Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Volvo MB2/50S - Tips & Tricks

Volvo MB2/50S - Tips & Tricks 22 juli 2023 15:40 #1496200

  • baspa
  • baspa's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 561
Beste mede-zeilers,

heb recent een Jeanneau Brio uit 1979 aangeschaft, waar een Volvo MB2/50S (4-takt benzine met saildrive) in zit. Deze werkt momenteel onvoldoende betrouwbaar. Heeft iemand tips of tricks? Ik wil sowieso een poging wagen met Aspen benzine. Dank alvast voor het meedenken!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo MB2/50S - Tips & Tricks 22 juli 2023 16:30 #1496226

Wij hebben de zelfde boot en motor gehad altijd startproblemen door ëén vette bougie. Voor ons was de oplossing voor aanvang altijd de bougie schoon maken dan ging het minstens een dag goed.
Bij toeval heb ik onze Brio dit jaar nog gezien. Er zat nu een bb achter.
De motor had volgens de eigenaar tot vorig jaar nog goed gedaan.

Onderdelen van een Honda 7,5 passen niet. De motor is ecbt anders van bouw.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo MB2/50S - Tips & Tricks 22 juli 2023 22:42 #1496366

zeilersforum.nl/index.php/foru...volvo-penta-mb2a-50s

Hier ook een topic over dezelfde motor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo MB2/50S - Tips & Tricks 24 juli 2023 20:08 #1496966

  • baspa
  • baspa's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 561
Dank voor de reacties tot nu toe, wordt gewaardeerd!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo MB2/50S - Tips & Tricks 25 juli 2023 06:47 #1497008

Dag Baspa,

Gefeliciteerd met je nieuwe boot! Met de Volvo MB2/50S heb je er een eh ... bijzondere motor bij. Maar wel eentje die heel fijn, rustig en betrouwbaar kán lopen. Zelf heb ik in het afgelopen decennium ook een jaar of vijf met zo'n motortje gevaren. Hieronder zet ik wat ervaringen, tips en vragen op een rij. Als je meer specifieke vragen hebt, stel die dan gerust! Ik ben geen monteur, maar heb dankzij deze motor wel de nodige sleutelervaring opgedaan.

Je schrijft dat de motor onvoldoende betrouwbaar is. Ik weet niet precies wat je daarmee bedoelt. Start hij slecht? Valt hij uit? Houdt ie zijn toeren niet? Wij hebben lang problemen met starten gehad. Uiteindelijk bleek dat eigenlijk áltijd te komen doordat de motor niet genoeg benzine had. Onze leidingen waren vrij lang en het pompballetje bij de tank zat onhandig gemonteerd (horizontaal, zodat hij ook de motor leeg kon pompen ...). Toen we daar eenmaal achter waren, waren de startproblemen ook voorbij. Ik heb ook alle benzineleidingen vervangen. Dat gaf een veilig gevoel, en ik had het idee dat het daarna makkelijker was om de motor van voldoende brandstof te voorzien als we een tijd stilgelegen hadden.

De afstelling van de lucht- en brandstoftoevoer komt redelijk precies, maar is gelukkig ook heel eenvoudig te veranderen. Bovenop je motor zitten daarvoor twee schroefjes. Daarmee kun je dus ook het stationair toerental bepalen. Ik had in het begin de neiging om het toerental vrij laag te zetten als de motor warmgedraaid was, zodat de motor zo rustig mogelijk liep. In de praktijk bleek dat de motor daardoor niet makkelijker ging starten.

Je schrijft dat je over wilt stappen op Aspen. Dat ken ik persoonlijk niet, wij hebben altijd met Euro 98 gevaren. Nooit problemen gehad met vuiligheid of vette bougies.

Je weet het ongetwijfeld, maar de allerbelangrijkste tip is dat je áltijd ventileert voordat je de motor start!

Twee dingen (nou ja, waarschijnlijk wel meer, maar in ieder geval twee) zijn bij deze motor niet erg intuïtief: het vervangen van de impeller, en het toevoegen van antivries aan het koelsysteem. Antivries deden wij altijd in een grote emmer die we om de saildrive hingen, motor starten, kleur koelwater checken en klaar. Om de impeller te vervangen moet de motor van de staart. Bij mijn boot kon de staart niet aan de onderkant uit de boot, dus hebben we de hele motor eruit gesleuteld. Is niet eens heel veel werk, en gaf me wel de kans om op mijn gemakje alle slangetjes en doorvoertjes door te blazen met een compressortje. Ik heb de eerste keer alles losgehaald wat ik los kon krijgen zonder de koppakking te moeten vervangen. Alles schoongemaakt, en weer in elkaar gezet. Daarna liep de motor een stuk beter.

Ik heb veel gehad aan het werkplaatshandboek van deze motor. Heb je dat al? Waarschijnlijk vind je 'm anders vrij simpel via google. Als dat niet lukt: geef me vooral een seintje, ik heb vast nog wel een scan ergens staan. (EDIT: Ik heb meteen maar even gezocht en het handboek toegevoegd als bijlage. Ook nog twee andere documentjes die ik ooit ergens online vond, misschien heb je er iets aan).

En o ja, ik heb goede ervaringen met Eerland Scheepstechniek uit Apeldoorn. In tegenstelling tot de grotere Volvo-boeren kent hij dit motortje als zijn broekzak. Ik heb me een keer het schompes gezocht naar nieuwe keerringen voor de schroefas uit de saildrive (de olie lekte uit de saildrive, blijkbaar was ik door visdraad gevaren dat de keerringen vernield had), en Eerland stuurde per ommegaande de juiste ringen op, mét ander klein materiaal waar ik anders nooit aan gedacht zou hebben.

Geen idee of je een elektrische startmotor hebt, of dat je net als wij de motor handmatig aan moet trekken. Ik weet dat Eerland in het verleden wel elektrische starters maakte voor deze motoren, maar weet niet of ze dat nu nog doen. Wij hadden zelf de handmatige start. Een tip die ik je niet wil onthouden gaat over de noodstart. Wij hebben ooit gehad dat de veer van de handstarter brak. Dan kun je dus niet meer starten zou je zeggen, maar bij deze motor kun je de handstarter vrij eenvoudig verwijderen. Dan zie je dat er bovenop het vliegwiel speciaal een cilindertje met haakjes zit om in geval van nood een touwtje omheen te draaien. Daarmee startte de motor in ons geval altijd.

Ik realiseer me nu dat dit klinkt als één lange klacht over de Volvo Penta MB2/50S. Dat is niet zo bedoeld. Toen wij de boot kochten, was er jarenlang niks aan gedaan. Toen we het achterstallig onderhoud aan de motor weggewerkt hadden, hebben we er met veel plezier mee gevaren. Jullie hopelijk ook!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo MB2/50S - Tips & Tricks 25 juli 2023 06:50 #1497009

De bijlagen zijn blijkbaar te groot om mee te komen ... ik mail je ze met plezier als je even een dm stuurt. Of is er een mod die grotere bijlagen kan en wil plaatsen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo MB2/50S - Tips & Tricks 25 juli 2023 07:36 #1497018

ToekeHoek schreef :
De bijlagen zijn blijkbaar te groot om mee te komen ... ik mail je ze met plezier als je even een dm stuurt. Of is er een mod die grotere bijlagen kan en wil plaatsen?

hierbij een drietal linkjes (naar mijn website) met docs over het motortje.

www.fram.nl/memories/pionier/MB2A-50S.pdf
www.fram.nl/memories/pionier/MB2A_50S_1978_en.pdf
www.fram.nl/memories/pionier/MB2A_50S_1980_en.pdf
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo MB2/50S - Tips & Tricks 25 juli 2023 08:00 #1497023

Dank @NoBalloast! Dat waren idd zo'n beetje de docs die ik ook toe wilde voegen.
Nog één poging voor een kleiner bestandje:

Bijlage:

Bestandsnaam: volvomb2tips.pdf
Bestandsgrootte:20 KB
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo MB2/50S - Tips & Tricks 25 juli 2023 10:34 #1497058

  • daan1508
  • daan1508's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1397
Ook ik heb een jaar met deze motor rondgevaren. De slechte verhalen zijn onterecht, het kan een prima betrouwbare motor zijn. In mijn ervaring kan het een heel erg prettige motor zijn om mee te varen. Ze zijn sterk, redelijk stil en lopen rustig.

Natuurlijk kan er ook wel wat stuk. Ik heb nog best een boel onderdelen, die zijn evt te koop.

Dat de onderdelen van een Honda 7.5 niet zouden passen is onzin.
Ze passen zeker wel. Daar durf ik mijn hand echt voor in het vuur te steken.

Wel zijn er kleine verschillen (andere sproeier in de carburateur, ander luchtfilter, andere brandstofpomp). Dat is wel allemaal uitwisselbaar.

Mocht je info of hulp willen, stuur me een prive-bericht (kun je mn 06 nr krijgen oid!).
Als de motor in goeie conditie is, dwz geen versleten zuigerveren of uitgelopen klepgeleiders, slaat de onderste bougie heus niet vet. Het goed starten is ook een kwestie van de motor goed kennen.
De carburateur moet goed afgesteld staan, daarna is het een kwestie van kwart gas (met keerkoppeling vrij uiteraard), choke volledig uittrekken, starten, daarna choke vrijwel meteen volledig induwen.

Ik zou persoonlijk niet aan Aspen beginnen. Ethanolvrije benzine (euro 98) helpt bij langere stilstand. Verder behoeft de motor niets anders dan de gemiddelde moderne auto.
Stevenaak "Maria", 1879 (Kromhout 6LS)
Leisure 23SL "Maggie Mae" (VP MD5A/110S, was MB2A/50S)
Omgebouwde Juniorvlet "Kikker" met zijzwaarden
ex: Victoire 22 "Penny Lane" (Honda 5pk 4takt)
Laatst bewerkt: 25 juli 2023 10:35 door daan1508.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo MB2/50S - Tips & Tricks 25 juli 2023 17:24 #1497155

Veel onderdelen zullen gelijk zijn. Wij hadden een scheur in het blok. Het blok van een Honda 7.5 past niet op het staartstuk helaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo MB2/50S - Tips & Tricks 25 juli 2023 18:22 #1497168

  • daan1508
  • daan1508's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1397
Sorry om bot te doen, maar dat past dus wel.
Stevenaak "Maria", 1879 (Kromhout 6LS)
Leisure 23SL "Maggie Mae" (VP MD5A/110S, was MB2A/50S)
Omgebouwde Juniorvlet "Kikker" met zijzwaarden
ex: Victoire 22 "Penny Lane" (Honda 5pk 4takt)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo MB2/50S - Tips & Tricks 26 juli 2023 09:17 #1497329

In mijn vorige zeilboot zat ook een VP MB2/50s. De meeste problemen waren altijd terug te brengen op de carburateur. Een goed filter voor de toevoer helpt enorm. Verder zaten soms de hele kleine kanaaltjes in de carburateur dicht. Een nachtje in de schoonmaakazijn en doorblazen met lucht was de oplossing.
Ik moet Daan gelijk geven. Ik heb zelf op een gegeven moment een ander Honda 7,5 blok op het staartstuk gezet. Zover ik mij kan herinneren moest je alleen een soort spoelkanaaltje dichtmaken. Motortje heeft het daarna prima gedaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.137 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl