Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Koelvloeistof loopt niet terug naar warmtewisselaa

Koelvloeistof loopt niet terug naar warmtewisselaa 31 jan 2022 21:14 #1364802

Zouterik TXL schreef :
-1, loopt continu omhoog

-2, dat is het expansievaatje dat wij hebben. In het deksel zit 1 pijpje daar zitten aan 2 zijden slangen op. Ik zal deze eens loshalen en opnieuw vastzetten. Het expansievaatje heeft geen beluchter.

Dan zijn die twee slangetjes verwisseld. Eén aansluiting gaat naar het pijpje dat naar beneden loopt. De andere aansluiting gaat naar een gaatje in de dop.

slangen wisselen = probleem opgelost.
Of één van de slangetjes lekt, dat kan ook.
“A good engineer gets stale very fast if he doesn’t keep his hands dirty.”
– Wernher von Braun
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koelvloeistof loopt niet terug naar warmtewisselaa 31 jan 2022 22:11 #1364815

Aquaplaning

Dat is een beetje te kort door de bocht.

Er zit geen beluchter op. Alleen een pijpje door de deksel daar zit aan de binnenzijde van het expansievat een slangetje dat tot iets boven de bodem van het expansievat komt. Aan de buitenzijde van het deksel zit een slangetje dat aansluit op de warmtewisselaar. Om precies te zijn in de kraag waar de dop met ventielen op gaat. Daar is niets aan verandert en dat heeft een kleine 5000 motoruren prima gefunctioneerd.
Laatst bewerkt: 31 jan 2022 22:13 door Zouterik TXL.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koelvloeistof loopt niet terug naar warmtewisselaa 31 jan 2022 22:29 #1364818

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16255
Voor het goede begrip..
De slang van dat deksel van je warmtewisselaar moet onderin je expansie uitkomen anders kan die geen vloeistof opzuigen.
Het expansievat heeft ook een tweede uitgang, vaak ook met een slang die onder je motor uitkomt. Dat is ook je beluchting en tevens overstort.
Het is mogelijk om die te verwisselen.
Laatst bewerkt: 31 jan 2022 22:30 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koelvloeistof loopt niet terug naar warmtewisselaa 31 jan 2022 22:43 #1364821

zie antwoord aquaplanning. Dit is het expansievat wat op onze Yanmar zit
www.ricambimotorimarini.com/it...ne-720445-44200.html
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koelvloeistof loopt niet terug naar warmtewisselaa 01 feb 2022 06:28 #1364834

Is het misschien zo dat het koude niveau kvs gewoon te hoog is? Wat is het peil bij een warme motor?

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koelvloeistof loopt niet terug naar warmtewisselaa 01 feb 2022 06:38 #1364835

Op het expansievat staat een Min en een Max streep. Bij koude motor staat de kvs ca 1 cm boven Min, na warmdraaien ca 1 cm boven Max
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koelvloeistof loopt niet terug naar warmtewisselaa 01 feb 2022 08:49 #1364862

Zouterik TXL schreef :
Op het expansievat staat een Min en een Max streep. Bij koude motor staat de kvs ca 1 cm boven Min, na warmdraaien ca 1 cm boven Max

Lijkt me wel erg veel uitzetting. Een antivriesmengsel met 40%ethyleenglycol zet ongeveer 0,07% uit per graad celcius.Per liter inhoud is dat dus voor 0-80 graden 43 cc uitzetting. Als je dus de koelvloeistofinhoud weet van je motor kun je zo uitekenen wat normaal is. Het zou kunnen dat je expansievat gewoon te klein is .
Zie plaatje.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Koelvloeistof loopt niet terug naar warmtewisselaa 01 feb 2022 08:58 #1364866

En toch klopt het hoor. Bij mij gaat het net zo.
Koud 1 cm boven minimumniveau en warm (80 graden) op het maximum in het expansievat met wat reserveruimte over. :)
Laatst bewerkt: 01 feb 2022 09:04 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koelvloeistof loopt niet terug naar warmtewisselaa 01 feb 2022 09:00 #1364869

Het expansievat hecht ik niet veel waarde aan. Ik bedoel het niveau op de warmtewisselaar zelf. Bij overdruk en te veel vulling perst hij het naar het expansievat toe. Dit kan heel goed een aftermarket zijn die niet op de motor is afgestemd. Zolang het niveau in de warmtewisselaar niet te lang is zou ik mij geen zorgen maken namelijk.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koelvloeistof loopt niet terug naar warmtewisselaa 01 feb 2022 10:37 #1364900

Peter Jansen schreef :
Bij overdruk en te veel vulling perst hij het naar het expansievat toe.

Bij teveel vulling is uiteraad het nivo te hoog maar hoe er teveel druk onstaat moet je me eens uitleggen. Dat kan alleen als de koelvloeistof zou gaan koken en dat gebeurt pas rond de 103 gaden ( geen 100 vanwege de glycol die het kookpunt wat verhoogt) , waar moet anders die druk vandaan komen.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koelvloeistof loopt niet terug naar warmtewisselaa 01 feb 2022 11:34 #1364915

Kvs zet gewoon uit als het warmer wordt en dat wil/moet ergens heen. De dop van de warmtewisselaar gaat meestal open rond 1 bar. Dan perst hij het overtollige kvs naar het genoemde expansievat. En doordat de dop een soort keerklep is zal het nooit terug lopen of gezogen worden.

Bij mijn eigen motor bijvoorbeeld is de wisselaarbundel bij koude motor voor 3/4 onder kvs. Bij warme motor staat er ongeveer 1 cm bovenop.



Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koelvloeistof loopt niet terug naar warmtewisselaa 01 feb 2022 11:38 #1364916

Is vanaf de WW gezien een open verbinding naar het expansievat, waarbij dat expansievat net als in een auto gesloten is, niet veel handiger? Nu is het een soort “door overdruk-ontsnapt-vloeistof-opvangvat” met allerlei gevoeligheden die vuil of plakkerig kunnen worden…
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koelvloeistof loopt niet terug naar warmtewisselaa 01 feb 2022 11:43 #1364920

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16255
En doordat de dop een soort keerklep is zal het nooit terug lopen of gezogen worden.
Dat klopt niet. Die doppen (Volvo Penta in ieder geval) hebben een overdruk en een onderdrukventiel. Zie de foto die ik eerder gepost heb. Wat ik tussen mijn nagels heb is het onderdrukventiel.
Wij vullen de koelvloeistof af tot aan de dop. Bij warm worden en afkoelen pendelt er zo'n 300 cc koelvloeistof tussen warmtewisselaar en expansievat. We hebben een boiler en daarom meer inhoud van het koelsysteem.
Laatst bewerkt: 01 feb 2022 11:45 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koelvloeistof loopt niet terug naar warmtewisselaa 01 feb 2022 11:46 #1364923

En als je die ventielen er nu eens uit zou halen; dan heb je toch een prima systeem waarbij de vloeistof netjes terugloopt?

Anderson: wat is de gedachte achter deze ventielen? KW temperatuur blijft toch ruim onder kookpunt?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koelvloeistof loopt niet terug naar warmtewisselaa 01 feb 2022 11:48 #1364926

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16255
Nee, je hebt druk nodig om een hoger kookpunt te krijgen. Het expansievat zal dan ook drukbestendig moeten zijn. Dat is in auto's wel dacht ik, in boten....de onze...niet ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koelvloeistof loopt niet terug naar warmtewisselaa 01 feb 2022 11:49 #1364927

Duidelijk
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koelvloeistof loopt niet terug naar warmtewisselaa 01 feb 2022 16:12 #1365001

Het is toch een vreemd verhaal:

- het heeft altijd zo gezeten en goed gewerkt en nu niet meer
- er komt geen vloeistof bij
- nieuwe dop levert geen verandering op

Dus: blokkade in een slang of kapotte terugslag klep ergens of luchtbel of andere druk verhogende oorzaak?

Mss een paar foto's van de situatie, dat wil nog wel eens inzicht bieden?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koelvloeistof loopt niet terug naar warmtewisselaa 01 feb 2022 17:26 #1365026

De druk bouwt op in de WW, onder de dop. Boven een bepaalde druk vloeit de KVS naar het expansievat, die hoeft niet drukbestendig te zijn. De druk zit alleen in de WW.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koelvloeistof loopt niet terug naar warmtewisselaa 01 feb 2022 17:30 #1365028

Juist, en als de otor afkoelt, wordt er geen of te weinig vloeistof terug de WW in gezogen. En wellicht nog valse lucht indien het vacuüm lang blijft bestaan en er ergens een miniem lekke is.

Dan werkt de keerkoppeling richting de WW dus niet, of er zit een obstructie in de slang die als een kerkleden werkt.

Een combinatie kan ook: een terugslagventieo dat te strak staat afgesteld in relatie tot het vacuüm in de WW én een lekje ergens.

Mooi dat het nu op te lossen is ;)
Laatst bewerkt: 01 feb 2022 17:31 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koelvloeistof loopt niet terug naar warmtewisselaa 01 feb 2022 17:38 #1365034

# nachtvlinder

De KVS loopt niet terug naar de WW. Als ik na 12 uur afkoeling kijk staat het expansievat nog op Max. Als ik de dop vd WW opendraai hoor ik een sis (ik meen overdruk te horen). Dat is de verklaring waarom de KVS niet wordt terug gezogen naar de WW. Vraag is waar komt de druk vandaan?. Als er druk is betekend dat ook dat er geen lekje van belang is.

NB we hebben een boiler maar die is met kraantjes nu kortgesloten om te voorkomen dat het warme water in de boiler de afkoeling van de KVS beïnvloed.
Laatst bewerkt: 01 feb 2022 17:42 door Zouterik TXL.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koelvloeistof loopt niet terug naar warmtewisselaa 01 feb 2022 17:44 #1365036

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16255
Gokje...
Die sis is geen overdruk maar onderdruk.
Doe wat testjes met je expansievat zou ik zeggen. Er over praten schiet niet erg op.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koelvloeistof loopt niet terug naar warmtewisselaa 01 feb 2022 17:47 #1365037

Ah ok, dus er komt lucht of rookgassen in de koelvloeistof? Met na afkoelen blijkbaar een te lage druk om het ventiel naar het expansievaatje te openen en op deze manier te ontsnappen?

Edit: zoals holtere stelt nu eerst vaststellen of het onderdruk of overdruk is, de oorzaken daarvan verschillen namelijk!
Laatst bewerkt: 01 feb 2022 17:49 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koelvloeistof loopt niet terug naar warmtewisselaa 01 feb 2022 17:56 #1365040

Je weet dus zeker dat het overdruk is heb je net verwijderd. En onder de dop van de WW zie je na de “sis” een te laag niveau. Dan moet dit dus lucht (onwaarschijnlijk) of rookgassen zijn toch?

Lekke koppakking? Ruik je iets anders dan koelvloeistof?

Als het niveau dat n de WW wel vol blijft (en er netto dus vloeistof geen gas bijkomt), dan zou je nog kunnen kijken naar hoe de pijpenbundel afdicht in haar pakkingen. De druk van de zoutwaterpomp zal hoger zijn dan de tegendruk van de rookgassen en (in elk geval direct na het starten) ook hoger zijn dan de druk in het circulatiesysteem.

Succes ermee!
Laatst bewerkt: 01 feb 2022 18:08 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koelvloeistof loopt niet terug naar warmtewisselaa 01 feb 2022 18:03 #1365042

# nachtvlinder

- Overdruk, te laag nivo in WW, lekke koppakking idd die conclusie sluit ik niet uit.
- hoeveelheid koelvloeistof blijft exact hetzelfde

Ik wil zo gaan proefdraaien en kijken naar bellen in koelwater, mogelijk monster nemen en laten beoordelen kooldioxide. (Mits dat hier kan).

Zijn er verder tips die mij kunnen helpen met het vaststellen van de diagnose?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koelvloeistof loopt niet terug naar warmtewisselaa 01 feb 2022 18:06 #1365043

Ik ben het (helaas…) eens met je samenvatting. Kijken en ruiken of je bubbels ziet ontsnappen door verwijderde dop WW. Motor wel belasten zodat je een goede verbrandingsdruk hebt. Wellicht treedt het (if…) koppakking probleem pas op bij hogere temperatuur bovendien.

Zou zoiets zin hebben om ontsnapte gassen op te vangen? Je weet niet hoe lang het duurt overivens voordat deze de WW hebben verlaten… Mss borrelt dat pas omhoog nadat de motor alweer stil staat…

Laatst bewerkt: 01 feb 2022 18:17 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.272 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl