Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.

Onderwerp: motor eruit en boot blijft in het water.

Re: motor eruit en boot blijft in het water. 24 mrt 2013 12:42 #381932

Ik heb je verhaal met veel plezier gevolgd en ben erg blij voor je met de goede afloop. Ik heb zelf ook al het een en ander gesleuteld, en het voor het eerst starten is toch wel een bijzonder moment. Voor wat betreft de rook kan ik je verwijzen naar: www.vaartips.nl/rookt.htm

Het advies is om de motor eerst eens door en door warm te draaien en te bezien of het dan zonder noemenswaardige rook loopt. Koud mag er altijd wel wat rook zijn trouwens, als het naar verloop van tijd maar weggaat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motor eruit en boot blijft in het water. 24 mrt 2013 12:58 #381936

Maarten-Jan schreef :
Ik heb je verhaal met veel plezier gevolgd en ben erg blij voor je met de goede afloop. Ik heb zelf ook al het een en ander gesleuteld, en het voor het eerst starten is toch wel een bijzonder moment. Voor wat betreft de rook kan ik je verwijzen naar: www.vaartips.nl/rookt.htm

Het advies is om de motor eerst eens door en door warm te draaien en te bezien of het dan zonder noemenswaardige rook loopt. Koud mag er altijd wel wat rook zijn trouwens, als het naar verloop van tijd maar weggaat.

Leuk l;inkje alleen staat een hele belangrijke oorzaaok van witte rook door condensatie er niet in.
Namelijk een lage buitentemperatuur en/of luchtvochtigheid.
En water in de diesel of te sterk gekoelde of te lange uitlaatleiding als oorzaak is echt klinklare onzin. :angry:
Een "te ver"gekoelde uitlaat is jusit prima want dat betekent dat je buitenwaterpomp zijn werk goed doet.
Tenminste bij een scheepsdiesel met een watergekoelde uitlaat.
Trouwens, in de uitlaatgassen zit altijd waterdamp doordat één kg Diesel ongeveer 5,5 liter water produceert als verbrandingsproduct van de waterstof wat naast koolstof de belangrijkste component van elke minerale brandstof is. Natuurlijk is dat geen gasvormige waterstof maar zit dat gebionden in de koolwaterstoffen waaruit diesel bestaat.
Die misschien paar tienden % die er in de diesel kunnen zitten zonder dat de motor stopt vallen daarbij in het niet.
Ad
Laatst bewerkt: 24 mrt 2013 12:59 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motor eruit en boot blijft in het water. 24 mrt 2013 13:29 #381939

Frank gefeliciteerd man, je kan solliciteren bij Fer
Alweer 5 jaar en 10 mmaanden lid, de Rev is een gepasseerd station, daarom heb ik Faran gevraagd om mijn eigennaam als scherm naam te gebruiken.
Rob Bosman was dus Rev.
SV Second Chance de bouw van onze eigen hout epoxy catamaran, 12 m x 6m
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motor eruit en boot blijft in het water. 24 mrt 2013 15:29 #381954

Frank, gefeliciteerd! Knap staaltje huisvlijt.

Wat ik ook dacht te zien in je eerste filmpje, maar nu ook duidelijk waarneem, is het trillen van de V-snaar. Lijkt me niet goed voor de levensduur... Maar misschien dat het alleen een kwestie is van op spanning brengen.
Berder kan ik niet zo heel veel toevoegen. Daar hebben anderen veel meer verstand van. :dry:

Nogmaals: gefeliciteerd! Nu nog inbouwen en varen maar!

Groet,
Rob
Na een periode van stilte ben ik er weer...!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motor eruit en boot blijft in het water. 24 mrt 2013 15:55 #381961

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
V-snaar staat idd te slap kleinigheid :)

Wat voor kleur heeft de rook.

we moet niet vergeten dat het een oud beestje en blijft en dat vroeger er eenmaal meer rook van motor af kwam dan met nu wilt met de modernere technische motoren.

overigens heb je nieuwe zuigerveren in een niet gehoonde cilinder dit moet nog in lopen op elkaar.


Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motor eruit en boot blijft in het water. 24 mrt 2013 16:12 #381969

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Ad
Ik vind de site ook wat te simpel

Een bepaalde rook vorm zegt pas iets in combinatie met een ander symptoom en dan pas kan je soms een conclusie zeggen vanwaar je moet zoeken.


Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motor eruit en boot blijft in het water. 24 mrt 2013 16:17 #381970

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Ik heb het nog eens doorgelezen en ze schrijven dat een diesel teveel lucht kan krijgen uhhmmm dacht altijd dat diesels altijd met een lucht overschot werkte en hoe meer hoe beter mmmm moet maar weer eens naar school.

Turbo hoe zat dat ook al weer ook iets met lucht of zo (drukvulling word dat ook wel genoemd) :unsure:


Zal wel niet weten waar ik het over hebt whahaha


Mvg Fer
Laatst bewerkt: 24 mrt 2013 16:21 door Fer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motor eruit en boot blijft in het water. 25 mrt 2013 08:08 #382132

Goh Fer toch... :ohmy:
Dat met luchtoverschot klopt op zich wel maar teveel overschot moet ook weer niet.
Dat is trouwens iets wat je uiteraard niet in de hand hebt want een motor zuigt nu eenmaal niet meer aan als er in de cilinder kan, in de praktijk zelfs minder en ook steeds minder bij hogere toerentallen.
Dat is een van de redenen om een turbo toe te passen die er altijd meer lucht in krijgt.
En meer lucht betekent gewoon ook meer diesel inspuiten en dus meer vermogen.
Trouwens , teveel lucht geeft een lagere verbrandingstemperatuur en dus weer minder vermogen.
Vandaar dat een dieselmotor langzamer gaat draaien als je de gashandel omlaag zet en dus minder diesel inspuit.
Overigens kan een diesel eigenlijk alleen een te groot lucht overschot krijgen als hij te wenig diesel ingespoten krijgt. Je regelt imemrs niks aan de luchtkant ( behalve uiteraard bij een turbo).
Bij een ( klassieke , niet ingespoten) benzinemotor is dat juist precies andersom . Daar gaat de motor langzamer draaien omdat je de gasklep ( wat eigenlijk een verkeerde naam is want je regelt er de luchthoeveelheid mee) verder dicht zet.
Die gaat dus langzamer lopen omdat hij ( een heel korte tijd) een benzineoverschot krijgt. Een diesel omdat hij een dieseltekort krijgt.

Ps. Waren klassieke vrageng die mijn vader stelde als hij wel eens op de LTS examen automonteur afnam.
Maar ja, dat was in de 50er en begin 60er jaren!
Ad
Laatst bewerkt: 25 mrt 2013 08:11 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motor eruit en boot blijft in het water. 25 mrt 2013 08:14 #382137

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Verhelderend verhaal , hoef nu toch niet opnieuw terug naar school

De lucht toevoer is idd niet te reguleren en te veel is inprensiepen niet mogelijk wel te wijzig brandstof of beter gezegd de verhouding er van kan wel mis zijn .


Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motor eruit en boot blijft in het water. 25 mrt 2013 08:24 #382144

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15781
Gefelicteerd Frank. Dat gaat toch heel soepel zo? Echt mega gaaf!!

Ik zou me over die rook ook nog geen zorgen gaan zitten maken. Eerst moeten alle onderdelen maar weer eens op elkaar in slijten, dan schat ik dat de kop nog moet worden na getrokken (manual??) en kleppen na gesteld.

Voorzover ik weet komt witte rook van olie en zwarte van brandstof, maar kan er helemaal naast zitten natuurlijk. Ik zou me nu even richten op mechanische geluiden. Wees er alert op dat verschillende andere boutjes en moertjes die los zijn geweest ook weer los kunnen trillen.

Fer: moet Frank nog rekening houden met "inrijden"? Zo met die nieuwe zuigerveren en zo? (Ik vraag het ook vanwege die Yanmar):whistle:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motor eruit en boot blijft in het water. 25 mrt 2013 08:31 #382149

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Zou niet gaan trappen met de motor maar dat doen niemand denk ik, de motor verder gewoon gebruiken .

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motor eruit en boot blijft in het water. 25 mrt 2013 14:15 #382270

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Nu jullie het over luchttoevoer hebben: bij een mercedes om 636 diesel wordt het toerental wel geregeld bij de luchtklep. Er gaat vanaf het gashendel geen bediening naar de brandstofpomp. In tegenstelling tot vele andere dieselblokken waar je via de brandstofpomp het toerental regelt....
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motor eruit en boot blijft in het water. 25 mrt 2013 15:01 #382291

Hè ?
Heeft die dan ook geen regulateur? Kan toch niet want die moet je toch instellen met de "gashandel"?
En hoe wordt dan de ingespoten hoeveelheid diesel dan geregeld afhankelijk van het toerental?
Bij een ouderwetse carburateur gaat dat vanzelf vanwege de hogere luchtsnelheid maar dat kan bij een diesel niet.
Goh , je raakt ook nooit uitgeleerd.

Fer... :blush: hoe zit dat daar?
Ad
Laatst bewerkt: 25 mrt 2013 15:01 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motor eruit en boot blijft in het water. 25 mrt 2013 15:17 #382299

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6107
De brandstofhoeveelheid wordt dan geregeld door het vacuum in de inlaat.
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motor eruit en boot blijft in het water. 25 mrt 2013 15:59 #382315

Een diesel remt veel minder op de "compressie", heel vroeger hadden, oa mercedes, een klep in de inlaat om wat meer op de motor te kunnen "remmen"

>Tegenwoordig zit die klep in de uitlaat meen ik.

Een diesel zuigt altijd vol lucht aan, die wordt gecomprimeerd, dat kost arbeid, remt dus.
Dan komt de arbeid slag, de kleppen blijven dicht, dus al die arbeid komt gewoon terug en netto resultaat dus nul.
Dan komt de uitlaat slag, alles kan weg, remt niet en drijft niet aan.

Tot zover gelijk aan de benzine motor.

Maar dan komt de inlaat slag; Diesel zuigt weerstandloos aan.
Benzine heeft een dichte "gasklep" en dus weerstand.
Daar zit dus het verschil.

Bij de compressieslag geeft het kleine beetje lucht in een benzinemotor dat wordt gecomprimeerd nauwelijks weerstand en komt er ook nauwelijks iets terug tijdens de arbeid slag.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motor eruit en boot blijft in het water. 25 mrt 2013 16:00 #382316

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Sommige 636hebben een vacuüm regulateur (kut ding) en het vacuüm word verkregen door het luchtfilter (doorstroming) en er zit gewoon een reguleer op de brandstofpomp.

De brandstoftoevoer word gewoon geregeld door de regulateur die op de pomp zit

Zal morgen even een plaatje plaatsen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motor eruit en boot blijft in het water. 25 mrt 2013 16:17 #382324

mercedes was de eerste, zoniet bij de eersten , die een diesel in een personen auto bouwden. het probleem was dat al die benzine rijders gewend waren om op de motor af te remmen door het gas los te laten. klep dicht dus trek je vacuum. vrachtwagen diesels hadden een motor rem door een klep in de uitlaat dicht te zetten, maar dat geeft een extra handeling, dat wou men de personen wagen bestuurder niet aandoen.
daarom heeft mercedes samen met bosch dit pokken ding bedacht, op de pomp zit dus ook nog een extra vacuum regelaar, naast de directe regelaar (de normale) en de "gasklep" zorgde ervoor dat je op de motor kon afremmen.

de industrie motoren en direct voor de scheepvaart gebouwde motoren van mercedes hadden dit "geintje " niet, alleen die motoren die al een auto leven achter de rug hadden en door o.a. drinkwaard werden omgebouwd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motor eruit en boot blijft in het water. 25 mrt 2013 16:41 #382332

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Idd Sietse pokken ding, stationeer toestel zeer lastig zonder halen/ zagen af te stellen.

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motor eruit en boot blijft in het water. 25 mrt 2013 17:06 #382342

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Fer schreef :
Idd Sietse pokken ding, stationeer toestel zeer lastig zonder halen/ zagen af te stellen.

Mvg Fer

hehehe..../ :angry: :laugh:
Ik heb er een staan, heeft 10 jaar in een motorkruiser van mijn vader destijds gestaan, loopt nu nog steeds netjes, enige nadeel is dat ze koud heel lang blijven halen. Maar zodra ze warm zijn is dat over. Het zijn juist hele goede motoren. Hij staat nu al een eeuwigheid stil, maar als ik hem start doet hij het gelijk. Alleen rookt de motor nu omdat hij er veel uurtjes op heeft...

We hadden ook een tijd geleden een mercedes 170 over de vloer met dezelfde motor, deze liep ook na wat reparaties. Staat bij m'n andere filmpjes.

\Zie: Dit is mijn om 636...
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 25 mrt 2013 17:09 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motor eruit en boot blijft in het water. 25 mrt 2013 17:16 #382345

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Het zij idd goede motoren , had het ook over de regulateur dat dat een om ding is .

Een hele goede monteur kan overigens wel het halen tot een minimum beperken.

Lekker gelukt zon indirect ingespoten diesel

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motor eruit en boot blijft in het water. 25 mrt 2013 18:27 #382366

  • frankrijk
  • frankrijk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1085
Van al die felicitaties zou ik haast gaan blozen :blush: Bedankt! Ja, inderdaad Koko, ik moet de kleppen nog een keer nastellen, de kop straks natrekken, en vooral zal ik ook op losgetrilde boutjes en dergelijke letten! Ik denk dat ik toch wel rustig aan zal doen in het begin.
maar nu eerst zorgen voor een mooi kleurtje op de motor.
frank
Het is altijd goed zeilweer!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motor eruit en boot blijft in het water. 30 mrt 2013 13:14 #383946

  • frankrijk
  • frankrijk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1085
Hè, hè, weer een stapje gezet:





Nu snel een paar vrienden charteren, om de motor terug naar de boot te brengen, want het is mooi haast april :cheer: .
frank
Het is altijd goed zeilweer!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motor eruit en boot blijft in het water. 30 mrt 2013 13:46 #383951

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Mooi hoor :)

Zorg wel even dat de gashandel op de motor soepel gaat omdat deze vol met verf zit

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motor eruit en boot blijft in het water. 30 mrt 2013 16:28 #383989

  • monreve
  • monreve's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1147
Kleurtje speciaal voor Koninginnedag uitgekozen?

Stan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motor eruit en boot blijft in het water. 30 mrt 2013 16:33 #383991

  • frankrijk
  • frankrijk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1085
Ok, Fer, die gashendel wiebel ik wel heen en weer tot die het weer doet.
Ja, leuk hè Stan, zo'n Nederlands kleurtje op een Franse boot!
frank
Het is altijd goed zeilweer!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.388 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl