JoSam schreef :
Het probleem van TS zal inmiddels wel opgelost zijn. Desondanks nog wat mosterd na de maaltijd; voor een volgende maaltijd…, van wellicht een andere TS'er.
Een van mijn ervaringen met, eveneens, een éénpitter, met exact de zelfde problemen als de TS, èn mijn oplossing, beschrijf ik hier.
Probleem
De motor was goed draaiend, na een pittig tochtje uitgezet en zo de winterslaap ingegaan.
Na de winter was mijn, altijd betrouwbare puffer, niet aan de praat te krijgen: Hij draaide bij het starten wel mooi rond, maar starte niet; gaf geen enkel kik.
Uiteindelijke oplossing
Klepdeksel verwijderd. Vliegwiel op de hand rondgedraaid, tot het punt waarop de zuiger z’n hoogste stand heeft en de kleppen, (omhoog-) vallend in de klepzitting, de cilinder afsluiten. De klepveren zijn na eerst ingedrukt te zijn, dan weer in (meer) ’ontspannen’ toestand.
In die positie heb ik een kunststof hamer boven op een veer gezet, en ingedrukt (– als je niet slim bent, moet je wel sterk zijn), en toen laten ’springen’; de andere veer idem.
Daarna sprong de motor weer aan als vanouds.
Mijn, mogelijke, verklaring
De motor was dóór-warm stop gezet en kennelijk met één klep in de geopende, of net niet-gesloten stand. Bij het afkoelen zijn aanslag/koolstof/vettigheid blijven kleven tussen klep en klepzitting en na afkoeling en een winter lang stil staan, uitgehard.
Bij de start na de winter hadden de klepveren te weinig kracht om de uitgeharde troep tussen kleppen en klepzitting weg te drukken, waardoor er te weinig compressie ontstond voor zelfontbranding en derhalve starten. Door de klepveren en kleppen te laten ’springen’, is de troep tussen klep en klepzitting weg geperst, waardoor er weer voldoende compressie was om te starten.
Kanttekening
Ik nam mogelijk wel een risico. Met de zuiger in de hoogste stand is de ruimte tussen kleppen en zuiger minimaal. Door redelijk veel druk op de veer uit te oefenen, druk je de klep ook in, maar ik dacht wel even aan de kans dat de klep de kop van de zuiger zou raken en dus kon beschadigen. Ik heb niet nagegaan/berekend hoeveel ruimte er was, maar kennelijk had ik geluk. Het motortje draait als van ouds.
Voorkomen
Als ik de motor nu voor een tijdje uitzet, torn ik de motor met de hand direct tot maximale compressie zodat de kleppen redelijker wijs volledig afsluiten. En een ’cooling down’ gun ik hem nu elke keer ook, voordat ik hem uitzet.
Prima verhaal. Meestal stopt de motor op het moment dat de kleppen gesloten zijn. Vliegwiel kan de zuiger dan niet meer door de compressie krijgen Je ziet vliegwiel dan even voor en achteruit "schommelen". Bij een meercilinder motor ontkom je er niet aan dat er kleppen open blijven staan