groom schreef :
Beste mede lapjesvaarders,
Ons stalen hulpzeil wordt, zoals bij velen hier, overmatig vertroeteld.
Olie verversen volgens schema of vaker. Nieuwe olie en brandstoffilter jaarlijks en op voorraad aanwezig. Impeller ieder jaar. etc.
(.....) Mijn gevoel zegt als je de olie van de saildrive een keer in de drie a vier jaar vervangt ipv een keer per jaar dan is dat ruim voldoende.
note: Ik ga daarbij uit van gemiddeld 100 motor uren per jaar.
Welke interval houden jullie aan?
(....) Geert
Volgens bijgaand Yanmar onderhoudsschema van de SD25 zou je de olie ieder 100 uur, dus in jouw geval eens per jaar moeten vervangen. In vergelijking met o.a. de autobranche is dat snel.
Ik heb in het verleden bij de ontwikkelingsafdeling van transmissie-fabrikant Rademakers (bedrijf is helaas ter ziele) onderzoek gedaan naar belastbaarheid en rendement van tandwieloverbrengingen. En in het verlengde daarvan de invloed van belasting en gebruiksduur op de kwaliteit van smeermiddelen. De soort overbrenging (recht/haaks, hypoid, worm/wormwiel) maakt daarvoor een groot verschil.
In de SD25 zit een eenvoudige dubbele haakse overbrenging met schuine vertanding. In combinatie met een 1GM10 worden de tandwielen en de lagers gesmeerd met motorolie, voor de motoren met meer vermogen met speciale, 'dikkere' transmissieolie. Qua slijtage van het smeermiddel lijkt het 100 uur vervangingsinterval erg kort.
De werkomgeving van de saildrive (onder water, hoge vochtigheidsgraad aan boord, lange stilstand tijden, grote temperatuurverschillen), in combinatie met een groot aantal speciale interne componenten, is waarschijnlijk de reden voor dit korte interval. Kleine waterlekkages, die niet onmiddellijk worden opgemerkt, kunnen kostbare gevolgen hebben. Die staan niet in verhouding tot de kosten van vervanging van de smeerolie. Dus dat is de afweging die je moet maken bij de verlenging van de voorgeschreven vervangingstermijn.