Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Betamarine BZ482 13.5HP De ellende blijft duren

Betamarine BZ482 13.5HP De ellende blijft duren 02 aug 2024 09:08 #1575659

  • KK
  • KK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 96
Dag allemaal,

Mijn BZ482 heeft weer hetzelfde probleem als voorheen, regelmatig oververhitten ... (Het alarm gaat dan af, en de warmtewisselaar heeft (alle) koelwater uitgespuugd). Het is super vreemd, want de motor kan 3 uur draaien op 3000RPM en dan wanneer je tijdens het aanleggen aan de wachtsteiger even stationair draait raakt die oververhit.
Na contact met technisch support Betamarine (UK) wordt me verteld dat de primaire reden voor het regelmatig oververhitten van de motor de opbouw van ketelsteen in de kanaaltjes in de tubestack is. Ik maak die dus nog een keertje open ... en vindt die in deze staat. Oke er is wat ketelsteen opgebouwd maar je kan niet zeggen dat die dicht zit, de andere zijde zag er overigens zo uit.
Maar, ook zijn de aluminium centreerringen die in de warmte wisselaar zitten om de tubestack af te dichten weer opgevreten. Betamarine levert ze niet meer en adviseerde een tweetal jaar geleden om de warmtewisselaar te vervangen. Wanneer ik dan de vraag stelde of het probleem van het oververhitten opgelost zou zijn kwam geen antwoord.
Het gaat over deze ringen: Zie ebay-link
Die ringen zitten gevat in de warmtewisselaar die ook als expansievat fungeert. Daarin zit de koper/brons tubestack waar het zoutwater doorstroomt. Die aluminium ringen komen dus normaliter NIET in aanraking met zout water. Toch zien ze er na twee jaar zo uit. Begrijp wie begrijpen kan.
Ik had ook contact met Betamarine (NL) daar wordt gesuggereerd dat ik mogelijk met een lekkende koppakking zit ... ik werd verwezen naar een lokale verdeler om een compressietest te laten doen.
Nu ja kwaad kan het niet die compressietest dus ik ga daar maar in mee ... maar dat lost mijn originele probleem van de opgevreten ringen niet op.
Overigens lees ik overal dat motoren met lekkende koppakkingen moeilijk koud starten, en dat doet de mijn dus lekker niet, die is er steeds als de kippen bij om er op uit te trekken.
Mijn vraag voor het forum:
  • Waarom zouden de ringen aangevreten worden? Wat kan er aan gedaan worden?
  • Kan dit liggen aan het type koelvloeistof dat ik gebruik?
  • Welke Alu legering kan ik best gebruiken voor nieuwe ringen?
  • Wat zouden de oorzaken kunnen zijn van het absoluut originele probleem, het regelmatig oververhitten?
  • Gelooft er iemand dat ik een lekkende koppakking heb?
Misschien moet ik nog even meegeven dat ik vermoed dat de manier waarop de motor met zijn achterzijde (keerkoppeling) lager staat dan de voorzijde mogelijk het originele probleem veroorzaakt. Want hierdoor staat niet de hele tubestack onder het koelwater. Maar voor ik investeer in een Python druklager en homokineet zou ik dat graag bevestigd zien door iemand die heel wat verstandiger is dan ik.

Groeten van een met motorpech gestrande zeiler.
Koen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Betamarine BZ482 13.5HP De ellende blijft duren 02 aug 2024 09:57 #1575672

  • Reed
  • Reed's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1582
Koen, wat een ellende.
Ik heb een aantal jaren geleden een BD722 in mijn Sigma 33 gebouwd en was daar uitermate tevreden over.
Ook mijn zeilmaat had een Beta Marine in zijn First gebouwd en ook daar waren ze erg tevreden over behalve dat er regelmatig lucht werd aangezogen in het brandstofsysteem, maar dat is inmiddels verholpen en van een hele andere orde. Zouden toch goede (Kubota) machientjes moeten zijn. Wanneer ik de ringen op de foto zie lijkt het wel een elektrolytisch probleem. Naar ik meen zit er in de warmtewisselaar een (zink)anode, heb je die wel eens gecontroleerd ?
Reed van Batavia (oud Nederlands) voor de Rede van Jakarta.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Betamarine BZ482 13.5HP De ellende blijft duren 02 aug 2024 10:51 #1575683

  • KK
  • KK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 96
Hej,

Ja hoor de zinkanode zit in het zeewatercircuit en wordt regelmatig vervangen. Maar die alu-ringen komen enkel in contact met het normale koelwatercircuit.
Met dat motortje op zich ook geen probleem hoor dat is een Kubota ... 't is het koelen he.
Koen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Betamarine BZ482 13.5HP De ellende blijft duren 02 aug 2024 13:01 #1575706

KK schreef :
Dag allemaal,

Mijn BZ482 heeft weer hetzelfde probleem als voorheen, regelmatig oververhitten ... (Het alarm gaat dan af, en de warmtewisselaar heeft (alle) koelwater uitgespuugd).

Ik snap niet helemaal wat je hiermee bedoeld maar heb je ook al gecontroleerd of je motor echt oververhit is? Of krijg je misschien ten onrechte het waarschuwings signaal?
Laatst bewerkt: 02 aug 2024 13:01 door JeroenFemke.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Betamarine BZ482 13.5HP De ellende blijft duren 02 aug 2024 13:15 #1575712

  • Sprokkie
  • Sprokkie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3304
iets met je zeewaterpomp?

als je 3000 rpm draait zal de zeewater pomp ook hard ronddraaien en zal er voldoende zeewater worden rondgepompt
als je stationair draait is draait de zeewater pomp ook langzamer.
Zou daar eens gaan zoeken wierpotje inspecteren, impeller inspecteren, zeewater pomp zelf misschien de kam afgesleten etc etc.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Betamarine BZ482 13.5HP De ellende blijft duren 02 aug 2024 15:23 #1575733

  • KK
  • KK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 96
Sorry fout knopje gedrukt, en ik kan deze post niet meer verwijderen.
Koen
Laatst bewerkt: 02 aug 2024 15:30 door KK.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Betamarine BZ482 13.5HP De ellende blijft duren 02 aug 2024 15:24 #1575734

  • KK
  • KK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 96
Sprokkie schreef :
iets met je zeewaterpomp?

als je 3000 rpm draait zal de zeewater pomp ook hard ronddraaien en zal er voldoende zeewater worden rondgepompt
als je stationair draait is draait de zeewater pomp ook langzamer.
Zou daar eens gaan zoeken wierpotje inspecteren, impeller inspecteren, zeewater pomp zelf misschien de kam afgesleten etc etc.

Ik zal die eens controleren maar die kreeg twee jaar geleden een revisie.
Koen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Betamarine BZ482 13.5HP De ellende blijft duren 02 aug 2024 15:29 #1575737

  • KK
  • KK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 96
JeroenFemke schreef :
KK schreef :
Dag allemaal,

Mijn BZ482 heeft weer hetzelfde probleem als voorheen, regelmatig oververhitten ... (Het alarm gaat dan af, en de warmtewisselaar heeft (alle) koelwater uitgespuugd).

Ik snap niet helemaal wat je hiermee bedoeld maar heb je ook al gecontroleerd of je motor echt oververhit is? Of krijg je misschien ten onrechte het waarschuwings signaal?

Tja vermits de warmtewisselaar het koelwater pas bij 95kPa uitspuuwt kan je toch van de veronderstelling uitgaan dat er ook effectief die druk opgebouwd wordt. Dan zijn er twee mogelijkheden ... of die druk wordt opgebouwd door een stijgende temperatuur, of de koppakking lekt. Vermits het oververhit alarm afgaat denk ik dan aan de eerste mogelijkheid.
Er zit wel een metertje op maar dat komt nauwelijks boven de 80° uit.
Koen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Betamarine BZ482 13.5HP De ellende blijft duren 02 aug 2024 15:39 #1575738

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27038
KK schreef :
Tja vermits de warmtewisselaar het koelwater pas bij 95kPa uitspuuwt kan je toch van de veronderstelling uitgaan dat er ook effectief die druk opgebouwd wordt. Dan zijn er twee mogelijkheden ... of die druk wordt opgebouwd door een stijgende temperatuur, of de koppakking lekt. Vermits het oververhit alarm afgaat denk ik dan aan de eerste mogelijkheid.
Er zit wel een metertje op maar dat komt nauwelijks boven de 80° uit.

Het wordt wel steeds raadselachtiger.
Druk opbouwen door een stijgende temperatuur? Dat water wordt er gewoon uitgedrukt door de uitlaatgassen van de motor. Niet zozeer vanuit de warmtewisselaar, maar uit de zwanehals van de watergekoelde uitlaat. Die zit een eindje ná de warmtewisselaar. Door de warmtewisselaar komen geen uitlaatgassen.

En waar zit dat metertje op? Op de warmte wisselaar of op de uitlaat?
Die 80 graden klinkt als een normale koelwater- of koelvloeistoftemperatuur.

Het zou wel zo kunnen zijn dat JeroenFemke het bij het rechte eind heeft: een vals alarm..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Betamarine BZ482 13.5HP De ellende blijft duren 02 aug 2024 16:34 #1575746

  • Ekke
  • Ekke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 945
Ik lees ook dat de watmtewisselaar dan alle koelvloeistof heeft uitgespuugd. Dat zal dan we de dop zijn evt met slangetje.
Is dat inderdaad het geval?
Ik moest ook denken aan laag toerental die de koelvloeistof onvoldoende door de wisselaar laat circuleren omdat de pomp te weinig kan doen of dat de buitenwaterpomp niet genoeg water geeft bij lage toeren.
Bij de olietemperatuur is de sensor van het alarm een andere als die de meter aan stuurt, de eerste heeft minder contacten en zit op een andere plaats (bij mijn motor).
Als dat bij de coolant ook zo zit dan kan de ene getriggerd worden terwijl de andere gewone waarden laat zien, er is immers geen of weinig circulatie.
Er is koelvloeistof voor aluminium motoren of onderdelen, g12 is dat dacht ik.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Betamarine BZ482 13.5HP De ellende blijft duren 02 aug 2024 16:44 #1575747

Ekke schreef :
Ik lees ook dat de watmtewisselaar dan alle koelvloeistof heeft uitgespuugd. Dat zal dan we de dop zijn evt met slangetje.
Is dat inderdaad het geval?

Ik was er vanuit gegaan dat het hier ging om het buitenwater ging maar zoals ik hierboven ook al schreef is het me niet duidelijk wat topicstarter nu precies bedoeld.

deze zin dus:
KK schreef :
Dag allemaal,

Mijn BZ482 heeft weer hetzelfde probleem als voorheen, regelmatig oververhitten ... (Het alarm gaat dan af, en de warmtewisselaar heeft (alle) koelwater uitgespuugd).

Gaat dit over het buiten koelwater of de interne koelvloeistof.
Laatst bewerkt: 02 aug 2024 16:48 door JeroenFemke.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Betamarine BZ482 13.5HP De ellende blijft duren 02 aug 2024 19:41 #1575799

Ik lees een hoop giswerk en weinig metingen voor de feiten. Ik zou gewoon de diverse onderdelen eens gaan meten in bedrijf om een beeld te vormen van her temperatuur verloop. Aan de hand van die gegevens kun je concreet het probleem aanpakken.

Die aluminium ring,...waarschijnlijk zacht aluminium, te hoog magnesium gehalte. De ring zou ik vervangen voor een rvs exemplaar en als het toch alu moet zijn dan hard aluminium met silicium
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Betamarine BZ482 13.5HP De ellende blijft duren 02 aug 2024 20:07 #1575808

KK schreef :
Die aluminium ringen komen dus normaliter NIET in aanraking met zout water
Hoe ben je daar zo zeker van? Ze zitten toch tussen het buitenboordswater en de koelvloeistof in? Dan komen ze toch ook in contact met zout water?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Betamarine BZ482 13.5HP De ellende blijft duren 02 aug 2024 20:14 #1575812

Kk schreef "normaliter" zo aan de schade te zien is het bij kk even niet normaal dus er is watercontact...de ring moet daar tegen kunnen. Zoniet dan toch maar wat beters zoeken.

Dat de motor iets scheef ligt ....een hele vloot pleziervaartuigen hebben een motor die iets scheef ligt. Bij de meeste mag je tot 15 graden hellend monteren zonder problemen dus de kosten van een pythondrive ed lijkt mij het omzeilen van het probleem
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Betamarine BZ482 13.5HP De ellende blijft duren 02 aug 2024 20:33 #1575817

  • KK
  • KK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 96
Wadloper schreef :
KK schreef :
Tja vermits de warmtewisselaar het koelwater pas bij 95kPa uitspuuwt kan je toch van de veronderstelling uitgaan dat er ook effectief die druk opgebouwd wordt. Dan zijn er twee mogelijkheden ... of die druk wordt opgebouwd door een stijgende temperatuur, of de koppakking lekt. Vermits het oververhit alarm afgaat denk ik dan aan de eerste mogelijkheid.
Er zit wel een metertje op maar dat komt nauwelijks boven de 80° uit.

Het wordt wel steeds raadselachtiger.
Druk opbouwen door een stijgende temperatuur? Dat water wordt er gewoon uitgedrukt door de uitlaatgassen van de motor. Niet zozeer vanuit de warmtewisselaar, maar uit de zwanehals van de watergekoelde uitlaat. Die zit een eindje ná de warmtewisselaar. Door de warmtewisselaar komen geen uitlaatgassen.

En waar zit dat metertje op? Op de warmte wisselaar of op de uitlaat?
Die 80 graden klinkt als een normale koelwater- of koelvloeistoftemperatuur.

Het zou wel zo kunnen zijn dat JeroenFemke het bij het rechte eind heeft: een vals alarm..

Ik denk dat je wat mist ... het water wordt uitgespuwd door het overdrukventiel op de dop van de warmtewisselaar/expansievat. Dus wel degelijk door het opbouwen van een druk die groter is dan 95kPa, dat zijn stoom en/of expansie van de koelvloeistof -> dat is dan wel degelijk een oververhitting dacht ik toch. Of in het ergere geval een lekkende koppakking. Woensdag gebeurt er een compressietest dan weten we meer.

Dat metertje zit op een temperatuursensor met twee aansluitingen in het motorblok, de ene geeft het alarm, de tweede leest (ongeveer) de temperatuur.
Koen
Laatst bewerkt: 02 aug 2024 20:45 door KK.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Betamarine BZ482 13.5HP De ellende blijft duren 02 aug 2024 20:37 #1575818

  • KK
  • KK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 96
SimondeDanser schreef :
KK schreef :
Die aluminium ringen komen dus normaliter NIET in aanraking met zout water
Hoe ben je daar zo zeker van? Ze zitten toch tussen het buitenboordswater en de koelvloeistof in? Dan komen ze toch ook in contact met zout water?

Nee hoor, de tubestack en de beide endcaps (een kopersachtige legering) zijn waterdicht en maken enkel met twee rubber O ringen contact met de tubestack en de beide endcaps. Indien die constructie zou lekken krijg je zout water in de koelvloeistof.
Koen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Betamarine BZ482 13.5HP De ellende blijft duren 02 aug 2024 20:43 #1575820

  • KK
  • KK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 96
De Optimaal schreef :
Ik lees een hoop giswerk en weinig metingen voor de feiten. Ik zou gewoon de diverse onderdelen eens gaan meten in bedrijf om een beeld te vormen van her temperatuur verloop. Aan de hand van die gegevens kun je concreet het probleem aanpakken.

Die aluminium ring,...waarschijnlijk zacht aluminium, te hoog magnesium gehalte. De ring zou ik vervangen voor een rvs exemplaar en als het toch alu moet zijn dan hard aluminium met silicium

Met RVS in een Alu warmtewisselaar? is dat niet vragen om problemen? Ik heb een een staaf besteld van EN AW-6082-T6 aluminium dat zou corrossiebestendig zijn. Donderdag of vrijdag draai ik de nieuwe ringen als blijkt dat de koppakking niet lekt.

Zoals ik al zei ... woensdag een compressiemeting.
Koen
Laatst bewerkt: 02 aug 2024 20:46 door KK.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Betamarine BZ482 13.5HP De ellende blijft duren 02 aug 2024 21:47 #1575832

  • Makkie
  • Makkie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1017
Vrijwel zeker koppakking, evt scheurtje in de cilinderkop.
Compressietest of lektest doen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Betamarine BZ482 13.5HP De ellende blijft duren 04 aug 2024 05:22 #1575994

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7450
Zou ook kunnen dat de koelvloeistof gaat koken. Mogelijke oorzaak te weinig buitenwater circulatie.

Heb dit in de praktijk eerder meegemaakt.

Oorzaak een blokkage in de buitenwater leiding. Soms door een in de leiding losgeraakte rubber flap van de impellor pomp. Die blokkeert een voldoende doorstroming van buitenwater.

Een vervelend probleem, omdat de oorzaak lastig te vinden is.

Vandaar mijn advies, kijk bij het verwisselen van de impellor altijd of alle flappen er nog zijn. Een afgebroken flap kan gemakkelijk in de leiding zijn verdwenen.

Bram
Laatst bewerkt: 04 aug 2024 05:27 door brambo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Betamarine BZ482 13.5HP De ellende blijft duren 04 aug 2024 05:34 #1575995

  • Kock1964
  • Kock1964's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5034
Kun je hier elk gat doorprikken met een lange dunne satéprikker of iets dergelijks? Het ziet er aan de buitenzijde “prima” uit, maar zijn ze van binnen helemaal leeg?
René

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Betamarine BZ482 13.5HP De ellende blijft duren 05 aug 2024 08:59 #1576149

  • KK
  • KK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 96
brambo schreef :
Zou ook kunnen dat de koelvloeistof gaat koken. Mogelijke oorzaak te weinig buitenwater circulatie.

Heb dit in de praktijk eerder meegemaakt.

Oorzaak een blokkage in de buitenwater leiding. Soms door een in de leiding losgeraakte rubber flap van de impellor pomp. Die blokkeert een voldoende doorstroming van buitenwater.

Een vervelend probleem, omdat de oorzaak lastig te vinden is.

Vandaar mijn advies, kijk bij het verwisselen van de impellor altijd of alle flappen er nog zijn. Een afgebroken flap kan gemakkelijk in de leiding zijn verdwenen.

Bram

Ja dat heb ik ook altijd al gedacht, maar wanneer ik na een overtemperatuur alarm mijn (onvoorzichtige) vinger in de warmtewisselaar duw lijkt het koelwater niet te koken.
Koen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Betamarine BZ482 13.5HP De ellende blijft duren 05 aug 2024 08:59 #1576150

  • KK
  • KK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 96
Kock1964 schreef :
Kun je hier elk gat doorprikken met een lange dunne satéprikker of iets dergelijks? Het ziet er aan de buitenzijde “prima” uit, maar zijn ze van binnen helemaal leeg?
René


Ja hoor dat lukt.
Koen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Betamarine BZ482 13.5HP De ellende blijft duren 05 aug 2024 11:41 #1576175

  • Rikken
  • Rikken's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2653
Wat zijn de exacte omstandigheden waarbij de motor warm loopt?
Hoe lang gevaren, welk toerental, hoeveel koelwater in de warmtewisselaar, komt er dan nog koelwater uit de uitlaat, wat geeft de temperatuur meter aan, is er een thermostaat gemonteerd?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Betamarine BZ482 13.5HP De ellende blijft duren 07 aug 2024 15:16 #1576569

  • KK
  • KK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 96
Rikken schreef :
Wat zijn de exacte omstandigheden waarbij de motor warm loopt?
Hoe lang gevaren, welk toerental, hoeveel koelwater in de warmtewisselaar, komt er dan nog koelwater uit de uitlaat, wat geeft de temperatuur meter aan, is er een thermostaat gemonteerd?

De motor loopt warm <correctie> gaat in over-temperatuur alarm bij stationair draaien. Maar soms ook gewoon bij normaal bedrijf. We hebben vorige week bij mooi weer motorzeilend op de Oosterschelde gevaren (mooi weer betekent vaak nauwelijks of geen wind) een tweetal uur tussen de 2500 en de 3000 toeren. Geen enkel probleem maar bij het aanleggen aan de wachtsteiger aan de Zandkreeksluis ging hij in alarm.

Inmiddels is er een compressiemeting gebeurd, 3 MPa (30 Bar) op de 1 en 3.4 MPa (34 bar) op de 2. Volgens de monteur van Flipper Watersport helemaal binnen de specs van de motor.

Dat brengt het verhaal weer op de ringen en het huis van de warmtewisselaar ... Volgens de monteur een klassiek probleem. De alu ringen van de wisselaar staan in contact met het brons van het huis, en worden stevig overspoeld met koelwater. Een eenvoudig geval van galvanische corrosie dus ... Maar, als de ringen ver "op" zijn, dan sluit het huis (het bronzen gedeelte met de kanaaltjes) niet meer goed af en lekt er buitenwater in het koelwater omdat de buitenwaterpomp veel meer druk bouwt dan het koelwatercircuit, dat zou de overdruk veroorzaken en het lozen van de koelvloeistof bewerkstelligen. (Volgens de monteur)

Nog volgens de monteur, zou de sensor mogelijk niet meer helemaal correct werken, ofwel juist wel en gaat de motor in alarm omdat er koelvloeistof geloosd werd. Het blijft dus spoken in mijn motor.

In de loop van volgende week draaien we nieuwe ringen af uit EN AW-6082-T6 aluminium (AlSi1MgMn):
Toepassingsgebieden van EN AW-6082 (AlSi1MgMn) 3.2315
De materiaaleigenschappen van het materiaal 3.2315, zoals de geringe gevoeligheid voor corrosie of de stevigheid maken een verscheidenheid aan toepassingen mogelijk:
  • Machinebouw
  • Bouw & Constructie
  • Stellingenbouw
  • Scheepsbouw
  • Vliegtuigbouw
  • Elektrotechniek
  • Automobielindustrie
  • Vervoersindustrie

Dan bouwen we de motor weer op en meten (met een digitaal toestel de koelvloeistof temperatuur. Wordt vervolgd.
Koen
Laatst bewerkt: 07 aug 2024 15:18 door KK.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Betamarine BZ482 13.5HP De ellende blijft duren 07 aug 2024 17:20 #1576590

Je hent het steeds over koelwater. Gebruik je wel koelvloeistof voor het interne circuit?? Als je daar water grbuikt dan gaat het snel bergafwaards met je systeem. Ik heb zelf ook ten tijde van overkoken gewoon water bijgevuld dus kan begrijpen dat jij dat ook doet...
Contest 36s Camelot
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.166 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl