Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Hulp bij domheid - water in mijn VP MD11C gepompt?

Hulp bij domheid - water in mijn VP MD11C gepompt? 30 dec 2024 20:01 #1604420

Beste zeilersforumers,

Ik heb vandaag iets doms gedaan, daar ben ik nu vrij zeker van. Omdat de Volvo Penta MD11C met martec intercooler die wij aan boord hebben witte stoom geeft, ben ik van alles aan het klussen. Een tip van de aankoopkeurmeester was om de intercooler te ontkalken met motor ontkalker. Dit heb ik vanmiddag gedaan, maar daarbij mogelijk de rest vloeistof mijn motor ingepompt via de uitlaatbocht (zie uitleg beneden).

Mijn vraag aan jullie:Als ik mogelijk water de motor ingepomt heb via de uitlaatbocht; hoe kom ik er dan achter of ik water in de motor heb? En hoe los ik dit op voordat het probleem erger wordt?

Het plan
In mijn hoofd waren er twee methodes om dit doorspoelen te doen:
1. Vloeistof via de wierfilter naar binnen gieten (zoals beschreven hier: www.dedieseldokter.nl/a-644871...1-liter/#description)
2. Vloeistof met een pompje via een puts rond pompen door het systeem (zoals bv: )

Ik ben voor optie 2 gegaan, dit werkte goed. Daarna had ik bedacht dat ik het restant water nog door de uitlaat naar buiten pompen handig was (want dan spoel ik die ook door..). Daarbij heb ik mogelijk de uitlaatboog van de motor vol gepompt met de vloeistof.

De uitvoering:
Doorspoelen (ging goed)
  1. Afsluiter dicht, slang van wierpot naar keerkoppeling losgemaakt
  2. Impeller verwijderd en impeller huis weer dicht
  3. Slang van beluchter naar uitlaat losgemaakt
  4. Slang naar keerkoppeling aan pompje gekoppeld.
  5. Pompje in een put en de uitlaat slang van de beluchter af ook in de puts (met een sok erom om het meest troep te vangen)
  6. Door laten spoelen met 1:2 mengsel van motorontkalker (˜3 liter)

Het wegpompen (hier ging het fout)
Ik dacht dat het handig was om alles via de natte uitlaat naar buiten te pompen in een emmer daar. Zodat het laatste gedeelte van het koelwater systeem ook meegepakt zou worden. Ik probeerde dat als volgt:
  1. Emmer opgehangen onder de motor uitlaat buiten
  2. Sok met troep van de koelslang van de beluchter af gehaald en schoongemaakt
  3. Slang weer op uitlaat elleboog gemonteerd
  4. Pompje weer aangezet, en toen de puts leeg was er nog 1,5-2L verswater bij gegoten
  5. Buiten gaan kijken, geen water in de emmer —> snel het pompje uitgezet
  6. Slang van de uitlaat losgemaakt, hier komt water weer naar buiten zetten. Het water zat dus tot in het bovenste gedeelte van de uitlaatbocht.

Handelingen die ik vervolgens gedaan heb die een goed of slecht idee geweest kunnen zijn.
  1. Met een carterpompje geprobeerd vacuum te zuigen in de uitlaat om water eruit te pompen, ongeveer 0,5l water er weer uit kunnen pompen.
  2. Geprobeerd de slang van de uitlaatbocht naar de uitlaatdemper los te maken, dat lukte niet direct (zat erg stevig vast).
  3. Handmatig het vliegwiel gedraaid om te voelen of er iets mis was. Voelde we weerstand maar en hoorde wat gepruttel. Maar ik weet eigenlijk niet hoe dit normaal klinkt. (Mogelijk was dit een stom idee)
  4. Olie gecheckt of dat water leek te bevatten, nu (nog) niet
Hierna mijn spulletjes weer opgeruimd (impeller terug en alle slangen aangesloten) en naar huis voor het avondeten. Beter om verder te gaan met een frisse kop en een goed idee wat te doen.

Toen het nog goed ging met pompen:

De aansluiting die ik volgepompt heb:


Mijn vraag aan jullie:Als ik mogelijk water de motor ingepomt heb via de uitlaatbocht; hoe kom ik er dan achter of ik water in de motor heb? En hoe los ik dit op voordat het probleem erger wordt?

Mijn mogelijke vervolgstappen:
1. Gewoon finger-crossed en starten, misschien is er niets aan de hand
2. Oliecontroleren op watermenging en eventueel vervangen; andere diagnose activiteiten?
3. Gouden tip van jullie?
4. Gewoon een monteur bellen

Hopelijk kunnen jullie mij verder helpen. Ik zal in ieder geval voor toekomstige zoekers dit even netjes documenteren hier ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hulp bij domheid - water in mijn VP MD11C gepompt? 30 dec 2024 20:11 #1604426

Niet gewoon starten. Kans op waterslag en grote schade.

Er zitten kleplichters op de motor toch?
Kleppen open zetten en met de hand motor rondtornen.
Zo komt het water uit de cilinders naar de uitlaat.
Eventueel kleppendeksel er eerst af, kun je zien of er water uitkomt.
Olie verversen en dan pas starten.

Water een motor in duwen is een heel dom plan inderdaad. Het uitlaatgas moet het water kunnen wegwerken. Zo nee, dan loopt alles vol.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 30 dec 2024 20:12 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hulp bij domheid - water in mijn VP MD11C gepompt? 30 dec 2024 20:20 #1604427

Waterslag is funest voor een diesel. Dus niet starten!

Wat je kunt doen: met de decompressiehandels open (het liefst op de hand) de motor tornen. Wanneer je de uitlaatslang en de koelwaterslang naar de inspuitbocht los neemt van de uitlaatbocht kun zien of daar bij het tornen (op de hand ronddraaien van het vliegwiel) water/koelvloeistof uit komt. Een volgende controle is de smeerolie in het carter. Wordt deze smeuïg/dun en/of is het peil gestegen, aanwijzing dat er koelvloeistof/water in is gelopen, langs de zuigers. Nogmaals; niet op goed geluk starten. Eerst uitsluiten dat er water in de zuigers terecht is gekomen.

Johan
Laatst bewerkt: 30 dec 2024 21:02 door Waterrimpels.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hulp bij domheid - water in mijn VP MD11C gepompt? 30 dec 2024 20:28 #1604432

  • HenkT
  • HenkT's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3192
Lucht filter er ook afhalen als dat gaat.
En geen week mee wachten.
Eat your pie before you die
Laatst bewerkt: 30 dec 2024 20:30 door HenkT.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hulp bij domheid - water in mijn VP MD11C gepompt? 30 dec 2024 20:43 #1604435

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8016
Ik begrijp het probleem niet helemaal. Heb je zoveel water via de koelwater invoer laten lopen, dat deze helemaal vol kwam te staan ? Tot in de motor toe ?

De uitlaatslang en waterlock hebben flinke capaciteit.

Bij waterslag krijg je het vliegwiel niet meer met de hand rond gedraaid. De zuiger kan niet meer omhoog.

Als je het vliewiel met de hand nog wel rond kunt draaien. Wel met enig gesis van de lucht langs de zuiger, dan lijkt er geen water kolom op de zuiger te staan.

Zou dit een aantal keren herhalen. Daarna de motor starten zodat het water in de uitlaatslang wordt weggeblazen.

Motorolie in ieder geval vervangen.

De motor daarna enige tijd laten draaien.

Als een motor onder water heeft gestaan. Is de ook de toegepaste procedure en geeft weinig blijvende schade. Mits snel toegepast. Geldt niet meer voor moderne motoren.

Bram
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hulp bij domheid - water in mijn VP MD11C gepompt? 30 dec 2024 20:53 #1604441

Dank alvast voor jullie snelle reacties!

Ik ga morgen toch maar naar de boot om wat van jullie tips op te volgen. Ik ga de kleppenlichters eraf en rustig rondtornen van de motor.

Daarna mogelijk olievervangen, las hier al de mogelijkheid dat bij een md11c van onderaf te doen. Dus misschien nog even de moeite waard: zeilersforum.nl/index.php/foru...water-in-carter-md11

@brambo:
Ik weet inderdaad niet zo goed hoever het water 'gevuld is' maar nadat ik de slang (met het peiltje boven) weer los haalde kwam er naast water uit de slang ook nog water uit de 'nipple' waar de slang op zat op het blok. Dus lijkt alsof het wel erg vol zat.

Maar ik heb er vertrouwen in dat ik er goed aan gedaan heb de motor niet te starten en ga voorzichtig met jullie advies aan de slag!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hulp bij domheid - water in mijn VP MD11C gepompt? 30 dec 2024 21:00 #1604444

Verstuivers eruit, rustig met de hand je vliegwiel een paar keer ronddraaien. Zit er water in de cilinders, dan spuit dat via de verstuiver gaten naar buiten en dat zie je. Doordat de verstuivers eruit zijn heb je geen opgesloten volume en dus ook geen compressie. Geen compressie maakt het tornen makkelijker en doordat evt aanwezige water via de verstuiver gaten naar buiten kan heb je geen schade.
Als alle water eruit is, verstuivers terugplaatsen, 2x ronddraaien met de hand en voelen of dat je de zuigers door het bdp kan draaien. Lukt dit, dan buitenwaterkraan dicht en de motor met de startmotor starten. Als de motor loopt max 20sec dan uitzetten, buitenwaterkraan open en de motor gedurende 10 min verhoogd stationair laten lopen, olie en filters vervangen en je hebt dan weer geluk gehad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hulp bij domheid - water in mijn VP MD11C gepompt? 30 dec 2024 21:09 #1604446

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8868
De Optimaal schreef :
Verstuivers eruit, rustig met de hand je vliegwiel een paar keer ronddraaien. Zit er water in de cilinders, dan spuit dat via de verstuiver gaten naar buiten en dat zie je. Doordat de verstuivers eruit zijn heb je geen opgesloten volume en dus ook geen compressie. Geen compressie maakt het tornen makkelijker en doordat evt aanwezige water via de verstuiver gaten naar buiten kan heb je geen schade.
Als alle water eruit is, verstuivers terugplaatsen, 2x ronddraaien met de hand en voelen of dat je de zuigers door het bdp kan draaien. Lukt dit, dan buitenwaterkraan dicht en de motor met de startmotor starten. Als de motor loopt max 20sec dan uitzetten, buitenwaterkraan open en de motor gedurende 10 min verhoogd stationair laten lopen, olie en filters vervangen en je hebt dan weer geluk gehad

Wat Optimaal zegt. Het volume van het karter is ENORM. Om daar echt veel water in te krijgen moet je echt HEEL veel ingepompt hebben.

Verstuivers er uit is het mooist, maar ik zou t gewoon durven met kleplichters (zwarte knoppen op de kleppendeksels) met de hand tornen. Als dat goed gaat, met de startmotor, als dat goed gaat, kleplichters dicht en starten met de koelwater kraan een halve minuut dicht, tot hij buiten hol gaat klinken. Dan weer meteen open. Als motor een paar minuten gelopen heeft, zet je hem weer uit.

Olie en filters vervangen daarna. Met de verse olie nog wel even laten lopen. De olie de komende tijd in de gaten houden op mayonaise. (witte prut aan de peilstok) Als dat ontstaat, weer wisselen.

Overigens valt t met de domheid wel mee hoor. Dit is een combinatie van onbekendheid en "hèddewellis". Wat achteruit bidden, stoppen en raad invragen. Niet dom.
Laatst bewerkt: 30 dec 2024 21:12 door Joop66.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hulp bij domheid - water in mijn VP MD11C gepompt? 30 dec 2024 21:15 #1604451

Voordat je besluit te gaat starten echt eerst het oliepijl controleren. Ookal staat er mss geen water op je zuiger als je carter bomvol zit krijg je ook een probleem.

Wel goed dat je concludeerde dat er iets mis was en eerst advies vraagt!
Verder ga ik mee met het antwoord van de Optimaal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hulp bij domheid - water in mijn VP MD11C gepompt? 31 dec 2024 00:32 #1604478

"Wat Optimaal zegt. Het volume van het karter is ENORM. Om daar echt veel water in te krijgen moet je echt HEEL veel ingepompt hebben."...

Contactpunt carter- koeling is je zuiger en cilinderkop. Dus voordat er überhaupt water in je carter loopt heb je je cilinders al vol en heb je al aardig lopen persen met de zuigers waardoor er water via je zuigers en mogelik je kop het carter inloopt.
Van even je cilinders vol water zonder belasting zal je carter niet vollopen. Je zuigerveren voorkomen dat wel voor een uur
Laatst bewerkt: 31 dec 2024 08:45 door De Optimaal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hulp bij domheid - water in mijn VP MD11C gepompt? 31 dec 2024 07:55 #1604491

  • bereboot
  • bereboot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 47
Ik heb bij gelijkaardige motor hetzelfde gehad. Zag het via de oliepeilstok dat niveau bomvol was. Eerst alles leeggepompt, vervolgens een soort kuisolie gehaald in een autohandel en nadien de motor enkele keren laten draaien. Nadien terug leeggepompt en nieuwe olie en filters gemonteerd. Alles ok Nadien.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hulp bij domheid - water in mijn VP MD11C gepompt? 31 dec 2024 09:04 #1604500

  • Reed
  • Reed's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2138
Voordeel van de verstuivers er uit, is dat de eventuele vloeistof na het tornen ook echt weg is.
Bij het lichten van de kleppen hoeft dat niet het geval te zijn en kan de vloeistof mogelijk weer terug komen. Verstuivers er uit is het beste.
Reed van Batavia (oud Nederlands) voor de Rede van Jakarta.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hulp bij domheid - water in mijn VP MD11C gepompt? 31 dec 2024 09:19 #1604510

Helemaal waar. Of in vergelijkbare gevallen de gloeistiften mochten deze er zijn. Maar dat is bij deze Volvo Penta MD11 niet aan de orde. Wil je het zekere voor het onzekere kom je uit bij uitnemen van de verstuivers.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hulp bij domheid - water in mijn VP MD11C gepompt? 31 dec 2024 16:38 #1604568

Nou, dank allen! Hij loopt weer ;)
youtube.com/shorts/tVsSjXq8hVA

Het plan was aan de voorzichtige kant te zitten en ook de verstuivers eruit te halen. Die kreeg ik alleen met geen mogelijkheid los (miste een sleutel 20 denk ik, of een hamer om wat tikken uit te delen). Dus uiteindelijk kleppendeksels eraf gehaald en de luchtfilters en rustig een paar keer rond getorned. Leek goed. Maakte af en toe wel een borrelend geluid waarvan ik niet wist/weet of het erg is, maar ik heb de gok maar gewaagd.

Olie leek ook goed, maar toch preventief alvast vervangen (was toch aan de beurt) net als de oliefilter. Omdat de motor redelijk schuin ligt eerst via peilstok met carterpompje en daarna de rest via de moer onderaan de carter. Olie was (mooi) zwart. Van bovenaf nog met nieuwe olie een beetje doorgespoeld voordat de carter weer dicht ging. In iedergeval geen teken van water.

Olie bijgevuld en alles weer terug op z'n plaats gezet. Weer eerst hand getorned, daarna kort op de start motor zoals Joop66 suggereerde, en daarna starten. Hij loopt en tufte achteraan een mooi emmertje vol met gekleurde reinigingsvloeistof.

Nu kan ik weer verder de rest van mijn kluslijstje!

Nogmaals dank allemaal, en hopelijk heeft iemand er in de toekomst nog wat aan als ze deze topic terug vinden :)

Fijne jaarwisseling!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hulp bij domheid - water in mijn VP MD11C gepompt? 31 dec 2024 17:34 #1604574

Gefeliciteerd, geweldig! Je hebt het zekere voor het onzekere genomen en je bent bedachtzaam te werk gegaan. En dat is het beste wat je in zo’n situatie kunt doen. Scheepsdiesel zijn voor mij niet onbekend, maar iets dergelijks is mij ook eens (nog altijd onverklaarbaar) overkomen. In het najaar met de boot op de wal meende ik een vastloper door vloeistof. Gloeipluggen eruit, tornen op de hand en op de startmotor, olie uit het carter, druppeltje smeerolie op de zuigers en er in het voorjaar het beste van hopen. Grote opluchting toen het karretje startte en liep zoals het nooit anders had gedaan. Bij deze een goede jaarwisseling!

Johan
Laatst bewerkt: 01 jan 2025 00:08 door Waterrimpels.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hulp bij domheid - water in mijn VP MD11C gepompt? 31 dec 2024 17:38 #1604576

Md11C heeft een schuine moer voor een haaksleutel waar je peilstok ingaat. Deze moer moer goed aangedraaid worden, anders kan de oliepomp geen druk opbouwen voor de smering.

Deze moer


Laatst bewerkt: 31 dec 2024 17:39 door De Optimaal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hulp bij domheid - water in mijn VP MD11C gepompt? 31 dec 2024 17:55 #1604577

  • HenkT
  • HenkT's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3192
Proficiat. Dat moet een hele opluchting zijn.
Eat your pie before you die
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hulp bij domheid - water in mijn VP MD11C gepompt? 31 dec 2024 18:51 #1604583

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8868
De Optimaal schreef :
Md11C heeft een schuine moer voor een haaksleutel waar je peilstok ingaat. Deze moer moer goed aangedraaid worden, anders kan de oliepomp geen druk opbouwen voor de smering.

Deze moer



Om die reden heb ik daar een zeskant op laten frezen.

Welke koekoek dit verzonnen heeft?????
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hulp bij domheid - water in mijn VP MD11C gepompt? 31 dec 2024 19:15 #1604585

  • Cascade
  • Cascade's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 907
Joop66 schreef :
De Optimaal schreef :
Md11C heeft een schuine moer voor een haaksleutel waar je peilstok ingaat. Deze moer moer goed aangedraaid worden, anders kan de oliepomp geen druk opbouwen voor de smering.

Deze moer



Om die reden heb ik daar een zeskant op laten frezen.

Welke koekoek dit verzonnen heeft?????

Volvo die doen aan klanten binding.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hulp bij domheid - water in mijn VP MD11C gepompt? 31 dec 2024 19:41 #1604586


Doe dat op voorhand zelf maar
Laatst bewerkt: 31 dec 2024 19:41 door De Optimaal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hulp bij domheid - water in mijn VP MD11C gepompt? 01 jan 2025 09:24 #1604597

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6872
Joop66 schreef :
Welke koekoek dit verzonnen heeft?????
De meest logische reden is, dat op deze manier geen enkele consument dat ding gaat losdraaien. Met een zeskant heb je die zekerheid niet.
Gezien de gevolgen (geen oliedruk) vind ik dat niet raar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hulp bij domheid - water in mijn VP MD11C gepompt? 01 jan 2025 10:44 #1604606

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6386
Apae schreef :
Joop66 schreef :
Welke koekoek dit verzonnen heeft?????
De meest logische reden is, dat op deze manier geen enkele consument dat ding gaat losdraaien. Met een zeskant heb je die zekerheid niet.
Gezien de gevolgen (geen oliedruk) vind ik dat niet raar.

Dat is juist! Maar op ZF weten ze het vaak beter.
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hulp bij domheid - water in mijn VP MD11C gepompt? 01 jan 2025 16:02 #1604640

De MD17C heeft standaard een zeskant dus...rare kronkel van Volvo
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hulp bij domheid - water in mijn VP MD11C gepompt? 02 jan 2025 14:24 #1604852

De Optimaal schreef :
Md11C heeft een schuine moer voor een haaksleutel waar je peilstok ingaat. Deze moer moer goed aangedraaid worden, anders kan de oliepomp geen druk opbouwen voor de smering.

Deze moer


Goede tip nog van deze moer! Die heb ik voor het leegpompen van de olie inderdaad losgehaald (dat had dus niet gemoeten/gehoeven). Hij zat handvast, kon hem met de hand losdraaien, en dat hoort dus niet.

Weet iemand waar ik de juiste sleutel kan scoren om deze weer stevig vast te draaien?

Met het zoekwoord haaksleutel kom ik alleen op gekke sleutels waarvan ik niet helemaal snap hoe die er op moeten. En ik heb ook nog geen slijptol om er een zeshoek op te slijpen ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hulp bij domheid - water in mijn VP MD11C gepompt? 02 jan 2025 14:30 #1604853

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6386
Als je het los kan draaien dan kun je het ook weer vast draaien toch. Daarna even vast tikken met drevel of schroevendraaier.
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.199 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl