Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za aug 31 @12:00AM
ZF Zomermeeting Zuid 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Teveel motorolie?

Teveel motorolie? 28 mei 2023 13:57 #1482521

Zeker! Een onderhoudsvrije distributie voor TS :) Zolang daar olie komt dan. En geen door diesel verdunde olie.
Laatst bewerkt: 28 mei 2023 13:59 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Teveel motorolie? 28 mei 2023 19:24 #1482587

  • Kock1964
  • Kock1964's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4877
dehler31abc schreef :
Kock1964 schreef :
Het is van Rutger verstandig om zelf de motor te leren kennen. Persoonlijk vindt ik het wel sterk als je zelf je onderhoudt doet, je kunt nu eenmaal voor het voldongen feit komen te staan dat je pech krijgt en niemand kan je bereiken. Dus Rutger, zet je leergierigheid voort.
Als laatste tip kan ik de site van dedieseldokter.nl aanbevelen voor het bestellen van de juiste producten én bovenal alle gratis tips die hij geeft.
René

Zelfredzaamheid is inderdaad altijd verstandig en ik ben het met je eens dat Rutger er goed aan doet het zelf te willen kunnen en daarnaast is hij Bewust Onbekwaam en dat is een verstandige houding en juiste mentaliteit om Bewust Bekwaam te worden. In dat licht zou ik Rutger echt aanraden een eerste service beurt ( kleppen, olie en filter) door een monteur te laten uitvoeren en goed mee te kijken en vooral niet zelf V Snaren gaan vervangen of olie en filters als je basis zaken niet kent. Te grote kans dat hij het motortje dat het nu nog goed doet dan niet meer aan de praat krijgt ( ontluchten... distributie riem verkeerd..). De monteur kan dat losse min kabeltje vast ook wel fixen maar waarschijnlijk lukt Rutger dat ook wel.

link

zeilersforum.nl/index.php/foru...e?start=%1$d#1482309

Meekijken met een goeie monteur de eerste keer is zeker geen slecht idee. Ik ken overigens een monteur die naar je toe komt en alles rustig uitlegt, mocht TS dit contact willen dan stuur maar een pb.
René
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Teveel motorolie? 28 mei 2023 21:22 #1482608

Er staat toch echt heel groot md2020 op het blok. Mis ik iets?


Nachtvlinder schreef :
De MD2020 (ook de MD2030 waar TS een foto van laat zien) heeft overigens geen distributieriem of -ketting, maar een tandwieloverbrenging.
Laatst bewerkt: 28 mei 2023 21:22 door rutger1973.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Teveel motorolie? 28 mei 2023 21:42 #1482611

  • hfx
  • hfx's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 598
Ja, geneuzel over wie de juiste benaming bij het juiste riempje (in jouw geval tandwiel) zet. Nokkenas versus dynamo/waterpomp.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Teveel motorolie? 28 mei 2023 21:50 #1482612

In ieder geval erg bedankt voor alle reacties! Korte vraag, veel reacties en veel nuttige info.

Ik ga de beurt zelf doen maar deze eerste keer wel onder toeziend oog van een monteur. Olie- benzinefilter, impellor, snaar en olie vervangen.

Groet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Teveel motorolie? 29 mei 2023 01:15 #1482620

rutger1973 schreef :
Er staat toch echt heel groot md2020 op het blok. Mis ik iets?

Nee, ik mis iets: beide zijn 3 cil motoren…
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Teveel motorolie? 29 mei 2023 02:41 #1482624

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4359
Bij het eerste bootje dat we kochten hebben we gevraagd om een diesel monteur de eerste ‘grote’ beurt uit te voeren incl distributie snaar , olie en brandstof filters , impeller(s) , belt van de waterpomp etc etc

Eigenlijk alles dat in het boekjes staat

Deze meneer heb ik van te voren verteld dat ik hem op z’n vingers ging kijken , niet om te zien of hij het allemaal wel goed deed maar meer omdat ikzelf wilde weten wat er allemaal bij komt kijken , welke tools en truuks er zijn etc etc etc

Veel van opgestoken en vooral bij het vervangen van de distributie snaar kwam wel eea bij kijken , en het geld meer dan waard omdat je (zoals eerder gezegd) een goed begin punt hebt en de volgende keer kun je 90% zelf

Motor was trouwens een TMD22

Oh ja , met de vriendelijke groeten van een Amsterdammer ;)
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Laatst bewerkt: 29 mei 2023 02:42 door ReneK.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Teveel motorolie? 29 mei 2023 04:34 #1482628

ReneK schreef :
Veel van opgestoken en vooral bij het vervangen van de distributie snaar kwam wel eea bij kijken , en het geld meer dan waard omdat je (zoals eerder gezegd) een goed begin punt hebt en de volgende keer kun je 90% zelf


Is periodiek (elke 3 jaar) vervangen van de distributieriem ook iets dat je nu zelf kunt, of valt dat onder die 10%?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Teveel motorolie? 29 mei 2023 06:24 #1482644

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4359
Nachtvlinder schreef :
ReneK schreef :
Veel van opgestoken en vooral bij het vervangen van de distributie snaar kwam wel eea bij kijken , en het geld meer dan waard omdat je (zoals eerder gezegd) een goed begin punt hebt en de volgende keer kun je 90% zelf


Is periodiek (elke 3 jaar) vervangen van de distributieriem ook iets dat je nu zelf kunt, of valt dat onder die 10%?

Op een tmd22 zou ik het nog steeds zelf kunnen doen , echter als het mis gaat gaat het wel in 1x goed mis . En was het 3 jaar ? Ik dacht langer ? Iedere 2000 uur of 5 jaar ? Anyway , als je het een keer gezien hebt en meegeholpen hebt wordt het wel veel duidelijker , vooral het vastzetten van alles voordat je de riem (en spanner) gaat vervangen
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Laatst bewerkt: 29 mei 2023 06:24 door ReneK.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Teveel motorolie? 29 mei 2023 06:54 #1482657

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7483
3Noreen schreef :
Teveel olie moet er uit. Punt. Discussies hier over zijn fijn voor aan de bar onder genot van een pint. Maar niet tijdens het varen. De kans is aanwezig dat het surplus aan olie via de carterontluchting afgevoerd wordt naar de luchtinlaat. Gevolg motor gaat lopen op lucht en vernevelde motorolie zonder dat je verder controle er over hebt. Geeft een spectaculair effect wat het goed doet als verhaal aan de bar.

Bij mijn laatste oliewissel ook zo een probleempje gehad. Met een oliepomp al de olie uit het blok gehaald ( of tenminste dat dacht ik).
Daarna weer de voorziene hoeveelheid bij genvuld.
Resultaat, te hoog oliepeil.
Met zo een handoliepomp lijkt het alsof je al de olie eruit hebt, maar dikwijls is dat niet het geval.
Ik zou gewoon een liter eruit pompen en terug meten.
Een oliewissel is volgens mij, zeker omdat de olie zo te zien nog nieuw is, niet nodig.

Te veel olie wegnemen wel !

Als de motor net heeft gelopen zit er ook nog veel olie overal in het blok, als je dan meet lijkt het alsof er te weinig olie inzit. Je moet dus na het stoppen van de motor toch wel even wachten voor je de olie peilt, anders lijkt het alsof er te weinig inzet.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Teveel motorolie? 29 mei 2023 07:19 #1482664

  • Reed
  • Reed's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1477
Wat ik hier tussen alle adviezen en geruzie mis, is de oorzaak van de bovenmatige slijtage van de riem.
Natuurlijk kan het zo zijn dat de riem niet stak genoeg gespannen is en deze gaat slippen.
Maar ook een uitlijn fout of versleten poulie(s) kunnen hier de oorzaak van zijn.
Kijk dus ook even goed naar de uitlijning en voel ook even aan de poulie of deze versleten is.
Verder kun je het makkelijk schoon krijgen met een spuitbus remmenreiniger.
De rommel vliegt er af. Succes ermee en veel plezier met je nieuwe schip.
Reed van Batavia (oud Nederlands) voor de Rede van Jakarta.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Teveel motorolie? 29 mei 2023 08:51 #1482690

rutger1973 schreef :
In ieder geval erg bedankt voor alle reacties! Korte vraag, veel reacties en veel nuttige info.

Ik ga de beurt zelf doen maar deze eerste keer wel onder toeziend oog van een monteur. Olie- benzinefilter, impellor, snaar en olie vervangen.

Groet!

Goed bezig. Misschien een tip voor je, soms zijn er dieselworkshops die leuk maar ook leerzaam zijn. Die workshops worden gegeven bij watersport verenigingen, zeezeilschool et cetera. Als je de beurt uitvoert zul je best veel informatie krijgen om op te nemen, probeer in ieder geval goed te leren hoe je het brandstof filter vervangt en hoe je moet ontluchten, dit omdat in geval van problemen onderweg met je motor dit iets is dat je wilt kunnen (reserve filter aan boord is ook handig want troep in je brandstof filter vanwege bv rommel in je dieseltank is veelvoorkomende oorzaak motorpech). Naast je motor wil je waarschijnlijk ook je electra aan boord even checken. Als dat zo is dan gewoon weer wat foto's plaatsen met je vragen. Veel plezier ermee.
Laatst bewerkt: 29 mei 2023 09:08 door dehler31abc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Teveel motorolie? 29 mei 2023 09:41 #1482701

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26789
Reed schreef :
Wat ik hier tussen alle adviezen en geruzie mis, is de oorzaak van de bovenmatige slijtage van de riem.
Natuurlijk kan het zo zijn dat de riem niet stak genoeg gespannen is en deze gaat slippen.
Maar ook een uitlijn fout of versleten poulie(s) kunnen hier de oorzaak van zijn.
Kijk dus ook even goed naar de uitlijning en voel ook even aan de poulie of deze versleten is.
Verder kun je het makkelijk schoon krijgen met een spuitbus remmenreiniger.
De rommel vliegt er af. Succes ermee en veel plezier met je nieuwe schip.

Op de meeste motoren speelt die uitlijning geen rol omdat alle poelies vast, in één vlak op het motorblok zijn gemonteerd. Daar valt naar mijn idee weinig uit te lijnen.,

De spanning van van de V-snaar is wel van belang.
Meestal te regelen door het losdraaien van een bout, wat het mogelijk maakt één van de poelies (in het eerder genoemde vlak) te verschuiven. De meeste instructieboekjes geven een indicatie van de mate waarin de V-snaar nog uit zijn lijn kan worden gedrukt bij de correcte spanning. Vooral te weinig spanning leidt tot slijtage van de snaar. Regelmatige controle van de spanning is niet verkeerd. De snaar kan binnen zijn gebruikstijd wat rekken.
Hoe een poelie versleten kan raken is mij niet duidelijk. Wel kan het zo zijn dat er sprake is van slechte passing van de snaar op de poelie. Dat is te voorkomen door een snaar aan te schaffen die specifiek voor een bepaald motortype is bedoeld. Volvo zal die snaren waarschijnlijk wel onder de eigen merknaam verkopen.
Gelijk maar even gegoogeld:
www.dedieseldokter.nl/a-517786...a-b-c-d/#description
Laatst bewerkt: 29 mei 2023 10:02 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Teveel motorolie? 29 mei 2023 10:00 #1482706

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Teveel motorolie? 29 mei 2023 10:32 #1482712

  • hfx
  • hfx's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 598
Even een algemene opmerking met het aanbevelen van remmenreiniger.
Dit kan wel degelijk gevaarlijk zijn
www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/03/0...dig-de-boot-verlat0/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Teveel motorolie? 29 mei 2023 10:42 #1482716

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6849
Zoals Wadloper al schrijft kan een verkeerde maat (doorsnede) van de V-snaar een extra slijtage opleveren. Kijk eens of de motorfabrikant iets zegt over het type snaar. Ook een eventuele karteling kan van belang zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Teveel motorolie? 29 mei 2023 11:35 #1482726

Wadloper schreef :
Wel kan het zo zijn dat er sprake is van slechte passing van de snaar op de poelie. Dat is te voorkomen door een snaar aan te schaffen die specifiek voor een bepaald motortype is bedoeld. Volvo zal die snaren waarschijnlijk wel onder de eigen merknaam verkopen.
Gelijk maar even gegoogeld:
www.dedieseldokter.nl/a-517786...a-b-c-d/#description

Rutger, Je huidige dynamo v snaar is al van Volvo en het juiste type nummer voor je motor (Volvo Penta 973534), niet gaan overstappen op een ander VP type nummer . Wat wadlopen linkt is de v snaar voor een MD2040 en heeft type nummer "Volvo Penta 978710" en is daarnaast ook niet origineel Volvo Penta maar Gates... Houd het origineel zoals je nu hebt, geen enkele reden om af te wijken van de vsnaar Volvo Penta 973534 die nu is gemonteerd op je motor. Negeer al die doemscenario's maar hier over diesel in je olie, op hol slaande motoren en verkeerde v snaren op je motor. Gewoon een goede Volvo Penta monteur in de arm nemen en het leren zelf te doen. Spanning v snaar zal ongeveer 1cm indrukken zijn, zal ook wel ergens in je handleiding staan maar is een "rule of thumb" normaal gesproken maar ook daar zal je Volvo Penta monteur wel het juiste antwoord op weten. Succes ermee.

link naar originele Volvo Penta Vsnaar
bakker-ijlst.nl/product/v-snaar-volvo-973534/
daar staat ook de verwijzing naar het juiste type voor Gates maar ik zou die paar euro meer uitgeven en gewoon origineel Volvo Penta merk materiaal kopen.




zeilersforum.nl/index.php/foru...e?start=%1$d#1482309
Laatst bewerkt: 29 mei 2023 12:34 door dehler31abc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Teveel motorolie? 29 mei 2023 12:05 #1482729

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14102
Alle adviezen die duidelijk anders zijn dan in het door VP bij de motor geleverde instructieboekje kun je beter direct naast je neerleggen. In tegenstelling tot adviezen "op het internet" heeft VP een juridische aansprakelijkheid met betrekking tot wat ze in het instructieboekje schrijven. Er staat zeer waarschijnlijk in het instructieboekje wat de bedoeling van de pijlstok is. Doe gewoon dat wat er staat.
Verder vergelijk dat wat er in het instructieboekje staat met wat hier geschreven is. Als iemand een advies geeft wat in strijd is met het instructieboekje gebruik de rest van de adviezen van deze persoon met gepaste voorzichtigheid.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Teveel motorolie? 29 mei 2023 12:28 #1482738

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8078
dehler31abc schreef :
Negeer al die doemscenario's maar hier over diesel in je olie, op hol slaande motoren en verkeerde v snaren op je motor...
Onvoorstelbaar...

Jij hebt vast maar kort plezier van je bootjes?
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Teveel motorolie? 29 mei 2023 12:41 #1482743

Koezt schreef :
plezier van je bootjes?
Ja

zeilersforum.nl/index.php/foru...e?start=%1$d#1482309
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Teveel motorolie? 29 mei 2023 12:52 #1482748

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14102
Bijzonder dat er drie pagina's vol geleuterd wordt over een zo'n simpele instructie.


dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Teveel motorolie? 29 mei 2023 12:53 #1482750

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8078
dehler31abc schreef :
ootje
Ja

Wel heeeeel selectief quoten hoor. Als je zelfs halve zinnen weglaat.
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Teveel motorolie? 29 mei 2023 13:03 #1482752

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26789
dehler31abc schreef :
Rutger, Je huidige dynamo v snaar is al van Volvo en het juiste type nummer voor je motor (Volvo Penta 973534), niet gaan overstappen op een ander VP type nummer . Wat wadlopen linkt is de v snaar voor een MD2040 en heeft type nummer "Volvo Penta 978710" en is daarnaast ook niet origineel Volvo Penta maar Gates...

Als je even leest wat de Dieseldokter over de V-snaar uit mijn link vermeldt:

Deze dynamo snaar past op de onderstaande motoren.

Volvo Penta D2-75

Volvo Penta D2-75B

Volvo Penta D2-75C

Volvo Penta MD2010B

Volvo Penta MD2020B

Volvo Penta MD2040 A-B-C-D

De Volvo Penta D2-75, D2-75B, D2-75C kan zijn…


TS heeft in deze draad al laten zien dat zijn motor een MD2020 is. Dus wat is nu het probleem? Vooral dat jij onzin verkoopt. Die snaar past gewoon op MD2020
link naar originele Volvo Penta Vsnaar
bakker-ijlst.nl/product/v-snaar-volvo-973534/

Mja. En wat wordt er over deze snaar gezegd:

Geschikt voor Volvo Penta motoren:
2010 A, B
2020 A, B
2010 C, D
2020 C, D


Je moet niet raar kijken als deze snaar gewoon door Gates wordt gemaakt, waarna Volvo er zijn eigen verpakking omheen doet. Dat doen ze met wel meer dingen, zoals oliefilters.
daar staat ook de verwijzing naar het juiste type voor Gates maar ik zou die paar euro meer uitgeven en gewoon origineel Volvo Penta merk materiaal kopen.

De keus is aan TS. Ik denk niet dat het in kwaliteit veel uitmaakt.

Ik snap trouwens niet dat je jezelf hier druk over maakt. Die V-snaar hoefde toch helemaal niet vervangen te worden, volgens jou?
Laatst bewerkt: 29 mei 2023 13:38 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Teveel motorolie? 29 mei 2023 13:42 #1482759

Wadloper schreef :
dehler31abc schreef :
Rutger, Je huidige dynamo v snaar is al van Volvo en het juiste type nummer voor je motor (Volvo Penta 973534), niet gaan overstappen op een ander VP type nummer . Wat wadlopen linkt is de v snaar voor een MD2040 en heeft type nummer "Volvo Penta 978710" en is daarnaast ook niet origineel Volvo Penta maar Gates...

Als je even leest wat de Dieseldokter over de V-snaar uit mijn link vermeldt:

Deze dynamo snaar past op de onderstaande motoren.

Volvo Penta D2-75

Volvo Penta D2-75B

Volvo Penta D2-75C

Volvo Penta MD2010B

Volvo Penta MD2020B

Volvo Penta MD2040 A-B-C-D

De Volvo Penta D2-75, D2-75B, D2-75C kan zijn…


TS heeft in deze draad al laten zien dat zijn motor een MD2020 is. Dus wat is nu het probleem? Vooral dat jij onzin verkoopt. Die snaar past gewoon op MD2020
link naar originele Volvo Penta Vsnaar
bakker-ijlst.nl/product/v-snaar-volvo-973534/

Mja. En wat wordt er over deze snaar gezegd:

Geschikt voor Volvo Penta motoren:
2010 A, B
2020 A, B
2010 C, D
2020 C, D


Je moet niet raar kijken als deze snaar gewoon door Gates wordt gemaakt, waarna Volvo er zijn eigen verpakking omheen doet. Dat doen ze met wel meer dingen, zoals oliefilters.
daar staat ook de verwijzing naar het juiste type voor Gates maar ik zou die paar euro meer uitgeven en gewoon origineel Volvo Penta merk materiaal kopen.

De keus is aan TS. Ik denk niet dat het in kwaliteit veel uitmaakt.

Dit begint een beetje drammerig te worden wadloper maar gezien je eerdere bijdragen over mij in dit draadje past dat wel.

Je "adviezen" zijn wel genant verkeerd net zoals je bewering dat bijvoorbeeld een kentekenbewijs een eigendomsbewijs is of je advies om de kwaliteit van huiddoorvoeren te testen door er vanaf de buitenkant er met een hamer op te slaan... Geeft niets maar iets meer bescheidenheid zou je passen. Even terug naar de VSnaar: Rutger heeft er nu een originele Volvo Penta snaar opzitten van het juiste type nummer, er is geen enkele reden van type nummer te veranderen , VP of overeenkomende Gates kloon. Waarop baseer je je aanname trouwens dat het een MD2020B is en niet A/C/D? Zelfs al is het een MD2020B dan nog is er geen reden te veranderen van VP973534, die past namelijk op ABCD en zit er ook al op. Waarom beveel je Rutger een ander type aan dan wat hij nu heeft ?? Als je dan toch zo nodig een kloon wilt aanbevelen doe het dan goed. Dat is deze www.dedieseldokter.nl/a-511408...a-b-c-d/#description maar voor die paar euro besparing zou ik Rutger aanraden gewoon like for like te vervangen, bakker-ijlst.nl/product/v-snaar-volvo-973534/

Ik neem overigens aan dat de Dieseldokter Rutger beter geadviseerd heeft dan dat jij dat doet en in ieder geval de Gates heeft verkocht die gelijk is aan de VP973534.






zeilersforum.nl/index.php/foru...e?start=%1$d#1482309
Laatst bewerkt: 29 mei 2023 14:24 door dehler31abc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Teveel motorolie? 29 mei 2023 14:27 #1482768

Gates is een prima V-snaar merk. Zit zelfs orgineel op onze Mitsubishi. En die snaren kosten eigenlijk heel weinig, maarja, Volvo moet ergens de marge maken natuurlijk….

Bij Bakker Ijlst geven ze de Gates vervanger die ook past:

bakker-ijlst.nl/product/v-snaar-volvo-973534/

Uitgaande van dat type gates (Gates 6212 mc) kan je ze hier ook bestellen:

www.winparts.nl/motordelen-toe...c-gates/p422168.html

Voor €6,22 per riem. Scheelt iets meer dan een paar euro…
Gates is een hele grote bekende riem-fabrikant, die volop levert aan OEM.

Succes! Komt vast goed met die beurt…
Laatst bewerkt: 29 mei 2023 14:38 door sjoerd1981.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.195 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl