lschip schreef :
Ik vraag mij af of elektrisch varen echt wel duurzamer is.
Bij auto's (al zijn daar verschillende inzichten in) lees ik dat een elektrische auto pas na 50.000 kilometer duurzamer wordt dan een brandstof variant.
Bij een bootje vraag ik mij dan af waar daar het omslagpunt ligt. Dat zou wel eens heel ver (vaaruren) kunnen liggen. Maar weten doe ik dat niet.
Inmiddels weet ik wel dat wat duurzaam lijkt dat soms helemaal niet is. Te vaak denken we dat iets beter is voor het milieu is terwijl dat niet zo blijkt te zijn.
Denk aan de plasticbekertjes bij de koffieautomaat. Een mok is beter denkt men vaak maar dat blijk dus helemaal niet het geval. Het maken van die mok gaat gepaard met heel veel energie. Die moet jaaaaren meegaan en dat gebeurt meestal niet.
Dus elektrisch varen lijkt mij ook duurzamer maar dat is ook maar een gevoel.
Ik zou heel graag een goede fundering zien van de argumenten waarom het één beter voor het milieu is dan het ander (dus niet het gevoel dat je erbij hebt).
Die artikelen wat je leest over de auto's gaan vooral over de productie van de accu's. Daar zitten behoorlijke verschillen in duurzaamheid tussen verschillende accu fabrikanten. En nemen die cijfers niet de productie van de brandstoffen of elektriciteit of onderhoud mee, alleen van de auto en de besparing van CO2 vanuit oogpunt auto. Dus zo'n uitspraak zegt niet veel.
Maar zelfs als een elektrische auto pas bij >50.000km duurzamer wordt dan een brandstof exemplaar... Dat is toch helemaal geen probleem? Hoeveel % van de auto's denk je dat die 50.000km niet halen in hun levensduur?
Een auto met een leeftijd van 10 jaar heeft gemiddeld genomen 130.000km gereden volgens
cijfers van het CBR. Dus met 50.000km on par met de benzine auto en netto 80.000km duurzamer kunnen rijden.
Met 15 jaar: 181.000km - netto 131.000km duurzamer
Met 25 jaar: 281.000km - netto 231.000km duurzamer (hoewel de levensduur van de accu aan het eind komt, maar van de auto dan waarschijnlijk ook)
Ik ben ook benieuwd naar hoeveel duurzamer die km'ers zijn na die 50.000km. Als dat bijv (slechts) een factor 2 is dan tellen die km's boven de 50.000 bijv dubbel. Op een levensduur van zegge 15 jaar is dan een elektrische auto (1-(131km/2)/181km)*100=
63,8% duurzamer. Maar zelf met een factor 1,5 is het (1-(131/1,5)/181)*100=
51,7%.
Omslagpunt bij een boot is afhankelijk van het soort boot en gebruik. Een zeilboot zou in principe met een vrij kleine accucapaciteit (=minder vervuiling tbv productie) prima kunnen functioneren. Die accubank is tevens (relatief eenvoudig) in te zetten als serviceaccu, dus die bespaar je ook nog. Door de motor te kunnen gebruiken als sleepgenerator genereer je zelfs energie die je weer in de accu stopt, zonnepaneeltjes helpen ook mee.
Speedbootjes zijn een ander verhaal, daar is hermotoriseren naar elektrisch waarschijnlijk sneller het omslagpunt bereikt in financiële zin. Door fikse accu's en relatief weinig gebruik (tov auto's bijv) lijkt mij het omslagpunt kwa duurzaamheid weer een stuk langer te duren.
Als je slechts sporadisch lange afstanden wilt kunnen motoren met je zeilboot, dan zou ik niet kiezen voor een grote accupack, maar een lichte (mobiele) generator erbij die je afstemt op het vermogen benodigd voor je gewenste kruissnelheid en dus niet max vermogen elektrische motor. Zoals ik reeds in een ander topic heb besproken, kun je dan je accucapaciteit afstemmen op een uurtje of 2-4 motoren met een nette snelheid. Wil je langer en verder, dan ga je langzamer varen en/of zet je de generator aan. Ik vermoed dat voor >90% van de vaaruren van zeilboten die als dusdanig worden gebruikt die generator uit kan blijven (of zelfs van boord gelaten kan worden en huren bij boels indien nodig
) en dus direct duurzamer zijn.
In mijn eigen geval motor ik eigenlijk alleen maar in en uit de haven, sluizen, bruggen, tussen Zeeland en Limburg (gestreken mast), laatst het kanaal door Walcheren (2 uur inc sluizen, bruggen etc) en dagtripjes Limburg 30-45min de Maas op en neer (rest zeilend) om op tijd thuis te komen. Alleen tussen Zeeland en Limburg zou ik dan een generatortje nodig hebben (en voor noodgevallen). Momenteel heb ik >7kWh (zou genoeg moeten zijn om 3,5 uur te motoren op ~5 knopen) aan boord zonder zonnepanelen, maar genoeg om ~10 dagen zelfvoorzienend te zijn, maar wel nog met een dieselkachel en gasfornuis. Met motoren verwacht ik dat het een dag of 2-3 eraf snoept, maar geen idee hoeveel de regeneratie dat weer compenseert bij mijn gebruik.
Maar dit soort installaties zijn voor zeilboten vooral interessant als je toch gaat hermotoriseren. Ben je een vertrekker met de juiste mindset, dan is dit een fantastische optie.