Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Snot-verdulleme

Snot-verdulleme 22 juli 2021 06:21 #1307199

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4454
Heel vervelend, Joop. Ik herken het gevoel. Ik heb aan boord voor noodgevallen een simpel handhevelpompje, daarmee kan ik door het gat van de tankmeter net de tankbodem kan bereiken, om eventueel water en ongerechtigheden weg te zuigen.



Voor wat betreft het snot : dit zijn 'echte' bacteriën, eigenlijk zeldzaam in mijn ervaring. Vaak zijn het schimmels die ellende veroorzaken, herkenbaar aan zwarte slierten.

Het goede nieuws is dat je 'echte' bacteriën heel goed kunt bestrijden met Grotamar of misschien nog wel beter met Acticide. Zo'n middel met schone filters lost je acute probleem op. Maar je moet wel het water uit je tank kwijt. Het is hier al eerder gezegd - geen water, geen bacteriën.
En voor de langere termijn aanzuig vanaf de onderzijde van de tank, eventuele ongerechtigheden vind je dan in je filter voordat ze gaan woekeren in je tank.
Laatst bewerkt: 22 juli 2021 06:26 door CeesS. Reden: Toevoeging aanzuigpunt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Snot-verdulleme 22 juli 2021 06:45 #1307207

Het slijm kun je volgens mij niet oplossen/afbreken, enkel mechanisch verwijderen.

Gotamar of het verwijderen van water stopt de groei dan wel, maar lost het probleem (de vaste delen) niet op.

TS’ tank moet helemaal schoon om risico van dichtslaan filters te voorkomen. Veel boten van die leeftijd zijn aan hun tweede tank bezig...
Laatst bewerkt: 22 juli 2021 06:55 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Snot-verdulleme 22 juli 2021 06:54 #1307213

Waterman schreef :
// Heb je al overwogen om straks een dubbel (prarallel) filter aan te leggen wat dmv een kogelkraan omschakelbaar is? Het neemt niet de oorzaak van een volgende vervuiling weg, maar zodra filter 1 vol zit kun je omschakelen, doorvaren en evt tijdens het doorvaren het vervuilde filter vervangen// .
CeesS schreef :
// Ik heb aan boord voor noodgevallen een simpel handhevelpompje, daarmee kan ik door het gat van de tankmeter net de tankbodem kan bereiken, om eventueel water en ongerechtigheden weg te zuigen // en voor de langere termijn aanzuig vanaf de onderzijde van de tank, eventuele ongerechtigheden vind je dan in je filter voordat ze gaan woekeren in je tank.

Balen Joost dat je motor er mee ophield en knap dat je het zelf op kon lossen, weet niet of mij dit zou lukken als het erop aankomt... Ik ben ook bezig met dit onderwerp (beetje afhankelijk vd motor nu...) en vroeg me af of Waterman goede ervaring of tips heeft voor zo'n dubbel filter (plaatsing , werking in praktijk etc). Ik overweeg dit zelf ook te plaatsen en ben benieuwd naar praktijk ervaring. En aan CeesS of aanzuig in de bodem niet juist de filters sneller zal verstoppen of nog erger de aanvoer in de tank zelf ? Dat handhevelpompje lijkt me wel handig voor preventief in de haven eventueel.
Laatst bewerkt: 22 juli 2021 07:02 door account op verzoek verwijderd 2. Reden: typo
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Snot-verdulleme 22 juli 2021 07:01 #1307215

Als één filter spontaan dicht slaat (niet: “langzaam vervuild raakt”...) dan zal na omschakelen het tweede direct volgen. Enige remedie is helaas de minst prettige :(
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Snot-verdulleme 22 juli 2021 07:08 #1307219

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12554
Nachtvlinder schreef :
Het slijm kun je volgens mij niet oplossen/afbreken, enkel mechanisch verwijderen.

Gotamar of het verwijderen van water stopt de groei dan wel, maar lost het probleem (de vaste delen) niet op.

TS’ tank moet helemaal schoon om risico van dichtslaan filters te voorkomen. Veel boten van die leeftijd zijn aan hun tweede tank bezig...

sure?
staat me iets bij van middelen met enzym werking, ofwel "opvreten" van de beestjes
ik dacht Startron
ooit is er een geweldige test geweest in PBO
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Snot-verdulleme 22 juli 2021 07:11 #1307222

Deze?
www.pbo.co.uk/gear/12-diesel-b...atments-tested-43353
Filtration results
Faster than control by: 49%
The flask revealed minimal gummy deposits and a low debris level. The 24-hour data shows that Soltron set swiftly to work scattering microbe colonies, and the filter result was the best on test, showing that this is a good choice for breaking up contamination to be burned in the engine. Water dispersal was incomplete, but more time or a bigger dose are likely to solve this.
Laatst bewerkt: 22 juli 2021 07:13 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Snot-verdulleme 22 juli 2021 07:29 #1307230

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4454
ac320 schreef :
Waterman schreef :
// Heb je al overwogen om straks een dubbel (prarallel) filter aan te leggen wat dmv een kogelkraan omschakelbaar is? Het neemt niet de oorzaak van een volgende vervuiling weg, maar zodra filter 1 vol zit kun je omschakelen, doorvaren en evt tijdens het doorvaren het vervuilde filter vervangen// .
CeesS schreef :
// Ik heb aan boord voor noodgevallen een simpel handhevelpompje, daarmee kan ik door het gat van de tankmeter net de tankbodem kan bereiken, om eventueel water en ongerechtigheden weg te zuigen // en voor de langere termijn aanzuig vanaf de onderzijde van de tank, eventuele ongerechtigheden vind je dan in je filter voordat ze gaan woekeren in je tank.

Balen Joost dat je motor er mee ophield en knap dat je het zelf op kon lossen, weet niet of mij dit zou lukken als het erop aankomt... Ik ben ook bezig met dit onderwerp (beetje afhankelijk vd motor nu...) en vroeg me af of Waterman goede ervaring of tips heeft voor zo'n dubbel filter (plaatsing , werking in praktijk etc). Ik overweeg dit zelf ook te plaatsen en ben benieuwd naar praktijk ervaring. En aan CeesS of aanzuig in de bodem niet juist de filters sneller zal verstoppen of nog erger de aanvoer in de tank zelf ? Dat handhevelpompje lijkt me wel handig voor preventief in de haven eventueel.

Over weinig onderwerpen is hier de afbelopen jaren meer gediscusieerd dan deze. Gebruik de zoekfunctie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Snot-verdulleme 22 juli 2021 07:30 #1307232

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12554
yup, thxs
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Snot-verdulleme 22 juli 2021 07:54 #1307242

CeesS schreef :
Over weinig onderwerpen is hier de afbelopen jaren meer gediscusieerd dan deze. Gebruik de zoekfunctie.
Bedankt ! Ik vind verhandelingen over loctite en zelfgemaakte constructies of Chinese goedkope filters maar zal aan mij liggen, excuses dat ik een vraag stelde...

PS: Als er iemand wel ervaring heeft met bijvoorbeeld Racor dubbel filter en dat wil delen, graag (kan het niet vinden met zoekfunctie).
Laatst bewerkt: 22 juli 2021 08:05 door account op verzoek verwijderd 2. Reden: racor kok watersport link
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Snot-verdulleme 22 juli 2021 08:15 #1307250

Joop66 schreef :
De enige (enige) manier om dit helemaal te voorkomen, is tank poetsen. Er is niks anders.
Toch wel. Gewoon kleiner, extern tankje nemen. Heel weinig werk, heel grote beloning.
Trotse eigenaar van de IW-31 'Zwaantje'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Snot-verdulleme 22 juli 2021 08:59 #1307262

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4454
ac320 schreef :
CeesS schreef :
Over weinig onderwerpen is hier de afbelopen jaren meer gediscusieerd dan deze. Gebruik de zoekfunctie.
Bedankt ! Ik vind verhandelingen over loctite en zelfgemaakte constructies of Chinese goedkope filters maar zal aan mij liggen, excuses dat ik een vraag stelde...

PS: Als er iemand wel ervaring heeft met bijvoorbeeld Racor dubbel filter en dat wil delen, graag (kan het niet vinden met zoekfunctie).

zou je Sjoerd1981 moewten vragen zeilersforum.nl/index.php/foru...t-verdulleme#1306241

edit : Zie ook zeilersforum.nl/index.php/foru...d-aangesloten#790414 voor de aanzuig onder in de tank in combinatie met het omdraaien van een Delphi filter
Laatst bewerkt: 22 juli 2021 09:11 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Snot-verdulleme 22 juli 2021 09:17 #1307264

  • Spieboom
  • Spieboom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 630
Ik kan het niet laten.




Problemen ontstaan bij zeilen op een knobbelige zee.
Hotseklots doet de slurry van de bodem loskomen en wordt opgezogen.
Ik hoor velen zeggen: Ik heb er nog nooit last van gehad.
succes
Laatst bewerkt: 22 juli 2021 09:21 door Spieboom.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Snot-verdulleme 22 juli 2021 09:27 #1307267

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16271
Ik zal maar niet vragen waar die uit komen... ;)

Maar serieus, dit zal een ernstig verontreinigde tank zijn geweest.
Wij hadden een mooi 30 liter kunsstof tankje gevuld met 10 tampons, grotamar en altijd langs de weg getanked.
Na een paar jaar haalden we niet alleen brandschone tampons uit de tank maar ook een stuk of 4-5 meer dan duimgrote slijmklodders die een prachtige verstopping hadden kunnen veroorzaken.
Nul vertrouwen in dat soort oplossingen hier aan boord.
Laatst bewerkt: 22 juli 2021 09:28 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Snot-verdulleme 22 juli 2021 09:49 #1307271

CeesS schreef :
ac320 schreef :
CeesS schreef :
Over weinig onderwerpen is hier de afbelopen jaren meer gediscusieerd dan deze. Gebruik de zoekfunctie.
Bedankt ! Ik vind verhandelingen over loctite en zelfgemaakte constructies of Chinese goedkope filters maar zal aan mij liggen, excuses dat ik een vraag stelde...

PS: Als er iemand wel ervaring heeft met bijvoorbeeld Racor dubbel filter en dat wil delen, graag (kan het niet vinden met zoekfunctie).

zou je Sjoerd1981 moewten vragen zeilersforum.nl/index.php/foru...t-verdulleme#1306241

edit : Zie ook zeilersforum.nl/index.php/foru...d-aangesloten#790414 voor de aanzuig onder in de tank in combinatie met het omdraaien van een Delphi filter

Volgens mij is ac320 geïnteresseerd in een ervaring met een Racor double spin on filter.

Die heb ik niet.
Op dit moment heb ik een mix van een Chinese Racor 500FG (met originele 2 micron Racor filter) en een Deplhi (omgebouwd naar idee CeesS). En dit is omschakelbaar.

Voordeel van een Racor500FG is dat je het filter snel kunt vervangen zonder gereedschap, en de afdichting wat makkelijker is dan een Delphi CAV. En verschillende keus in micron filterpatronen.

Delphi is ook prima. Ietsje voorzichtiger zijn met monteren nieuw filter. Maar voldoet verder prima. En goedkoper.

Die Racor 500FG kan ik zelfs varen nog wel verwisselen. Bij die Delphi gaat me dat niet of lastig lukken (maar kan ook aan mij liggen natuurlijk)

De Racor double spin on vind ik wel erg prijzig, want filters van onderaf vervangen met een los kijkglaasje blijft een beetje kliederen denk ik. Dan kan je net zo goed een dubbele Delphi nemen.


Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Snot-verdulleme 22 juli 2021 10:52 #1307293

  • AdB
  • AdB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3680
Een YT kanaal wat ik volg, Cadoha, had hetzelfde probleem en hebben
een "Dieseldipper" geinstalleerd. Uitleg vanaf 9:00 .


Een waterseparator en filter in één, niet goedkoop maar wel briljant.

www.marine16.co.uk/diesel-dipper-2/dieseldipper

A
Tornado sport
Een monohull is eigenlijk een multihull die niet "af" is...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Snot-verdulleme 22 juli 2021 10:53 #1307294

  • Waterman
  • Waterman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1700
Uit mijn ervaring met het regelmatig vervangen van (extra toegevoegde) brandstoffilters in dieselauto's weet ik dat bereikbaarheid het sleutelwoord is.

Als je de filters zo kunt plaatsen dat er een (yoghurt)emmertje onder past, kun je de boel losdraaien en het wegwerpfilter incl. brandstofresten in het emmertje opvangen.
Nieuw filter plaatsen (handvast is vaak voldoende), deksel op het emmertje, ontluchten en klaar.

Een schone tank en schone brandstof (dat was de gefilterde frituurolie niet altijd) dragen natuurlijk flink bij aan het verkleinen van het risico op verstopping.
Zeilen: alle stress waait uit mijn hoofd 8-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Snot-verdulleme 22 juli 2021 11:22 #1307305

>> Hoi Waterman, heb jij zo'n dubbel filter van Racor , ik ben wel benieuwd naar ervaringen

>> Hoi CeesS, bedankt voor die link naar je eigen oplossing, ziet er ingenieus uit. Mijn vraag over de wijsheid van afzuig op bodem tank was overigens oprecht bedoeld. In de link begrijp ik dat je dat al gedaan hebt, ik snap dat je snel vervuiling kunt zien maar tenzij je dat non stop in de gaten houdt is het risico van verstopping groter lijkt me dan wanneer je afzuigt een paar cm boven de bodem. Is dat echt een oplossing op zee als je druk bezig bent met varen etc? Je oplossing met handhevel smurrie opzuigen is slim. Zelf zou ik dat via het tank vulgat willen doen omdat openmaken tankmeter opening weer geklieder kan geven met -vloeibare- pakking die op zich ook weer verstoppingen kunnen veroorzaken. Als het via vulopening kan zou het wel interessant en low tech zijn denk ik.

>> Hoi Sjoerd1981, Ik had je creatie inderdaad al gezien, slim gedaan. Zelf wil ik de boot zo origineel mogelijk houden (ik wissel nog wel eens...) maar het ziet er doordacht uit. Heb je het in de praktijk wel eens nodig gehad / gebruikt ? Ik ben wel benieuwd naar "real life" ervaringen met storingen op zee en het gebruik van een dubbel filter (OEM of zelfgemaakt)

Interessant draadje.
Laatst bewerkt: 22 juli 2021 12:06 door account op verzoek verwijderd 2. Reden: typo
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Snot-verdulleme 22 juli 2021 12:26 #1307327

ac320 schreef :

>> Hoi Sjoerd1981, Ik had je creatie inderdaad al gezien, slim gedaan. Zelf wil ik de boot zo origineel mogelijk houden (ik wissel nog wel eens...) maar het ziet er doordacht uit. Heb je het in de praktijk wel eens nodig gehad / gebruikt ? Ik ben wel benieuwd naar "real life" ervaringen met storingen op zee en het gebruik van een dubbel filter (OEM of zelfgemaakt)

Interessant draadje.

Hi ac320. Nee, heb nog nooit vervuilde diesel gehad. Maar ik beschouw m’n motor toch wel een essentieel item, en probeer van ervaringen van ZF leden te leren, en het daardoor te voorkomen...

Mijn oplossing is wel uitgebreid, en zeker niet noodzakelijk, er zijn vele wegen naar Rome.

Een makkelijkere en goedkopere manier is in de leiding na het groffilter een t-stukje te monteren, met 2 kogelkraantjes.
Als je hoofdfilter dicht zit, zet je kraantje dicht, hang je extra slang met pompbal in een jerrycan, en vaar je verder vanuit de jerrycan. In de haven filter uitwisselen...

Het enige wat je ervoor nodig hebt is een rvs t-stukje, 3 slangtules, 2 rvs kogelkraantjes, stukje brandstofslang met pompbal en 5 liter jerrycan met 5 liter GTL (lekker lang houdbaar).

Voor een paar tientjes ben je dan klaar.
En alles blijft aardig origineel. Maar je hoeft op zee niet te improviseren, je weet al wat te doen als je ineens een verstopt filter hebt...

Succes!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Snot-verdulleme 22 juli 2021 13:35 #1307342

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3987
Succes hangt geheel af van de gekozen oplossing van een evt aanwezige retourleiding, gaat die richting tank, dan kan dit niet, dan is je oplossing zo leeg en je vaste tank een stuk voller.

Beste oplossing, het hebben van een waterzak met aftappunt in de tank, praktisch niet altijd haalbaar door constructie manier van de tank.
Laatst bewerkt: 22 juli 2021 13:41 door henkvd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Snot-verdulleme 22 juli 2021 14:07 #1307348

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7837
AdB schreef :
Een YT kanaal wat ik volg, Cadoha, had hetzelfde probleem en hebben
een "Dieseldipper" geinstalleerd.

Een waterseparator en filter in één, niet goedkoop maar wel briljant.

www.marine16.co.uk/diesel-dipper-2/dieseldipper

A

800 pond... Wow. Voor een grote waterafscheider, een pompje en een paar kraantjes.

En: eerste probleem niet opgelost: Ik heb geen stijgbuis die tot op de bodem gaat, zoals meneer ook zelf zegt: Dat is het essentiele probleem. Als de eerste grote berg water er eenmaal uit is, zal t om niet meer dan druppels gaan meegekomen met tanken, of nog veel minder door condens.

Ik zie als eerste probeersel wel iets in kijken of ik met een slang op de bodem kan komen. Helaas ligt de vulslang in nogal wat kronkels. Als dat lukt, is een pompje met een chinese racor in eens een prima setup.

Of toch kijken of de bovenkant toegankelijk gemaakt kan worden, en dan dit:

www.vetus.com/media/wysiwyg/Te...tion_instruction.pdf

Recht van boven zal niet lukken. Dus een gat van D159 maken... Dat wordt nog wel wat.
Laatst bewerkt: 22 juli 2021 14:10 door Joop66.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Snot-verdulleme 22 juli 2021 14:18 #1307351

ik tank altijd diesel langs de weg. veel omloopsnelheid.
vorig jaar filters vervangen, waren erg vuil. diesel leidingen waren slecht door te blazen, dus vervangen.
deksel tank verwijderd, zat wat rommel onderin. diesel zuiger geleend , was er zo uit.
geen last weer.
geen sponsor alhier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Snot-verdulleme 22 juli 2021 14:58 #1307364

  • Waterman
  • Waterman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1700
ac320 schreef :
>> Hoi Waterman, heb jij zo'n dubbel filter van Racor , ik ben wel benieuwd naar ervaringen
Nee, ik gebruikte destijds "gewone" brandstoffilters met universele filterkoppen.

www.filterservice-twente.nl/wi...daacd58e23ebd9dcaa56

www.filterservice-twente.nl/wi...oor-brandstoffilters

Dat was nog enigzins in een personenauto in te bouwen.
Het is inmiddels al wat jaren geleden dat ik met een gemodificeerde brandstofaanvoer rond reed.
Dat waren allemaal voorkamer-diesels beelal vergelijbare techniek als bij de meeste inboard diesels op zeilboten van enige leeftijd.



Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Zeilen: alle stress waait uit mijn hoofd 8-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Snot-verdulleme 22 juli 2021 15:31 #1307373

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4454
ac320 schreef :
ik snap dat je snel vervuiling kunt zien maar tenzij je dat non stop in de gaten houdt is het risico van verstopping groter lijkt me dan wanneer je afzuigt een paar cm boven de bodem. Is dat echt een oplossing op zee als je druk bezig bent met varen etc?

Een zuigbuis die een paar cm eindigt boven de tankbodem hoort m.i. niet op een zeilboot thuis. Er kan zich, terwijl de boot stilligt, de nodige biobesmetting ontwikkelen. Tot een vervuilingsniveau van het stijgbuis uiteinde merk je hier bij een start en rustig varen niets van, bij een woelige zee zuig je in een klap je filter vol en stopt je motor. Een filter vervangen helpt niet, er zit nog steeds ee grote hoeveelheid troep in je tank die onmiddellijk weer wordt aangezogen in zeegang. Ik spreek hier uit een (jarenlange) ervaring, en langere trips (deliveries) op zee.

Als je de brandstofafvoer onder in de tank positioneert, zuig je troep en water bij lopende motor direct weg, dat lost het bovenvermelde probleem op. Je verplaatst dat natuurlijk nu naar je waterafscheider/groffilter, maar die zijn erop gebouwd dat je ze makkelijk kunt reinigen en/of vervangen. Bij een Separ / Racor filter passeer je eerst de waterafscheider waar je duidelijk verontreiniging kunt zien en aftappen, voordat je filterelement volloopt. Ik heb mijn Delphi filter omgebouwd om dezelfde werking te krijgen. Besef dat vervuiling altijd klein begint, en dat je die zo snel mogelijk dient te stoppen.

Sinds ik met deze configuratie rondvaar (intussen een aantal jaren), heb ik geen brandstof ellende meer gehad. Ik tank voornamelijk GTL / HVO met een bacteriedoder, maar als het niet anders kan tank ik standaard diesel met 7% bio. Het nadeel van dat laatste is de geringe houdbaarheid van max 6 maanden.
Laatst bewerkt: 22 juli 2021 15:34 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Snot-verdulleme 22 juli 2021 19:53 #1307457

>> Waterman, Bedankt, die omschakelbare filterkop lijkt wel wat of de racor, handige site.

>> CeesS, Bedankt voor je duidelijke uitleg, klinkt wel logisch allemaal. Ik vind het een lastig onderwerp om goed aan te pakken en ben daar nog niet uit. Wordt waarschijnlijk een dubbel racor filter maar zoals je zegt lost dat niets op als er een laag zooi op de bodem ligt. Uitzuigen via vulmond en dat grotomar spul is dan misschien wat maar ik ben geen fan van gif etc als het niet hoeft.

Ik blijf meelezen , misschien komt Joost met een briljant idee
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Snot-verdulleme 22 juli 2021 21:24 #1307488

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4454
ac320 schreef :
Ik blijf meelezen , misschien komt Joost met een briljant idee

Voorkomen is beter dan genezen, briljanter wordt het niet ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.306 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl