jerry schreef :
Ik had ook steeds een koelwateralarm. Eerst de Martec koelinstallatie er af gehaald en gewoon direct met buitenwater gekoeld: dat hielp en geen alarm meer. Later het electrische pompje van de Martec getest met een timer en een emmer water. Bleek nog maar de helft van de opbrengst van de aangegeven capaciteit te hebben. Pompje vervangen door een nieuw exemplaar van Johnson Pump en de Martec koeler weer aangesloten. Problemen waren voorbij.
En dat martec pompje zat toch op de koelvloeistof he. Niet het zeewatercircuit. Want blijkbaar zorgt dat hier wel eens voor een spraakverwarring.
Want die mogelijkheid, die van de circulatiepomp en de thermostaat is ook al geopperd. De koelvloeistof circulatiepomp is vast op het blok gemonteerd, en die loopt prima.
Ik begin heel veel te voelen voor de de uitleg van de monteur die de compressie test kwam doen. Als de ringen niet meer goed afsluiten krijg je problemen. We zullen zien. Zou Tef-Gel tussen het bronzen huis van de warmtewisselaar en de alu-ringen (sleeves) het corrosieproces kunnen tegengaan? Of misschien enkele tienden meer spatie laten bij het afdraaien?
Loopt prima zeg je, maar hoe heb je dit dan gecontroleerd? En heb je de thermostaat nu al getest? Zo'n probleem moet toch redelijk snel te vinden zijn als je systematisch te werk gaat en 1 voor 1 zaken uitsluit. Niet op gevoel maar door meten/testen.