Gezien na het verwijderen van de thermostaat, de temperatuur eerst daalde en daarna weer opliep, en dus de koeling niet consistent lijkt ondanks dat de thermostaat verwijderd is, dat er soms iets de 'flow' blokkeert van het koelwater van het buiten circuit. Dus wierpot, warmtewisselaar, impellerpomp checken. Let op de impellerpomp ook op slijtage aan deksel en achterplaat etc. Als deze te ver zijn ingesleten verlies je waterdruk en wordt je flow door het koelsysteem dus minder (been there

).
Verder kan de motor na lang varen ook zonder thermostaat op temperatuur komen, hoewel het met de huidige weersomstandigheden mij wat onwaarschijnlijk lijkt.
Schiet me niet kapot, maar dat het probleem is dat een thermostaat regelt waar het water heen stroomt lijkt mij vrij onwaarschijnlijk. Het enige wat er gebeurt is dat als de thermostaat dicht staat is dat de koelvloeistof over een bypass wordt geleid en weer snel bij de warmtewisselaar uit komt. Dit zodat de motor niet gekoeld wordt. Het verwijderen van de thermostaat zou dan juist geen invloed moeten hebben op verminderde koelcapaciteit. Juist. omgekeerd, de motor heeft problemen om op temperatuur te komen doordat deze teveel gekoeld wordt.
Wat wel bij een thermostaat vaak is, is dat er een klein gaatje in zit om toch langzaam het koelwater erlangs te laten stromen. Dit is bedoeld om ervoor te zorgen dat het koude koelwater langzaam door de thermostaat gaat zodat uiteindelijk het warme water tot aan de thermostaat kan komen, anders gaat deze niet snel genoeg open. Dus dat gaatje moet goed open zijn.
Ik zou ook even contact opnemen met Kubota om te informeren wat nu precies de koelwatertemperatuur mag zijn. Misschien mag de motor meer hebben dan je nu meet. Hoewel ik de temperatuurschommelingen wel nader onderzoek waard vind.