Mijn Conati 31 uit 1980 heeft een Renault Marine 2.60 motor die uit het zelfde jaar stamt. Nu loopt de motor nog prima, maar hij gebruikt vreselijk veel olie. Dat wil zeggen, de olie loopt er gewoon langs de pakkingen uit, en vooral tussen carter en blok, maar ook langs de peilstok, langs de waterpomp en de gehele voorzijde. Daardoor ligt dus steeds de bilge vol olie.
Nu wil ik de motor uitbouwen, en dan gelijk de hele motor eens flink opfrissen, maar:
Dit wil ik doen terwijl de boot in het water ligt. Is dat gek? Op zich is de schroefas gemakkelijk los te halen, maar ik ben toch een beetje bang dat het waterslot ( 2 vetkoorden in een kokertje ) het dan niet houdt, of zou dat wel meevallen.
Ten tweede heb ik weliswaar een gebruiksaanwijzing van de motor, maar geen reparatiehandleiding met de momenten waarmee bouten aangedraaid moeten worden. Ik heb al uitgebreid naar deze informatie gezocht, maar niet gevonden. Is dat onoverkomelijk?
Tenslotte vraag ik me af of de giek van mijn boot het houdt als ik daar een lier aan hang om de motor eruit te takelen ( de motor weegt zo’n 120 kg ).
Het lijkt me wel een heel leuk project om dat motortje weer als nieuw te maken, mooi verfje erop, gelijk de motorruimte eens opnieuw isoleren, enz.
Als ik de boot echter een aantal maanden ( het is een vrije tijds klusje ) op de kant moet leggen staan die kosten niet in verhouding.
Ben heel benieuwd hoe jullie over al deze punten denken!
In ieder geval zal ik de voortgang van mijn projectje regelmatig in dit draadje plaatsen.
Hierbij een indeling van de werkzaamheden:
Pagina
1,2 Motor eruit takelen met boot in het water.
3 Motor demonteren.
4 Compressie meten.
5 Gloeistiften en anode.
6 Poelie en (geen) thermostaat.
7 Gaatje in distributiedeksel repareren.
8,9 Keerkoppeling verwijderen en opnieuw afstellen.
10 Over pakkingen, kop eraf en zuigers eruit.
11 Zuigerveren en verstuivers.
12 Verstuivers, kleppen en waterpomp.
13 Blok ontvetten.
14, 15 Kleppen slijpen, zuigerveren
16 Temperatuursensor.
17 Kleppen slijpen , temperatuur meter.
18 Revisiekop, verstuivers.
19 Montagetips, momentsleutel.
20 Geen thermostaat, zuigers terugplaatsen.
21 Kop plaatsen, temperatuursensor plaatsen.
22 montage motor, oilstrainer.
23 Welke motorolie, elektriciteit, afgebroken flens.
24 Afgebroken flens repareren.
25 Loctite, pakkingen.
26 De motor is bijna klaar.
27 motor is klaar.
Frank.