Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Volvo Penta MD11C reageert slecht op gashendel

Volvo Penta MD11C reageert slecht op gashendel 14 juli 2024 13:06 #1572152

Hoi folks, wij hebben onlangs een volledig gereviseerde MD11C in onze boot geplaatst, alleen reageert deze traag op de gashendel. Vooral wanneer we de motor in z'n vooruit zetten, soms komt hij helemaal niet op toeren, en soms duurt het 10 seconden voordat die eindelijk helemaal op toeren is.

De monteur zegt dat het komt doordat de regulateur helemaal gereinigd is en dat het even kan duren voordat er genoeg olie op zit door de spat smering voordat deze soepel werkt. We hebben nu zo'n 3 uur met de motor gevaren (in onze box) maar merken nog weinig verschil. Heeft iemand hier ervaring mee?

De motor heeft nu in het totaal dus zo'n 4 uur gelopen na een volledige revisie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta MD11C reageert slecht op gashendel 14 juli 2024 15:54 #1572172

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3482
doedelflaps schreef :
Hoi folks, wij hebben onlangs een volledig gereviseerde MD11C in onze boot geplaatst, alleen reageert deze traag op de gashendel. Vooral wanneer we de motor in z'n vooruit zetten, soms komt hij helemaal niet op toeren, en soms duurt het 10 seconden voordat die eindelijk helemaal op toeren is.

De monteur zegt dat het komt doordat de regulateur helemaal gereinigd is en dat het even kan duren voordat er genoeg olie op zit door de spat smering voordat deze soepel werkt. We hebben nu zo'n 3 uur met de motor gevaren (in onze box) maar merken nog weinig verschil. Heeft iemand hier ervaring mee?

De motor heeft nu in het totaal dus zo'n 4 uur gelopen na een volledige revisie.
Die olie is er al opgespat binnen een minuut.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta MD11C reageert slecht op gashendel 15 juli 2024 08:32 #1572300

Zat deze motor al eerder in de boot, en kwam hij toen sneller op toeren?
Deze oude blokken met hun enorme vliegwielen komen altijd erg traag op gang, een flink aantal seconden voordat het gewenste toerental bereikt is is normaal. Je moet met die traagheid met het manouevreren rekening houden. Dat is wennen als je een moderne motor gewend bent.
Wil je instant power op de gashendel dan zou je naar een ander blok moeten.... dat gaat niet lukken met de oude MD serie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta MD11C reageert slecht op gashendel 15 juli 2024 09:27 #1572312

ik heb zelf een MD11C uit 1974....op zich reageert deze oude tuffer snel op de gasbediening....binnen een sec oppakken van stationair naar vollast,. ..voordat de max rpm bereikt is ben je idd 2 a 3 sec verder maar je merkt vrijwel direct dat de motor meekomt als je de gashandel opentrekt.

Deze (oude) diesels hebben mechanische regulateur (govenor) en de snelheid/ gevoeligheid waarmee de motoren reageren op je gashandel is afhankelijk van de staat van je regulateur.
Zaken die je regulateur beinvloeden, dikte olie, rechtheid asjes, evt bramen en andere onzuiverheden in het mechaniek, conditie veren, dikte uitvullingen (stelschroeven, shims,..etc)

Bij een Sole had ik de fout gemaakt de regulator as verkeerd af te stellen...motor kwam helemaal niet meer op toeren....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta MD11C reageert slecht op gashendel 15 juli 2024 09:56 #1572316

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 28836
De Optimaal schreef :

Bij een Sole had ik de fout gemaakt de regulator as verkeerd af te stellen...motor kwam helemaal niet meer op toeren....

Wel lekker zuinig. ;)
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta MD11C reageert slecht op gashendel 15 juli 2024 11:45 #1572322

Bedankt voor de reacties!
Ik had hiervoor een andere MD11C in de boot dus ik weet hoe die hoort te reageren. Op het moment komt hij dus soms vanuit stationair helemaal niet op toeren, dan blijft hij gewoon stationair draaien met de gashendel helemaal vooruit. (ook als je de gashendel direct op het blok bedient met de hand). Na het indrukken van de cold-start knop reageert die wel weer normaal op de gashendel.

Er blijft dus 'iets' hangen, en volgens de monteur is het waarschijnlijk de regulateur. Ik heb niet veel verstand van dat onderdeel, hij zegt dat het na verloop van tijd normaal zou moeten werken maar ik heb geen zin om weken in de box te blijven motoren tot dit probleem is opgelost. Als iemand hier wat meer inzicht in heeft dan hoor ik het graag!

Ondertussen ga ik ook wat andere dingen checken zoals de opvoerpomp en of beide cilinders het wel even goed doen, etc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta MD11C reageert slecht op gashendel 15 juli 2024 12:05 #1572324

"na verloop van tijd normaal zou moeten werken" als na verloop van tijd een paar uur is en dan het in orde is zou ik me daarin kunnen voelen.....langer dan max een uur gevarieerd in rpm zodat de regulateur moet werken heb ik toch zo mijn twijfels of dat dit uit zichzelf goed gaat komen.....ik denk dat de rondsel verkeerd afgesteld staat nu je het over de koudstartknop hebt. Natuurlijk heeft de monteur geen zin om dat aan boord te herstellen.....bijna geen werkruimte,..krap, weinig mogelijkheden voor meetopstelling enz enz....
Dit soort zaken moeten eigenlijk al goed werken voordat de motor ingebouwd wordt. Ik zet motoren altijd in een testopstelling en gaan dan voor de 10 uur test met gevarieerde toerentallen. Die van jou is dus duidelijk niet getest op het droge
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta MD11C reageert slecht op gashendel 15 juli 2024 14:20 #1572344

Ja daar was ik al een beetje bang voor. Volgens mij is de motor een uurtje op het droge getest; maar zeker geen 10 uur. Is het mogelijk om zelf de rondsel af te stellen? Ik zie in de workshop handleiding daar geloof ik niks over staan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta MD11C reageert slecht op gashendel 15 juli 2024 14:23 #1572346

govenor staat uitvoerig in de workshop manual beschreven en dat is goed te doen echter....in de boot wordt wel een houdini achtige klus. stuur me maar een PB dan kan ik je de workshopmanual wel mailen

en een uurtje op het droge zonder variatie in rpm...dan zal de govenor weinig gedaan hoeven te hebben
Laatst bewerkt: 15 juli 2024 14:23 door De Optimaal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta MD11C reageert slecht op gashendel 15 juli 2024 18:45 #1572392

  • Ton Mitz
  • Ton Mitz's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6183
Voordat je zelf gaat sleutelen, zit er geen garantie op?
Feeling 32 Di, bootnaam Mitz
Genoemd naar een Engels stripfiguur
Mitz, the half fairy lady
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta MD11C reageert slecht op gashendel 15 juli 2024 20:40 #1572425

Heb je gecheckt of de stop-hendel helemaal terugkomt?
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta MD11C reageert slecht op gashendel 15 juli 2024 20:51 #1572429

Mijn md22a heeft soms last van hetzelfde euvel. Je geeft gas en er gebeurt niets. Alleen bij een koude motor.
Zou volgens een kenner ook aan de govenor kunnen liggen. Maar is daar wat aan af te stellen?
Ook gaat het heel vaak goed.
geen sponsor alhier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta MD11C reageert slecht op gashendel 15 juli 2024 21:26 #1572435

vuilophoping, lamme veren van de gewichtjes....een govenor is een heel delicaat onderdeel in je motor. er kan na jaren vuil ophopen (die met de olie meekomt) en genereerd daardoor net teveel weerstand om bij lage toeren de pen te laten werken die op zijn beurt de heugel bedient.
De heugel op zijn beurt regelt de helix in de plunjers wat een verandering in opbrengst volume genereerd en dus toeren. In tegenstelling tot een carburateur....gas geven bij een diesel is eigenlijk een heel verkeerd woord. In feite verstel je de begrenzer van je govenor....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta MD11C reageert slecht op gashendel 16 juli 2024 05:15 #1572452

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6562
doedelflaps schreef :
De monteur zegt dat het komt doordat de regulateur helemaal gereinigd is
Vuil zal er dus niet meer zitten, maar verkeerde montage of afstelfout is een stuk waarschijnlijker. Je mag hopen dat bij een totaalrevisie ook de sterkte van de veren is gecontroleerd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta MD11C reageert slecht op gashendel 16 juli 2024 06:21 #1572456

je leest al dat er veel twijfels en vraagtekens zijn over de montage en argumenten van de monteur....je hebt ervoor betaald dus er zal ook geleverd moeten worden kortom lijkt mij een geval van garantie. Uiteindelijk als je zelf er iets aan doet of een ander verspeel je zowieso je recht op garantie (is bij mij ook)....Terug naar de monteur ! Schriftelijk je garantieclaim melden bij de monteur....anders heb je bij betwisting geen stud poot om op te staan.

Je zou bij weigering de monteur een voorstel kunnen doen dat hij het probleem "afkoopt" zodat je het bij een ander bedrijf kan laten herstellen. Daarvoor moet er dan wel een vergoeding tegenover staan vanuit de monteur. In het geval van een geschil kun je dan aantonen dat JIJ intiatieven aandraagt
Laatst bewerkt: 16 juli 2024 06:24 door De Optimaal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta MD11C reageert slecht op gashendel 16 juli 2024 17:14 #1572593

Bedankt voor de reacties folks!

Er zit zeker garantie op, de beste man is echter bijna 80 dus ik zie 'm nog niet in de motorruimte gaan sleutelen, en ik heb ook niet zo veel zin om de motor weer uit de boot te halen. Ik ben met 'm in gesprek voor een goede oplossing, maar als het iets is dat ik zelf kan doen dan vind ik dat geen probleem. Ik vind sleutelen aan de motor erg leuk (tot nu toe). Als het echter te moeilijk wordt dan zal ik idd (op zijn kosten) een andere monteur moeten zoeken oid. Hopelijk komt dat verder goed, maar daar zijn we nog niet geloof ik.

Voor de liefhebber, dit filmpje legt goed uit hoe een governor werkt:

Zoals De Optimaal al zegt, je bent niet zozeer gas aan het geven, maar meer de governor aan het regelen. Ik had echt geen idee dat dit zo werkte met die vlieg-gewichtjes maar vind het fascinerend.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta MD11C reageert slecht op gashendel 16 juli 2024 19:52 #1572629

Sterker nog, een diesel neigt om steeds harder te draaien totdat de motor ontploft.
Een diesel zuigt maximale hoeveelheid lucht aan (is een open gat naar buiten de inlaat...) en de hoeveelheid diesel die ingespoten wordt heeft dus meer dan voldoende lucht om te verbranden totdat de maximale verhouding brandstof lucht is bereikt. (je cilinderinhoud heeft dus een relatie met de maximaal te verbranden diesel ) Om het op hol slaan van de motor te beperken wordt deze eigenschap dus gebruikt om dmv centrifugaal krachten de gewichten een pen te bedienen die in uitslag beperkt wordt door je handel. hoe minder beperking des te verder kan de pen naar buiten getrokken worden en wordt de heugel bewogen waardoor er meer diesel ingespoten wordt en de motor gaat versnellen. Bij belasten zal het toerental inkakken, de centrifugaal blokken naar binnen zakken en vervolgens de pen naar binnen duwen. de pen krijgt nu ruimte naar de begrenzing en zal de motor netzover optoeren totdat de pen de aanslag weer bereikt. zonder je "gashandel" te bedienen zal je motor dus proberen naar de ingestelde toerental terug te lopen na belasting.

Heel basic heel mooi te zien, stoomgemalen...daar heb je een mooie paal met draaiende balletjes met een Y vork eronder.....dat is de oerregulateur....principe is later doorgevoerd in dieselmotoren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta MD11C reageert slecht op gashendel 16 juli 2024 20:13 #1572636

Superleerzaam filmpje! Wat ik mij afvraag: staat deze hele ruimte in de olie, spat daarin alleen wat olie rond!? Hoe zit dat?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta MD11C reageert slecht op gashendel 16 juli 2024 20:20 #1572639

Nachtvlinder schreef :
Superleerzaam filmpje! Wat ik mij afvraag: staat deze hele ruimte in de olie, spat daarin alleen wat olie rond!? Hoe zit dat?

spetter smering
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta MD11C reageert slecht op gashendel 16 juli 2024 21:09 #1572656

cool filmpje, ik snap het zelfs!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta MD11C reageert slecht op gashendel 16 juli 2024 21:54 #1572662

ik heb zoiets :laugh:





Met fluit :woohoo:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta MD11C reageert slecht op gashendel 17 juli 2024 06:28 #1572680

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8096
De Optimaal schreef :
ik heb zoiets :laugh:





Met fluit :woohoo:

Jaaa, het begin van alles. Stoom, stoom, stoom!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta MD11C reageert slecht op gashendel 17 juli 2024 08:59 #1572700

even terugkomende op deze zin "Er zit zeker garantie op, de beste man is echter bijna 80".....een oude man dus.
Dit soort oude "vaklieden" ken ik ook...verknocht aan vroeger...alles groot zwaar en wat ze kennen....ze lopen weg met 20W50 olieeen of nog dikker...dat was zo in hun tijd. (ik reflecteer dus even naar mijn eigen vader ;-))

Ze vergeten dat de ontwikkelingen en nauwkeurigheden van machines beter en preciezer zijn geworden, vroeger was het al nauwkeurig als een blinde een as in een gat kon gooien. Nu moet je echt goed voelen en meten dus ook olieen zijn dunner geworden om druksmeringen te garanderen.

Ik wil nu niet echt zeggen dat de oude MD11 van VP nou state of the art is maar dan toch 20 olieeen zijn daar wel wat dik voor, zeker in de start. Je govenor hangt in stroop en kan daardoor traag reageren of zelfs niet.

Kijk even welke viscociteit olie erin zit, bij twijfel de hele bende eruit pompen en dan 10 of een 15W40 olie gebruiken. 5 olie zou ik niet doen, die is weer te dun en neigt dan om zo je lagerspeling uit te lopen weaardoor de druk opbouw te laag is.

Eventueel eerst spoelolie gebruiken,...daarna 10 of de 15 olie

En Joop....jij natuurlijk stookolie voor je Dampfmachine ;-)
Laatst bewerkt: 17 juli 2024 09:01 door De Optimaal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta MD11C reageert slecht op gashendel 17 juli 2024 09:44 #1572709

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8184
De Optimaal schreef :
even terugkomende op deze zin "Er zit zeker garantie op, de beste man is echter bijna 80".....een oude man dus.
Dit soort oude "vaklieden" ken ik ook...verknocht aan vroeger...alles groot zwaar en wat ze kennen....ze lopen weg met 20W50 olieeen of nog dikker...dat was zo in hun tijd. (ik reflecteer dus even naar mijn eigen vader ;-))

Ze vergeten dat de ontwikkelingen en nauwkeurigheden van machines beter en preciezer zijn geworden, vroeger was het al nauwkeurig als een blinde een as in een gat kon gooien. Nu moet je echt goed voelen en meten dus ook olieen zijn dunner geworden om druksmeringen te garanderen.

Ik wil nu niet echt zeggen dat de oude MD11 van VP nou state of the art is maar dan toch 20 olieeen zijn daar wel wat dik voor, zeker in de start. Je govenor hangt in stroop en kan daardoor traag reageren of zelfs niet.

Kijk even welke viscociteit olie erin zit, bij twijfel de hele bende eruit pompen en dan 10 of een 15W40 olie gebruiken. 5 olie zou ik niet doen, die is weer te dun en neigt dan om zo je lagerspeling uit te lopen weaardoor de druk opbouw te laag is.

Eventueel eerst spoelolie gebruiken,...daarna 10 of de 15 olie

En Joop....jij natuurlijk stookolie voor je Dampfmachine ;-)

Wat een prachtige generalisatie weer! :dry:

Groeten,
Johnnie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta MD11C reageert slecht op gashendel 17 juli 2024 10:01 #1572713

  • Etap28i
  • Etap28i's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 523
TS heeft al een paar uur met de motor gevaren. Dan zal de olie toch wel dunner zijn geworden. Is het verschil met 15w40 of 10w40 dan nog zo groot. Koud kan ik mij dat voorstellen maar warm?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.180 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl