Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Renault Marine Kubota 14pk revisie hulp

Renault Marine Kubota 14pk revisie hulp 26 mei 2022 14:27 #1394358

  • Jasper74
  • Jasper74's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2
Goedemiddag allemaal,

Ik heb een vraag. Ik heb een overnaadse houten sloep met een Renault Marine Kubota blokje, 14 pk - 2 cilinder. Nu wil die niet meer starten. Met wat cockpitspray draait die een paar keer rond maar blijft niet lopen. Er is teveel overdruk. Olie uit de carter. Mogelijk kapotte zuigerveren? Of zou het iets anders kunnen zijn?

Nu heb ik naar tweedehands motoren zitten kijken maar met inbouw en al komt hier toch wel een heel fors bedrag uit. Nu is reviseren ook een oplossing, geen inbouw problematiek, met motorsteunen, schroefas aansluiting, evt schroef etc etc.

Wie kent iemand met verstand van (oude) motoren en die zo'n klusje zou willen klaren. Alle hulp welkom!

Alvast dank voor jullie reacties.
Bijlagen:
Test
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Renault Marine Kubota 14pk revisie hulp 26 mei 2022 14:38 #1394361

eerst oorzaak vaststellen en dan kijken of dat revisie echt nodig is.
Het repareren/ reviseren van je oude motor heeft zeker de voordelen dat je kosten van nieuwe fundatie ed kan uitstellen en idem motorsteunen en koppeling naar de schroefas.

Ik kan je idd adviseren als het kosten technisch nog redandabel is om te repareren/ reviseren.

Oorzaak eerst achterhalen kan je idd geld kosten maar wegen vaak niet op tegen de kosten van reviseren. Vaak wordt er onnodig gereviseerd met de nodige kosten. Natuurlijk als het motortje op is moet je wel maar dat weet je na de analyse.

Renault is idd een oud blokje met oude techniek, goed te reviseren en als je handig bent kun je er ook veel zalf aan doen.

Waar ligt je boot ?

Momenteel ben ik voor een ZFfer bezig een Farryman te vervangen voor een Rugini en idd er moet een nieuwe motorframe gebouwd worden en dit doen we slim door de motor in een soort van casette te bouwen zodat de motor in zijn geheel in een paar minuten in en uit te bouwen is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Renault Marine Kubota 14pk revisie hulp 14 juni 2022 19:32 #1399359

  • Jasper74
  • Jasper74's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2
Beste Optimaal dank voor je reactie. Was even uit de lucht vandaar mijn late reactie.

Inmiddels iemand gevonden op de werf die hem aan de praat heeft kunnen krijgen. Paar dure uren maar hij is gestart en loopt. Nu komt er echter best wat olie uit de luchtinlaat. En dit sproeit soms alle kanten op. Met name als je vaart, stationair draaien of zonder in voorruit lijkt het niet te gebeuren. Ook komt er soms witte rook uit de natte uitlaat. Duurt even en dan weer voorbij. Via het slangetje op de kleppendeksel gaan de uitlaatgassen naar het metalen zwarte luchtfilter. Ik denk dat de lucht die wordt uitgeblazen in de luchtinlaat niet voldoende wordt opgezogen en evt de rook condenseert tot olie spetters. Of zou er ook direct olie uitgeblazen kunnen worden.

Nu wil ik kijken of ik er een andere luchtinlaat op kan zetten. Met zo een ijzeren netje en dan het slangetje nog ergens kwijt. Evt via extra pijp wat aan lucht inlaat zit daar de de lucht filter op en dan op dat pijpje halverwege de slang op een of andere manier bevestigen.

Wil ervoor zorgen dat evt overtollige olie netjes kan worden opgevangen. Ander idee is om het slangetje op bestaande lucht filter te bevestigen maar dan wat dichter bij de inlaat. Ergens gat boren en dan die slang erin. Of gaat dat niet goed en loopt hele luchtfilter vol met olie? Ben benieuwd of iemand nog een andere oplossing heeft. Zit nu met aluminiumfolie eromheen gewikkeld om olie wat beter te sturen. Maar blijft een smeerboel. Zoek tijdelijke oplossing.

Beter is natuurlijk om de oorzaak aan te pakken!
Nu heb ik al heel wat verhalen gelezen en ik denk dus dat de zuigerveren kapot zijn, teveel compressie in de carter. Maar hij start gelukkig wel nog. Nu hoor ik wat horrorverhalen over revisie dat je van alles tegen kan komen en je zo rond de eur 3000 uit kan komen. Dat is het motortje ook weer niet waard. Maar als het meevalt en alleen nieuwe zuigerveren en evt honen zou het ook heel erg mee kunnen vallen. Iemand bekend hiermee of tijd om zoiets uit te voeren. Kan dat terplekke of moet de motor eruit.

Best wat vragen maar hopelijk herkent iemand mijn probleem en heeft wat praktische oplossingen.

Alvast dank voor jullie reacties.
Test
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Renault Marine Kubota 14pk revisie hulp 14 juni 2022 19:41 #1399361

Jasper,

Motor doormeten (compressie, lektester, carter overdruk, evt koelwater lek naar je cilinders) zijn op locatie uit te voeren.
Niet alle testen kunnen met standaard koopdelen gemeten worden, een aantal meetopstellingen zijn eigen fabricaat van mij omdat deze botweg niet kant en klaar te koop zijn.

Of dat een deel revisie dus bovenblok en cilinderkop gedaan kunnen worden terwijl de motor in de boot blijft staan,...sommige wel,..sommige niet. De meeste blokken hebben de bovenhelft van het onderblok (daar waar de krukaslagers in zitten) aan het bovenblok zitten en dan moet je hele motor eruit om zuigerveren te vervangen.
Bij de oudere VP MB2, MDxx motoren zijn de cilinders pers stuk los op het onderblok gemonteerd en die zou je kunnen reviseren zonder het blok uit te bouwen. (Heb je wel een gedeelde zuigerverenklem nodig...)

Ook bij deel revisie komt er nogals wat gereedschappen, machines en kennis bij kijken. Kennis is vaak op te doen op ZF en You Tube,...sommige gereedschappen vallen aanschaftechnisch nog wel mee en veelal moet je er tijd insteken de gereedschappen te leren gebruiken.

Op zich als je graag mechanisch nauwkeurig bezig wil zijn zeker een leuke klus.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Renault Marine Kubota 14pk revisie hulp 14 juni 2022 19:52 #1399364

"et slangetje op de kleppendeksel gaan de uitlaatgassen naar het metalen zwarte luchtfilter" dat is je carter ventilatie....vette dampen vanuit je blok die in je kleppen deksel komen gaan weer de verbranding in .


"En dit sproeit soms alle kanten op. Met name als je vaart, stationair draaien of zonder in voorruit lijkt het niet te gebeuren"
Klopt, als je de motor laat werken wordt er meer druk opgebouwd in je cilinders. Als je cilinders versleten zijn kunnen de vrijkomende ontbrandingsgassen lekken naar je carter en dus een hogere carterdruk generen die weer door dat slangetje je cilinder in worden gezogen en meeverbranden. Je hebt nu dus een hele vette verbanding, ook je uitlaatgassen zijn zeer vet, Deze hete vette dampen koelen af in je uitlaatkoelwater en vormt dan een olie vlies achter je boot

"Nu wil ik kijken of ik er een andere luchtinlaat op kan zetten. Met zo een ijzeren netje en dan het slangetje nog ergens kwijt. Evt via extra pijp wat aan lucht inlaat zit daar de de lucht filter op en dan op dat pijpje halverwege de slang op een of andere manier bevestigen."
Daarmee pak je oorzaak niet aan...dat is "lapwerk" wat niet gaat werken

Bottem line,...advies,...uitbouwen, demonteren, zuigers en cilinders nameten. Dan heb je in feite het hele blok open dus dan maar gelijk je krukas en lagers meten en cilinderkop doen (kleppen demonteren, controleren, inslijpen en kop vlakken)
Laatst bewerkt: 14 juni 2022 20:08 door De Optimaal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Renault Marine Kubota 14pk revisie hulp 14 juni 2022 21:05 #1399381

  • blommie
  • blommie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 865
Vroeger had ik dezelfde motor en ging ik naar een bedrijf in Amsterdam. Hete toen Leslie als ik me goed herinner. ( was in 1998)
Tegenwoordig www.jachtservice.nl/
Misschien kunnen zij je nog helpen
hanse 370 together
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Renault Marine Kubota 14pk revisie hulp 15 juni 2022 06:58 #1399416

Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Renault Marine Kubota 14pk revisie hulp 15 juni 2022 07:34 #1399422

Boot kan gewoon in het water blijven mits de afsluiters nog goed werken. Blokje takel je eruit.
Hier een wat zwaardere indenor.. even je hoofd 90 graden draaien :)


Laatst bewerkt: 15 juni 2022 07:35 door De Optimaal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.292 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl