Dag Baspa,
Gefeliciteerd met je nieuwe boot! Met de Volvo MB2/50S heb je er een eh ... bijzondere motor bij. Maar wel eentje die heel fijn, rustig en betrouwbaar kán lopen. Zelf heb ik in het afgelopen decennium ook een jaar of vijf met zo'n motortje gevaren. Hieronder zet ik wat ervaringen, tips en vragen op een rij. Als je meer specifieke vragen hebt, stel die dan gerust! Ik ben geen monteur, maar heb dankzij deze motor wel de nodige sleutelervaring opgedaan.
Je schrijft dat de motor onvoldoende betrouwbaar is. Ik weet niet precies wat je daarmee bedoelt. Start hij slecht? Valt hij uit? Houdt ie zijn toeren niet? Wij hebben lang problemen met starten gehad. Uiteindelijk bleek dat eigenlijk áltijd te komen doordat de motor niet genoeg benzine had. Onze leidingen waren vrij lang en het pompballetje bij de tank zat onhandig gemonteerd (horizontaal, zodat hij ook de motor leeg kon pompen ...). Toen we daar eenmaal achter waren, waren de startproblemen ook voorbij. Ik heb ook alle benzineleidingen vervangen. Dat gaf een veilig gevoel, en ik had het idee dat het daarna makkelijker was om de motor van voldoende brandstof te voorzien als we een tijd stilgelegen hadden.
De afstelling van de lucht- en brandstoftoevoer komt redelijk precies, maar is gelukkig ook heel eenvoudig te veranderen. Bovenop je motor zitten daarvoor twee schroefjes. Daarmee kun je dus ook het stationair toerental bepalen. Ik had in het begin de neiging om het toerental vrij laag te zetten als de motor warmgedraaid was, zodat de motor zo rustig mogelijk liep. In de praktijk bleek dat de motor daardoor niet makkelijker ging starten.
Je schrijft dat je over wilt stappen op Aspen. Dat ken ik persoonlijk niet, wij hebben altijd met Euro 98 gevaren. Nooit problemen gehad met vuiligheid of vette bougies.
Je weet het ongetwijfeld, maar de allerbelangrijkste tip is dat je áltijd ventileert voordat je de motor start!
Twee dingen (nou ja, waarschijnlijk wel meer, maar in ieder geval twee) zijn bij deze motor niet erg intuïtief: het vervangen van de impeller, en het toevoegen van antivries aan het koelsysteem. Antivries deden wij altijd in een grote emmer die we om de saildrive hingen, motor starten, kleur koelwater checken en klaar. Om de impeller te vervangen moet de motor van de staart. Bij mijn boot kon de staart niet aan de onderkant uit de boot, dus hebben we de hele motor eruit gesleuteld. Is niet eens heel veel werk, en gaf me wel de kans om op mijn gemakje alle slangetjes en doorvoertjes door te blazen met een compressortje. Ik heb de eerste keer alles losgehaald wat ik los kon krijgen zonder de koppakking te moeten vervangen. Alles schoongemaakt, en weer in elkaar gezet. Daarna liep de motor een stuk beter.
Ik heb veel gehad aan het werkplaatshandboek van deze motor. Heb je dat al? Waarschijnlijk vind je 'm anders vrij simpel via google. Als dat niet lukt: geef me vooral een seintje, ik heb vast nog wel een scan ergens staan. (EDIT: Ik heb meteen maar even gezocht en het handboek toegevoegd als bijlage. Ook nog twee andere documentjes die ik ooit ergens online vond, misschien heb je er iets aan).
En o ja, ik heb goede ervaringen met Eerland Scheepstechniek uit Apeldoorn. In tegenstelling tot de grotere Volvo-boeren kent hij dit motortje als zijn broekzak. Ik heb me een keer het schompes gezocht naar nieuwe keerringen voor de schroefas uit de saildrive (de olie lekte uit de saildrive, blijkbaar was ik door visdraad gevaren dat de keerringen vernield had), en Eerland stuurde per ommegaande de juiste ringen op, mét ander klein materiaal waar ik anders nooit aan gedacht zou hebben.
Geen idee of je een elektrische startmotor hebt, of dat je net als wij de motor handmatig aan moet trekken. Ik weet dat Eerland in het verleden wel elektrische starters maakte voor deze motoren, maar weet niet of ze dat nu nog doen. Wij hadden zelf de handmatige start. Een tip die ik je niet wil onthouden gaat over de noodstart. Wij hebben ooit gehad dat de veer van de handstarter brak. Dan kun je dus niet meer starten zou je zeggen, maar bij deze motor kun je de handstarter vrij eenvoudig verwijderen. Dan zie je dat er bovenop het vliegwiel speciaal een cilindertje met haakjes zit om in geval van nood een touwtje omheen te draaien. Daarmee startte de motor in ons geval altijd.
Ik realiseer me nu dat dit klinkt als één lange klacht over de Volvo Penta MB2/50S. Dat is niet zo bedoeld. Toen wij de boot kochten, was er jarenlang niks aan gedaan. Toen we het achterstallig onderhoud aan de motor weggewerkt hadden, hebben we er met veel plezier mee gevaren. Jullie hopelijk ook!