@Koko : Ok, duidelijk en bedankt voor de tips. Ga inderdaad nu eerst is een dealer zoeken voor m'n onderdeeltjes!
Inmiddels klepspeling afgesteld , en de compressie gemeten met ijskoude motor. Dwz ik heb de compressiemeter aangesloten en vervolgens de startmotor rond laten draaien. Maar helaas vertoont die startmotor kuren, waardoor ik maar enkel redelijk kortstondige metingen verricht heb.
Het resultaat daarvan zit op ca. 350 psi ( = 24kg/cm2 )per cilinder. Dat is net boven de ondergrens (23,7kg/cm2 die kubota aangeeft. De fabrieksgegevens zijn 31,5 kg/cm2.
Maar eerlijk gezegd zou ik de meting overnieuw willen doen, waarbij ik iets langer door kan starten, want ik heb het idee dat de compressie nog opliep.
Inmiddels ga ik vrolijk verder met het schoonmaakwerk.
De startmotor zal vrees ik eerst gereviseerd moeten worden. Best wel gek, want op de boot deed die het nog prima!
Ik heb ‘m op de autoaccu aangesloten , en geprobeerd te starten met draaiende motor van de auto. Dus stroom genoeg zou je zeggen! Ook heb ik de + en – verbinding naar de accu met dikke zware kabels gedaan ( en ook de roest weggehaald ). Het tikkie met de hamer heeft de startmotor ook van me gekregen, maar ofschoon ik de startmotor wel hoor draaien, grijpt die maar zelden nog aan aan op het vliegwiel. Trouwens heb ik wel het starten met de bekende schroevendraaier op de startmotor + en - gedaan.
En uh ja, ik heb ook nog wat vragen:
De geroeste bouten en moeren zou ik willen vervangen door rvs exemplaren, maar ik meen me te herinneren dat ik ooit eens in een ander draadje hier gelezen heb dat je dat beter niet kunt doen. Hoe zit dat ook alweer?
Om de compressie te kunnen meten heb ik de dieselleidingen ( het hoge druk gedeelte ) losgehaald . Kan ik die weer terugplaatsen? Of is dat vragen om problemen en kan ik die beter vernieuwen?
Tenslotte vraag ik me toch af of het te doen is om zelf die startmotor te reviseren, maar ik ga eerst zelf wel even een google-zoektochtje doen.
Frank.