Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Snot-verdulleme

Snot-verdulleme 20 juli 2021 06:16 #1306462

holtere schreef :
Jij hebt zeker aandelen ;)
Die heb ik moeten verkopen om Grotamar te kunnen kopen :laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Snot-verdulleme 20 juli 2021 07:09 #1306484

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7818
swblom schreef :
Joop, even uit nieuwsgierigheid, wat voor een vulopening heb je? Ik vraag dit omdat ik altijd een beetje twijfel heb gehad bij de verhalen van water meegekomen met tanken of condens in de tank.
Tot nu toe heb ik de paar gevallen van diesel bacteriën altijd kunnen koppelen aan een vulopening op het dek of gangboord met een vlakke dop.
Ik vermoed dat daar water naar binnen lekt.

Idd een vlakke dop in het gangboord.

Dat water (15 j geleden) kwam daar zeker vandaan. Er zat geen rubber onder. Opgelost, uiteraard.

Maar goed, ik kan dus de tank niet helemaal aftappen. Ook toen niet. Er zit dus water in.

Punt is nu dan ook niet water, maar snot. En ja, enz...
Laatst bewerkt: 20 juli 2021 07:11 door Joop66.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Snot-verdulleme 20 juli 2021 07:21 #1306493

  • Sunergon
  • Sunergon's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 379
Tank moet leeg en gespoeld met X liter diesel.
De "Grotamar" of andere additive met nieuwe diesel alleen om rest bacterie te doden en niet om tank met snot te reinigen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Snot-verdulleme 20 juli 2021 07:40 #1306499

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16254
Je tank niet aangepakt Joop?
Hoe kan dat... je rekent altijd alles uit v.w.b. veiligheidsmarges ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Snot-verdulleme 20 juli 2021 07:46 #1306501

holtere schreef :
Je tank niet aangepakt Joop?
Hoe kan dat... je rekent altijd alles uit v.w.b. veiligheidsmarges ;)

Ander vakgebied dan staal constructies etc? ;)
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Snot-verdulleme 20 juli 2021 07:57 #1306504

En als hij zijn tank wel had aangepakt, heb je dan ‘garantie’ dat je er een bepaalde tijd geen problemen mee krijgt?
Hoe snel ontstaat/groeit die troep ik je tank eigenlijk?

Wij hebben de dieseltank in de kiel zitten, en daarom zit er ook standaard een handpompje met de aansluiting helemaal onderin de tank. Daarmee kan je dus wat diesel onderuit de tank oppompen om te zien hoe het ermee staat (water/troep). Hoe vaak zou je dat dan moeten checken?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Snot-verdulleme 20 juli 2021 08:04 #1306507

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16254
Gewoon ieder jaar voor het seizoen even je tank checken en de diesel rondpompen over een filter. Dan hoef je nooit gif te gebruiken, kun je tanken waar je wilt en is het risico minimaal.
Tegen lekkende tankdoppen en slecht ontworpen tanks en beroerde filters....tja :whistle:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Snot-verdulleme 20 juli 2021 08:04 #1306508

  • Catalina
  • Catalina's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 111
De tank van mijn vorige boot was ook behoorlijk snotterig en geen mangat o.i.d. om volledig gecontroleerd te reinigen.

Ik heb een extern pompje met apart filter gebruikt, deze op de aanzuig van de tank en retourleiding aangesloten.
Meer dan 24 uur laten draaien, paar keer filter verwisseld tot filter schoon bleef.
Daarna getankt, enkele malen met additief, 15 jaar nooit meer last gehad.
De tankdop had idd ook geen o-ring toen ik de boot aanschafte..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Snot-verdulleme 20 juli 2021 22:10 #1306841

  • Waterman
  • Waterman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1698
Bij het lezen van de topic titel dacht ik even: "iemand deelt zijn slechte ervaring over een PCR test of Corona zelftest" ;)

De ellende van verstopte filters is er niet minder om.
Veel adviezen over schoonmaken.

Heb je al overwogen om straks een dubbel (prarallel) filter aan te leggen wat dmv een kogelkraan omschakelbaar is?

Het neemt niet de oorzaak van een volgende vervuiling weg, maar zodra filter 1 vol zit kun je omschakelen, doorvaren en evt tijdens het doorvaren het vervuilde filter vervangen.
Zeilen: alle stress waait uit mijn hoofd 8-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Snot-verdulleme 21 juli 2021 07:58 #1306905

Ik verwacht dat op ieder schip wel een kan met reservediesel aanwezig is.
Daar de beluchting van de tank inhangen tot zo´n 5 cm boven de bodem. Een transparante kan laat zien wat op de bodem ligt.
Hier wèl vaak vuil en water in aangetroffen, was heel makkelijk af te voeren. In de dop van de kan twee slangetjes gemaakt, een heel dun voor de be-ontluchting en een wat groter voor de brandstof.
Er bestaan nu ook speciale doppen hiervoor.
De kan moet wèl hoger staan dan de tank.

Rommel heeft alle tijd om te bezinken, er is geen circulatie in deze kan, alleen het echte verbruik gaat er uit.

In de ruim 40 jaren dat ik met een diesel vaar nooit een probleem met brandstof gehad.

Bijkomend voordeel is dat al varend geen brandstof door de vuldop in de tank geschonken hoeft te worden. Daar komt geen water meer binnen.

Wanneer de kan (bijna) leeg is, hang je de slang gewoon in een volgende kan.
Het laatste beetje dat in de kan achterblijft kun je filteren.

Na alle ellende die ik hier las wel eens in de tank gekeken, via de niveaumeter opening, altijd schoon!!

Brandstof in kannen halen bij een drukke snelweg pomp geeft ook véél schonere brandstof dan bij de pomp in de haven of pompen voor de visserschepen.
Laatst bewerkt: 21 juli 2021 07:59 door Saeftinghe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Snot-verdulleme 21 juli 2021 08:23 #1306916

  • lschip
  • lschip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 926
Saeftinghe schreef :
Brandstof in kannen halen bij een drukke snelweg pomp geeft ook véél schonere brandstof dan bij de pomp in de haven of pompen voor de visserschepen.

Dat snap ik niet, waarom is dat schoner?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Snot-verdulleme 21 juli 2021 08:30 #1306923

lschip schreef :
Saeftinghe schreef :
Brandstof in kannen halen bij een drukke snelweg pomp geeft ook véél schonere brandstof dan bij de pomp in de haven of pompen voor de visserschepen.

Dat snap ik niet, waarom is dat schoner?

Ivm de doorstroming: langs de snelweg wordt dagelijks aangevuld ivm hoog verbruik, in een haven is de diesel/benzine een stuk ouder ivm minder verbruik.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Snot-verdulleme 21 juli 2021 09:53 #1306967

Hier, in zuid Iberica een wereld van verschil tussen- snelweg en havenpompen.

Bij havenpompen in de kannen getankt was er altijd een flink smerige laag onder in de kannen, door de geringe afname, het motor VERBRUIK zonder de circulatie vanaf de motor terug, bleef dat onder in de kan en heel simpel af te voeren.

Later, alleen bij drukke pompen halen, werden de kannen ook schoon.
Maar ik blijf het systeempje handhaven, alleen een slangetje in een andere kan hangen is zoveel makkelijker dan leeggieten of overhevelen, zeker tijdens het varen.
Laatst bewerkt: 21 juli 2021 09:55 door Saeftinghe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Snot-verdulleme 21 juli 2021 09:55 #1306968

  • ironman
  • ironman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1241
Toevallig afgelopen maandag ook de jaarlijkse rondpompoefening-met-filter gedaan; er kwam toch weer wat gunk uit. Als het bij mij verstopt raakt dan is dat in de tank al, waar de leiding naar buiten gaat, bovenaan de waterzak. Voor noodgevallen heb ik een paar meter brandstofslang liggen waarmee ik de toevoerleiding naar de tank of naar een jerrycan kan omleiden. Mijn vuldop zit overigens in de bakskist; misschien niet ideaal maar de rationaliteit achter zo'n vuldop vlak met het gangboord ontgaat me volledig.

geloof niet alles wat je denkt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Snot-verdulleme 21 juli 2021 10:25 #1306987

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16254
Veel tankaansluitingen willen nog weleens (flink) overborrelen en zeker niet iedereen heeft zo'n ant-schuim overloop beveiliging geplaatst.
Veelste duur, net als een goed filter.
Het overlopen bij het tanken is in de bakskist een groter malheur dan aan dek ;)
Laatst bewerkt: 21 juli 2021 10:25 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Snot-verdulleme 21 juli 2021 10:37 #1306992

Bij meerdere ETAP types zit de vuldop onder het bakskistdeksel, maar buiten de bakskist. De rand onder het deksel is in een hoekje iets naar binnen geplaatst om dit mogelijk te maken. De vuslang kan om die reden ook erg kort en verticaal zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Snot-verdulleme 21 juli 2021 11:50 #1307024

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7818
holtere schreef :
Je tank niet aangepakt Joop?
Hoe kan dat... je rekent altijd alles uit v.w.b. veiligheidsmarges ;)

Klopt. Je mag grinniken.

Halve boot slopen om er bij te komen. Volstrekt praktische overweging.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Snot-verdulleme 21 juli 2021 16:26 #1307078

  • Waterman
  • Waterman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1698
ironman schreef :
Toevallig afgelopen maandag ook de jaarlijkse rondpompoefening-met-filter gedaan; er kwam toch weer wat gunk uit. Als het bij mij verstopt raakt dan is dat in de tank al, waar de leiding naar buiten gaat, bovenaan de waterzak. Voor noodgevallen heb ik een paar meter brandstofslang liggen waarmee ik de toevoerleiding naar de tank of naar een jerrycan kan omleiden. Mijn vuldop zit overigens in de bakskist; misschien niet ideaal maar de rationaliteit achter zo'n vuldop vlak met het gangboord ontgaat me volledig.


Het filter wat ik hier zie ken ik onder de beschrijvingen grof filter of voorfilter sommigen zeggen zelfs keienvanger.

Wanneer de diesel dan nog een keer door een fijnfilter gehaald wordt scheelt dat nogmaals heel veel troep.

In de tijd dat ik nog op gefilterde frituurolie reed, pompte ik, na wat geklooi met vervuilde filters, de brandstof via een 1 mu kaarsfilter de auto in.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Zeilen: alle stress waait uit mijn hoofd 8-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Snot-verdulleme 21 juli 2021 17:00 #1307087

Ordinaire diesel? Ik heb sinds een vergelijkbaar akkefietje de tank gereinigd en vul nu alleen nog maar met GTL plus grotomar. Sindsdien een schoon groffilter. Nou is’t ook maar een 30 liter tankje, dat gaat wel op in een seizoen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Snot-verdulleme 21 juli 2021 17:08 #1307089

  • ironman
  • ironman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1241
Waterman schreef :
Het filter wat ik hier zie ken ik onder de beschrijvingen grof filter of voorfilter sommigen zeggen zelfs keienvanger.Gepost met de officiële Zeilersforum-app

Excuus voor de onduidelijkheid. Dit filter maakt deel uit van mijn was-installatie.
geloof niet alles wat je denkt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Snot-verdulleme 21 juli 2021 17:28 #1307093

Evaluationcopy schreef :
Ordinaire diesel? Ik heb sinds een vergelijkbaar akkefietje de tank gereinigd en vul nu alleen nog maar met GTL plus grotomar. Sindsdien een schoon groffilter. Nou is’t ook maar een 30 liter tankje, dat gaat wel op in een seizoen.

Ik ook! Na schoonmaken tank ik alleen nog gewone diesel zonder Gotamar, water of andere toevoegingen. Raad eens: nooit meer rotzooi in de filters gehad!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Snot-verdulleme 21 juli 2021 18:00 #1307099

Regelmatig motoren doet het hem denk ik?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Snot-verdulleme 21 juli 2021 20:36 #1307154

Het weghouden van water denk ik doet het meest. Zonder water geen bacteriegroei.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Snot-verdulleme 21 juli 2021 20:44 #1307156

Zonder diesel nog beter. ;)
Geen druppel diesel meer aan boord, laat staan een tank.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Snot-verdulleme 22 juli 2021 05:23 #1307189

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7818
Dank Roos voor je stokpaardje. Leuk voor binnenwater, maar ik wil de zee op. Dan wil je gewoon desnoods 24h kunnen motoren.

Het lastige is: nooit meer problemen gehad is geen garantie
Net zo min als in rust rondpompen. Zoals gezegd:15 jaar niks aan de hand. Pas tijdens een zeer knobbelig tochtje kwam t los van de bodem.

Water buiten houden kun je tot op zekere hoogte. Maar ook niet helemaal. Het komt mee met gewoon tanken. Ook langs de snelweg. Minder, maar niet nul.

De enige (enige) manier om dit helemaal te voorkomen, is tank poetsen. Er is niks anders.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.319 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl