Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Frequentie vervangen saildrive olie SD25 Yanmar?

Frequentie vervangen saildrive olie SD25 Yanmar? 30 sept 2024 10:39 #1588226

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6015
die grasmaaier staat niet altijd onder water, de saildrive wel.

daar zit het verschil

Als de keerringen iets lekkage gaan krijgen krijg je water bij de olie.

ik zelf denk dat jaarlijks ook niet nodig is..maar is meer preventief dan noodzaak,

ik doe het om de 2 jaar, meer niet...ook bij de buitenboordmotoren , maar de olie zag er altijd nog prima uit.

denk eigelijk ook wel dat het veel langer mee kan, behalve bij lekkage door de keerringen.

en dan zal het ook nog wel smeren.....maar ik vervang 1x per 2 jaar preventief...kost de kop niet
Ik ben de storm, en de windstilte.
Laatst bewerkt: 30 sept 2024 10:42 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Frequentie vervangen saildrive olie SD25 Yanmar? 30 sept 2024 12:51 #1588250

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10134
Bij een langer gebruik blijf je natuurlijk wel de olie op o.a. kleur controleren. Daarvoor hoeft het er niet uit. Natuurlijk als je dan afwijkingen aantreft welke evt. water doet vermoeden dan vervangen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Frequentie vervangen saildrive olie SD25 Yanmar? 30 sept 2024 13:20 #1588265

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18170
Zolang de oliekeerringen hun werk doen blijft de versnellingsbakolie lang zijn werk prima doen. Een jaar of vier kan je gemakkelijk aanhouden, een jaartje of wat langer is meestal ook geen probleem. Maar het is zoals gezegd wel verstandig om wat vaker te controleren op water in de olie. Dit kan heel simpel via de vuldop met een slangetje, er insteken, duim er op, slangeje eruit en in een bakje leeg laten lopen. Is de olie nog helder dan bijvullen tot de markering op de 'peilstok'. Is de olie melkachtig dan is ingrijpen op korte termijn noodzakelijk (vervangen oliekeerringen).
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Frequentie vervangen saildrive olie SD25 Yanmar? 01 okt 2024 12:20 #1588522

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10134
Dan zitten we op dezelfde golflengte Timo. Dat slangetje gebruik ik in een doorzichtige variant. Giet jij de geteste olie niet gewoon weer terug?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Frequentie vervangen saildrive olie SD25 Yanmar? 01 okt 2024 14:15 #1588553

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8232
groom schreef :
Beste mede lapjesvaarders,

Ons stalen hulpzeil wordt, zoals bij velen hier, overmatig vertroeteld.

Olie verversen volgens schema of vaker. Nieuwe olie en brandstoffilter jaarlijks en op voorraad aanwezig. Impeller ieder jaar. etc.

Nu hadden we altijd een boot met schroefas. Hierbij is het verversen van de keerkoppeling olie van binnenuit zo klaar. Bij de saildrive moet hij afgetapt onderop het staartstuk. (de grotere yanmar saildrives hebben inmiddels wel een zuigbuis zodat je van binnenuit kan verversen).

Versnellingbak olie van je auto ververs je ook niet jaarlijks. Het is bij een saildrive allemaal laag toeren smering in een gekoelde omgeving.

Mijn grasmachine tractor van Husqvarna heeft niet eens een oliefilter en ik peil ieder jaar olie waarbij ik in de afgelopen 20 jaar een keer iets heb bijgevuld... loopt als een zonnetje.
Mijn gevoel zegt als je de olie van de saildrive een keer in de drie a vier jaar vervangt ipv een keer per jaar dan is dat ruim voldoende.
note: Ik ga daarbij uit van gemiddeld 100 motor uren per jaar.

Welke interval houden jullie aan?

Alvast dank,

Zeilsegroet,

Geert

Elk jaar bij knippen en scheren.

Als de boot toch het water uit is.

Ja, het is lage snelheid, maar wel hoge druk.

Je kunt zelf aan olie weinig zien. Offie zwart is of niet zegt weinig.

Voor die paar tientjes doe ik niet moeilijk. Er gaat gewoon in wat de handleiding voorschrijft.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Frequentie vervangen saildrive olie SD25 Yanmar? 01 okt 2024 15:10 #1588578

hoe wordt de olie dan slechter door druk? De versnellingsbakolie in je auto vervang je toch ook niet om de 5000km?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Frequentie vervangen saildrive olie SD25 Yanmar? 01 okt 2024 15:17 #1588586

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18170
Als transmissieolie zwart is, is er zéker wat aan de hand. Alleen de olie verversen is dan niet afdoende. Normaal gesproken komt zelfs hele oude olie helder uit je saildrive of staartstuk.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Frequentie vervangen saildrive olie SD25 Yanmar? 03 okt 2024 09:48 #1588905

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10134
Voor de frequente wisselaar welke dit nodig acht voor potentiële lekkage van de keerringen, vervang je dan ook ieder jaar de keerringen?
Anders heeft de wissel geen zin en kun je beter enkel de olie testen/controleren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Frequentie vervangen saildrive olie SD25 Yanmar? 13 okt 2024 08:34 #1590906

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10134
Advies Dealer:
Iedere twee jaar saildrive olie
Bij wisselen manchet ook de keerringen vd saildrive vervangen dus officieel om de 7 jaar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Frequentie vervangen saildrive olie SD25 Yanmar? 13 okt 2024 09:51 #1590928

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14983
AndreAzuree schreef :
hoe wordt de olie dan slechter door druk? De versnellingsbakolie in je auto vervang je toch ook niet om de 5000km?

Normaal gesproken staat jou auto niet in of onder water. Tenminste dat hoop ik voor jou. ;) Een saildrive zit onder water. Nu stoppen ze in de olie die je in zo'n ding stopt een stofje wat water bindt. Dat heet een emulgator. Maar de hoeveelheid water die gebonden kan worden is maar heel gering voordat de smerende eigenschappen van de olie verloren gaan. Stel dat de saildrive een heel klein beetje lekt. Mogelijk enkele milligrammen water per jaar. Dan wordt dat keurig gebonden en kan geen kwaad. Maar na een tijd moet de olie vervangen worden om weer opnieuw die water bindende eigenschappen op pijl te brengen.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Frequentie vervangen saildrive olie SD25 Yanmar? 13 okt 2024 11:33 #1590949

ok, maar dat zou je dan toch aan de kleur van je olie moeten zien?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Frequentie vervangen saildrive olie SD25 Yanmar? 13 okt 2024 12:03 #1590954

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3615
AndreAzuree schreef :
ok, maar dat zou je dan toch aan de kleur van je olie moeten zien?
Klopt het emulgeert en dan is het niet meer helder. Zolang de olie op je stokje nog helder is heb je van lekkages niets te vrezen. En als je peil nog op peil is ga je niet voor de bijl
Laatst bewerkt: 13 okt 2024 12:10 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Frequentie vervangen saildrive olie SD25 Yanmar? 13 okt 2024 12:24 #1590960

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14983
AndreAzuree schreef :
ok, maar dat zou je dan toch aan de kleur van je olie moeten zien?

Als de kleur duidelijk veranderd is ben je eigenlijk aan de late kant. Bovendien zie je de kleur pas als de olie er uit is. Je gaat niet de olie die je er net uit hebt weer in stoppen. Emulsie is zwaarder dan olie. Immers er zit een deel water in wat zwaarder is dan olie. Dus die zooi verzamelt zich onderin. Waar je zonder aftappen het niet te zien krijgt.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Frequentie vervangen saildrive olie SD25 Yanmar? 13 okt 2024 13:01 #1590965

ok, dus toch maar iedere 2 a 3 jaar doen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Frequentie vervangen saildrive olie SD25 Yanmar? 13 okt 2024 13:33 #1590968

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14983
AndreAzuree schreef :
ok, dus toch maar iedere 2 a 3 jaar doen?

ALs je toch het water uit gaat zou ik het op zijn minst om het jaar doen. Maar het is een werkje van nix als je het zelf kunt doen. Daarom zou ik het zeer waarschijnlijk elk jaar dan doen. De kosten als het fout gaat zijn hoog 1k€ al snel. Als je dat met 7€ aan olie per jaar kunt voorkomen...

Maar goed. Het praat makkelijk. Ik zit nu te kijken of mijn motor gerepareerd gaat worden of toch gewoon vervangen. (Scheurtje in de kop.)
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Frequentie vervangen saildrive olie SD25 Yanmar? 13 okt 2024 13:39 #1590971

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10134
3Noreen schreef :
AndreAzuree schreef :
hoe wordt de olie dan slechter door druk? De versnellingsbakolie in je auto vervang je toch ook niet om de 5000km?

Normaal gesproken staat jou auto niet in of onder water. Tenminste dat hoop ik voor jou. ;) Een saildrive zit onder water. Nu stoppen ze in de olie die je in zo'n ding stopt een stofje wat water bindt. Dat heet een emulgator. Maar de hoeveelheid water die gebonden kan worden is maar heel gering voordat de smerende eigenschappen van de olie verloren gaan. Stel dat de saildrive een heel klein beetje lekt. Mogelijk enkele milligrammen water per jaar. Dan wordt dat keurig gebonden en kan geen kwaad. Maar na een tijd moet de olie vervangen worden om weer opnieuw die water bindende eigenschappen op pijl te brengen.

Dank voor deze aanvulling. Ik wilde eerst nog 1 a 2 jaartjes wachten. Maar ga nu toch gewoon 1x in de 2 jaar vervangen. ]
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Frequentie vervangen saildrive olie SD25 Yanmar? 13 okt 2024 13:46 #1590975

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4485
groom schreef :
Beste mede lapjesvaarders,

Ons stalen hulpzeil wordt, zoals bij velen hier, overmatig vertroeteld.

Olie verversen volgens schema of vaker. Nieuwe olie en brandstoffilter jaarlijks en op voorraad aanwezig. Impeller ieder jaar. etc.

(.....) Mijn gevoel zegt als je de olie van de saildrive een keer in de drie a vier jaar vervangt ipv een keer per jaar dan is dat ruim voldoende.
note: Ik ga daarbij uit van gemiddeld 100 motor uren per jaar.

Welke interval houden jullie aan?

(....) Geert

Volgens bijgaand Yanmar onderhoudsschema van de SD25 zou je de olie ieder 100 uur, dus in jouw geval eens per jaar moeten vervangen. In vergelijking met o.a. de autobranche is dat snel.

Ik heb in het verleden bij de ontwikkelingsafdeling van transmissie-fabrikant Rademakers (bedrijf is helaas ter ziele) onderzoek gedaan naar belastbaarheid en rendement van tandwieloverbrengingen. En in het verlengde daarvan de invloed van belasting en gebruiksduur op de kwaliteit van smeermiddelen. De soort overbrenging (recht/haaks, hypoid, worm/wormwiel) maakt daarvoor een groot verschil.

In de SD25 zit een eenvoudige dubbele haakse overbrenging met schuine vertanding. In combinatie met een 1GM10 worden de tandwielen en de lagers gesmeerd met motorolie, voor de motoren met meer vermogen met speciale, 'dikkere' transmissieolie. Qua slijtage van het smeermiddel lijkt het 100 uur vervangingsinterval erg kort.
De werkomgeving van de saildrive (onder water, hoge vochtigheidsgraad aan boord, lange stilstand tijden, grote temperatuurverschillen), in combinatie met een groot aantal speciale interne componenten, is waarschijnlijk de reden voor dit korte interval. Kleine waterlekkages, die niet onmiddellijk worden opgemerkt, kunnen kostbare gevolgen hebben. Die staan niet in verhouding tot de kosten van vervanging van de smeerolie. Dus dat is de afweging die je moet maken bij de verlenging van de voorgeschreven vervangingstermijn.

Laatst bewerkt: 13 okt 2024 14:07 door CeesS. Reden: tikfout
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Frequentie vervangen saildrive olie SD25 Yanmar? 13 okt 2024 13:49 #1590977

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10134
Dank voor de aanvulling Cees. Misschien ga ik het ook wel jaarlijks doen. Ik sla het niet over vanwege kosten of het werk maar eerder vanwege de extra aan te leveren afgewerkte olie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Frequentie vervangen saildrive olie SD25 Yanmar? 13 okt 2024 18:41 #1591057

Bij mij is het vorig jaar nog gedaan, dus dan komt het volgend jaar weer. Is inderdaad makkelijk te doen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Frequentie vervangen saildrive olie SD25 Yanmar? 13 okt 2024 18:42 #1591059

@Noreen: scheurtje in de kop is wel een ander verhaal. Heb ik trouwens bij mijn vorige boot (YSM 12), wel zelf gedaan: nieuwe kop gekocht en gemonteerd. Is ook niet heel moeilijk trouwens.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Frequentie vervangen saildrive olie SD25 Yanmar? 13 okt 2024 19:20 #1591066

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8232
AndreAzuree schreef :
hoe wordt de olie dan slechter door druk? De versnellingsbakolie in je auto vervang je toch ook niet om de 5000km?

Tandwielolie wordt slechter door voornamelijk 2 dingen: kraken van de (lange) oliemoleculen in kortere. Daardoor wordt de viscositeit en daarmee het draagvermogen midner. Ook houdt de olie slijtage deeltjes zwevend. Daardoor gaat er een schurende werking ontstaan. En oxidatie aan de lucht.

Bij motorolie komen daar nog bij: kraken door hoge temperaturen, vervuiling door lekkage langs de zuigerveren (die is nooit helemaal nul) en via de carterontluchting, meer blootstelling aan de lucht, dus vocht en wederom, oxidatie.

Ik weet wat ze allemaal uitspoken bij een grote beurt van jouw auto. Ik heb een MotoGuzzi motorfiets gehad. Met cardan en versnellingsbak als aparte oliehoudende compartimenten. Ik herinner me dat die toch regelmatig vernieuwd moest worden.

De onderhoudsinterval in de handleiding komt meestal niet helemaal uit de lucht vallen. Die zal misschien aan de veilige kant zitten. Hoewel dat bij auto's de laatste jaren flink opgerekt wordt, soms met desastreuze gevolgen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Frequentie vervangen saildrive olie SD25 Yanmar? 13 okt 2024 19:24 #1591068

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8232
CeesS schreef :
Ik heb in het verleden bij de ontwikkelingsafdeling van transmissie-fabrikant Rademakers (bedrijf is helaas ter ziele) onderzoek gedaan naar belastbaarheid en rendement van tandwieloverbrengingen. En in het verlengde daarvan de invloed van belasting en gebruiksduur op de kwaliteit van smeermiddelen. De soort overbrenging (recht/haaks, hypoid, worm/wormwiel) maakt daarvoor een groot verschil.

Kun je kort (of minder kort) weergeven wat je daarbij ondervonden hebt?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Frequentie vervangen saildrive olie SD25 Yanmar? 14 okt 2024 07:27 #1591106

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4485
Joop66 schreef :
CeesS schreef :
Ik heb in het verleden bij de ontwikkelingsafdeling van transmissie-fabrikant Rademakers (bedrijf is helaas ter ziele) onderzoek gedaan naar belastbaarheid en rendement van tandwieloverbrengingen. En in het verlengde daarvan de invloed van belasting en gebruiksduur op de kwaliteit van smeermiddelen. De soort overbrenging (recht/haaks, hypoid, worm/wormwiel) maakt daarvoor een groot verschil.

Kun je kort (of minder kort) weergeven wat je daarbij ondervonden hebt?

Voor dit soort onderzoek gebruik je een zg. verspannings opstelling. Dit doe je door van twee identieke tandwielkasten de ingaande en uitgaande assen te koppelen, met de mogelijkheid om bv hydraulisch tussen de ingaande assen een bepaald koppel te genereren. Je kunt hiermee grote rondgaande vermogens op het binnenwerk simuleren. Je hebt uiteraard een externe aandrijving nodig om de zaak in beweging te krijgen, maar je hoeft slechts het verliesvermogen toe te voeren.

De gebruikte olie destijds werd geleverd door Shell. De exacte benaming en specificatie weet ik niet meer, maar het was een redelijke standaard basisolie. Tijdens de testen werden monsters door Shell geanalyseerd. De tandwieloverbrengingen (inclusief lagers en afdichtingen) bleken niet in staat de olie snel chemisch te verouderen. De ook in saildrives toegepaste tandwielen met een schuine evolvente tandvorm blijken voor een goed smeermiddel geen zware opgave. Puur qua tandwieloverbrenging zou dit een lange smeerolie verversingstermijn toelaten.

In saildrives zijn echter meerdere lagers en vrijwel altijd een (keer)koppelingsmechanisme aanwezig, hetzij als klauwkoppeling (Yanmar SD20), als servomechanisme met conussen (oudere VP) of als platenkoppeling (o.a. grotere Yanmars).
Alle schakelsystemen laten meer of minder slijtage producten en/of metaaldeeltjes in de olie achter. Dit, in combinatie met de vijandige bootomgeving qua vocht (lekkage en condensatie) zal de toelaatbare verversingstermijn navenant verkorten ten opzichte van wat voor de tandwielen noodzakelijk is. Het uitstellen van het olie verversen ten opzichte van het fabrieksvoorschrift is misschien penny wise, maar kan ook pound foolish blijken.
Laatst bewerkt: 14 okt 2024 07:55 door CeesS. Reden: tikfout
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Frequentie vervangen saildrive olie SD25 Yanmar? 14 okt 2024 09:07 #1591123

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14983
AndreAzuree schreef :
@Noreen: scheurtje in de kop is wel een ander verhaal. Heb ik trouwens bij mijn vorige boot (YSM 12), wel zelf gedaan: nieuwe kop gekocht en gemonteerd. Is ook niet heel moeilijk trouwens.

Off topic
Als ik het aantal uren die mijn motortje gelopen heeft omreken in vergelijkbare km stand van een auto kom ik op een zeer respectabel aantal kilometers. Aan een oude auto geeft je ook niet meer veel geld aan reperaties uit. Mijn motor repareren kost een derde van de nieuwprijs.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 14 okt 2024 09:16 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Frequentie vervangen saildrive olie SD25 Yanmar? 14 okt 2024 09:27 #1591127

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3615
Een echte grote tandwielkast heeft een magneet filter om stalen slijtdeeltjes uit de olie te halen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.157 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl