Omdat de uitlaatgassen van mijn motor Perkins M30 enorm stonken en de motor niet volledig op toeren komt ben ik aan het sleutelen gegaan. In zijn vrij 3400 rpm en varend in zijn vooruit (terwijl er eigenlijk een te kleine schroef op zit) max 3000 rpm
Wat ik tot nu toe heb gedaan:
- in 1e instantie ontdekte ik een lekke vriesdop in de cilinderkop bij de luchtinlaat. Waarschijnlijk werd de koelvloeistof zo de cilinder in gezogen. Ik dacht dat zal de stank hebben veroorzaakt. Alle doppen uit het motorblok heb ik vervangen, de helft was overigens bijna doorgerot.
- een compressietest, de 1e cilinder kwam niet hoger dan 8 Bar. de 2e en 3e +/- 20 Bar. Beetje olie in de 1e cilinder en toen kwam hij tot 15 bar. De zuigerveren en olieschraapveren vervangen en in de cilinderwand met een (hoon)apparaat zo goed als lukte schuine krasjes ingeslepen.
- De kleppen bleken sterk vervuild vooral die van cilinder 1. Dus de kleppen met de hand opnieuw ingeslepen. Daarna de klepgeleiders vervangen.
- verstuivers bij Buchli laten testen. Sproeibeeld was niet goed. De verstuivers zijn gereviseerd.
Alles weer in elkaar, nieuwe filters, kleppen gesteld, ontlucht enz. met de verwachting dat hij wel als een zonnetje zou lopen. Helaas, qua toerental niets gewijzigd en de motor rookt nog steeds (al stinkt hij minder) het is nu meer een roetlucht. Ik kan het slecht zien maar de uitlaatgassen lijken grijs.
Na wat googelen o.a. op dit forum dacht ik wellicht problemen met de opvoerpomp. Deze gedemonteerd maar ik kan niets geks vinden, de doorzichtige terugslagklepjes zien er keurig uit en ook in het membraam kon ik geen scheurtje oid vinden.
Ook nogmaals compressie gemeten. Omdat de boel los lag helaas met koude motor. Ik moest wel wat langer doorstarten maar kreeg in cilinder 1 - 29 Bar, 2 - 27 Bar en 3 - 28 Bar.
Ik hoop dat iemand nog goede tips heeft waar ik het zou kunnen zoeken.