jmarinis schreef :
Nachtvlinder schreef :
Sinds wanneer start de motor niet; wat is/heb je veranderd sinds de laatste keer, behalve de buitentemperatuur?
Het antwoord op deze vraag is van belang. In principe de basisvraag bij troubleshooten van een probleem, en meestal de kortste toute naar een oplossing. Kun je daar iets over zeggen?
Ps ik ben geen dieselmonteur. Maar kan het zijn dat de kleppenlichter verkeerd is gemonteerd? Als hij naar rechts staat lijkt de motor (meer) compressie te hebben, maar hij springt terug naar de "open" stand. Dat zou andersom moeten zijn.
Hi Nachtvlinder en jmarinis, ik heb niets veranderd. Twee maanden geleden deed ie het nog. Nu wil ik starten en kreeg ik deze symptomen. Dus de buiten temperatuur is dit het enige wat is veranderd. Ook aan de kleppenlichter is niets verandert. Om daar nog even op in te zoomen:
- de kleppenlichter staat met het uiteinde over de "oliedop".
- ik kan hem een halve slag naar rechts (met de klok mee) draaien. Dan gaat er binnen een palletje omlaag die dan de tuimelaar raakt.
- als ik hem in die stand start schiet de kleppenlichter in zijn oorspronkelijke stand.
- als ik hem met mijn hand naar rechts gedraaid hou voel ik en hoor ik de tuimeleaar tegen het palletje en de kleppenlichter aan ketsen.
Kan iemand uitleggen wat een kleppenlichter precies doet? Ik begrijp dat als je met de slinger wil starten je daarmee de compressie verminderd zo dat je vaart kunt maken. Dan de compressie erop zodat de motor aanslaat. Als je hem met de klok meedraait drukt het palletje op de tuimelaar boven op de veer, de veer blijft ingedrukt zodat de klep niet sluit en je geen compressie hebt. Kleppenlichter tegen de klok in, palletje gaat van de tuimelaar af en je hebt compressie. Klopt dit enigszins?