een doorvoer naar buiten ergens hoog in het boord van de boot te zetten en daar het slangetje op aan te sluiten? Dan is de schroefasafdichting rechtstreeks verbonden met de buitenlucht en is er absolute zekerheid dat er geen water in de bilge terechtkomt.

Een en ander lijkt me ook eigenlijk nauwelijks een winterklus. Het is een uurtje werk en gedaan is maar gedaan. Het ding tijdelijk afdoppen is de gelegenheid scheppen om het het hele verhaal te vergeten. Er staat namelijk ineens geen water meer onder de motor.
Maar afgedopt is er dus ook geen ontluchting.
De klassieke Volvo-seals hadden geen ontluchting (moet je zelf doen, door erin te knijpen) en tenminste één ZF-lid heeft geconstateerd dat er na ontluchten toch regelmatig lucht in de seal zat, terwijl de boot tussentijds niet uit het water was geweest. Kennelijk veroorzaakt doordat luchtbellen rondom de schroef kans zien om door het achterste lager en de schroefaskoker omhoog te stijgen naar de voorste seal.

zeilersforum.nl/index.php/foru...al-ontluchten#743991

Het risico van water dat 's winters, met de boot op de wal, in de schroefaskoker achter kan blijven zonder een werkende ontluchting is al genoemd.
Laatst bewerkt: 05 juni 2021 14:39 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.136 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl