Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Hoeveel diesel verbruik jij per pk per uur?

Hoeveel diesel verbruik jij per pk per uur? 30 nov 2022 09:55 #1441273

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3122
Tony2920 schreef :
Problemen om dat te meten ( op mijn bootje )
1) ik heb alleen fabrikantgegevens over wat voor PK mijn motor ( moet ) leveren bij x toeren.
2) Ik hou alleen heel summier bij hoeveel ik verbruik ( datum zoveel diesel erbij, zo hoog staat het niveau. (andere boten zullen nauwelijks beter doen verwacht ik )
3) Als ik vaar weet ik niet hoeveel PK ik verbruik, want de belasting wisselt, hoge snelheid, lage snelheid, veel aangroei, wind tegen etc .

Bijkomend de motor die ik heb ( Vetus M2O2 van 2012 ) is identiek aan de Vetus M2O6 ).
Alles hetzelfde, filters, regulator, cylinderinhoud, slag, compressie, etc
Alleen de M2O6 is afgesteld om meer toeren te (mogen) draaien.

Volgens Vetus moet mijn motor 12 Pk leveren. Maar of die dat ook echt doet ?

En dan heb ik nog een bijkomende bedenking. In hoeverre heeft al de diesel die tegenwoordig verkocht wordt dezelfde energetische waarde. Met ander woorden, verschilt het hoeveel pk ik uit een liter diesel KAN halen afhankelijk van waar ik tank ?
Met alle toevoegingen, percentage biodiesel, ? premium ? etc lijkt me dat ook een factor om mee te nemen.
Verbrandingswaarde van de diesel kun je stellen als constant.En dat is het ook echt ;) 42.7 MJ/kg. Anders zou de hele wereld besodemieterd kunnen worden.
Laatst bewerkt: 30 nov 2022 10:13 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Hoeveel diesel verbruik jij per pk per uur? 30 nov 2022 11:47 #1441294

Onze Yanmar 3GM30eu van 27 pk verbruikt volgens het boekje (met de standaard dieselbrandstof) max. 215 gr/pk/hr. Op kruissnelheid bij 2850 toeren 205 gr/pk/hr.

Onze stalen Staverse jol weegt 6500 kg, is breed en heeft een lange kiel. Ik reken 2,5 á 3 liter GTL per uur wat telkens aardig klopt na het tanken.
Laatst bewerkt: 30 nov 2022 17:03 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoeveel diesel verbruik jij per pk per uur? 30 nov 2022 14:18 #1441311

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16292
Bij ons is er geen peil op te trekken. Vakantiebepakking of niet, wind mee of tegen, golfslag, stroming, puntje zeil of meer bij, haast of niet...die cijfers zeggen me dus niets eigenlijk. Het is altijd anders.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoeveel diesel verbruik jij per pk per uur? 30 nov 2022 14:39 #1441313

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3122
holtere schreef :
Bij ons is er geen peil op te trekken. Vakantiebepakking of niet, wind mee of tegen, golfslag, stroming, puntje zeil of meer bij, haast of niet...die cijfers zeggen me dus niets eigenlijk. Het is altijd anders.
Maar het specifice verbruik wat Jollenbaas aangeeft is altijd het zelfde.Dat komt staat in het gegevensdiagram van de motor. Het vermogen wat er gedraaid wordt is altijd verschillend en dus het verbruik idem.
Laatst bewerkt: 30 nov 2022 14:43 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoeveel diesel verbruik jij per pk per uur? 30 nov 2022 14:45 #1441317

Beste Cock, Sjoerd, Freek, Caladris, Bavsparky, RobertWalter, KeesS, Rikken, Jollenbaas, Madoc, Jaap Saeftinghe, Wadloper, Waterrimpels, Tony, Keeszeiler, Helios, Ronaldi, Joop, RuudAtWish2,

Ik lig met Duurzaam Jacht de ‘Ya’ nu in Panama (MET+6hr). Word ik wakker, ontbijtje, klik ik op de link van Zeilersforum..... Wat een schat aan informatie! :laugh: :cheer:

HARTELIJK BEDANKT!

Hierbij de antwoorden op de diverse vragen.
Als Hans Paradyske schreef, ik ben begonnen met een boek, werktitel Duurzaam Varen. Voornamelijk fossielarm/-vrij varen. Waarover later meer.

Eerst mijn achtergrond: milieukundige, zeiler en een beetje zeilschrijver (Het Zeilboek, wat artikelen en columns).
In 2010 begon ik met een club enthousiasten aan het Duurzaam Jacht project. Doel: een demojacht maken waarmee je laat zien dat duurzaam pleziervaren, of op zijn minst fossielvrij varen, ook kan. Misschien herinner je nog wel wat uit de Vaarkrant, Zeilen, Zilt, of op TV.
In 2015 is het Duurzaam Jacht gedoopt en heet ‘Ya’, en we zijn gaan varen, met gasten. Van 2016-208 een fossielvrije ronde om de wereld (ook met gasten). Met succes! Groot ontvangst in Medemblik, met de Kustzeilers, de burgemeester, enzovoorts. Het Duurzaam Jacht project was meer dan geslaagd.
Dus een nieuw project begonnen, meer in de brede zin van duurzaamheid (Natuur, vervuiling, Noord-Zuid verhoudingen), en vanwege de internationale interesse ook in het Engels. zie www.fossilfreearoundtheworld.org. (www.duurzaamjacht.nl houden we nog wel online).

Nu de diesel. Ik heb op veel schepen gevaren, van 4 tot 40 meter, in leeftijd varierend van 19e eeuws tot nieuw, en het zeilde allemaal prachtig. Maar dieselen? We zeilden. Alleen toen ik charterschipper was in Griekenland, dat was altijd haastje repje vanwege een continu te vol programma, dus toen wist ik het wel: 4 liter per vaaruur en bij tegenwind en golven tot 8 liter voor deze 50 voeter. Maar verder geen idee. O ja, er was altijd wat mee, of er was wat stuk. Hoe dan ook, ik vond zeilen toch leuker.
De laatste 7 jaren heb ik dus elektrische motoren. Maar dat is zo veel efficienter (mede door Autoprop schroef), dat is gewoon onvergelijkbaar.

Het Duurzaam Varen boek wordt een boek over een attitude verandering. Dat doe je niet door beleren, maar door concrete voorbeelden, ervaringen te geven. Dus voor het Duurzaamvaren boek wil ik beginnen waar de meeste mensen nu staan.
Dus bij de dieselmotor. Wat kun je voorkomen, wat verminderen, wat besparen? Ik heb heel wat cursussen gevolgd, en in mijn stuurmansopleiding afgemaakt met het zware vak ‘Motoren’, dus ik zou veel moeten weten. Maar wat een gewoon plastic jachtje van 10 meter met een moderne motor door de bank verbruikt op een rustige snelheid (zeg 4 knopen), dat heb ik alleen in theorie mogen leren.

Voor het hoofdstuk ‘Tocht plannen’ wil ik mogelijkheden laten zien wat de weersverwachting en een goede routering je kan bieden in termen van dieselverbruik, comfort, gemak en -o ja- zeilplezier. De theorie zegt plm 250gr/pk/h. Ik vroeg eens rond hier, bij de diverse schippers voor anker in Bocas del Toro. Ik kreeg de meest uiteenlopende cijfers. Vriend Hans (Paradyske) ook eens gevraagd en hij tipte me toen voor Zeilersforum.

Ik heb de vraag zo kernachtig mogelijk gesteld. Ik beken eerlijk, ik was al bang dat mensen 'Duurzaam Jacht' in de marge zouden zien. Want elke keer als ik gewoon iets praktisch wil vragen en eerst een inleiding geef over de duurzame achtergrond, dan krijg ik zoveel vragen (van geinteresseerden) en alvast-commentaren (van de laatste klimaatontkenner, jaja ze zijn er nog!) dat ik na pas na een berg antwoorden, gesprekken en gediscussieer en stevig volhouden, nog een paar laatste overgebleven enkelingen overhoudt waar ik alsnog een antwoord krijg.
Daarom dus de introductie nu, achteraf.

Volgens mij heb ik nu alle antwoorden gegeven, aan iedereen. Toch?
Nogmaals dank, ik heb gelijk de concrete voorbeelden 'omgekat' en geharmoniseerd en kom uit tussen de 0,25 en 0,3 ltr/PK/hr.

O ja, het Duurzaam Varen boek. Dat is nog 4 a 5 maanden schrijven puur aan de inhoud, dus dat wordt nazomer 2023 denk ik.

Peter, a/b ‘Ya’

www.fossilfreearoundtheworld.org
We lossen het zeilend wel op.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Hoeveel diesel verbruik jij per pk per uur? 30 nov 2022 15:09 #1441321

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4454
Op basis van het toerental kun je uit de motorgrafieken zoals die door de fabrikant worden meegeleverd, geen verbruik terugrekenen. Die grafieken geven het maximaal te leveren vermogen bij ieder toerental. In een boot is daar geen sprake van. Het motorvermogen dat nodig is om met een bepaalde bootsnelheid te varen, is afhankelijk van de bootweerstand, rendementsverliezen van schroef en overbrenging, en het verliesvermogen van motoronderdelen zoals koelwaterpomp en alternator. In mijn geval bij een 8m zeilboot varend op de motor vergt dat 1 L/h bij een snelheid van rond 5 knopen, tot 1,5 L/h bij rond 6 knopen, met een lichte variatie door wind- en golfcondities.
Bij een energie inhoud van diesel van 42,7 MJ/kg, en een dichtheid van 0,83 kg/L is die 1 L/h dus equivalent met 0,83x42,7 = 35,4 MJ/h. Dat is gelijk aan 0,28x35,4 = 9,9 kW, en dat is ruim 13 pk.
Als ik reken met een rendement van de omzetting van diesel naar mechanische energie in de dieselmotor van 40 %, is bij een verbruik van 1 L/h aan de uitgaande as van de motor een vermogen beschikbaar van 13x0,4 = 5,2 pk. Daar moet dan het verlies in de aandrijving (keerkoppeling, aslagering en -afdichting, schroef) nog vanaf om het tot het vermogen te komen dat beschikbaar is om de boot vooruit te stuwen.
Laatst bewerkt: 30 nov 2022 15:15 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoeveel diesel verbruik jij per pk per uur? 30 nov 2022 15:12 #1441322

Mooie toelichting Peter!

Ik ben ook niet zo van het beleren. Dus niet dieseltjes opeens gaan verbieden, maar liever een alternatief bieden wat beter is, zodat mensen zelf de keuze kunnen maken.

Zelf denk ik dat je het verliest als je het gooit op efficiëntie. Met 40 liter diesel kan je heel lang varen, veel langer dat de huidige accu’s dat kunnen. Ook qua kosten valt het tegen, en het argument “een diesel is altijd wat mee” komt meestal door slecht onderhoud, als je een electrisch systeem en accu’s ook slecht onderhoud of behandeld wordt het ook niks.

Alles negatief dan, dat electrisch varen?

Zeker niet! Qua comfort onovertroffen! Het is als zeilen zonder wind, wie wil dat nu niet. Heel stil (mits goed aangelegd), en altijd gebruiksklaar (belangrijk bij een zeilboot, bij een sluis en manoeuvreren direct vermogen zonder starten ofzo.
Verder ook geen uitlaatgassen, of winterklaar maken…

Ik ben gek op electrisch varen, en het volgende bootje wordt zeker electrisch of hybride (huidige goede diesel ga ik niet weggooien…)

Dus focus je op de échte voordelen, in plaats van dat het “veel efficiënter is”

Maar goed, da’s maar een tip…

Succes,
Sjoerd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoeveel diesel verbruik jij per pk per uur? 30 nov 2022 15:28 #1441330

Interessante materie Peter!

Hier nog een verbruikscijfer: Mascot 28 motorsailer, rond de 4800 kg.
Yanmar 3GM30eu. Verbruik op kruissnelheid rond de 2700 toeren 1,8 a 2 liter per uur.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoeveel diesel verbruik jij per pk per uur? 30 nov 2022 15:33 #1441333

  • Reed
  • Reed's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1408
In grove lijnen het brandstofverbruik op de grote vaart: verdubbeling van de snelheid kost tot de macht 3 meer vermogen. Wat we hier uit leren is dat het laatste beetje meer snelheid relatief veel vermogen (lees) brandstof verbruik oplevert. Bij ons onder normale omstandigheden Zeiljacht 13 meter waterverplaatsing ca. 10, ton
VP D2 55 pk. Bij 6 knopen ca 4,5 liter/uur
Reed van Batavia (oud Nederlands) voor de Rede van Jakarta.
Laatst bewerkt: 30 nov 2022 15:35 door Reed.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoeveel diesel verbruik jij per pk per uur? 30 nov 2022 15:35 #1441334

sjoerd1981 schreef :
Mooie toelichting Peter!

....Zelf denk ik dat je het verliest als je het gooit op efficiëntie. Met 40 liter diesel kan je heel lang varen, veel langer dat de huidige accu’s dat kunnen. Ook qua kosten valt het tegen, en het argument “een diesel is altijd wat mee” komt meestal door slecht onderhoud, als je een electrisch systeem en accu’s ook slecht onderhoud of behandeld wordt het ook niks.

Alles negatief dan, dat electrisch varen?

Zeker niet! Qua comfort onovertroffen! Het is als zeilen zonder wind, wie wil dat nu niet. Heel stil (mits goed aangelegd), en altijd gebruiksklaar (belangrijk bij een zeilboot, bij een sluis en manoeuvreren direct vermogen zonder starten ofzo.
Verder ook geen uitlaatgassen, of winterklaar maken…

Ik ben gek op electrisch varen, en het volgende bootje wordt zeker electrisch ...
Succes,
Sjoerd

Sjoerd, helemaal waar. ik pikte voor nu alleen de efficiency eruit. Het gaat trouwens met het hele duurzame leven om een verbetering van de kwaliteit van het leven. Electrisch varen is daar 1 mooi voorbeeld van. Koken op inductie (makkelijk,stil, geen vocht), je huis isoleren (aangenamer) zijn zo maar een paar andere voorbeelden.
We lossen het zeilend wel op.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoeveel diesel verbruik jij per pk per uur? 30 nov 2022 16:15 #1441342

Blijft natuurlijk lastig dat we niet van minuut het verbruik meten in relatie tot het toerental en de vaart over de grond. Bij mijn vorige boot een Jeanneau 27 met een Yamar 9.9 was het gemiddelde gebruik circa 0,8 liter waarbij ik rond de 5 kn als kruissnelheid aanhield. Door de jaren heen is er wel eens aan de schroef gesleuteld om hem weer helemaal top te krijgen. Dat was niet echt meetbaar in verbruik met de grove berekening die ik daarvoor maakte, maar betekende wel dat de max van 5.8 naar 6 kn verschoof. Geen toerenteller en geen urenteller dus nauwkeurig dan dit kan ik het niet maken.
Mijn huidige langkieler meet 10,30 x 3,30 x 1,6 m en heeft waterverplaatsing van circa 7 ton incl brandstof water et cetera er is een moderne volvo van 35 pk gemonteerd die volgas varend bij 3000 toeren op vlakwater 7,5 kn haalt (meer dan de rompsnelheid) .
Ik gebruik in de vakanties gemiddeld 2,1 liter per uur en vaar dan gemiddeld tussen de 2000 en 2200 toeren met circa 6 kn. daarbuiten met in mijn eigen vaargebied een sluis en een brug dichtbii vaar je rustiger en zakt dat gebruik aanmerkelijk. Nog een opmerking, de motor draait altijd op GTL dat niet precies de calorische waarde van gewone diesel heeft, al is de afwijking klein.
Bij mijn Jeanneau lag het gemiddelde aantal motor uren op zo’n 100 uur per jaar Mijn huidige langkieler heb ik pas drie jaar het fluctueert hier wat meer maar gemiddeld over drie seizoenen is het rond de 115 uur per jaar.

De zeileigenschappen en het vaargebied zijn beide bepalend voor het aantal motoruren dat we als zeilers maken. Planning is toch wel vaak een reden voor ons zeilers om de motor bij te zetten dus ook bij mij waardoor je vaker dan je vooraf had gedacht op de motor vaart.
Laatst bewerkt: 30 nov 2022 16:17 door Herman Hartman.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoeveel diesel verbruik jij per pk per uur? 30 nov 2022 16:29 #1441343

Waterrimpels schreef :
Specifiek brandstofgebruik van mijn Vetus M2.05 van 7,7 Kw
blijkt in de praktijk 194,8 cc/kW uur bij een dieselbrandstof
met een Verbrandingswaarde van 42.700 KJ/kg

In de praktijk 1,5 liter/uur

Aanvullende informatie: waterverplaatsing 3200 kg
waterlijn lengte 670 cm, berekende rompsnelheid 6,34 Knopen
Forumlid sinds 21 augustus 2008
www.waterrimpels.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoeveel diesel verbruik jij per pk per uur? 30 nov 2022 16:51 #1441351

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4454
Duurzaam Jacht schreef :
(....) ik pikte voor nu alleen de efficiency eruit. Het gaat trouwens met het hele duurzame leven om een verbetering van de kwaliteit van het leven. Electrisch varen is daar 1 mooi voorbeeld van. (...)

Die efficiency moet je toch eens uitleggen. Als je de accu's oplaadt vanuit het openbare net, moet je eens nadenken over de verliezen tot aan het stopcontact, die je niet ziet. Het rendement van een conventionele centrale ligt bij vollast rond de 50%. Zeker bij deellast en met alle transportverliezen (transformatoren, hoogspanningsleidingen, wijkdistributie) daalt het rendement tot dat van een simpele bootdieselmotor. Aan boord heb je een stevige accu nodig, die ook z'n rendement heeft. Nog afgezien van de milieubelasting die gepaard gaat met de fabricage en verwerking aan het einde van het leven van de accu's. Hoe bedoel je efficiëncy van een elektrische aandrijving. En tegenover de voordelen staan ook nadelen : als je op zee vaart en bij gebrek aan wind of ander ongemak, een haven moet zien te bereiken, kom je met een klein dieseltje met een 30 liter tankje toch een stuk verder dan met wat voor accupakket dan ook.
Laatst bewerkt: 30 nov 2022 17:06 door CeesS. Reden: Tikvauten
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Hoeveel diesel verbruik jij per pk per uur? 30 nov 2022 16:55 #1441353

CeesS schreef :
Op basis van het toerental kun je uit de motorgrafieken zoals die door de fabrikant worden meegeleverd, geen verbruik terugrekenen. Die grafieken geven het maximaal te leveren vermogen bij ieder toerental. In een boot is daar geen sprake van.

Exact! Dus cijfers die hier genoemd worden zeggen niets over het verbruik per pk.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Hoeveel diesel verbruik jij per pk per uur? 30 nov 2022 17:00 #1441356

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6940
ik heb al 8 jaar geen drup diesel verbruikt met men motortje. :whistle:
voor elke oplossing is er een probleem
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Hoeveel diesel verbruik jij per pk per uur? 30 nov 2022 17:08 #1441357

  • Ronaldl
  • Ronaldl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1603
Ik kan me nog de begintijd herinneren dat we spreadsheets konden gaan gebruiken. Jemig, wat een mooie spreadsheets hebben we toen gebouwd. Alleen achteraf konden we niks met de resultaten. Die hadden namelijk geen enkel nut in de werkelijkheid,

Je kan veel uitrekenen! Maar dat wil niet zeggen dat het ook iets betekent.

gr/uur/pk is ook zoiets.

Zeker als je niet eerst definieert watt je bedoeld met /pk: per gebruikte pk, per geïnstalleerd pk, pk aan schroef, pk aan vliegwiel......, bij welke snelheid, bij welke atmosferische druk, vochtigheid.....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoeveel diesel verbruik jij per pk per uur? 30 nov 2022 17:10 #1441358

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 12578
ik de laatste 6 maanden ook niet
maar normaal, overall 2 L/hr (40pk, 10t)

Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Laatst bewerkt: 30 nov 2022 17:10 door sy helios.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoeveel diesel verbruik jij per pk per uur? 30 nov 2022 18:56 #1441378

  • perry2
  • perry2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 869
Herman Hartman schreef :
De zeileigenschappen en het vaargebied zijn beide bepalend voor het aantal motoruren dat we als zeilers maken. Planning is toch wel vaak een reden voor ons zeilers om de motor bij te zetten dus ook bij mij waardoor je vaker dan je vooraf had gedacht op de motor vaart.

Een ervaren en veelvuldig zeilend clubgenoot vertelde mij ooit eens dat zeezeilers 1/3 van de tijd op de motor te varen. En ik moet bekennen als ik een week een jacht huur met vrienden dat dit dichterbij de werkelijkheid zit dat ik zou willen.

Perry
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoeveel diesel verbruik jij per pk per uur? 30 nov 2022 19:09 #1441382

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15520
Vorige boot met gereviseerde VP MD7A, 13pk op een 28ft zat op 1 ltr/uur gemiddeld. Kruissnelheid 5,5 kts.
Huidige boot, 32ft, ongeveer 15 jaar oude BetaMarine, 20pk is wat wispelturiger. Bij kruissnelheid 5,8 kts (2800 toeren van 3600 Max) rond de 2 ltr, maar ook wel eens meer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoeveel diesel verbruik jij per pk per uur? 30 nov 2022 19:29 #1441388

Cees
Dat zijn best boude beweringen. Waar je cijfers noemt of een harde vergelijking kan ik preciseren.
1.
"Het rendement van een conventionele centrale ligt bij vollast rond de 50%."
Een kolencentrale is de minst efficiente en haalt als jaargemiddelde (dus met deellast, stops en vollast) rond de 40% als ze doorsnee kwaliteit kolen de ketels in gooien. Dan leveren ze bijproducten zoals gips voor gipsplaat, en vliegas voor de wegenbouw die niet meer gemaakt hoeven.
Een gascentrale zoals de RoCa in Rotterdam haalt 98%, maar dat is inclusief warmteterugwinning van 'afgedankt' koelwater en meer, dus laten we het houden op 90%.

Een resultaat hieruit: In Nederland stoken we voornamelijk op gas, dus laten we het op 60-70 procent houden.

2.
"...met alle transportverliezen (transformatoren, hoogspanningsleidingen, wijkdistributie) daalt het rendement tot dat van een simpele bootdieselmotor."

Voor de verliezen in de infrastructuur rekent men als vuistregel tot 5%. Maar het kan flink varieren. In de rekensommen van vakopleidingen houdt men meestal 5% aan, vanaf opwekking tot verbruiker, jouw inductiekookplaat. Het zou misschien 6% kunnen wezen, maar 4% kan net zo goed.

De energetisch inhoud van een liter diesel ligt iets boven de 10 kWh. Een simpele bootdieselmotor haalt dat bij lange na niet, helaas, al kun je voor 50% de schuld geven aan de schroef.
Om zo positief mogelijk te einidgen: een goede dieselgenerator haalt 2,5 kWh uit een liter diesel, dus 25%. Maar beter wil het niet.
We lossen het zeilend wel op.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoeveel diesel verbruik jij per pk per uur? 30 nov 2022 19:38 #1441390

Calidris schreef :
Wellicht is dit handig:

barringtondieselclub.co.za/tec...on-nat-aspirated.pdf

Gepost met de officiële Zeilersforum-app

Dit zijn zuinige getallen. Kan het zijn dat deze gebaseerd is op een dieselgenerator? Die zijn doorgaans lekker efficient en ik zie een getal van 240gr/kW , per kiloWatt dus. Terwijl men meestal in HP rekent.
We lossen het zeilend wel op.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoeveel diesel verbruik jij per pk per uur? 30 nov 2022 20:03 #1441398

Voor de laatste zeg 3000 mijl zit ik iets boven de 2%. Ik sprak jaren geleden ene Joost Ubbink, die lag op de Hiswa te water. Hij deed nog minder op de motor. Hij houdt ook van zeilen.
We lossen het zeilend wel op.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoeveel diesel verbruik jij per pk per uur? 30 nov 2022 20:08 #1441401

Duurzaam Jacht schreef :
Calidris schreef :
Wellicht is dit handig:

barringtondieselclub.co.za/tec...on-nat-aspirated.pdf

Gepost met de officiële Zeilersforum-app

Dit zijn zuinige getallen. Kan het zijn dat deze gebaseerd is op een dieselgenerator? Die zijn doorgaans lekker efficient en ik zie een getal van 240gr/kW , per kiloWatt dus. Terwijl men meestal in HP rekent.

Beste Peter,
Wat wil je precies met deze getallen?

Ik denk dat de meeste zeilers niet zo wakker liggen van dat beetje dieselverbruik. Op alle kosten die bij bootbezit horen, valt dat reuze mee bij een zeilboot.

Vergeet niet dat als je electrisch vaart, je de stroom ook moet betalen…
En veel efficiëntie hangt af van de schroef. Ombouw van een bestaande goede diesel naar electrisch is ook niet goedkoop.

Nogmaals, gooi het niet op “electrisch bespaart veel”. Misschien wel wat voor het milieu, maar zeker niet voor je portemonnee… ik heb praktisch ook een verbruik van 1,5 liter per uur (ongeveer). Tanken doe je maar sporadisch, als je zoveel mogelijk probeert te zeilen… ga je wel electrisch varen, dan is langdurig met redelijke snelheid motoren sowieso uit den boze..

Zoals velen hier ook aanhalen, is reizen van en naar de boot vaak een veel grotere brandstof-verbruiker.. wat dat betreft kan je beter zuinig vervoer promoten…

Misschien kan de overheid voor nieuwe zeilboten brandstofmotoren verbieden. Maar ook dat zie ik nog niet snel gebeuren.

Ik hoop wel dat accu’s snel veel goedkoper worden. Dan wordt range een minder groot issue (want plaats voor accu’s is er vaak wel te vinden op een zeilboot), en wordt het een stuk interessanter.
Je kan ook proberen om iedereen “anders te laten denken”. Het verhaal van “geen haast”, en maakt niet uit wanneer je aankomt enzo. Daar zit zeker een kern van waarheid in. Maar tenzij je over een goed geoliede propaganda-machine beschikt, is het best een uitdaging om iedereen anders te laten denken, en het zeilen op een andere manier te doen (minimaal tot geen motorgebruik). Ik zeg niet dat het onmogelijk is, maar het lijkt me beter om te kijken waar er behoefte aan is, en daar het produkt naar ontwerpen of aanprijzen.

Succes!
Groet, Sjoerd
Laatst bewerkt: 30 nov 2022 20:09 door sjoerd1981. Reden: Spelfouten
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoeveel diesel verbruik jij per pk per uur? 30 nov 2022 20:15 #1441402

  • Sprokkie
  • Sprokkie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3283
Gemiddeld zitten wij aan de 0.03Liter per pk per uur.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoeveel diesel verbruik jij per pk per uur? 30 nov 2022 20:27 #1441403

hi Sjoerd,
mijn doel, ik wil een vergelijking maken van twee tochten en dit een beetje kloppend/degelijk neerzetten in het boek (zie mijn eerdere heel uitgebreide verhaal). Het gaat me nu alleen om het verbruik, de andere zaken zoals zeilplezier, comfort, gemak, dat heb ik al goed staan.

Wat een en ander kost, daar gaan zoveel verhalen over, van bijna gratis tot '1500 Euro per mijl'. Dat verschilt allemaal zoveel, dat laat ik aan ieder. Nu eerst even het verbruik.

En dank voor je zorgen, maar ik betaal niet voor stroom hoor, de zon gaat voor niks op en er is zelfs nog geen windbelasting. :-)
We lossen het zeilend wel op.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.322 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl