Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Probleem koeling

Probleem koeling 14 nov 2021 00:21 #1339846

  • jornh
  • jornh's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 110
Hallo, mijn excuses dat ik weer met een technische vraag kom maar ik krijg hier nou eenmaal de beste adviezen en meningen over het algemeen en google kan mij niet helpen.

Ik heb sinds kort een bootje erbij (kievit 8.20) waar ik al eerder een vraag over heb gesteld en hier zeer goed ben geholpen. Zie topic: 'diverse vragen diesel motor'

Nu wou ik deze boot afgelopen 2 dagen van Hoorn naar Meppel brengen, onderweg een probleem ondervonden met de koeling. Eerste dag geen enkel probleem 6 uur gevaren pal wind tegen, geen problemen gehad, motor temperatuur bleef netjes tussen de 70 en 80 graden. Volgende dag leek de temperatuur de eerste paar uur wel iets hoger maar wel constant rond de 80 graden.

Na enkele uren varen liep de temperatuur in een keer op, dus motor uit, eerst externe koelsysteem gecheckt, wierpot, opening naar buiten doorgeblazen, impeller bekeken. niks opmerkelijks. Toen was de motor weer redelijk afgekoeld, weer gestart en het externe koelsysteem liep mooi dooer flink koelwater uit de uitlaat dus dat leek goed. Echter na een minuut of 15 werd ie toch weer te heet.

Vervolgens heb ik het huis van de thermostaat open geschroefd thermostaat leek dicht te staan (geen ervaring mee) maar ik heb hem er tussen uit gehaald want als dat het probleem zou zijn kon ik in ieder geval verder.

Het probleem leek verholpen na het starten liep de temperatuur in de eerste instantie alleen maar terug tot +- 50 graden, na een tijdje ook weer op tot rond de 70, leek mij normaal omdat de bedrijfstemperatuur
ook zoiets is. Maar helaas na een uur varen toch weer te heet. Op zeil schokkerhaven gehaald, ging allemaal prima verder. Daar nog de waterpomp van het interne systeem gedemonteerd omdat dat mijn volgende gedachte was en mee naar huis genomen. Bekeken en best wel wat corrosie sporen aan de binnenkant maar het lijkt me dat daar verder niet zoveel aan stuk kan gaan, verder ook geen lekkages kunnen ontdekken.

Nog enkele feiten ter verduidelijking:
Geen verdachte rook uit de uitlaat, t gaat om een Kubota z500-b (zeer waarschijnlijk). motor heeft lange tijd stil gestaan voor ik ging varen (wel alles nagelopen). Geen olie in het koelwater zichtbaar, geen water in de olie, oliepeil oke. Oliedruk alarm werkt dus dat lijkt me ook niet het geval. Gesloten koelsysteem dat d.m.v een warmtewisselaar gekoeld word door buitenwater. Interne waterpomp met poelie die dus wel wat roestig is aan de binnenkant maar niet lekt of dergelijke.

Sorry voor mijn lange verhaal maar korter krijg ik het niet om het probleem te omschrijven.

Bedankt alvast voor het meedenken!

Vriendelijke groet,
Jorn
Laatst bewerkt: 14 nov 2021 01:39 door jornh.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Probleem koeling 14 nov 2021 07:00 #1339852

  • FKZ
  • FKZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1157
Je warmte wisselaar al gecontroleerd op verstopping/blokkade? Heb je koelvloeistof vervangen of dit laten zitten. Is het niveau van het koelvloeistof voldoende? Bij een indirect gekoeld blok zou je een temp van rond de 90 graden verwachten. 70 graden hoort meer bij een direct gekoelde motor.

Hoe is de temperatuur gecontroleerd interne meter of extern dan zou het ook nog aan de meter gever of kabels er tussen kunnen liggen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Probleem koeling 14 nov 2021 07:39 #1339858

FKZ schreef :
Je warmte wisselaar al gecontroleerd op verstopping/blokkade? Heb je koelvloeistof vervangen of dit laten zitten. Is het niveau van het koelvloeistof voldoende? Bij een indirect gekoeld blok zou je een temp van rond de 90 graden verwachten. 70 graden hoort meer bij een direct gekoelde motor.

Hoe is de temperatuur gecontroleerd interne meter of extern dan zou het ook nog aan de meter gever of kabels er tussen kunnen liggen.

Eens met FKZ + thermostaat in pannetje water testen. Moet geleidelijk aan open gaan. Als thermostaten ouder worden en gaan klemmen dan gaat het vaak schokkerig, of je ziet ze (als je gelukt hebt) schuin open gaan.

Veel motoren hebben een thermostaat nodig om het koelwater de juiste kant op te sturen. Zonder thermostaat wordt het dan vaak lastig om te voorspellen wat ze doen. In noodgevallen kun je de thermostaat wat open dwingen met een staaldraadje of tyrap. Maak zorg ervoor dat deze niet in je systeem kan gaan zwerven als de thermostaat opengaat.

Als je 6 uur stevig hebt gevaren en het gaat dan pas mis dan zal het geen interne vervuiling zijn.
“A good engineer gets stale very fast if he doesn’t keep his hands dirty.”
– Wernher von Braun
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Probleem koeling 14 nov 2021 08:23 #1339876

  • omega
  • omega's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2259
Blijft de waterpomp wel goed doordraaien ? V-snaar goed op spanning en slipt niet ?

Grt Hans

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Jouet Sheriff "TinTin"
www.virtualware.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Probleem koeling 14 nov 2021 11:46 #1339944

  • jornh
  • jornh's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 110
Bedankt,

Ik heb de koelvloeistof niet vervangen, ik heb de doorstroming van de warmtewisselaar ook nog niet gecheckt. Koelvloeistof ziet er schoon uit.

Dat de thermostaat de stroomrichting kan beïnvloeden wist ik niet. Wel is het zo dat ik dus al een aantal uren aan het varen was en dan zou de thermostaat plotseling dichtgaan terwijl hij al openstond? Kan dat? Leek mij niet heel logisch.

Gever en meter lijken de goede temperatuur aan te geven, ook gecontroleerd met infrarood meter.

Spanning v-snaar is goed, pomp draait ook goed rond.

Groet Jorn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Probleem koeling 14 nov 2021 11:53 #1339950

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 12555
thermostaat zal wel iets van 80-82 graden zijn
staat het er niet op?
niet 90 wat iemand aangeeft...

maar je hebt gevaren ook zonder thermostaat schrijf je?
dan snap ik niet hoe je dan nog een temp van 50, en dan oplopend kunt krijgen
uberhaupt die 50 al...
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Probleem koeling 14 nov 2021 12:02 #1339954

  • jornh
  • jornh's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 110
Volgens het handboek zou de thermostaat op 82 graden open moeten gaan.

Het vreemde is inderdaad dat zonder de thermostaat de temperatuur eerst wat terug liep, toen langzaam op en dus na +- een uur toch weer te hoog.

Jorn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Probleem koeling 14 nov 2021 12:33 #1339966

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3987
Bij zulke lange draaitijden zonder problemen vraag ik me af of er wel een probeem is.

lucht in het interne circuit geeft binnen een paar minuten een kokende motor
onvoldoende warmte overdracht tussen interne en externe circuit, dan draai je niet zes uur zonder problemen, meer een max 10 minuten.

Voor nu, verder niets doen en wat gas er af, daarna verder kijken.
Laatst bewerkt: 14 nov 2021 12:34 door henkvd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Probleem koeling 14 nov 2021 12:41 #1339969

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 5950
Ik denk dat er een slechte warmteoverdracht is van intern naar externe koeling. Dat kan door zowel verminderde circulatie als door vervuiling aan de interne zijde van de warmtewisselaar. Zit de thermostaat wel in het interne circuit? Of is het een zelf in elkaar geknutselde interkoeling ?
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Probleem koeling 14 nov 2021 12:42 #1339971

Waarop baseer je dat je motor te heet werd? Kreeg je een temperatuur alarm of kijk je steeds op je meter? Als ik je verhaal zo lees, is er eigenlijk niets aan de hand tenzij je een alarm hebt gehad?
Elk jaar een andere boot houdt je scherp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Probleem koeling 14 nov 2021 14:01 #1339998

  • jornh
  • jornh's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 110
De thermostaat zit in het interne circuit, ik weet zeker dat hij te warm werd. Ik heb geen alarm maar de meter gaf bijna honderd graden aan en het water was inderdaad tegen de kook aan dit ook nog gecontroleerd d.m.v. infrarood meter.

Ik denk dat ik het dan toch maar is de warmtewisselaar moet gaan zoeken, en de rest van het interne systeem spoelen.

Komt het wel is voor dat een waterpomp gewoon te weinig pompkracht heeft? Zonder lekkages te vertonen? Ik vind de ruimte tussen de metalen impeller en het pomphuis nogal ruim en heb geen idee of dit normaal is.

Jorn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Probleem koeling 14 nov 2021 14:11 #1339999

  • Reed
  • Reed's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 1400
Wanneer de thermostaat er uit is en hij wordt nog steeds te warm dan is de warmtewisselaar niet goed of zit er ergens een knik in de slang.
Overigens pas op met het er uit halen van de thermostaat, een te lage temperatuur is ook schadelijk voor je motor.
Reed van Batavia (oud Nederlands) voor de Rede van Jakarta.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Probleem koeling 14 nov 2021 14:16 #1340000

Ik zou beginnen met het inspecteren van de pijpenbundel in de warmtewisselaar. Vooral buitenwater kant (“in de pijpen”) controleren op vuil/aanslag.

Dat is sowieso goed om een keer te doen.

Daarna:

-spanning v-snaar checken.

-Impeller (+impeller deksel) checken.

-Thermostaat op juiste werking checken (in een pannetje met heet water)

Waterpomp voor interne koeling is een centrifugaal pomp, geen verdringerpomp (zoals een impeller pomp).
Zolang die centrifugaal pomp goed (voldoende snel) ronddraait kan daar weinig mee mis zijn denk ik.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Probleem koeling 14 nov 2021 15:00 #1340008

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6735
Is die pomp die de koelvloeistof door de warmtewisselaar pompt soms electrisch? Bij het Martec koelsysteem dat ik in mijnSaga had kwam dit pompje maar op minder dan zijnontwerpcapaciteit. Toen ik dit nog niet door had kon ik niet vol gas varen, anders ging het koelwateralarm af. Als het pompje mechanisch wordt aangedreven zoals de impellerpomp kan misschien de drijfriem slippen of is het pompje versleten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Probleem koeling 14 nov 2021 17:03 #1340040

jornh schreef :
Bedankt,
...
Dat de thermostaat de stroomrichting kan beïnvloeden wist ik niet. Wel is het zo dat ik dus al een aantal uren aan het varen was en dan zou de thermostaat plotseling dichtgaan terwijl hij al openstond? Kan dat? Leek mij niet heel logisch.
...

Groet Jorn.

Een thermostaat zal als de motor eenmaal warm is continue openstaan. Maar de mate waarin deze openstaat varieert continue. Bijvoorbeeld als er wat kouder water wordt aangezogen, je iets meer gas geeft of er een restje waterplant naar binnen wordt gezogen. Als hij dan iets klem loopt en er moet meer warmte worden afgevoerd kan de temperatuur plotseling flink stijgen.

Bovendien staan thermostaten vaak maar een klein stukje open omdat het koude buitenwater erg efficiënt koelt en in ruime mate voorhanden is. Je hebt dus maar een klein beetje stroming nodig over de warmtewisselaar. Dat maakt het systeem erg gevoelig voor snelle reacties van de thermostaat.
“A good engineer gets stale very fast if he doesn’t keep his hands dirty.”
– Wernher von Braun
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Probleem koeling 14 nov 2021 17:49 #1340052

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 12555
daarom zou bij varen zonder thermostaat de temp echt minimaal moeten blijven...
lees <20C
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Probleem koeling 14 nov 2021 18:22 #1340068

  • daan1508
  • daan1508's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 1338
Ja nee. Dit is een motor met gescheiden koelsysteem. Als de warmtewisselaar daar van verstopt zit, kan de thermostaat wel er uit zijn, maar dan wordt ie nog altijd te warm.

Plus, als de thermostaat 2 kanten op kan, is er uit halen niet hetzelfde als open.
Stevenaak "Maria", 1879 (Kromhout 6LS)
Leisure 23SL "Maggie Mae" (VP MD5A/110S, was MB2A/50S)
Omgebouwde Juniorvlet "Kikker" met Arona AD186, zijzwaarden
ex: Victoire 22 "Penny Lane" (Honda 5pk 4takt)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Probleem koeling 14 nov 2021 18:48 #1340079

De huidige impeller kan in orde zijn, maar van een vroegere impeller knnen er nog wel een paar lobben voor de pijpbundel liggen, die soms plat blijven liggen of soms voor de pijpen staan.
Of mogelijk een aantal vuile pijpjes.

Er zijn handige borsteltjes verkrijgbaar, met een stukje draadeind door de pijpjes schuiven is goed te controleren of ze voldoende doorlaat hebben.

Voel eens hoe warm het water is wat uit de uitlaat komt, dat zou niet meer dan handwarm behoren te zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Probleem koeling 14 nov 2021 18:58 #1340083

  • jornh
  • jornh's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 110
Dat is inderdaad het geval: gesloten koelsysteem, Toen ik de thermostaat eruit haalde stond hij dicht. Dat ik daarna toch weer een uur kon varen en het probleem zich toen toch weer voordeed duidt in mijn ogen dat er onderweg langzaam iets is gaan dichtslippen...

Wat ik ga doen is het koelsysteem doorspoelen in tegengestelde richting en kijken wat eruit komt en de thermostaat testen in een pannetje water.
Hopelijk is het probleem hiermee even opgelost zodat ik naar huis kan varen.
Als dit het geval is ga ik de warmtewisselaar demonteren (slecht bereikbaar) voor verdere inspectie.

Super bedankt voor alle antwoorden en het meedenken!

Ik hou jullie op de hoogte.

Groet Jorn
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Probleem koeling 14 nov 2021 20:08 #1340112

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 17716
Je hoeft niet altijd de hele warmtewisselaar te demonteren. Je kunt beginnen met het loshalen van de kap aan de ingangskant van de warmtewisselaar. Daar is de kans op rommel het grootste en als je met een zaklampje in de pijpenbundel kijkt krijg je al een goede indruk van mogelijke vervuiling.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Probleem koeling 16 nov 2021 18:17 #1340908

  • jornh
  • jornh's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 110
Hallo,

Ik heb vandaag de slang waar het buitenwater de warmtewisselaar instroomt losgemaakt en de instroom kant bekeken, dit zag er op een klein schelpje na behoorlijk fris uit. alle buisjes lijken open.
Ook heb ik het interne systeem doorgespoeld waar ik eigenlijk ook geen ongeregeldheden kon zien.
Vervolgens de thermostaat getest in een pannetje en die ging mooi open en stond helemaal open bij de aangegeven 82 graden.

Dus eigenlijk ben ik niet erg veel wijzer geworden,

Wel kwam ik het volgende tegen (zie foto) waarvan ik niet weet wat het is, de slang die eraan zit zit aan de andere kant aan de bovenkant van het huis van de thermostaat. Er zit een soort kraan of stelschroef op en aan de onderkant zit een plaatje geschroefd. Ik heb het nog niet open gemaakt omdat ik niet weet wat het is. Iemand hier een idee? Het lijkt wel een soort filterhuis.






Bedankt alvast!

Groet Jorn.
Laatst bewerkt: 16 nov 2021 18:18 door jornh. Reden: Foto deed het niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Probleem koeling 16 nov 2021 18:32 #1340917

  • petje
  • petje's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 92
Ik heb wel eens de aanzuigslang vervangen omdat hij een beetje te zacht was, en plat werd door de zuigkracht van de buitenwaterpomp. Dat zag je alleen maar als je lange tijd op kruissnelheid voer. Dan ging ook het koelwater alarm af.
Omdat je aangaf dat de boot lang stil gelegen had, zou het best wel kunnen dat het inlaatschelpje een beetje dicht gegroeid is, en daardoor er een beetje teveel onderdruk in de aanzuigslang ontstaat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Probleem koeling 16 nov 2021 19:49 #1340956

Ik henb wel eens een systeem gezien waar altijd devolle pop opbrengst door de motor ging en de thermostaat Bij warmer wordende motor één uitgang afsloot een andere opende met alle tussenstanden.

Het was niet een boiler circuit, die had een eigen aansluiting, het zou een omloop via een kachel radiatortje geweest kunnen zijn.
het leek wel iets zoals op de foto.

Zitten er buiten de foto nog andere slangen aan?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Probleem koeling 16 nov 2021 20:13 #1340975

  • jornh
  • jornh's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 110
Nee er zit alleen een slang aan de bovenkant, het ding zit op het blok geschroefd en op de onderkant zit een demonteerbaar kapje. Ik vind het wat mysterieus, ik kan er niks over vinden in het werkplaatshandboek maar je zou toch denken dat het wel een functie heeft. En wat doet die stelschroef? Lijkt me ook geen aftap of ontluchting punt zit qua hoogte midden in het systeem.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Probleem koeling 16 nov 2021 22:44 #1341056

Heb je de ontluchting (beluchter) al eens gecontroleerd? Ik zeg dit omdat ik na lang zoeken ontdekte dat bij mij een luchtbel in de ontluchter zat waardoor er regelmatig te weinig koelwater door de motor stroomde. Eénmaal flink doorblazen loste het probleem toen op.
Elk jaar een andere boot houdt je scherp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.256 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl