Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.

Onderwerp: motor eruit en boot blijft in het water.

Re: motor eruit en boot blijft in het water. 05 juni 2013 11:52 #403963

frankrijk schreef :
Achteraf was het gelukkig dat nu die kraan verstopt zat, want zo heeft het vuil de motor niet bereikt.

frank

Hé Frank , Je hebt toch nog wel nog een groffilter/waterafscheider tusen de afsluiter en de motor zitten?
Anders zou ik die maar heel gauw gaan plaatsen.
Weliswaar zit er nog wel , neem ik aan , een fijnfilter op de motor maar die wil je liever niet vol rotzooi hebben en bovendien vangt die geen water af.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motor eruit en boot blijft in het water. 05 juni 2013 14:04 #404014

  • frankrijk
  • frankrijk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1085
Dank-je Maarten-Jan. En nee, de motor zal pas helemaal op temp komen als ik volgende week een stuk ga varen.

Ja, Ad, ik heb inderdaad nog een filter en een waterafscheider er tussen zitten.
Maar volgens mij zit er geen fijnfilter op de motor. Ik zou niet weten waar dat moest zitten.
frank
Het is altijd goed zeilweer!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motor eruit en boot blijft in het water. 05 juni 2013 14:48 #404024

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13618
goed nieuws!

op temp. laten komen zou ik eerst doen met de schroef in werking, in de box.
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motor eruit en boot blijft in het water. 05 juni 2013 15:02 #404029

  • frankrijk
  • frankrijk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1085
SY Helios: Er kan nu toch ( hoop ik ) niet zoveel meer verkeerd gaan?
frank
Het is altijd goed zeilweer!
Laatst bewerkt: 05 juni 2013 15:03 door frankrijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motor eruit en boot blijft in het water. 05 juni 2013 15:06 #404031

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13618
...thermostaat testen....?
en uitsluiten evt. lekkages bij werktemp.

edit; don't worry Frank, ziet er goed uit, anders was je niet zover gekomen
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Laatst bewerkt: 05 juni 2013 15:07 door sy helios.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motor eruit en boot blijft in het water. 05 juni 2013 16:18 #404051

  • frankrijk
  • frankrijk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1085
Thermostaat zit er niet op. En lekkages, ja dat zou nog kunnen.
Ik houd het natuurlijk sowieso wel goed in de gaten de eerste tijd.
frank
Het is altijd goed zeilweer!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motor eruit en boot blijft in het water. 05 juni 2013 17:51 #404103

Het op temperatuur laten komen is in zoverre belangrijk dat je dan alle materialen laat uitzetten tot hun normale bedrijfswaarden. Als je alle toleranties goed hebt zal de motor het gewoon blijven doen. Heb je echter ergens te weinig tolerantie dan loopt het blok vast. Dat gun ik je natuurlijk niet maar het is wel iets om te testen voordat je ver gaat uitvaren.
Zo heb ik al blokken vast zien slaan doordat bijvoorbeeld de klepgeleiders te weinig speling hadden. Koud draait het prima, maar op temperatuur liep de boel vast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motor eruit en boot blijft in het water. 05 juni 2013 18:25 #404130

  • frankrijk
  • frankrijk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1085
Dank je Maarten-Jan. Dat is helder zo. Ik laat de boot eerst in de box ( nou, ja in onze haven lig je niet echt in een box, maar aan 2 kanten strak tegen de buren aan )nog een poosje draaien met ingeschakelde schroef.
frank
Het is altijd goed zeilweer!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motor eruit en boot blijft in het water. 05 juni 2013 21:09 #404217

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Je motor rookt NIET uhmm dan is hij nu meter dan toen hij de fabriek uitkwam, whahahaha

Fijnfilter hoor op de motor te zitten en is wel wenselijk

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motor eruit en boot blijft in het water. 20 sept 2013 09:38 #440376

  • frankrijk
  • frankrijk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1085
Na een zomerseizoen met een 7-tal vaardagen ( veel te weinig natuurlijk, maar ja het was niet anders :( ) ben ik dik tevreden over m’n motor. Toch blijft er een probleem over: de uitlijning.
De uitlijning is namelijk puur slecht.
Als de keerkoppeling vrij staat, draait de motor gemakkelijk hogere toerentallen, zonder ook maar te bonken of anderszins te schudden
Als ik echter de schroefas mee laat draaien, dan staat de motor vanaf zo’n 1200 toeren te bonken en te schudden dat het een lieve lust is. Dat heeft ongetwijfeld alles met de uitlijning te maken, want voordat ik de motor uitbouwde had ik dit probleem niet.
Maar hoe ik ook de uitlijning aanpas, ik krijg het niet voor elkaar om de motor koest te houden.
Dus wend ik me toch weer tot jullie.

In eerste instantie heb ik de werkwijze uit het boek ‘simple boat maintenance’ van Pat Manley gevolgd.
Dat is: de flenzen tussen keerkoppeling en as iets lossen , dan op één punt licht vastzetten, en vervolgens de speling meten op iedere 90 graden. Vervolgens de flens op het 2e punt vastzetten en weer zo’n tabelletje maken.
Daaruit kwam op één punt een speling van 0,4 mm naar voren die ik er niet uit krijg.
Deze speling wijtte ik in eerste instantie aan een heel licht kromme as. Nu twijfel ik daarover, want voorheen schudde de motor niet zo erg.

Omdat ik de silent blocks ook heb vervangen ( die zouden dezelfde hoogte moeten hebben, maar ik heb het idee dat ze onder het motorgewicht ietsjes verder ingedrukt worden als de oude ), heb ik geprobeerd de motor in zijn geheel ( mbv opvulplaatjes ( één plaatje is 0,8mm ) onder de steunen iets hoger te zetten ). Helaas gaf dit geen verbetering.
Toen heb ik geprobeerd ( met diezelfde opvulplaatjes ) de motor licht te kantelen ( zowel naar voor als naar achter ). Dit gaf ook geen verbetering.
In theorie zou de motor in precies dezelfde lengterichting moeten staan als voor het uitbouwen. Zodat het dus om een hoogteverschil gaat
Wellicht zie ik iets over het hoofd, of is er een betere methode om de motor uit te lijnen?
frank
Het is altijd goed zeilweer!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motor eruit en boot blijft in het water. 20 sept 2013 09:50 #440379

Je schrijft dat je de motorsteunen hebt vernieuwd/veranderd.
Het kan zijn dat de nieuwe te zacht of te hard zijn ( ik denk te zacht).
Dan gaat de motor bij een bepaald toerental schudden in zijn eigenfrequentie.
ommige steunen zijn bijv. meer bedoeld voor saildrive motoren en daardoor te zacht voor een starre schroefas.
Bij een saildrive is wat schudden niet zo'n probleem.
Heb je de oude steunen niet meer? Anders kun je die er tijdelijk weer onder zetten of proberen precies dezelfde te krijgen.
Zo niet , dan wordt het een expert erbij halen want precies de goede uit te zoeken is niet gemakkelijk.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motor eruit en boot blijft in het water. 20 sept 2013 09:50 #440380

Wat je nu gemeten hebt is of de hoek die de motor tov de as maakt klopt of niet, maar even zo belangrijk is om te kijken of de laterale, axiale en vertikale afstand van de koppelingsflens tov de as ook goed zijn.

Je kunt een meet flensje op je as zetten, die zijn vast wel ergens te huur bij jou in de buurt, en dan op de keerkoppeling flens zet je een meet klokje. Door nu de meet klok tegen de meet flens aan te drukken en de as of de flens 360 graden te roteren, en iedere 90 graden de afwijking op te schrijven kun je de hoek afwijking meten (heb je feitelijk al gedaan) maar als je hetzelfde klokje op de buiten kant van de meet flens zet, dan kun je ook meten of hoogte en afstand van de motor en de as ook goed zijn.

Als je dan de maten hebt en die in een tekeningetje visualiseerd, dan zie je vrij snel welke motorsteun verhoogt of verlaagd moet worden.

zie hier voor het princiepe:



Je schrijft "Silent mounts" bedoel je niet "resilient mounts"? ofwel rubber dempers? En als dat zo is, zijn deze nog goed, of is het rubber verouderd?
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motor eruit en boot blijft in het water. 20 sept 2013 10:15 #440392

  • frankrijk
  • frankrijk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1085
Dank jullie wel Ad en Erik, dit zijn de nieuwe dempers die ik gebruikt heb :

Silenbloc standard 2 tiges filetées 40 X 35 M10 CHARGE 120 DAN



Het zou natuurlijk best wel kunnen dat ik de verkeerde besteld heb.
De oude waren versleten en gedeeltelijk kapot, die heb ik inmiddels ook weggegooid.

Zou ik de silent blocs tijdelijk door houten blokjes kunnen vervangen om te zien of dat een beter resultaat geeft?
Als dat zo is, kan ik vervolgens hardere blokken bestellen.
Erik, ja zo’n meetklokje ging ook al even door mijn gedachten. Ik denk dat een vriend me dat wel kan lenen, dat is toch weer een stuk exacter dan mijn meting.

Maar eerlijk gezegd denk ik dat ik Ad z'n mening deel en het vooral in de blokken moet zoeken.
frank
Het is altijd goed zeilweer!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motor eruit en boot blijft in het water. 20 sept 2013 11:05 #440417

Dat soort silant blocs zijn eigenlijk ook geen echte motorsteunen maar worden in allerlei trillende apparaten gebruikt. Alleen vaak bij veel hogere trilfrequenties.Ze zijn wel lekker goedkoop inderdaad.
Dat wil trouwens niet zeggen dat ze niet kunnen voldoen.
Tijdelijk vervangen doro houtblokken lijkt me trouwens wat minder verstandig.
Als je dan pech hebt rammelt de boel kapot want de energie moet ergens naar toe.
Schudden zal de motor ( althans in het beginn) uiteraard niet meer. :lol:
Overigen zegt alleen de belastbaarheid van die blokken niet genoeg. Het gaat ook om de hardheid (shore) van de gebruikte rubber.
Het goed uitzoeken van dit soort dempers is een wetenschap op zich waar ik ook weinig kaas van heb gegeten.
Echte dempers voor scheepsmotoren zien er ook meetal anders uit bijv:
www.vetus.com/motoren-en-rondo...mpers.html?mode=list
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motor eruit en boot blijft in het water. 20 sept 2013 11:31 #440429

  • jessejohn
  • jessejohn's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1873
die blokken zou ik er inderdaad niet in doen. geef wat meer geld uit aan goede echte motorsteunen dit is een wereld van verschil.
J.J. Hoogeveen Boot Service
www.hbs-marine.nl
HBS Marine Diesel Scheepsmotoren
www.hbs-diesel.com
Telefoon: 06 - 575 39 833
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motor eruit en boot blijft in het water. 20 sept 2013 13:55 #440479

  • frankrijk
  • frankrijk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1085
Ok, maar het verschil was me een beetje al te groot:
De bovengenoemde steunen waren 44,00 totaal.
De originele steunen zouden me 460,00 euro kosten.
Frank ( die nog nadenkt over z'n volgende aktie ).
Het is altijd goed zeilweer!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motor eruit en boot blijft in het water. 20 sept 2013 13:57 #440482

  • Bram6
  • Bram6's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1378
Frank,
Het zijn geen dempers die ik in een boot zou verwachten, maar wanneer de oude er visueel zo uitzagen heeft het dus wel zo gezeten en gewerkt. Zoals Yellow Boat boot al schreef er is een verschil in shore (hardheid)van dempers. Het type demper wat je toont bestaat er in 3 hardheden te weten 40 / 55 / 70 shore. Hoe hoger het getal hoe harder. Jouw vaststelling dat het lijkt dat de dempers meer inveren zou dus kunnen betekenen dat de oude harder waren.
Bram
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motor eruit en boot blijft in het water. 20 sept 2013 14:00 #440483

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13618
is er niet te achterhalen wat er origineel onder dat blok zou moeten?
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motor eruit en boot blijft in het water. 20 sept 2013 14:15 #440496

  • 2linkerhanden
  • 2linkerhanden's Profielfoto
frankrijk schreef :
Ok, maar het verschil was me een beetje al te groot:
De bovengenoemde steunen waren 44,00 totaal.
De originele steunen zouden me 460,00 euro kosten.
Frank ( die nog nadenkt over z'n volgende aktie ).

Frank,
ik denk, dat je nu verkeerd bezuinigd hebt.
er zijn best betere/betaalbare te koop.
Hanno
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motor eruit en boot blijft in het water. 20 sept 2013 17:11 #440577

  • frankrijk
  • frankrijk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1085
Goed, jullie hebben het er nu genoeg ingewreven ;) , ik heb verkeerd bezuinigd. Van het weekeinde doe ik wat onderzoek naar andere steunen en laat het resultaat hier uiteraard even weten.
frank
Het is altijd goed zeilweer!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motor eruit en boot blijft in het water. 20 sept 2013 17:30 #440587

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Ik ga niet inwrijven maar koop nieuw motorsteunen whahahaha
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motor eruit en boot blijft in het water. 19 nov 2013 09:55 #459112

  • mystudio
  • mystudio's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1556
Wat een fantastisch draadje dit. Zojuist met belangstelling in twee uurtjes het hele verhaal gelezen. Leerzaam. Ik mag binnenkort mijn kop lichten en reviseren omdat de koelkanalen verstopt zitten. Daar kijk ik een beetje tegenop, maar, dit draadje heeft me de moed en energie gegeven om dit aan te pakken. Met een beetje hulp van het welwillende forum en genoeg geduld moet dit lukken. Ik heb in ieder geval in dit draadje geleerd dat het beter is om 1 vraag teveel te stellen dan 1 te weinig.

Ben trouwens wel benieuwd hoe het afgelopen is met de uitlijning, Frankrijk. Is e.e.a. nu met succes afgerond?
FLOW® - psychologie van de optimale ervaring (Mihaly Csikszentmihalyi) | Hanse 320
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motor eruit en boot blijft in het water. 20 nov 2013 15:03 #459505

  • frankrijk
  • frankrijk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1085
Bijna, Mystudio. Uiteindelijk heb ik toch de originele motorsteunen maar gekocht voor 285 euro ( dat viel nog mee ) en inmiddels binnen gekregen. Volgende week takel ik de motor omhoog om die te plaatsen. Zodra dat gebeurd is laat ik dat hier natuurlijk weten.
frank
Het is altijd goed zeilweer!
Laatst bewerkt: 20 nov 2013 16:00 door frankrijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motor eruit en boot blijft in het water. 20 nov 2013 23:22 #459653

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Ben benieuwd Frank

Komt vast goed nu :)

Succes met de klus
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motor eruit en boot blijft in het water. 21 nov 2013 05:53 #459664

Optakelen is niet altijd nodig hoor. Vaak kun je het draadeind van de demper afhalen en dan schuif je hem er zo onder. Ik gebruik ook vaak (ik moet meerdere keren per seizoen een demper wisselen) een lange stok om de motor iets op te tillen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.363 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl