Dag allemaal,
Mijn BZ482 heeft weer hetzelfde probleem als voorheen, regelmatig oververhitten ... (Het alarm gaat dan af, en de warmtewisselaar heeft (alle) koelwater uitgespuugd). Het is super vreemd, want de motor kan 3 uur draaien op 3000RPM en dan wanneer je tijdens het aanleggen aan de wachtsteiger even stationair draait raakt die oververhit.
Na contact met technisch support Betamarine (UK) wordt me verteld dat de primaire reden voor het regelmatig oververhitten van de motor de opbouw van ketelsteen in de kanaaltjes in de tubestack is. Ik maak die dus nog een keertje open ... en vindt die in
deze staat. Oke er is wat ketelsteen opgebouwd maar je kan niet zeggen dat die dicht zit, de andere zijde zag er overigens
zo uit.
Maar, ook zijn de aluminium centreerringen die in de warmte wisselaar zitten om de tubestack af te dichten weer opgevreten. Betamarine levert ze niet meer en adviseerde een tweetal jaar geleden om de warmtewisselaar te vervangen. Wanneer ik dan de vraag stelde of het probleem van het oververhitten opgelost zou zijn kwam geen antwoord.
Het gaat over deze ringen:
Zie ebay-link
Die ringen zitten gevat in de warmtewisselaar die ook als expansievat fungeert. Daarin zit de koper/brons tubestack waar het zoutwater doorstroomt. Die aluminium ringen komen dus normaliter NIET in aanraking met zout water. Toch zien ze er na twee jaar
zo uit. Begrijp wie begrijpen kan.
Ik had ook contact met Betamarine (NL) daar wordt gesuggereerd dat ik mogelijk met een lekkende koppakking zit ... ik werd verwezen naar een lokale verdeler om een compressietest te laten doen.
Nu ja kwaad kan het niet die compressietest dus ik ga daar maar in mee ... maar dat lost mijn originele probleem van de opgevreten ringen niet op.
Overigens lees ik overal dat motoren met lekkende koppakkingen moeilijk koud starten, en dat doet de mijn dus lekker niet, die is er steeds als de kippen bij om er op uit te trekken.
Mijn vraag voor het forum:
- Waarom zouden de ringen aangevreten worden? Wat kan er aan gedaan worden?
- Kan dit liggen aan het type koelvloeistof dat ik gebruik?
- Welke Alu legering kan ik best gebruiken voor nieuwe ringen?
- Wat zouden de oorzaken kunnen zijn van het absoluut originele probleem, het regelmatig oververhitten?
- Gelooft er iemand dat ik een lekkende koppakking heb?
Misschien moet ik nog even meegeven dat ik vermoed dat de manier waarop de motor met zijn achterzijde (keerkoppeling) lager staat dan de voorzijde mogelijk het originele probleem veroorzaakt. Want hierdoor staat niet de hele tubestack onder het koelwater. Maar voor ik investeer in een Python druklager en homokineet zou ik dat graag bevestigd zien door iemand die heel wat verstandiger is dan ik.
Groeten van een met motorpech gestrande zeiler.