Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za aug 27 @12:00AM
ZF Zomermeeting 2022
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Startmotor probleem Yanmar 1GM10

Startmotor probleem Yanmar 1GM10 05 juni 2022 14:49 #1397225

Beste zeilvrienden,

Ik heb een Cornish Shrimper 19 met een Yanmar 1GM10. Motor en boot zijn van 1987. Ik heb af en toe last van een bekend probleem bij Yanmars: te weinig stroom voor het startrelais, waardoor de startmotor niet aanslaat. Daar is al veel over geschreven op dit forum. Het bekrachtigingscircuit loopt heen en weer door de kabelboom van startmotor naar bedieningspaneeltje, met sleutelschakelaar en startknop. Wat ik dan merk is dat je het startrelais wel hoort klikken bij het indrukken van de startknop, maar dat de startmotor zelf niks doet. Vaak na een paar keer drukken doet de motor het wel. Dat gebeurt gemiddeld een keer per seizoen. Ik haal dan de stekkers los van de kabelboom en spuit daar wat contactspray in. Verder maak ik ook de aansluitingen van het instrumentenpaneeltje schoon, vooral die van het contactslot. Gewoonlijk ben ik er dan voor de rest van het seizoen weer vanaf.

Echter gisteren gaven startmotor en startrelais helemaal geen sjoege, toen we de motor wilde starten om door een brug te gaan. Ik kon drukken wat ik wou, geen reactie. Maar snel even ergens op zeil aangelegd en het hele circus weer schoongemaakt. Zonder succes helaas. Ook nog de startknop met een draad geprobeerd te overbruggen, omdat ik vermoedde dat die niet meer functioneerde. Het vonkte wel, dus er was stroom en spanning, maar nog steeds geen reactie.
We hadden net besloten om dan maar te proberen om op zeil terug naar de thuishaven te gaan. Toen bedacht ik me opeens hier een keer gelezen te hebben dat een tik met de hamer op het startrelais/startmotor wel eens wil helpen. Als ultieme poging een hamer uit de gereedschapskist opgeduikeld, sleutel in de aan stand, startknop ingedrukt en één welgemikte tik met de hamer: lopen maar!

So far so good, maar hoe nu verder?
Een veel gebruikte oplossing is het plaatsen van een extra relais, zodat de bekrachtigingsstroom van het startrelais/bendix niet meer helemaal door de (oude) kabelboom en bedieningspaneel hoeft. Dieseldokter Fer heeft in zijn webshop een geschikt relais met zekering, compleet met handleiding. Ik ben van huis uit elektrotechneut, dus daar zou ik uit moeten komen.
Of is mijn startmotor aan revisie of vervanging toe? Daar ga ik mezelf niet aan wagen, dus dat wordt uitbesteden.

Wat is wijsheid volgens jullie?

PS. Ik had achteraf beter even met een draad een verbinding kunnen maken van +aansluiting van de startmotor naar het startrelais, om zo kabelboom, sleutelschakelaar en startknop te overbruggen. Ga ik volgende keer proberen...
Hout rijmt op onderhoud...
www.bartloeff.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Startmotor probleem Yanmar 1GM10 05 juni 2022 15:16 #1397242

als het altijd redelijk gewerkt heeft en de startmotor nu vaker het laat afweten...dan toch de startmotor maar demonteren en nakijken.
Als de bendix door een te weinig aan stroom te traag inslaat heb je kans dat na verloop van tijd je hoofdstroom contactstrippen in het relais ingebrand zijn.
In principe kun je dat zelf, demonteren, koperrail weer glad schuren, monteren en de bendix uitslag afstellen.
Let wel op op welke tongclip je de bendix stuurstroom zet, er kunnen 2 tongclips aanwezig zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Startmotor probleem Yanmar 1GM10 05 juni 2022 15:46 #1397264

Net als veel andere eigenaren van de Yanmar GM serie had ik daar ook last van. Inspuiten van aansluitingen hielp slechts kort en ik moest soms wel 6 keer op de startknop drukken. :(
Een extra relais is een extra risico. Daarom heb ik de kabelboom geheel vervangen en alle connectors laten vervallen. Zie: zeilersforum.nl/index.php/foru...belboom-yanmar-3gm30

De startmotor schoonmaken is goed zelf te doen. Op website van de Dieseldokter is dit netjes beschreven: www.dedieseldokter.nl/c-4226603/revisie-startmotor/

Na het schoonmaken de tandkrans op het vliegwiel en het anker lichtjes in het Litihumvet zetten en de bendix oliën.





Voor het schoonmaken:

Na het schoonmaken:
Laatst bewerkt: 05 juni 2022 17:32 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Startmotor probleem Yanmar 1GM10 05 juni 2022 16:54 #1397297

  • Johan22
  • Johan22's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 163
Het probleem zit niet in de startmotor, startknop of anderszins de bedrading lijkt mij. Het probleem -zoals Optimaal eigenlijk ook al zegt- ligt bij het startrelais. Deze wordt bekrachtigd met de startknop (de klik) en maakt dan dus contact zodat de startmotor stroom krijgt. Dat laatste gaat niet goed (niet of slecht contact). Relais van de Yanmar lijkt niet open te kunnen op de technische tekening, maar misschien is schoonmaken van de hele zaak al voldoende a la Jollenbaas, want de viezigheid zou ook teveel weerstand kunnen geven voor het relais om volledig te bekrachtigen (hij haalt de contacten simpelweg niet).



Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Startmotor probleem Yanmar 1GM10 05 juni 2022 16:56 #1397299

Het relais krijgt m.i. geen (of te weinig) stroom door verlies in de kabelconnectors.
Laatst bewerkt: 05 juni 2022 16:59 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Startmotor probleem Yanmar 1GM10 05 juni 2022 17:05 #1397305

  • Johan22
  • Johan22's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 163
Dat kan natuurlijk ook. Alleen dan helpt de klap met de hamer niet denk ik?

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Startmotor probleem Yanmar 1GM10 05 juni 2022 17:35 #1397313

Johan22 schreef :
Het probleem zit niet in de startmotor, startknop of anderszins de bedrading lijkt mij. Het probleem -zoals Optimaal eigenlijk ook al zegt- ligt bij het startrelais. Deze wordt bekrachtigd met de startknop (de klik) en maakt dan dus contact zodat de startmotor stroom krijgt. Dat laatste gaat niet goed (niet of slecht contact). Relais van de Yanmar lijkt niet open te kunnen op de technische tekening, maar misschien is schoonmaken van de hele zaak al voldoende a la Jollenbaas, want de viezigheid zou ook teveel weerstand kunnen geven voor het relais om volledig te bekrachtigen (hij haalt de contacten simpelweg niet).



Gepost met de officiële Zeilersforum-app

Startrelais kunnen gewoon uitelkaar, kan zijn dat de spoel niet los kunnen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Startmotor probleem Yanmar 1GM10 06 juni 2022 08:14 #1397406

Je kunt in ieder geval het hulprelais monteren. Want dat zul je ook in de toekomst nodig hebben onafhankelijk of je startmotor gereviseerd moet worden.
Sun Odyssey 37
www.panoramixopzee.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Startmotor probleem Yanmar 1GM10 06 juni 2022 08:33 #1397410

Johan22 schreef :
Het probleem zit niet in de startmotor, startknop of anderszins de bedrading lijkt mij. Het probleem -zoals Optimaal eigenlijk ook al zegt- ligt bij het startrelais. Deze wordt bekrachtigd met de startknop (de klik) en maakt dan dus contact zodat de startmotor stroom krijgt. Dat laatste gaat niet goed (niet of slecht contact). Relais van de Yanmar lijkt niet open te kunnen op de technische tekening, maar misschien is schoonmaken van de hele zaak al voldoende a la Jollenbaas, want de viezigheid zou ook teveel weerstand kunnen geven voor het relais om volledig te bekrachtigen (hij haalt de contacten simpelweg niet).



Gepost met de officiële Zeilersforum-app

Als je alleen maar een klik hoort, dan krijgt het startrelais volgens mij te weinig stroom. Dan haalt de bendix de eindstand niet en krijgt de startmotor zelf geen stroom. Het probleem zit dan in de stroomkring die het startrelais bekrachtigt. Zoals gezegd hielp het schoonmaken van de contacten altijd prima.
Echter in dit geval was er helemaal geen klik bij het indrukken van de startknop (wel stroom, want de draad die ik over de knop had gezet vonkte). Pas bij een tik met de hamer op het startrelais gebeurde er iets. De vraag blijft: wat is dan de oorzaak? Te weinig stroom of een versleten/vastzittend startrelais c.q. startmotor?
Hout rijmt op onderhoud...
www.bartloeff.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Startmotor probleem Yanmar 1GM10 06 juni 2022 08:35 #1397412

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5356
Panoramix schreef :
Je kunt in ieder geval het hulprelais monteren. Want dat zul je ook in de toekomst nodig hebben onafhankelijk of je startmotor gereviseerd moet worden.
nee, je draadboom vervangen.(zijn effectief 6 draadjes) Hulprelais is niet nodig en alleen nodeloos complicerend. Volg de link van Jollenbaas voor een uitgebreid verslag.

schema
1e eigenaar & rallykampioen Rauno_Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Laatst bewerkt: 06 juni 2022 09:07 door TuuLeVi.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Startmotor probleem Yanmar 1GM10 06 juni 2022 08:43 #1397414

TuuLeVi schreef :
Panoramix schreef :
Je kunt in ieder geval het hulprelais monteren. Want dat zul je ook in de toekomst nodig hebben onafhankelijk of je startmotor gereviseerd moet worden.
nee, je draadboom vervangen.(zijn effectief 6 draadjes) Jollenbaas schreef het al.

Ik denk dat een hulprelais monteren nu even een simpele, goedkope en snel te realiseren oplossing kan zijn om in ieder geval dit seizoen weer door te kunnen varen. Een nieuwe kabelboom is een mooi klusje voor de winter... Maar dan moet ik wel een idee hebben of de startmotor zelf het probleem niet is.

Hoe zit de startmotor vast? Zo te zien met twee bouten? Mijn motor zit nogal krap ingebouwd in mijn shrimpertje, dus dat wordt een leuk klusje. Denk toch dat ik er maar een vakman naar laat kijken...
Hout rijmt op onderhoud...
www.bartloeff.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Startmotor probleem Yanmar 1GM10 06 juni 2022 08:49 #1397418

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5356
Smooth Operator schreef :
een simpele, goedkope en snel te realiseren oplossing
als dat het criterium is kun je ook je relais even kortsluiten met een oude schroevendraaier.
1e eigenaar & rallykampioen Rauno_Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Startmotor probleem Yanmar 1GM10 06 juni 2022 08:55 #1397423

TuuLeVi schreef :
Smooth Operator schreef :
een simpele, goedkope en snel te realiseren oplossing
als dat het criterium is kun je ook je relais even kortsluiten met een oude schroevendraaier.

Ga ik de volgende keer zeker proberen :). Maar ben ook op zoek naar een permanente oplossing.
Hout rijmt op onderhoud...
www.bartloeff.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Startmotor probleem Yanmar 1GM10 06 juni 2022 09:14 #1397431

  • Johan22
  • Johan22's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 163
Service manual:
drive.google.com/file/d/19qdQc...5I/view?usp=drivesdk

Ergens vanaf pagina 338 (12-7) alles over de startmotor :)

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Startmotor probleem Yanmar 1GM10 06 juni 2022 10:33 #1397446

Smooth Operator schreef :
Johan22 schreef :
Het probleem zit niet in de startmotor, startknop of anderszins de bedrading lijkt mij. Het probleem -zoals Optimaal eigenlijk ook al zegt- ligt bij het startrelais. Deze wordt bekrachtigd met de startknop (de klik) en maakt dan dus contact zodat de startmotor stroom krijgt. Dat laatste gaat niet goed (niet of slecht contact). Relais van de Yanmar lijkt niet open te kunnen op de technische tekening, maar misschien is schoonmaken van de hele zaak al voldoende a la Jollenbaas, want de viezigheid zou ook teveel weerstand kunnen geven voor het relais om volledig te bekrachtigen (hij haalt de contacten simpelweg niet).



Gepost met de officiële Zeilersforum-app

Als je alleen maar een klik hoort, dan krijgt het startrelais volgens mij te weinig stroom. Dan haalt de bendix de eindstand niet en krijgt de startmotor zelf geen stroom. Het probleem zit dan in de stroomkring die het startrelais bekrachtigt. Zoals gezegd hielp het schoonmaken van de contacten altijd prima.
Echter in dit geval was er helemaal geen klik bij het indrukken van de startknop (wel stroom, want de draad die ik over de knop had gezet vonkte). Pas bij een tik met de hamer op het startrelais gebeurde er iets. De vraag blijft: wat is dan de oorzaak? Te weinig stroom of een versleten/vastzittend startrelais c.q. startmotor?

vervuilde componenten startmotor. Anker in je spoel kan zwaar lopen als gevolg van vuil en of roest. Je kan deze wel nastellen zonder uitbouw maar....dat is een lapmiddel.
Eigenlijk kun je wel stellen dat wanneer de startmotor altijd goed gepakt heeft en dit ineens slechter wordt je startmotor wel de oorzaak is.
Immers een stroef lopende anker in je spoel of verkeerd afgesteld vraag immers meer stroom dan dat je startknop en bekabeling erop berekend zijn. Gevolg is dat contactpunten in de minste componenten gaan inbranden, we deze gaan vervangen (startknop en kabelbomen en relais). Deze oplossing zal dan tijdelijk werken totdat ook zij te ver inbranden als gevolg van te hoge stromen die getrokken worden om je spoelanker te laten werken.
Structueel goed aanpakken ? gewoon de hele keten doorlopen en onderhouden dus ook de startmotor spoelanker en contactstrippen die de hoofdstroom leveren. beetje vet bij je bendix.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Startmotor probleem Yanmar 1GM10 06 juni 2022 11:45 #1397463

  • Zeerover
  • Zeerover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 320
Altijd eerst de batterij spanning meten rechtstreeks tussen de polen (niet de klemmen) tijdens het starten. Wanneer dit laag is minder dan 11V is ofwel de batterij zwak of de starter vraagt meer stroom dan normaal.
Vervolgens meet je de spanning rechtstreeks op de startmotor (waar de dikste kabel aan gesloten is, rechtstreeks op de schroefdraad en het metaal van de startmotor, eventueel de bevestigingsbout. Deze spanning mag hoogstens 1V lager zijn dan de batterijspanning, let op, altijd tijdens het starten! Vervolgens meet je de spanning! tussen de +pool van de batterij en en + aansluiting van de starter, ideaal is 0V maar er mag maximum 0,5 V gemeten worden. Ook kussende -pool van de batterij en massa van de starter mag je max 0,5 volt meten. We noemen dit de V4 methode. Pas als hier geen probleem gevonden is kun je naar de starter zelf kijken. Hier nog de uitleg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Startmotor probleem Yanmar 1GM10 06 juni 2022 12:29 #1397476

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3168
De Optimaal schreef :
Startrelais kunnen gewoon uitelkaar, kan zijn dat de spoel niet los kunnen

Bij Yanmar is dat helaas lang niet altijd het geval. Een paar jaar geleden heb ik een paar foto’s geplaatst (n.a.v. het zoveelste topic over het zelfde probleem) van een open gemaakt startrelais. Daarvoor moest rondom een felsrand met een schroevendraaier worden open gewrikt. Dat moet met de nodige voorzichtigheid gebeuren want het moet ook weer terug getikt worden. Vervolgens moeten de draden van de spoel los gesoldeerd worden (ik meen me te herinneren dat één van de vier zelfs gepuntlast zat.
De contacten bleken zwaar vervuild/geoxideerd. Ze zijn ook beslist niet water/stofdicht. Schoon schuren loste het probleem op (en uiteraard nog even terug in elkaar zetten).:laugh:
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Startmotor probleem Yanmar 1GM10 06 juni 2022 14:00 #1397500

  • Etap28i
  • Etap28i's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 249
Weet je zeker dat het niet ergens anders zit dan in de startmotor. Ik had vorig jaar ook wat problemen en dat bleek een slechte massaschakelaar te zijn waardoor er vereglijkbare klachten kwamen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Startmotor probleem Yanmar 1GM10 06 juni 2022 14:22 #1397504

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 9726
probeer een keer of 3 de schroevendraaier methode, werkt dat gelijk, kun je de motor wel uitsluiten als probleem
Helios (het Griekse woord ἥλιος betekent "zon") is de zonnegod Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Startmotor probleem Yanmar 1GM10 06 juni 2022 16:02 #1397521

Zeerover schreef :
Altijd eerst de batterij spanning meten rechtstreeks tussen de polen (niet de klemmen) tijdens het starten. Wanneer dit laag is minder dan 11V is ofwel de batterij zwak of de starter vraagt meer stroom dan normaal.
Vervolgens meet je de spanning rechtstreeks op de startmotor (waar de dikste kabel aan gesloten is, rechtstreeks op de schroefdraad en het metaal van de startmotor, eventueel de bevestigingsbout. Deze spanning mag hoogstens 1V lager zijn dan de batterijspanning, let op, altijd tijdens het starten! Vervolgens meet je de spanning! tussen de +pool van de batterij en en + aansluiting van de starter, ideaal is 0V maar er mag maximum 0,5 V gemeten worden. Ook kussende -pool van de batterij en massa van de starter mag je max 0,5 volt meten. We noemen dit de V4 methode. Pas als hier geen probleem gevonden is kun je naar de starter zelf kijken. Hier nog de uitleg.

De accu is vol. Er zitten dikke kabels tussen accu en startmotor (geen hoofdschakelaar), dus ik verwacht daar geen probleem. Ik zal voor de zekerheid eens checken.
Hout rijmt op onderhoud...
www.bartloeff.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Startmotor probleem Yanmar 1GM10 06 juni 2022 16:03 #1397523

Johan22 schreef :
Service manual:
drive.google.com/file/d/19qdQc...5I/view?usp=drivesdk

Ergens vanaf pagina 338 (12-7) alles over de startmotor :)

Gepost met de officiële Zeilersforum-app

Dank.Die had ik al. :-)
Hout rijmt op onderhoud...
www.bartloeff.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Startmotor probleem Yanmar 1GM10 06 juni 2022 16:06 #1397525

sy helios schreef :
probeer een keer of 3 de schroevendraaier methode, werkt dat gelijk, kun je de motor wel uitsluiten als probleem

B)
Hout rijmt op onderhoud...
www.bartloeff.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Startmotor probleem Yanmar 1GM10 06 juni 2022 19:57 #1397598

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4219
Voor een goed begrip voor de werking van de Yanmar solenoid : zie bijgaande plaatjes.

De solenoid is niet alleen switch, maar ook bediening om het startmotor rondsel in de starterkrans te schuiven. Pas als die beweging volledig is gemaakt, wordt de startmotor ingeschakeld en de pull-in spoel uitgeschakeld. De hold spoel blijft bekrachtigd zolang de startknop blijft ingedrukt.
Voor de schuifbeweging is veel kracht nodig, daardoor is de weerstand in de kabelboom en de connectors vaak de oorzaak van een trage of afwezige startactie




Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Startmotor probleem Yanmar 1GM10 06 juni 2022 20:25 #1397606

  • Johan22
  • Johan22's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 163
Dan zou ik de schroevendraaier tussen S en B zetten (stekkertje van S loshalen). Als ie dan wel start ligt het aan de bedrading, startknop, contactslot en/of connectoren.

Zo'n hulprelais is toch super simpel, < €10 en een paar stekkertjes? Bijvoorbeeld
HELLA 4RD 933 332-041 Relais, arbeidsstroom - 12V - 5-polig - Wisselaar - Met houder amzn.eu/d/dFWqNw5



Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Startmotor probleem Yanmar 1GM10 07 juni 2022 07:42 #1397669

Johan22 schreef :
Dan zou ik de schroevendraaier tussen S en B zetten (stekkertje van S loshalen). Als ie dan wel start ligt het aan de bedrading, startknop, contactslot en/of connectoren.

Zo'n hulprelais is toch super simpel, < €10 en een paar stekkertjes? Bijvoorbeeld
HELLA 4RD 933 332-041 Relais, arbeidsstroom - 12V - 5-polig - Wisselaar - Met houder amzn.eu/d/dFWqNw5



Gepost met de officiële Zeilersforum-app

De inductieve belasting is max 15A. Het startrelais trekt al snel 20 A. Ik zou deze dus niet nemen.
Zoals hierboven al meerdere malen beschreven: de vraag is of een hulprelais het probleem gaat oplossen.
Hout rijmt op onderhoud...
www.bartloeff.nl
Laatst bewerkt: 07 juni 2022 07:43 door Smooth Operator.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.290 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl