Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Volvo Penta MD7A koelwater lek/aansluiting pomp

Volvo Penta MD7A koelwater lek/aansluiting pomp 17 mei 2025 21:51 #1626330

  • EelcoB
  • EelcoB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26
Ik ben bezig geweest met winterklaar maken van Volvo Penta MD7A en bij het vervangen van de impeler heb ik de gehele pomp los moeten halen omdat schroefdraad opnieuw getapt moest worden bij 1 schroef. Nu heb ik nogal wat problemen om alles terug te monteren. Ik krijg de lekkage niet weg.

Er is een monteur geweest die het met sikaflex geprobeerd heeft maar uiteindelijk is dat ook weer gaan lekken.

Heeft iemand een idee hoe dit op te lossen valt? JE kunt er ook erg slecht bij moet ik zeggen.

IK heb eventueel ook een filpmje

PS. De laatste twee fotos is hoe ik het aantrof voordat ik ging demonteren.
inmiddels zit alles er weer op, vatgekit met sikalflex, maar lekt het vanuit de bovenste pijp












Eelco
Laatst bewerkt: 17 mei 2025 21:56 door EelcoB.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta MD7A koelwater lek/aansluiting pomp 17 mei 2025 22:17 #1626333

Als ik het vergelijk met de pomp van onze VP MD17C, lijkt er een tule of zo te ontbreken bij jou. Op je onderste foto lijkt het ook al met een of andere kit gemonteerd te zitten.

Rob
Albin 82 MS te Benedensas (wsv Volkerak)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta MD7A koelwater lek/aansluiting pomp 18 mei 2025 05:38 #1626343

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 29190
RobertWalter1 schreef :
Als ik het vergelijk met de pomp van onze VP MD17C, lijkt er een tule of zo te ontbreken bij jou.

Bij jouw pomp is er inderdaad sprake van slangtules, die in de in- en uiltaat van de pomp zitten geschroefd.
Het lijkt er echter op dat de zichtbare in- of uitlaatlaat van de pomp van TS geen inwendige schroefdraad heeft. Waarschijnlijk is het de bedoeling een slang op de in- en uitlaat schuiven.

Bij de zichtbare aansluiting van de pomp van TS heeft men, zo te zien, geprobeerd een te kleine koperen pijp met kit in de aansluiting te frotten. Een merkwaardig stukje broddelwerk.
Waarom hier sprake is van een koperen pijp mag joost weten.

Als er aan het andere uiteinde van die koperen pijp een mogelijkheid is om een slang aan te sluiten, dan zou ik die koperen pijp vervangen door slang met een binnen-diameter gelijk aan de buiten-diameter van de aansluiting op de pomp. Kan dat niet, dan een degelijke overgang van de koperen pijp naar een slangtule fabrieken en de slang vanaf de pomp daarop schuiven.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta MD7A koelwater lek/aansluiting pomp 18 mei 2025 06:45 #1626357

Misschien een paar af-/pas gedraaide messing slangpilaren met plastic steel oid in de pompaansluitingen lijmen. Je zal dan wel de pomp weer van de motor af moeten halen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta MD7A koelwater lek/aansluiting pomp 18 mei 2025 06:53 #1626360

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 29190
SimondeDanser schreef :
Misschien een paar af-/pas gedraaide messing slangpilaren met plastic steel oid in de pompaansluitingen lijmen. Je zal dan wel de pomp weer van de motor af moeten halen.

Als er aan de andere kant van die koperen buis (zit die op de wierpot c.q. huiddoorvoer, of op het koelcircuit van de motor?) een slang kan worden aangesloten, kan dat een optie zijn.

Overigens: aan de andere aansluiting van de pomp zit wel gewoon een slang met een slangklem, die kennelijk niet lekt. Een slangtule lijkt niet persé noodzakelijk.

Maar misschien wil TS even aangeven waar die koperen leiding naartoe gaat en hoe ie daar vastzit.
Laatst bewerkt: 18 mei 2025 07:14 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta MD7A koelwater lek/aansluiting pomp 18 mei 2025 07:57 #1626364

  • sterlet
  • sterlet's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 54
op de tweede foto lijkt het alsof de opening van de pomp niet helemaal rond is. Er lijkt aan de linke kant een deukje te zitten. Maar kan ook optisch bedrog zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta MD7A koelwater lek/aansluiting pomp 18 mei 2025 07:58 #1626366

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16671
@ EelcoB.

Zoals het bij jou zit is toch echt hoe VP het bedacht heeft. Een koperen pijpje met een rand en een vierkant rubberen ring. Hier een voorbeeld van.




Mogelijk heb je bij het demonteren het pijpje iets verbogen of verschoven. Eigenlijk dien je voordat je de pomp verwijderd eerst de pijpjes te demonteren. Het is zaak dat het pijpje spanningsvrij gemonteerd geheel zo ver mogelijk in de pomp gestoken zit. Verder is het vervangen van de rubberen ring aan te bevelen. Als mede ook schone en gladde oppervlakken waar de rubberen ring op afsluit. Ik zelf gebruikte niet de originele ringen maar een hoogwaardigere O-ring.

Maar opgemerkt het blijft een raadsel waarom VP dit zo verzonnen heeft. Veel mensen zullen het ook wel gewijzigd hebben.
“Have we officially entered the post-truth era?” (Harari)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta MD7A koelwater lek/aansluiting pomp 18 mei 2025 08:02 #1626369

Helemaal mee eens, zo toegepast door Volvo Penta, ook op jongere modellen dan de MD6 en MD7, zowel tussen keerkoppeling en koelwaterpomp als tussen koelwaterpomp en watergekoelde uitlaatreciever.
Deelnemer vanaf 21 augustus 2008, www.waterrimpels.nl
Laatst bewerkt: 18 mei 2025 08:05 door Waterrimpels.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta MD7A koelwater lek/aansluiting pomp 18 mei 2025 08:26 #1626374

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 29190
3Noreen schreef :
Maar opgemerkt het blijft een raadsel waarom VP dit zo verzonnen heeft. Veel mensen zullen het ook wel gewijzigd hebben.

Inderdaad.
Begrijp ik het nu goed dat die rubberen ring de ruimte tussen pijpje en fitting op de pomp opvult? En zit de zaak dan ook ook nog op de één of andere manier gezekerd? Op de derde foto is namelijk een stukje grijs draad te zien, dat in een bepaald vorm is gebogen.
En verder moet de zaak dicht en vast zijn op de (kleine overmaat) van de rubber ring? En zit de boel op dezelfde manier op het motorblok aangesloten?

Persoonlijk zou ik dat, ook al was die ring er nog en het pijpje zat er nog spanningsvrij in, zonder meer vervangen door iets dat wat steviger vastzat. Die pomp is een essentieel onderdeel van het koelsysteem. Die moet niet op zo'n houtje-touwtje manier met dat koelsysteem zijn verbonden.

Die monteur, die erbij is geweest en waar TS eerder over schreef, was dus ook een halfwas. Dit soort problemen los je niet met kit op.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta MD7A koelwater lek/aansluiting pomp 18 mei 2025 08:27 #1626375

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 29190
Waterrimpels schreef :
zowel tussen keerkoppeling en koelwaterpomp

?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta MD7A koelwater lek/aansluiting pomp 18 mei 2025 10:26 #1626396

  • EelcoB
  • EelcoB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26
Hartelijk dank voor de reacties allemaal. Stel ik zeer op prijs!!!!
Ik ga straks even een foto maken van de situatie zoals het nu is. Gister wel filmpjes gemaakt maar dat is lastig uploaden hier.

De ring is vervangen door de monteur maar ik betwijfel ten zeerste of de juiste ring gebruikt is. Hij haalde wat uit zijn bus. Na wat zoeken vond ik dit, waarschijnlijk had die erin gemoeten www.albinonderdelen.nl/product...g-waterpomp-md6-md7/

Inderdaad is er nog een extra beugeltje zoals Wadloper al opviel wat hij er niet op gemonteerd heeft nu. Il wil dat in ieder geval vandaag nog even proberen.
In dit filpmje kan je vanaf 20 seconden dat beugeltje zien zitten. Ben bang dat ook dat mijn probleem niet op gaat lossen maar het valt te proberen.


IEmand anders had het over schroefdraad in de impeller pomp uitlaat. Helaas zit dat er niet in. Bij nieuwere modellen zie ik dat wel overigens
www.12zeemijlen.nl/johnson-imp...6V_2CvkaAsr7EALw_wcB


Ik kreeg net bericht van hem; de lekkage is ontstaan doordat jij (ik) de motor aanzette toen de sikaflex nog aan het drogen was (dit deed ik per abuis inderdaad gedurende een paar seconden). Zou kunnen.....niet te bewijzen.
Laatst bewerkt: 18 mei 2025 10:46 door EelcoB.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta MD7A koelwater lek/aansluiting pomp 18 mei 2025 10:39 #1626397

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16671
EelcoB schreef :
Hartelijk dank voor de reacties allemaal. Stel ik zeer op prijs!!!!
Ik ga straks even een foto maken van de situatie zoals het nu is. Gister wel filmpjes gemaakt maar dat is lastig uploaden hier.

De ring is vervangen door de monteur maar ik betwijfel ten zeerste of de juiste ring gebruikt is. Hij haalde wat uit zijn bus. Na wat zoeken vond ik dit, waarschijnlijk had die erin gemoeten www.albinonderdelen.nl/product...g-waterpomp-md6-md7/

Inderdaad is er nog een extra beugeltje zoals Wadloper al opviel wat hij er niet op gemonteerd heeft nu. IK wil dat in ieder geval vandaag nog even proberen.
Ik kreeg net bericht van hem; de lekkage is ontstaan doordat jij (ik) de motor aanzette toen de sikaflex nog aan het drogen was (dit deed ik per abuis inderdaad gedurende een paar seconden). Zou kunnen.....niet te bewijzen.

Sikaflex verhaal is onzin. Moet met de goede rubber ring gewoon afsluiten. Eventueel zelfs monteren met wat afwasmiddel. ;)
De link met ring lijkt de originele ring. Maar ik had voorkeur voor een O-ring. Sloot beter af.
“Have we officially entered the post-truth era?” (Harari)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta MD7A koelwater lek/aansluiting pomp 18 mei 2025 10:45 #1626399

  • EelcoB
  • EelcoB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26
Waar heb je die o-ring van jou gekocht? Weet je dat nog?
Laatst bewerkt: 18 mei 2025 11:00 door EelcoB.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta MD7A koelwater lek/aansluiting pomp 18 mei 2025 11:06 #1626401

Wadloper schreef :
3Noreen schreef :
Inderdaad.
Begrijp ik het nu goed dat die rubberen ring de ruimte tussen pijpje en fitting op de pomp opvult? En zit de zaak dan ook ook nog op de één of andere manier gezekerd? Op de derde foto is namelijk een stukje grijs draad te zien, dat in een bepaald vorm is gebogen.
En verder moet de zaak dicht en vast zijn op de (kleine overmaat) van de rubber ring? En zit de boel op dezelfde manier op het motorblok aangesloten?

Jep dit zit zo met een rubber ring om het pijpje heen. Ook op mijn VP 2002 zit dit zo.




Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta MD7A koelwater lek/aansluiting pomp 18 mei 2025 11:15 #1626403

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16671
EelcoB schreef :
Waar heb je die o-ring van jou gekocht? Weet je dat nog?

Mijn vorige boot had een VP. Maar ik vaar nu al sinds 2006 met mijn huidige boot. Die heeft geen VP. Maar O-ringen zijn in heel veel maten en soorten te koop bij een technische groothandel. Ik gebruikte rode/roze siliconen O-ringen. De bleven lang soepel. De maat moet ik je schuldig blijven. Maar als je zoekt op het internet dan kom je veel aanbieders van siliconen 0-ringen tegen. Kosten zijn gering ± 1 euro/stuk. Een aantal maten kopen die in de buurt komen van wat je denkt nodig te hebben en dan passen wat het beste zit.
“Have we officially entered the post-truth era?” (Harari)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta MD7A koelwater lek/aansluiting pomp 18 mei 2025 12:04 #1626409

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7579
even googelen op dit nr Volvo OEM: 829714, 418360
Met gecontroleerde opties heb je altijd de illusie van keuze.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta MD7A koelwater lek/aansluiting pomp 18 mei 2025 12:48 #1626415

die "O"ring constructie van VP....altijd gelazer zal ze losgehaald worden. ik heb er een 1/4" tap door getrokken en een puntstuk met 1/4" ingeschroefd. Slang met slangklemmen en nooit meer ellende.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta MD7A koelwater lek/aansluiting pomp 18 mei 2025 14:52 #1626426

Wadloper schreef :
Waterrimpels schreef :
zowel tussen keerkoppeling en koelwaterpomp

?
Deelnemer vanaf 21 augustus 2008, www.waterrimpels.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta MD7A koelwater lek/aansluiting pomp 18 mei 2025 16:53 #1626443

  • EelcoB
  • EelcoB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26
Bedoel je dat je schroefdraad hebt getapt in de waterpomp??
Zat ik ook aan te denken maar dan zal ik die pijp (afvoer naar motor toe) in moeten korten met een pijpsnijder ofzo.

Hoe heb jij dat gedaan? Ook die pijp ingekort? Heb je een foto misschien?
Laatst bewerkt: 18 mei 2025 16:54 door EelcoB.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta MD7A koelwater lek/aansluiting pomp 18 mei 2025 17:07 #1626448

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 29190
Waterrimpels schreef :
Wadloper schreef :
Waterrimpels schreef :
zowel tussen keerkoppeling en koelwaterpomp

?

Ik zie het. Maar neem me niet kwalijk dat ik tot op heden nooit een keerkoppeling met watertoevoer heb gezien. Is dat ook voor koeling? En welk pompje zorgt dan voor de koeling van de warmtewisselaar? Want die zit er ook op, zo te zien.
Laatst bewerkt: 18 mei 2025 17:09 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta MD7A koelwater lek/aansluiting pomp 18 mei 2025 17:29 #1626452

Hans,

Wij hadden een vergelijkbare Volvo Penta MD7A. Het koelwater wordt van buitenboord aangezogen door een koelwatermantel heen rond de keerkoppeling. De koelwaterpomp zuigt als het ware het buitenboordwater door de koelmantel van de keerkoppeling heen.

Na de koelwaterpomp gaat het koelwater naar de cilindermantels, de cilinderkop en de gekoelde uitlaatreceiver, het vierkante deel op de foto. Aan de voorzijde daarvan bevindt zich de thermostaat.

De Volvo Penta MD6 en 7 zoals ook het exemplaar op de foto zijn in beginsel direct gekoelde motoren. De zwarte slang boven de uitlaatreceiver voert het koelwater af naar de uitlaatbocht, de natte uitlaat in.

Het opmerkelijke is dat de koperen koelwaterslang op dezelfde wijze bevestigd en af laat sluiten als op de pomp. Met rubber-achtige ringen ingeklemd tussen de koperen leiding en de uitsparing waarin de leiding steekt. Zowel bij de aansluitingen op de koelwaterpomp, als in de uitlaatreceiver.

Johan
Deelnemer vanaf 21 augustus 2008, www.waterrimpels.nl
Laatst bewerkt: 18 mei 2025 17:33 door Waterrimpels.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta MD7A koelwater lek/aansluiting pomp 18 mei 2025 17:37 #1626455

  • Ton Mitz
  • Ton Mitz's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6411
Ja hoor,
Bij mijn volvo penta loopt het koelwater van de motor eerst door de koelmantel van de keerkoppeling
Daarna koeling van het blok, en tenslotte koeling van de ui5laat
Feeling 32 Di, bootnaam Mitz
Genoemd naar een Engels stripfiguur
Mitz, the half fairy lady
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta MD7A koelwater lek/aansluiting pomp 18 mei 2025 17:39 #1626456

  • Knar
  • Knar's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1959
3Noreen schreef :
Maar opgemerkt het blijft een raadsel waarom VP dit zo verzonnen heeft. Veel mensen zullen het ook wel gewijzigd hebben.

Dat klopt. Op mijn VP MD11C zat ook zo'n raar pijpje waar altijd gelazer mee was. Ook ik heb dat indertijd vervangen door een slang met aan beide zijden slangtules. Dat kon omdat bij mij de appendage voor dat pijpje er uitgedraaid kon worden. Zo te zien kan dat in dit geval aan de pompkant niet. Ik zou op zoek gaan naar zo'n pompvariant waar dat wel kan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta MD7A koelwater lek/aansluiting pomp 18 mei 2025 17:41 #1626458

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3511
Ton Mitz schreef :
Ja hoor,
Bij mijn volvo penta loopt het koelwater van de motor eerst door de koelmantel van de keerkoppeling
Daarna koeling van het blok, en tenslotte koeling van de ui5laat

De logische volgorde: van koud naar warm.
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta MD7A koelwater lek/aansluiting pomp 18 mei 2025 17:50 #1626462

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3511
Knar schreef :
3Noreen schreef :
Maar opgemerkt het blijft een raadsel waarom VP dit zo verzonnen heeft. Veel mensen zullen het ook wel gewijzigd hebben.

Dat klopt. Op mijn VP MD11C zat ook zo'n raar pijpje waar altijd gelazer mee was. Ook ik heb dat indertijd vervangen door een slang met aan beide zijden slangtules. Dat kon omdat bij mij de appendage voor dat pijpje er uitgedraaid kon worden. Zo te zien kan dat in dit geval aan de pompkant niet. Ik zou op zoek gaan naar zo'n pompvariant waar dat wel kan.

Ik heb ooit zo’n constructiefout (zo noem ik het maar) opgelost door een stukje radiatorslang van een cm of 6 met een slangklem op de uitvoer van de waterpomp te zetten en op de dunnere buis het grote verschil in diameter opgevuld door een brede band/ring van vulkaniserende tape om de dunnere buis te wikkelen en de slang daar met een paar slangklemmen op vast te zetten. Lijkt primitief maar functioneert inmiddels al 30 jaar.
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.195 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl