Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.

Onderwerp: motor eruit en boot blijft in het water.

Re: motor eruit en boot blijft in het water. 26 juli 2014 20:59 #535365

  • fransb
  • fransb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 854
ik ben eigenlijk helemaal verbaasd,
hoe was het olieniveau toen je weer wilde starten?
compressie moet eigenlijk goed zijn, zoveel heb je niet gevaren.
luchtfilter schoon?
toch even goed naar het brandstofsysteem kijken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motor eruit en boot blijft in het water. 27 juli 2014 08:51 #535442

  • frankrijk
  • frankrijk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1085
@Fransb, olieniveau was iets gezakt, maar niet noemenswaardig, gezien de rondgeslingerde olie. Voor zover ik het kan beoordelen aan het ronddraaien van de motor door de startmotor is de compressie niet veranderd. Brandstofsysteem heb ik uitvoerig gecontroleerd.

Waar ik nu aan denk is of de de gashendel wel de dieseltoevoer regelt.
Ik bedoel, toen ik de motor terugzette naar stationair sloeg deze direct af. Als binnenin de pomp op dat moment het kleine veertje afgebroken is die de pomp bedient dan zou dat tot gevolg hebben dat er geen dieseltoevoer meer is.
Is het logisch dat zo'n veertje, op het moment van ontspannen, breekt of van het palletje af schiet??
Daar begin ik maandag maar eens te zoeken.
Helaas wel een behoorlijke klus, want ik moet veel demonteren om erbij te kunnen.
frank.
Het is altijd goed zeilweer!
Laatst bewerkt: 27 juli 2014 08:51 door frankrijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motor eruit en boot blijft in het water. 27 juli 2014 14:14 #535535

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6107
Controleer de dieseltoevoer door de verstuiver wartel even los te nemen en dan op de startmotor rondtornen. Dan moet er diesel uitkomen, stootsgewijs.
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motor eruit en boot blijft in het water. 27 juli 2014 22:09 #535659

  • fransb
  • fransb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 854
zomaar een veertje los lijkt mij een beetje bijzonder.
zie docu van een vergelijkbare pomp.
probeer eerst met wat meer gas geven te starten, controleer of de dieselpomp inderdaad bediend word.
verstuiver wartel los nemen zoals jutter voorstelt is ook een goed idee
Laatst bewerkt: 27 juli 2014 22:11 door fransb.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motor eruit en boot blijft in het water. 31 juli 2014 13:10 #536648

  • frankrijk
  • frankrijk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1085
@Jutter en Fransb, bedankt voor jullie input.
Ik heb de wartel van de verstuiver los genomen, en vervolgens met ‘ vol gas’ en met ‘gas los’ de motor rond laat draaien op de startmotor. Ik zie geen verschil. In beide gevallen spuit er ca. 2 a 3 keer per seconde een druppel diesel zo’n 10 cm omhoog.

Dat zou betekenen dat de dieselpomp niet reageert op de stand van de gashendel. Terwijl de gashendel wel beweegt, en als ik de kabel van de gashendel afhaal, voel ik de tegendruk van de veer die onder het deksel zit.
Ook heb ik even het kleppendeksel weggenomen of te zien of de ‘decompresseur’ wellicht ingeschakeld stond. Ook heb ik het luchtinlaatfilter weggenomen, maar alles ziet er normaal uit.

Op bijgaande tekening is 74 de gashendel, en de overbrenging naar de pomp is via veertjes 67, 68 en 69. Naar mijn idee is één van die veertjes los geraakt, of afgebroken.

Bijlage 011_2014-07-31.jpg niet gevonden



Nu ik alle mogelijke testjes gedaan heb, ga ik toch maar eens demonteren om erachter te komen of alle veertjes er nog zitten.
Tenzij iemand natuurlijk nog andere ideeën heeft :silly: .
frank
Het is altijd goed zeilweer!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motor eruit en boot blijft in het water. 31 juli 2014 14:33 #536668

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6107
Als er diesel uit de verstuiverleiding komt lijkt mij dit in orde. Met het gashandle bedien je niet rechtstreeks de brandstof hoeveelheid maar de stand van de regulateur. Die regelt pas terug als de motor toeren draaid.
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motor eruit en boot blijft in het water. 31 juli 2014 18:18 #536737

  • ned1108
  • ned1108's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 111
Frank,

inderdaad op dr startmotor draaiend zul je geen verschil zien met stationair en volgas. Gashandel heeft niet direct invloed op de brandstof pomp. De werking staat uitgebreid in de workshop handleiding. Als je die niet hebt dan heb ik die wel voor je.

indien de verstuiver vernevelt is het goed. Je zegt ern drupprl en dat klinkt wel vreemd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motor eruit en boot blijft in het water. 01 aug 2014 08:40 #536890

  • frankrijk
  • frankrijk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1085
@Ned1108, ik had één leiding naar de verstuiver er af gehaald. En toen ik daarna de motor op de startmotor rond liet draaien was het resultaat dus
dat er ca. 2 a 3 keer per seconde een druppel diesel zo’n 10 cm omhoog spoot. ( zowel vol gas als stationair ) Is dat normaal? Ik heb geen flauw idee hoe het eruit hoort te zien :blush:

Ik ga na het weekeinde op de boot kijken, of ik ook de beschrijving van die pomp ergens heb, anders stuur ik je graag een pb.
frank
Het is altijd goed zeilweer!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motor eruit en boot blijft in het water. 01 aug 2014 12:07 #536924

  • ned1108
  • ned1108's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 111
Het moet een nevel/straaltje zijn. Handig is om op youtube filmpjes te zoeken van het testen van verstuivers. Of via google foto's. Er zijn er genoeg om te vergelijken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motor eruit en boot blijft in het water. 01 aug 2014 12:10 #536925

  • ned1108
  • ned1108's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 111
Ik lees nu goed. Draai anders dr verstuiver eruit en test het de verstuiver. Allen de leiding dan kan een druppel kloppen. Met verstuiver lod test met een bakje krijg je een beter beeld. Anders wachten op advies van fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motor eruit en boot blijft in het water. 01 aug 2014 12:13 #536926

  • frankrijk
  • frankrijk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1085
Ok, maar ik heb Fer al heel lang niet meer gezien op ZF :( .
frank
Het is altijd goed zeilweer!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motor eruit en boot blijft in het water. 30 okt 2014 22:06 #566231

Hoi Frank, ik lees je verhaal nu pas, is de motor weer ok?
Ik heb een VP MD5a en dacht de olie wel even te verversen met synthetische olie, totdat ik nog net op tijd contact had met een VP monteur. Die zei uitdrukkelijk dat je in deze oude motoren nooit synthetische olie mag gebruiken, want dan worden alle lagers en pakkingen aangetast. En gaan dan lekken. Hij voegde er nog een waargebeurd verhaal aan toe van een klant die na een complete revisie weer opnieuw kon beginnen omdat hij synthetische olie had gebruikt.
Dus als ik je lekkage-foto bekijk, overkwam jou misschien hetzelfde?
Elk jaar een andere boot houdt je scherp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motor eruit en boot blijft in het water. 04 nov 2014 17:18 #567632

  • frankrijk
  • frankrijk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1085
@Bertilbeumer. Nee, de motor is niet ok. Sterker nog, ik heb 'm inmiddels verruild voor een hagelnieuwe Kraftsmann CM2.16. Inmiddels is deze ingebouwd ( niet door mezelf maar een motorenbedrijf ) en sinds 2 weken ligt de boot weer in het water. ( nog niet gevaren vanwege een vakantie met de familie ). Morgen ga ik naar de boot en zal wat plaatjes posten.

Het was wel een ingrijpende beslissing na al m'n revisiewerk, maar gezien mijn aanstaande wereldreis heb ik voor betrouwbaarheid gekozen.

Terug naar de oude motor. Deze liep op één cilinder, terwijl er via de inlaat rook terug werd geblazen. dat was duidelijk niet goed, en duidde op het niet goed afsluiten van de inlaatklep. Een symptoon dat erg leek op de gescheurde kop van voor de revisie. Uiteindelijk heb ik dus 2 seizoen met de gereviseerde motor gevaren. Op zich was het een leuke klus, waarbij ik veel geleerd heb, maar ik zou het niet weer zo doen.
frank
Het is altijd goed zeilweer!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motor eruit en boot blijft in het water. 14 nov 2014 09:40 #571051

  • frankrijk
  • frankrijk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1085
En om dit draadje dan nu maar eens definitief te sluiten een plaatje van de nieuwe motor:


Bijlage 2014-11-0513.53.58.jpg niet gevonden




Frank
Het is altijd goed zeilweer!
Laatst bewerkt: 14 nov 2014 09:40 door frankrijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motor eruit en boot blijft in het water. 14 nov 2014 10:20 #571067

  • Cat-36
  • Cat-36's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1584
Wat een mooie machine zeg !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

motor eruit en boot blijft in het water. 14 nov 2014 11:12 #571076

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6089
kraftsmann??? niet eerder van gehoord. Is dat een alternatief merk of een uitvoering van iets bekends
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

motor eruit en boot blijft in het water. 14 nov 2014 11:18 #571078

  • frankrijk
  • frankrijk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1085
Craftsman (sorry, met één n ). Een nederlands bedrijf, die een basis mitsubishi-blok mariniseert ( heet dat zo in het nederlands?). ze zitten in Sliedrecht, zie website Craftsman
frank
Het is altijd goed zeilweer!
Laatst bewerkt: 14 nov 2014 11:25 door frankrijk. Reden: Woop snel Kraftsman in Craftsman verandert.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

motor eruit en boot blijft in het water. 14 nov 2014 11:20 #571079

Nee hoor , is al een tijdje ook in Nederland .
Heet alleen wel Craftsman ;)
www.craftsmanmarinebenelux.nl/
O.a.bij Drinkwaard www.drinkwaard.com/producten/s...rine-scheepsmotoren/
Zijn trouwens net als de Vetus en Sole "gewoon" de gemariniseerde Mitsubishi motoren die Drinkwaard zelf ook mariniseert/verkoopt .
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

motor eruit en boot blijft in het water. 14 nov 2014 12:35 #571105

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6089
Ah, okee...
Zit me al een tijdje af te vragen welke motor er ter vervanging van mijn VP2002 in aanmerking zou komen. Voorlopig zou de volgens mij zeer compacte VPD1-20 het meest voor de hand liggen maar dat is maar een idee.
Die oude VP is linksdraaiend en dat is bij nieuwe motoren niet meer 123 te vinden, dus dat zal deze metsubsidie toch interessant worden, alleen gaan we van 18 naar 16 of 27 pk en dat is wel een groot verschil
naast de eventuele inbouwperikelen als ruimte en fundatie natuurlijk. wat is wijsheid..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

motor eruit en boot blijft in het water. 14 nov 2014 13:00 #571113

Eigenlijk is voor jouw boot 18 pk al aan de krappe kant want eigenlijk is er 19pk nodig voor de rompsnelheid..
Reken je als gewicht naast het designgewicht van 4200 kg nog eens de normale extra belading van gauw 500 kg al helemaal want dan heb je voor de rompsnelheid minimaal 21 pk nodig.( volgens propking)
In jouw geval zou ik dan toch de 27 pk nemen alhoewel die uiteraard duurder is en de nodige ombouw vergt.
Zeker als je veel op zee komt is wat reserve vermogen zeker aan te bevelen.
De rompsnelheid haal je dan bij iets van 2500 toeren i.p.v. de maximale toeren (ik meen 3600) wat ook de geluidsontwikkeling en uiteraard het verbruik ten goede komt.
Overigens kun je de Vetus Mitsubishi en ook de Sole eventueel ook met saildrive krijgen.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.342 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl