Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Energieën en waarom we diesel nog wel even houden.

Energieën en waarom we diesel nog wel even houden. 02 okt 2025 06:01 #1653396

AdB schreef :
Lopen we nu al niet tegen het plafond van de bestaande infrastructuur aan qua electrisch?
Bedrijven terreinen staan op de wachtlijst voor een aansluiting. Laadpalen zijn steeds moeiijker te krijgen in bevolkte gebieden. Dus alles electrisch zit er voorlopig niet in.
Allemaal leuk en aardig, ik blijf nog even bij mijn (benzine) Opel Vectra station uit 2004, noem het circulair. (hij wil ook maar niet kapot gaan).

Dat is natuurlijk een logisch en voorspelbaar "transitieprobleem". Vervelend, maar niet onoplosbaar. Je kunt het juist ook zien als het succes van de energietransitie. Er is immers voldoende vraag, nu nog aanbod.

Over oude benzine-auto's: ik heb online eens wat bronnen gecheckt, het schijnt duurzamer de zijn om die netjes op te rijden. Ik zit een beetje met hetzelfde probleem: wij hebben 2 oude Toyota's (één hybride, Prius 1), die ruim over de 200k zitten, maar nog steeds praktisch zonder reparaties. Die kunnen best 400k-500k halen. Maar goed, als er één stuk gaat, komt er zeker een EV voor in de plaats. Ik rij af en toe wel eens een EV, en dan voel je wel dat fossiele auto's qua rijden, techniek/engineering op geen enkele manier meer kunnen tippen aan EV's. Dit geldt inmiddels ook voor de actieradius, als je naar de nieuwste EV's kijkt.
Laatst bewerkt: 02 okt 2025 06:04 door AndreAzuree.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Energieën en waarom we diesel nog wel even houden. 02 okt 2025 06:17 #1653402

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8860
brambo schreef :
Wat een negatief beeld over de rokende en vervuilende diesel.

Moderne diesels zijn erg schoon en vooral erg efficent.

Hoeven ook niet te werken op fossiele brandstof denk hierbij aan HVO100 diesel.

Heb sinds kort een Euro 6 auto diesel met de toevoeging van Adblue. Rijdt 1:23 en nu ook nog op HVO100.

Jammer dat Shell en BP de bouw van bio dieselolie productie installaties hebben beeindigd.

Naast electrisch is diesel zeker nog een optie met nieuwe synthetische brandstoffen. In Duitsland is er een fabriek die CO2 weer omzet in brandstof.

Alles electrisch kan voorlopig niet. Is eenvoudig uit te rekenen als je het energie gebruik van het dagelijks verkeer omrekend naar electrisch vermogen.

Bram

De CO2 naar dieselis electrische energie en veel ook. Als je vindt dat waterstof inefficient is... Dus ook dat zal uit de windmolens moeten komen.

Shell en BP, zijn helaas nu machtige bedrijven, maar ik ben bang dat ze de hele omslag gaan missen. Het zijn olieboeren en ze laten duidelijk zien niks anders te kunnen of te willen. Ze gaan verdwijnen. Jammer, want met wat meer visie zou je zeggen dat ze in de positie zouden moeten zijn om de transitie mee te bewerkstelligen. Wat daar gebeurt is niet uniek in de geschiedenis.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Energieën en waarom we diesel nog wel even houden. 02 okt 2025 06:58 #1653407

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16671
Er is helemaal geen transitieprobleem. Er is namelijk geen transitie. Alle groei van hernieuwbare energie wordt verbruikt voor de toenemende vraag naar energie wereldwijd. Er is dan wereldwijd ook geen afname van het gebruik van fossiele energie.
Het transitieprobleem is dus een probleem hoe we onze toegenomen vraag naar energie faciliteren. Het is een groei probleem.
“Have we officially entered the post-truth era?” (Harari)
Laatst bewerkt: 02 okt 2025 07:01 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Energieën en waarom we diesel nog wel even houden. 02 okt 2025 07:38 #1653412

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Energieën en waarom we diesel nog wel even houden. 02 okt 2025 10:42 #1653438

3Noreen schreef :
Er is helemaal geen transitieprobleem. Er is namelijk geen transitie. Alle groei van hernieuwbare energie wordt verbruikt voor de toenemende vraag naar energie wereldwijd. Er is dan wereldwijd ook geen afname van het gebruik van fossiele energie.
Het transitieprobleem is dus een probleem hoe we onze toegenomen vraag naar energie faciliteren. Het is een groei probleem.

Zelfs als dit 100% het geval is, is er nog steeds een transitie. Immers, als alle nieuwe energie die we gaan opwekken renewable is, zijn we ongemerkt toch aan een (wat langzamere) transitie bezig.... En: als we niks hadden gedaan, zaten we al tegen een veel grotere temperatuurstijging aan te kijken. Het fatalisme over dit onderwerp strookt vaak echt niet met de werkelijkheid.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Energieën en waarom we diesel nog wel even houden. 02 okt 2025 11:17 #1653444

AndreAzuree schreef :
3Noreen schreef :
Er is helemaal geen transitieprobleem. Er is namelijk geen transitie. Alle groei van hernieuwbare energie wordt verbruikt voor de toenemende vraag naar energie wereldwijd. Er is dan wereldwijd ook geen afname van het gebruik van fossiele energie.
Het transitieprobleem is dus een probleem hoe we onze toegenomen vraag naar energie faciliteren. Het is een groei probleem.

Zelfs als dit 100% het geval is, is er nog steeds een transitie. Immers, als alle nieuwe energie die we gaan opwekken renewable is, zijn we ongemerkt toch aan een (wat langzamere) transitie bezig.... En: als we niks hadden gedaan, zaten we al tegen een veel grotere temperatuurstijging aan te kijken. Het fatalisme over dit onderwerp strookt vaak echt niet met de werkelijkheid.

temperatuurstijging staat volkomen los van co2, maar goed dat pad ga ik niet nog een keer op hier. Maar jouw stellig beschreven zin is nog lang niet bewezen, voor de rest laat ik het er maar bij voordat er weer scheldwoorden rondvliegen tav andere meningen dan het heersende klimaat geloof
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Energieën en waarom we diesel nog wel even houden. 02 okt 2025 11:37 #1653446

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16671
AndreAzuree schreef :
Zelfs als dit 100% het geval is, is er nog steeds een transitie. Immers, als alle nieuwe energie die we gaan opwekken renewable is, zijn we ongemerkt toch aan een (wat langzamere) transitie bezig.... En: als we niks hadden gedaan, zaten we al tegen een veel grotere temperatuurstijging aan te kijken. Het fatalisme over dit onderwerp strookt vaak echt niet met de werkelijkheid.

Ik wens geen fatalisme en het daarbij behorende schuldgevoel in de schoenen geschoven te krijgen. Als individuele burger kun je er bijna niets tegen doen dat het klimaat zal veranderen. Ga ergens anders dat schuldcomplex verkopen.
“Have we officially entered the post-truth era?” (Harari)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Energieën en waarom we diesel nog wel even houden. 02 okt 2025 11:56 #1653449

Was natuurlijk totaal niet persoonlijk Noreen... en ik zou juist pleiten voor geen schuldcomplex: we zijn al best goed bezig.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Energieën en waarom we diesel nog wel even houden. 02 okt 2025 11:56 #1653450

Als er dan toch draadjes op slot gaan, weet iker nog wel eentje.... :blink:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Energieën en waarom we diesel nog wel even houden. 02 okt 2025 12:12 #1653452

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16671
AndreAzuree schreef :
we zijn al best goed bezig.

Het IPCC heeft daar een ander idee bij.
“Have we officially entered the post-truth era?” (Harari)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Energieën en waarom we diesel nog wel even houden. 02 okt 2025 12:13 #1653454

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16671
Hogerwaller schreef :
Als er dan toch draadjes op slot gaan, weet iker nog wel eentje.... :blink:

Geen slecht idee. Die klimaatdraadjes als deze hebben we nu wel gehad.
“Have we officially entered the post-truth era?” (Harari)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Energieën en waarom we diesel nog wel even houden. 02 okt 2025 12:39 #1653461

Eens.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Energieën en waarom we diesel nog wel even houden. 02 okt 2025 13:08 #1653466

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29190
3Noreen schreef :
Ik wens geen fatalisme en het daarbij behorende schuldgevoel in de schoenen geschoven te krijgen.

Ik denk te weten wat fatalisme is, en wat schuldgevoel is spreekt voor zich. Maar ik moet eerlijk zeggen dat het mij nooit is opgevallen dat fatalisme en schuldgevoel bij elkaar horen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Energieën en waarom we diesel nog wel even houden. 02 okt 2025 13:08 #1653467

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6382
Ben onlangs overgestapt van fossiele B180 naar hybride B250e. Elektrisch rijden waar het kan, fossiel als het moet. En dat tegen voor mij akseptabele kosten. Heb gratis zonnestroom om te laden. Heb nu 817km gereden waarvan 688 op elektriek.
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Energieën en waarom we diesel nog wel even houden. 02 okt 2025 13:59 #1653478

3Noreen schreef :
Alle groei van hernieuwbare energie wordt verbruikt voor de toenemende vraag naar energie wereldwijd. Er is dan wereldwijd ook geen afname van het gebruik van fossiele energie.
Het transitieprobleem is dus een probleem hoe we onze toegenomen vraag naar energie faciliteren. Het is een groei probleem.

www.cbs.nl/nl-nl/longread/stat...bruik-in-hoofdlijnen

Hieruit blijkt dat het totaal energieverbruik in Nederland met 21% is afgenomen sinds 2005 en dat de hoeveelheid niet-fossiel iets meer als verdubbeld is over die periode en dat terwijl de bevolking groeit.

Vele landen die de energie transitie als prioriteit stellen hebben vergelijkbare (of zelfs betere) resultaten. Wereldwijd neemt het verbruik nog steeds toe, dat klopt. Maar de snelheid van toename is aan het afnemen en als je kijkt naar toename van de wereldbevolking, is ook wereldwijd het energieverbruik per persoon afgenomen.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 02 okt 2025 14:00 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Energieën en waarom we diesel nog wel even houden. 02 okt 2025 14:03 #1653482

AdB schreef :
Erikdejong schreef :
Dat de infrastruktuur het niet bij kan houden is slechts een kwestie van prioriteiten stellen. Als de hoeveelheid tijd, geld, energie en materialen die nu naar de olieindustrie en distributie gaan opeens beschikbaar komen voor het upgraden van het elektra netwerk, dan zijn we er met 3 maanden.

Waag ik te betwijfelen, er moeten dikkere kabels in de grond (Nederland), er moeten transformator huisjes gebouwd.
Ik heb eens een keer opgeteld hoeveel mensen er in Nederland in de olieindustrie en distributie werken en hoeveel grondstoffen er alleen voor Nederland nodig zijn om deze honger naar fossiel instant te houden. De exacte getallen weet ik niet meer maar het was in de orde van grootte van 100.000 mensen en meer als een miljoen ton metaal per jaar. De hoeveelheid kabel die je met zo'n mankracht en materiaal gebruik in de grond kan stoppen lost het 'probleem' echt in een kwestie van maanden op.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Energieën en waarom we diesel nog wel even houden. 02 okt 2025 14:10 #1653484

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16671
Erikdejong schreef :
3Noreen schreef :
Alle groei van hernieuwbare energie wordt verbruikt voor de toenemende vraag naar energie wereldwijd. Er is dan wereldwijd ook geen afname van het gebruik van fossiele energie.
Het transitieprobleem is dus een probleem hoe we onze toegenomen vraag naar energie faciliteren. Het is een groei probleem.

www.cbs.nl/nl-nl/longread/stat...bruik-in-hoofdlijnen

Hieruit blijkt dat het totaal energieverbruik in Nederland met 21% is afgenomen sinds 2005 en dat de hoeveelheid niet-fossiel iets meer als verdubbeld is over die periode en dat terwijl de bevolking groeit.

Ik had het over wereldwijd. Dat lijkt me relevant als het over klimaat gaat.
“Have we officially entered the post-truth era?” (Harari)
Laatst bewerkt: 02 okt 2025 14:11 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Energieën en waarom we diesel nog wel even houden. 02 okt 2025 14:17 #1653487

Jutter schreef :
Ben onlangs overgestapt van fossiele B180 naar hybride B250e. Elektrisch rijden waar het kan, fossiel als het moet.

Interessant. Wij hadden van 7 tot 5 jaar geleden een puur electrische B250E.
Die haalde maar 120 km op de accu, en moest dan 3 uur (!) laden.
1 uur rijden, 3 uur laden. Het ging, maar handig was het niet.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Energieën en waarom we diesel nog wel even houden. 02 okt 2025 14:26 #1653488

3Noreen schreef :
Ik had het over wereldwijd. Dat lijkt me relevant als het over klimaat gaat.
Tweede paragraaf van mijn post gelezen?
Natuurlijk heb je gelijk dat het belangrijk is wat er wereldwijd gebeurt. Echter zijn het wel de rijke landen die de eerste stap moeten zetten en het goede voorbeeld moeten geven. Dat zijn ook de landen die al het langs bezig zijn met de vervuiling. Deze landen gaan nu juist de goede kant op. En nogmaals: ook wereldwijd gaat het energie verbruik per persoon niet meer omhoog. Dat betekend overigens niet dat het niet nog veel beter kan en moet.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Energieën en waarom we diesel nog wel even houden. 02 okt 2025 14:36 #1653489

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16671
Erikdejong schreef :
3Noreen schreef :
Ik had het over wereldwijd. Dat lijkt me relevant als het over klimaat gaat.
Tweede paragraaf van mijn post gelezen?
Natuurlijk heb je gelijk dat het belangrijk is wat er wereldwijd gebeurt. Echter zijn het wel de rijke landen die de eerste stap moeten zetten en het goede voorbeeld moeten geven. Dat zijn ook de landen die al het langs bezig zijn met de vervuiling. Deze landen gaan nu juist de goede kant op. En nogmaals: ook wereldwijd gaat het energie verbruik per persoon niet meer omhoog. Dat betekend overigens niet dat het niet nog veel beter kan en moet.

Wereldwijd was de uitstoot van CO2 in 2023 37,3 Gt en in 2024 was dat 37,6 Gt. Ik lees daar niet in dat het minder wordt.
Vrij algemeen wordt door de wetenschappers die zich daarmee bezig houden gesteld dat we de klimaat doelstelling van Parijs niet gaan halen.
Misschien wordt het tijd om het naar het rijk der fabelen te verbannen dat we niet aan de vooravond van een ontwrichtende klimaat verandering staan. Laat het maar gebeuren en laten we er maar zo goed en zo kwaad ons er aan aanpassen.
Het mooie is dat de natuur dat al lang doet.
“Have we officially entered the post-truth era?” (Harari)
Laatst bewerkt: 02 okt 2025 14:37 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Energieën en waarom we diesel nog wel even houden. 02 okt 2025 14:45 #1653491

Het ging over energie, niet over CO2.
Daarnaast moet je kijken naar het verschil wat bereikt is. De stijgende trend is heel duidelijk geweest tot de eeuwisseling. Die trendlijn is behoorlijk afgevlakt. Als de pre-2000 trend had doorgezet was het energie verbruik (maar ook de CO2 uitstoot) zeker 20 tot 25% hoger geweest dan het nu is.

Verder ben ik het met je eens dat er nog veel meer moet gebeuren en dat alles veel en veel te langzaam gaat. Maar om nu te zeggen dat het kleine beetje wat er wel gebeurt geen effect heeft gaat me ook weer te ver.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Energieën en waarom we diesel nog wel even houden. 02 okt 2025 14:47 #1653492

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16671
Ik zie geen afvlakking. Het moet naar nul. Het liefst een aantal decennia negatief zijn.




Een nieuwe pandemie gaat natuurlijk wel helpen.
“Have we officially entered the post-truth era?” (Harari)
Laatst bewerkt: 02 okt 2025 14:50 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Energieën en waarom we diesel nog wel even houden. 02 okt 2025 15:15 #1653493

Misschien wordt het tijd om het naar het rijk der fabelen te verbannen dat we niet aan de vooravond van een ontwrichtende klimaat verandering staan.

Het is helaas wel zo. Check de wetenschap.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Energieën en waarom we diesel nog wel even houden. 02 okt 2025 15:23 #1653494

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6382
Baasklusje schreef :
Jutter schreef :
Ben onlangs overgestapt van fossiele B180 naar hybride B250e. Elektrisch rijden waar het kan, fossiel als het moet.

Interessant. Wij hadden van 7 tot 5 jaar geleden een puur electrische B250E.
Die haalde maar 120 km op de accu, en moest dan 3 uur (!) laden.
1 uur rijden, 3 uur laden. Het ging, maar handig was het niet.

Wij rijden 60km op de accu daarna 7u laden. Met voornamelijk ritten tussen 35 en 80 km is dat goed te doen. Betaal 2 tientjes extra wegenbelasting per kwartaal tenopzichte van vorige fossiele versie door iets meer gewicht.
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Energieën en waarom we diesel nog wel even houden. 02 okt 2025 15:30 #1653496

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14594
Erikdejong schreef :
AdB schreef :
Erikdejong schreef :
Dat de infrastruktuur het niet bij kan houden is slechts een kwestie van prioriteiten stellen. Als de hoeveelheid tijd, geld, energie en materialen die nu naar de olieindustrie en distributie gaan opeens beschikbaar komen voor het upgraden van het elektra netwerk, dan zijn we er met 3 maanden.

Waag ik te betwijfelen, er moeten dikkere kabels in de grond (Nederland), er moeten transformator huisjes gebouwd.
Ik heb eens een keer opgeteld hoeveel mensen er in Nederland in de olieindustrie en distributie werken en hoeveel grondstoffen er alleen voor Nederland nodig zijn om deze honger naar fossiel instant te houden. De exacte getallen weet ik niet meer maar het was in de orde van grootte van 100.000 mensen en meer als een miljoen ton metaal per jaar. De hoeveelheid kabel die je met zo'n mankracht en materiaal gebruik in de grond kan stoppen lost het 'probleem' echt in een kwestie van maanden op.
misschien doet de NL olie industrie meer dan alleen voor nL alleen.
al over nagedacht?
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Laatst bewerkt: 02 okt 2025 15:31 door sy helios.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.165 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl