Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Betamarine BZ482 13.5HP De ellende blijft duren

Betamarine BZ482 13.5HP De ellende blijft duren 07 aug 2024 18:09 #1576601

Allereerst fijn dat de waarden van de compressietest goed blijken te zijn. Daarmee kan je weer wat mogelijke oorzaken van de lijst wegstrepen.
Ik denk dat je hier een combinatie van problemen hebt:
1. een vuile koeler,
2. weggeteerde aluminium afdichtingsringen.

Het verschijnsel wat je beschrijft na langere tijd stevig doorgevaren te hebben heet "warmtestuwing". Je koelsysteem heeft nog maar net voldoende capaciteit om je motor te koelen. Maar op het moment dat je gas terugneemt neemt ook de hoeveelheid rondgepompt koelwater af en de motor loopt warm doordat deze zijn warmte niet meer snel genoeg kwijt kan. Als deze gaat koken zet het koelwater uit en verlaat je systeem. Alhoewel het geen oplossing van je probleem is zou je eens kunnen proberen om, na hard gevaren te hebben, om je gas heel langzaam terug te nemen. Dan heeft de motor de tijd om zijn warmte geleidelijk aan het koelwater af te geven.
Het is natuurlijk een goede zaak dat je nieuwe aluminium afdichtringen gaat maken. Maar je zal toch ook moeten zorgen dat alle kanalen van je koeler schoon zijn. Anders weet je niet of je nieuwe aluminium ringen het probleem hebben opgelost. Ik verwacht dat je met een schone koeler en nieuwe ringen geen problemen meer zult hebben.
Succes ermee.
Mvg Felix
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Betamarine BZ482 13.5HP De ellende blijft duren 07 aug 2024 18:38 #1576608

  • KK
  • KK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 96
Sailingcamelot schreef :
Je hent het steeds over koelwater. Gebruik je wel koelvloeistof voor het interne circuit?? Als je daar water grbuikt dan gaat het snel bergafwaards met je systeem. Ik heb zelf ook ten tijde van overkoken gewoon water bijgevuld dus kan begrijpen dat jij dat ook doet...

Koelvloeistof in het primaire, gesloten circuit, buitenwater, zoutwater, rauwwater, koelwater in het secundaire circuit. Ik heb het al steeds over koelvloeistof, ik denk niet dat ik één keer over koelwater heb als het over het primaire circuit gaat.
Koen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Betamarine BZ482 13.5HP De ellende blijft duren 07 aug 2024 18:41 #1576611

  • KK
  • KK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 96
SimondeDanser schreef :
Allereerst fijn dat de waarden van de compressietest goed blijken te zijn. Daarmee kan je weer wat mogelijke oorzaken van de lijst wegstrepen.
Ik denk dat je hier een combinatie van problemen hebt:
1. een vuile koeler,
2. weggeteerde aluminium afdichtingsringen.

Het verschijnsel wat je beschrijft na langere tijd stevig doorgevaren te hebben heet "warmtestuwing". Je koelsysteem heeft nog maar net voldoende capaciteit om je motor te koelen. Maar op het moment dat je gas terugneemt neemt ook de hoeveelheid rondgepompt koelwater af en de motor loopt warm doordat deze zijn warmte niet meer snel genoeg kwijt kan. Als deze gaat koken zet het koelwater uit en verlaat je systeem. Alhoewel het geen oplossing van je probleem is zou je eens kunnen proberen om, na hard gevaren te hebben, om je gas heel langzaam terug te nemen. Dan heeft de motor de tijd om zijn warmte geleidelijk aan het koelwater af te geven.
Het is natuurlijk een goede zaak dat je nieuwe aluminium afdichtringen gaat maken. Maar je zal toch ook moeten zorgen dat alle kanalen van je koeler schoon zijn. Anders weet je niet of je nieuwe aluminium ringen het probleem hebben opgelost. Ik verwacht dat je met een schone koeler en nieuwe ringen geen problemen meer zult hebben.
Succes ermee.
Mvg Felix

Ik doe beiden. De koeler doe ik overigens regelmatig met een speciaal product van starbrite, de naam ontsnapt me nu even.
Koen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Betamarine BZ482 13.5HP De ellende blijft duren 07 aug 2024 20:36 #1576664

  • Ronaldl
  • Ronaldl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1686
Er zijn 2 pompen.
De eerste is de zeewater impeller pomp.
De tweede is de koelvloeistof pomp. Doet deze het wel? Als de koelvloeistof niet circuleert, dan kan de motor-warmte lokaal niet weg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Betamarine BZ482 13.5HP De ellende blijft duren 08 aug 2024 05:38 #1576701

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27922
KK schreef :
Koelvloeistof in het primaire, gesloten circuit, buitenwater, zoutwater, rauwwater, koelwater in het secundaire circuit. Ik heb het al steeds over koelvloeistof, ik denk niet dat ik één keer over koelwater heb als het over het primaire circuit gaat.

Nou, in je eerste pots heb je het over de warmtewisselaar die alle koelwater heeft uitgespuwd. Pas veel later in de discussie blijkt dat je in feite de koelvloeistof bedoelt.
Dat leidde in eerste instantie tot veel verwarring en kwam mij op een verwijt van jouw kant te staan. Ik "miste" iets.
Was voor mij reden om af te haken, eerlijk gezegd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Betamarine BZ482 13.5HP De ellende blijft duren 08 aug 2024 06:28 #1576709

  • Reed
  • Reed's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1828
IK had dat ook niet zo begrepen, maar goed, er lijkt een oplossing te komen.
Reed van Batavia (oud Nederlands) voor de Rede van Jakarta.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Betamarine BZ482 13.5HP De ellende blijft duren 08 aug 2024 06:37 #1576711

Ronaldl schreef :
Er zijn 2 pompen.
De eerste is de zeewater impeller pomp.
De tweede is de koelvloeistof pomp. Doet deze het wel? Als de koelvloeistof niet circuleert, dan kan de motor-warmte lokaal niet weg.
De warmte kan ook niet weg als de zeewaterpomp minder opbrengst heeft en/of als de warmtewisselaar vuil/verstopt is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Betamarine BZ482 13.5HP De ellende blijft duren 08 aug 2024 08:04 #1576741

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6161
Precies dat. Alles moet in orde zijn. Buitenboord waterpomp opbrengst, warmtewisselaar schoon aan beide zijden met goede warmte overdracht, koelvloeistof voldoende niveau en kwaliteit en geen verlies of circulatie verstorende elementen zoals slechte pomp of ciliderkop lekkage. Ook niet onbelangrijk is dat buitenwater temperatuur momenteel overal 20+ is, moet normaal geen probleem zijn maar het is wel een factor die meespeelt.
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Betamarine BZ482 13.5HP De ellende blijft duren 08 aug 2024 08:30 #1576757

  • Ronaldl
  • Ronaldl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1686
SimondeDanser schreef :
Ronaldl schreef :
Er zijn 2 pompen.
De eerste is de zeewater impeller pomp.
De tweede is de koelvloeistof pomp. Doet deze het wel? Als de koelvloeistof niet circuleert, dan kan de motor-warmte lokaal niet weg.
De warmte kan ook niet weg als de zeewaterpomp minder opbrengst heeft en/of als de warmtewisselaar vuil/verstopt is.

Ja, maar die koelvloeistof pomp was in dit draadje nog niet genoemd, de andere wel. Vandaar dat ik het te berde bracht.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Betamarine BZ482 13.5HP De ellende blijft duren 08 aug 2024 09:16 #1576765

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7049
Ik had ook steeds een koelwateralarm. Eerst de Martec koelinstallatie er af gehaald en gewoon direct met buitenwater gekoeld: dat hielp en geen alarm meer. Later het electrische pompje van de Martec getest met een timer en een emmer water. Bleek nog maar de helft van de opbrengst van de aangegeven capaciteit te hebben. Pompje vervangen door een nieuw exemplaar van Johnson Pump en de Martec koeler weer aangesloten. Problemen waren voorbij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Betamarine BZ482 13.5HP De ellende blijft duren 08 aug 2024 17:40 #1576864

  • KK
  • KK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 96
jerry schreef :
Ik had ook steeds een koelwateralarm. Eerst de Martec koelinstallatie er af gehaald en gewoon direct met buitenwater gekoeld: dat hielp en geen alarm meer. Later het electrische pompje van de Martec getest met een timer en een emmer water. Bleek nog maar de helft van de opbrengst van de aangegeven capaciteit te hebben. Pompje vervangen door een nieuw exemplaar van Johnson Pump en de Martec koeler weer aangesloten. Problemen waren voorbij.

En dat martec pompje zat toch op de koelvloeistof he. Niet het zeewatercircuit. Want blijkbaar zorgt dat hier wel eens voor een spraakverwarring.

Want die mogelijkheid, die van de circulatiepomp en de thermostaat is ook al geopperd. De koelvloeistof circulatiepomp is vast op het blok gemonteerd, en die loopt prima.

Ik begin heel veel te voelen voor de de uitleg van de monteur die de compressie test kwam doen. Als de ringen niet meer goed afsluiten krijg je problemen. We zullen zien. Zou Tef-Gel tussen het bronzen huis van de warmtewisselaar en de alu-ringen (sleeves) het corrosieproces kunnen tegengaan? Of misschien enkele tienden meer spatie laten bij het afdraaien?
Koen
Laatst bewerkt: 08 aug 2024 18:10 door KK. Reden: Toevoeging en verduidelijking Vlaams Nederlands
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Betamarine BZ482 13.5HP De ellende blijft duren 08 aug 2024 19:36 #1576892

KK schreef :
Of misschien enkele tienden meer spatie laten bij het afdraaien?

Dat zou ik maar eens niet doen. Dan creeer je juist lekkage. Eventuele tefgel oid vindt je niet terug. Daarvoor hoef je niet een paar tienden extra ruimte te laten. Bovendien, naderhand alsnog een paar tienden eraf draaien kan altijd nog. Een paar tienden er weer bij maken omdat je bent begonnen om ze te ver af te draaien gaat natuurlijk niet.
Heb je trouwens de exacte maten van zo'n ring? Met wat er van de oude over is kan je niks meer beginnen.
Pas als je weet wat het effect is van goed op maat gedraaide ringen kan je, indien dan nog nodig, gaan nadenken over wat je een volgende keer nog kan verbeteren.
Laatst bewerkt: 08 aug 2024 19:38 door SimondeDanser.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Betamarine BZ482 13.5HP De ellende blijft duren 08 aug 2024 19:52 #1576896

  • HenkT
  • HenkT's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2707
Zijn die ringen niet van kunststof te maken?
Eat your pie before you die
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Betamarine BZ482 13.5HP De ellende blijft duren 09 aug 2024 08:17 #1576968

  • KK
  • KK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 96
Hallo,

Inderdaad ik heb ook even nagedacht om de ringen in Ertalon (Nylon) af te draaien maar ze moeiten met een epoxylijm in de warmtewisselaar verlijmd worden. En daar wringt het schoentje met kunststof.

Ik heb de maten opgenomen van het bronzen huis, een glijdende passing toegepast, en van de openingen in de warmtewisselaar/expansievat, ook een glijdende passing en dan een kraag van 2 a 3 mm om de epoxy ergens in te laten grijpen. Die laatste afmeting is niet kritisch.

Suggesties blijven welkom.

Groet Koen.
Koen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Betamarine BZ482 13.5HP De ellende blijft duren 09 aug 2024 17:00 #1577070

  • HenkT
  • HenkT's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2707
Pvc staf?
www.kunststofforte.nl/product/...yvinylchloride-staf/
Of wordt het daar te warm voor.
Eat your pie before you die
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Betamarine BZ482 13.5HP De ellende blijft duren 09 aug 2024 18:13 #1577080

  • KK
  • KK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 96
Ik lees in de technische fiche max. 60°C.
Koen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Betamarine BZ482 13.5HP De ellende blijft duren 15 aug 2024 17:59 #1578501

  • KK
  • KK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 96
Hallo allemaal,

Kleine update, vandaag heb ik de nieuwe ringen met epoxy in de warmtewisselaar gemonteerd. Daarna de "tubestack" en de beide "endcaps" voorzien van een copieuze hoeveelheid TefGel en ook gemonteerd.
Maar ondertussen zijn we er helemaal achter waarom mijn koelwater er zomaar uitspat en uiteindelijk helemaal beneden het minimumniveau komt en een alarm geeft. De dop van het expansievat (de warmtewisselaar) sluit wel heel netjes af maar de flens waarop die gemonteerd zit is lek als een zeef.
Kijk maar.
We trekken weer naar de werkplaats want Betamarine is gebrand op het verkopen van een nieuwe warmtewisselaar, en daar doe ik dus lekker niet aan mee, wie zegt immers dat die beter is?
Groeten,
Koen.
Koen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Betamarine BZ482 13.5HP De ellende blijft duren 29 aug 2024 13:27 #1581485

  • KK
  • KK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 96
Update ...

Nieuwe dop en vulkraag met vloeibare pakking op de warmtewisselaar gemonteerd. Getest bij valavond 4,5 knopen tegen de wind in met een Kievit 820. Dat motortje heeft moeten werken en liep alweer na een anderhalf uurtje in het alarm. Net nadat ik wat gas teruggenomen had. Had niet iemand het over warmtestuwing gehad?!

Enfin, de warmtewisselaar/expansievat is in elk geval goed dicht, wanneer ik de dop losdraaide bij een warme motor kwam er een overtuigende psssht. Zou het niet kunnen dat er nog ergens lucht in het koelvloeistofcircuit zit en dat de circulatie niet helemaal optimaal is? Ik weet dat als ik de koelvloeistof op het hoogste punt zou bijvullen (aan de thermostaat) en niet langs de vulkraag, er alvast heel wat minder lucht in het koelvloeistofcircuit zou zitten. Wat denken jullie? Wat is de correcte procedure om zo'n schuinliggende motor te ontluchten?

Ik ga zo'n IR thermometertje kopen en eens precies de temperatuur van het blok opmeten.
Ik heb ook al gedacht van de sensoren te vervangen en de bedrading helemaal na te lopen.

Betamarine blijft adviseren om het huis van de warmtewisselaar te vervangen ... Maar geeft geen reden op waarom dat zou moeten. (Anders dan de ringen)

Alle input blijft welkom.
Koen
Laatst bewerkt: 29 aug 2024 13:34 door KK.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Betamarine BZ482 13.5HP De ellende blijft duren 29 aug 2024 13:56 #1581502

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3724
KK schreef :
Update ...

Nieuwe dop en vulkraag met vloeibare pakking op de warmtewisselaar gemonteerd. Getest bij valavond 4,5 knopen tegen de wind in met een Kievit 820. Dat motortje heeft moeten werken en liep alweer na een anderhalf uurtje in het alarm. Net nadat ik wat gas teruggenomen had. Had niet iemand het over warmtestuwing gehad?!

Enfin, de warmtewisselaar/expansievat is in elk geval goed dicht, wanneer ik de dop losdraaide bij een warme motor kwam er een overtuigende psssht. Zou het niet kunnen dat er nog ergens lucht in het koelvloeistofcircuit zit en dat de circulatie niet helemaal optimaal is? Ik weet dat als ik de koelvloeistof op het hoogste punt zou bijvullen (aan de thermostaat) en niet langs de vulkraag, er alvast heel wat minder lucht in het koelvloeistofcircuit zou zitten. Wat denken jullie? Wat is de correcte procedure om zo'n schuinliggende motor te ontluchten?

Ik ga zo'n IR thermometertje kopen en eens precies de temperatuur van het blok opmeten.
Ik heb ook al gedacht van de sensoren te vervangen en de bedrading helemaal na te lopen.

Betamarine blijft adviseren om het huis van de warmtewisselaar te vervangen ... Maar geeft geen reden op waarom dat zou moeten. (Anders dan de ringen)

Alle input blijft welkom.
De warmtewisselaar is tevens expansie vat. Moet dus nooit helemaal vol koelvloeistof zitten. Beetje drukopbouw t.g.v uitzetting van de koelvloeistof om gasbellen in het systeem te voorkomen. Druk wordt bepaald door de veerkracht op het klepje in de vuldop.En als de motor afkoelt wordt het systeem weer belucht via de vuldop.
Laatst bewerkt: 29 aug 2024 14:09 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Betamarine BZ482 13.5HP De ellende blijft duren 29 aug 2024 13:56 #1581503

Alarmen en sensoren zijn leuk maar bij twijfel altijd met een externe meter op diverse plekken controleren. Als de sensor kapot is dan raak je in de stress van een warmte alarm die er mogelijk niet is....ga je een half blok demonteren....pagina's draadjes maken op ZF etc etc....blijkt het een defecte sensor te zijn....
Een paar weken een soortgelijk geval gehad bij een man die inmiddels zijn blok al uitgebouwd had,..de hele koeling gedemonteerd en nagelopen heeft....blijkt dat de sensor niet geschikt was voor zijn meters......oplossing was in deze een set sensor met daarbijhorende aanwijzers te kopen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Betamarine BZ482 13.5HP De ellende blijft duren 29 aug 2024 15:36 #1581536

  • KK
  • KK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 96
Laat het me hopen ... We kunnen die sensor ook in de waterkoker stoppen en testen.
Koen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Betamarine BZ482 13.5HP De ellende blijft duren 29 aug 2024 15:38 #1581537

  • KK
  • KK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 96
madoc schreef :
KK schreef :
Update ...

Nieuwe dop en vulkraag met vloeibare pakking op de warmtewisselaar gemonteerd. Getest bij valavond 4,5 knopen tegen de wind in met een Kievit 820. Dat motortje heeft moeten werken en liep alweer na een anderhalf uurtje in het alarm. Net nadat ik wat gas teruggenomen had. Had niet iemand het over warmtestuwing gehad?!

Enfin, de warmtewisselaar/expansievat is in elk geval goed dicht, wanneer ik de dop losdraaide bij een warme motor kwam er een overtuigende psssht. Zou het niet kunnen dat er nog ergens lucht in het koelvloeistofcircuit zit en dat de circulatie niet helemaal optimaal is? Ik weet dat als ik de koelvloeistof op het hoogste punt zou bijvullen (aan de thermostaat) en niet langs de vulkraag, er alvast heel wat minder lucht in het koelvloeistofcircuit zou zitten. Wat denken jullie? Wat is de correcte procedure om zo'n schuinliggende motor te ontluchten?

Ik ga zo'n IR thermometertje kopen en eens precies de temperatuur van het blok opmeten.
Ik heb ook al gedacht van de sensoren te vervangen en de bedrading helemaal na te lopen.

Betamarine blijft adviseren om het huis van de warmtewisselaar te vervangen ... Maar geeft geen reden op waarom dat zou moeten. (Anders dan de ringen)

Alle input blijft welkom.
De warmtewisselaar is tevens expansie vat. Moet dus nooit helemaal vol koelvloeistof zitten. Beetje drukopbouw t.g.v uitzetting van de koelvloeistof om gasbellen in het systeem te voorkomen. Druk wordt bepaald door de veerkracht op het klepje in de vuldop.En als de motor afkoelt wordt het systeem weer belucht via de vuldop.

Jij denkt dus dat het geen kwaad kan dat de hele bocht van de thermostaat tot de warmtewisselaar boven het (koude) koelvloeistofniveau staat?
Koen
Laatst bewerkt: 29 aug 2024 15:49 door KK.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Betamarine BZ482 13.5HP De ellende blijft duren 29 aug 2024 16:48 #1581555

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3724
KK schreef :
madoc schreef :
KK schreef :
Update ...

Nieuwe dop en vulkraag met vloeibare pakking op de warmtewisselaar gemonteerd. Getest bij valavond 4,5 knopen tegen de wind in met een Kievit 820. Dat motortje heeft moeten werken en liep alweer na een anderhalf uurtje in het alarm. Net nadat ik wat gas teruggenomen had. Had niet iemand het over warmtestuwing gehad?!

Enfin, de warmtewisselaar/expansievat is in elk geval goed dicht, wanneer ik de dop losdraaide bij een warme motor kwam er een overtuigende psssht. Zou het niet kunnen dat er nog ergens lucht in het koelvloeistofcircuit zit en dat de circulatie niet helemaal optimaal is? Ik weet dat als ik de koelvloeistof op het hoogste punt zou bijvullen (aan de thermostaat) en niet langs de vulkraag, er alvast heel wat minder lucht in het koelvloeistofcircuit zou zitten. Wat denken jullie? Wat is de correcte procedure om zo'n schuinliggende motor te ontluchten?

Ik ga zo'n IR thermometertje kopen en eens precies de temperatuur van het blok opmeten.
Ik heb ook al gedacht van de sensoren te vervangen en de bedrading helemaal na te lopen.

Betamarine blijft adviseren om het huis van de warmtewisselaar te vervangen ... Maar geeft geen reden op waarom dat zou moeten. (Anders dan de ringen)

Alle input blijft welkom.
De warmtewisselaar is tevens expansie vat. Moet dus nooit helemaal vol koelvloeistof zitten. Beetje drukopbouw t.g.v uitzetting van de koelvloeistof om gasbellen in het systeem te voorkomen. Druk wordt bepaald door de veerkracht op het klepje in de vuldop.En als de motor afkoelt wordt het systeem weer belucht via de vuldop.

Jij denkt dus dat het geen kwaad kan dat de hele bocht van de thermostaat tot de warmtewisselaar boven het (koude) koelvloeistofniveau staat?
Het thermostaat zit op een plaats waar het hete koelwater de motor verlaat
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Betamarine BZ482 13.5HP De ellende blijft duren 29 aug 2024 18:53 #1581579

  • KK
  • KK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 96
Het thermostaat zit op een plaats waar het hete koelwater de motor verlaat

Klopt, maar als de motor koud staat, staat die helemaal droog omdat de koelvloeistof in de warmtewisselaar/expansievat lager staat. Kan dat?
Koen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Betamarine BZ482 13.5HP De ellende blijft duren 29 aug 2024 19:16 #1581588

  • Ronaldl
  • Ronaldl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1686
Hoe scheef staat die motor eigenlijk?
Je schreef:
Want hierdoor staat niet de hele tubestack onder het koelwater
En nu staat ook de bocht van de thermostaat droog?

Hoe krijg je zo ooit het fresh water systeem gevuld met koelmiddel?

Bij hoge toerentallen perst de fresh water pomp het koelmiddel met een hoop lucht nog wel rond, maar bij stationair blijft de lucht bovenin en is er dus geen koeling. Dus kokend koelmiddel.

Het lijkt erop dat een meer horizontale montage beter is.
Laatst bewerkt: 29 aug 2024 19:17 door Ronaldl.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.168 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl