Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: volvo penta Md17 c blijft roken

volvo penta Md17 c blijft roken 12 nov 2024 09:16 #1596033

  • EddyWind
  • EddyWind's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10
Goededag,

Ik ben een volvo penta md17c onderhanden aan het nemen omdat hij vrij veel rookt (wit/grijs).
De compressie heb ik gemeten en die zit bij alle drie de cilinders rond de 20 bar. Volgens de workshop manual een prima waarde.

Ook in de motorolie zie ik geen gekke dingen dus ik ga er vanuit dat de koppakking en de zuigers goed zijn. Verder heb ik nieuwe nozzles in de verstuivers gezet en ze gaan open bij een druk van 175 bar. Nu heb ik de motor weer laten draaien en tot mijn verbazing is de rook niet minder geworden.

Wie heeft een idee wat de oorzaak kan zijn? is het mogelijk dat de brandstofpomp niet goed is afgesteld?

Ik hoop op goede tips.

Met vriendelijke groeten, Eddy
Bijlagen:
Koers is waar de boeg naartoe wijst en de wind vandaan komt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

volvo penta Md17 c blijft roken 12 nov 2024 09:42 #1596042

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8256
EddyWind schreef :
Goededag,

Ik ben een volvo penta md17c onderhanden aan het nemen omdat hij vrij veel rookt (wit/grijs).
De compressie heb ik gemeten en die zit bij alle drie de cilinders rond de 20 bar. Volgens de workshop manual een prima waarde.

Ook in de motorolie zie ik geen gekke dingen dus ik ga er vanuit dat de koppakking en de zuigers goed zijn. Verder heb ik nieuwe nozzles in de verstuivers gezet en ze gaan open bij een druk van 175 bar. Nu heb ik de motor weer laten draaien en tot mijn verbazing is de rook niet minder geworden.

Wie heeft een idee wat de oorzaak kan zijn? is het mogelijk dat de brandstofpomp niet goed is afgesteld?

Ik hoop op goede tips.

Met vriendelijke groeten, Eddy

Ik heb een MD11C, dat is dezelfde motor met een cilinder er af gezaagd.

Doet t zelfde.

Let wel, hè, dit is een prima motortje, maar t ontwerp is uit 1965 of zo, en tamelijk lomp voor de tijd ook nog. Dus ik sta er niet zo van te kijken. Bij mij gaat dit al 28 jaar goed.

Ook met de natte uitlaten, gaan een aantal van de auto-wijsheden niet meer op.

Deze motoren hebben maar 1 echt zwak punt: koeling. Zeker als het nog een directe koeling is, zoals bij mij. De koelkanalen in de kop gaan nog wel eens dicht zitten, als ook de mantel om de cilinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

volvo penta Md17 c blijft roken 12 nov 2024 10:14 #1596048

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6137
EddyWind schreef :
Goededag,

Ik ben een volvo penta md17c onderhanden aan het nemen omdat hij vrij veel rookt (wit/grijs).
De compressie heb ik gemeten en die zit bij alle drie de cilinders rond de 20 bar. Volgens de workshop manual een prima waarde.

Ook in de motorolie zie ik geen gekke dingen dus ik ga er vanuit dat de koppakking en de zuigers goed zijn. Verder heb ik nieuwe nozzles in de verstuivers gezet en ze gaan open bij een druk van 175 bar. Nu heb ik de motor weer laten draaien en tot mijn verbazing is de rook niet minder geworden.

Wie heeft een idee wat de oorzaak kan zijn? is het mogelijk dat de brandstofpomp niet goed is afgesteld?

Ik hoop op goede tips.

Met vriendelijke groeten, Eddy

Wat geeft die compressiemeting nu echt in druk, per cilinder en wat zijn de verschillende drukken echt. Rond de 20 bar is nogal een slordige uitslag, als er één 16 bar aan geeft en een andere 22 heb je ook rond de 20 bar. Witte rook is vaak waterdamp van een koelwater lek of onverbrande diesel, als het scherp naar diesel ruikt.Zie ook blauwe rook, dat is verbrande smeerolie.Kan door lekke klepseals en versleten zuigerveren.Succes met de revisie.
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Laatst bewerkt: 12 nov 2024 10:16 door Jutter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

volvo penta Md17 c blijft roken 12 nov 2024 10:22 #1596050

antwoord op je vraag Eddy, de 17C is de grotere versie van de 11C dus qua techniek allemaal uit dezelfde tijd. Een tijd dat de oude dieselolie verkocht werd waar ook de motor op gebouwd is.
De motor is hetzelfde gebleven,..de dieselolie is qua samenstelling veranderd, oa 7% bio ethanol en nog wat veranderingen in samenstelling.
Kortom, de dieselmotor is eigenlijk niet gebouwd (afgesteld) voor de huidige dieselolie en kan daardoor roken, anders lopen of andere "manco's" vertonen.

Zelf heb ik gemerkt dat inspuitdruk en inspuit timing (dus veerafstelling verstuivers en dikte verandering shims onder de inspuitpomp) het roken positief kan beinvloeden maar....is wel heel tijd rovend.
Mijn verstuivers heb ik wat hoger afgesteld, inspuit timing iets vervroegd waarna het roken aanmerkelijk minder is geworden.
Ook mijn koelsysteem aanpassen naar een gesloten systeem waardoor de bedrijfstemperatuuur van de motor van 65 naar 85 graden is opgelopen is beter voor de verbranding.

Bovenstaande was een hele klus....is dat allemaal wat teveel vanm het goede,..dan GTL in je tank, geen rook, geen stank.

Overigens de 20 bar die je meet als compressie,..dat is wel de onderkant van de specificatie waarde...de compressie moet ergens tussen de 20 en 25 bar liggen dus 20 kan net.
Laatst bewerkt: 12 nov 2024 10:23 door De Optimaal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

volvo penta Md17 c blijft roken 12 nov 2024 10:40 #1596053

Mijn eerste verdenking is dat er een cilinder niet meedoet. Waarmee ik bedoel dattie wel brandstof ingespoten krijgt, maar niet ontbrandt.
Compressieverlies? Kleppen, zuigerveren, drijfstanglagers?
Staat de motor in een schuurtje loos te draaien? Dan wordt-ie nooit warm in de cilinders. Misschien dat de stakende cilinder wakker wordt als je met belaste motor vaart.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

volvo penta Md17 c blijft roken 12 nov 2024 12:01 #1596062

  • EddyWind
  • EddyWind's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10
Hartelijk bedankt voor de antwoorden. Ik ben erg benieuwd hoe de afstelling en timing ingesteld kan worden van de brandstofpomp.

Deze winter staat het blok in een schuurtje om deels te reviseren, dus ik heb de tijd maar daardoor niet de mogelijkheid de motor goed te belasten.

Verder heb ik een MD3b liggen waar ik reserve onderdelen van kan gebruiken. die heeft een intercooler en die zou ik eventueel kunnen monteren. Het enige dat mij ervan weerhoudt is dat ik een circulatiepomp nodig heb. Een mechanische is vrij prijzig (voor zo'n oud blok) en niet meer nieuw te krijgen. Dus dan zou ik voor een elektrische pomp moeten gaan, wat mij dan weer wat storingsgevoeliger lijkt.

als laatse, om uit te sluiten dat een van de cilinders niet mee doet, kan ik dat testen door de kleplichters open te zetten? Of door de verstuivers om beurten van de brandstof af te koppelen? of denk ik dan te simpel?
Koers is waar de boeg naartoe wijst en de wind vandaan komt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

volvo penta Md17 c blijft roken 12 nov 2024 12:07 #1596064

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3666
EddyWind schreef :
Hartelijk bedankt voor de antwoorden. Ik ben erg benieuwd hoe de afstelling en timing ingesteld kan worden van de brandstofpomp.

Deze winter staat het blok in een schuurtje om deels te reviseren, dus ik heb de tijd maar daardoor niet de mogelijkheid de motor goed te belasten.

Verder heb ik een MD3b liggen waar ik reserve onderdelen van kan gebruiken. die heeft een intercooler en die zou ik eventueel kunnen monteren. Het enige dat mij ervan weerhoudt is dat ik een circulatiepomp nodig heb. Een mechanische is vrij prijzig (voor zo'n oud blok) en niet meer nieuw te krijgen. Dus dan zou ik voor een elektrische pomp moeten gaan, wat mij dan weer wat storingsgevoeliger lijkt.

als laatse, om uit te sluiten dat een van de cilinders niet mee doet, kan ik dat testen door de kleplichters open te zetten? Of door de verstuivers om beurten van de brandstof af te koppelen? of denk ik dan te simpel?
Brandstof pomp timing is te verstellen met dikkere of dunnere chims( vulplaatjes) onder de pomp voet te plaatsen.Maar daar zou ik niet aan beginnen,dat is een eenmalige afstelling door de fabrikant of na het vernieuwen van de brandstof pomp. Dunner is vroegere en dikker latere inspuiting. Testen welke cilinder wel of niet meedoet heb je begrepen
Laatst bewerkt: 12 nov 2024 12:10 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

volvo penta Md17 c blijft roken 12 nov 2024 13:21 #1596078

EddyWind schreef :

als laatse, om uit te sluiten dat een van de cilinders niet mee doet, kan ik dat testen door de kleplichters open te zetten? Of door de verstuivers om beurten van de brandstof af te koppelen? of denk ik dan te simpel?

Heel simpel, terwijl de motor loopt draai je één voor één de wartels van de inspuitleidingen een slagje los. Die verstuiver zal dan niet meer inspuiten. Als het geen verschil maakt in het motorgeluid, heb je de boosdoener te pakken.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

volvo penta Md17 c blijft roken 12 nov 2024 14:27 #1596088

"Maar daar zou ik niet aan beginnen,dat is een eenmalige afstelling door de fabrikant" geent op de brandstof kwaliteit van toen (zwavelhoudend,....volledig aardolie prodcuct etc) en met de technische kennis en kunnen van toen (1978)

Motor is zowieso meer dan 50 jaar oud dus er is wat slijtage aan nokken, tandwielen en andere belangrijke componenten dus ook aan timing, brandstof is in de loop van de jaren flink veranderd ten aanzien van 1978.

Afstelling zoals de fabrikant dat ooit bedoeld heeft.....beetje tweaken en afwijken van de fabrikant kan voordelen opleveren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

volvo penta Md17 c blijft roken 12 nov 2024 15:06 #1596097

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6137
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

volvo penta Md17 c blijft roken 12 nov 2024 16:18 #1596113

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7661
Misschien helemaal naast de kwestie, maar bij ons in de haven ook iemand gehad met een oudere motor, die begon te roken. Na wat zoekwerk door de werf bleek het te liggen aan een totaal verkoolde uitlaat. Als je dat nog niet nagekeken hebt is het misschien een idee om daar even naar te kijken.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

volvo penta Md17 c blijft roken 12 nov 2024 19:42 #1596164

Berghout-2 schreef :
EddyWind schreef :

als laatse, om uit te sluiten dat een van de cilinders niet mee doet, kan ik dat testen door de kleplichters open te zetten? Of door de verstuivers om beurten van de brandstof af te koppelen? of denk ik dan te simpel?

Heel simpel, terwijl de motor loopt draai je één voor één de wartels van de inspuitleidingen een slagje los. Die verstuiver zal dan niet meer inspuiten. Als het geen verschil maakt in het motorgeluid, heb je de boosdoener te pakken.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app

Dat kan juist heel gemakkelijk m.b.v. de kleplichters. Bij de ‘grote beurt’ (olie, filters) controleer ik dat jaarlijks op die manier; geleerd van een onderhoudsmonteur.
Rob
Albin 82 MS te Benedensas (wsv Volkerak)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

volvo penta Md17 c blijft roken 12 nov 2024 19:47 #1596165

  • daan1508
  • daan1508's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1385
Bij mijn vader's MD2B was het voornamelijk gebrek aan koeling die de uitlaat zo laat wit-roken: dat is koelwater dat in de uitlaat verdampt.
De motortemperatuur bleef keurig onder controle, maar gewoon te weinig water in de uitlaat om de uitlaat-temperatuur laag te houden.

Dus controleer goed je pomp, impeller, en dichtkalken van de koelkanalen: vooral die achter de thermostaat.
Stevenaak "Maria", 1879 (Kromhout 6LS)
Leisure 23SL "Maggie Mae" (VP MD5A/110S, was MB2A/50S)
Omgebouwde Juniorvlet "Kikker" met zijzwaarden
ex: Victoire 22 "Penny Lane" (Honda 5pk 4takt)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

volvo penta Md17 c blijft roken 20 nov 2024 10:43 #1597483

  • EddyWind
  • EddyWind's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10
Een kleine update, ik heb toch besloten om de koppen van de cilinders af te halen. Gek genoeg was de meest schone cilinder ook de gene die het meeste rook geeft.In de andere cilinders zat vrij veel olie maar ook vuiligheid of kool, dat zat ook op de kop/tuimelaars.

Ik denk dat het verstandigste is om de cilinders te honen en nieuwe zuigerveren op de zuigers te zetten. Ik voelde namelijk ook een beetje lucht uit de vulgat van de motorolie komen. Of het roken daarna verholpen is weet ik niet, maar waarschijnlijk gaat het blok er wel beter van lopen.
Bijlagen:
Koers is waar de boeg naartoe wijst en de wind vandaan komt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

volvo penta Md17 c blijft roken 20 nov 2024 11:04 #1597486

" een beetje lucht uit de vulgat van de motorolie komen" dat is normaal als een zuiger naar beneden beweegt...carterventilateie noemen ze dat.

Cilinders kun je zo van het blok aftillen om te laten honen,...voor montage zal toch je blok eruit moeten omdat de zuigers van bovenaf je cilinders ingedrukt moeten worden om vervolgens aan de drijfstang te koppelen.
Dus als je voornemens van plan bent de cilinders te demonteren voor werkzaamheden is het slimmer om vooraf je hele blok eruit te nemen. Met de koppen erop heb je de kopbouten als hijspunten kunnen gebruiken zonder dat deze beschadigen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

volvo penta Md17 c blijft roken 20 nov 2024 11:43 #1597495

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6648
Ik denk eigenlijk dat in het schuurtje wel voldoende hoogte is om de boel ook weer te monteren...
Oftewel: TS had al aangegeven dat de motor nu niet in een bootje staat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

volvo penta Md17 c blijft roken 20 nov 2024 12:20 #1597507

ah die had ik even gemist
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

volvo penta Md17 c blijft roken 20 nov 2024 18:56 #1597600

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8256
De Optimaal schreef :
" een beetje lucht uit de vulgat van de motorolie komen" dat is normaal als een zuiger naar beneden beweegt...carterventilateie noemen ze dat.

Cilinders kun je zo van het blok aftillen om te laten honen,...voor montage zal toch je blok eruit moeten omdat de zuigers van bovenaf je cilinders ingedrukt moeten worden om vervolgens aan de drijfstang te koppelen.
Dus als je voornemens van plan bent de cilinders te demonteren voor werkzaamheden is het slimmer om vooraf je hele blok eruit te nemen. Met de koppen erop heb je de kopbouten als hijspunten kunnen gebruiken zonder dat deze beschadigen

Kan zonder.

Ik heb het indertijd niet gedaan want pokkezwaar.

Overigens: als je de koppen er af getrokken hebt, MOET je verder: De voetpakking is vrijwel zeker verbroken.

Lees vooral de commentaren van Fer, de Dieseldokter.nl

zeilersforum.nl/index.php/foru...en-zonder-te-lichten

Foto's alhier:

drive.google.com/open?id=1GCii...WPn-93g&usp=drive_fs

Wat me meer zorgen baart, is dat alle koelkanalen erg dicht lijken te zitten. Dus ik zou deze blokken er af willen hebben en de bussen getrokken. En de tussenruimte schoongemaakt. Ook voor de koppen, zo goed als dat gaat.

Als je de zuigers op de werkbank weer in de cilinders doet, met aan 1 kant de borgveer er al in, en de zuigerpen half, kun je het geheel behoorlijk goed op de drijfstangen zetten.

Succes!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

volvo penta Md17 c blijft roken 20 nov 2024 20:51 #1597609

  • EddyWind
  • EddyWind's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10
Dankjewel Joop, hier heb ik wat aan! De koelkanalen zitten inderdaad dicht, dus de bussen trekken en schoonmaken is denk ik geen overbodige luxe.

Ik ben van plan om de cilinders zelf te honen, of in ieder geval weer nieuwe 'groeven' te maken. Hoe heb jij de juiste zuigerveren gevonden? Ik begrijp uit jouw topic dat er overmaatse zuigerveren zijn gemonteerd.
Koers is waar de boeg naartoe wijst en de wind vandaan komt.
Laatst bewerkt: 20 nov 2024 21:14 door EddyWind.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

volvo penta Md17 c blijft roken 20 nov 2024 21:10 #1597611

Misschien heb je hier ook wat aan:

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.155 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl