Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Energieën en waarom we diesel nog wel even houden.

Energieën en waarom we diesel nog wel even houden. 01 okt 2025 13:03 #1653249

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8860


Deze man is een motorhead en legt veel fundamentele motor-dingen begrijpelijk uit.

Kijk maar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Energieën en waarom we diesel nog wel even houden. 01 okt 2025 13:50 #1653262

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4099
Joop66 schreef :


Deze man is een motorhead en legt veel fundamentele motor-dingen begrijpelijk uit.

Kijk maar.
Leentje uit de Lange Niezel was slim , want die ging uit rijden met de Diesel.
Laatst bewerkt: 01 okt 2025 13:50 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Energieën en waarom we diesel nog wel even houden. 01 okt 2025 13:57 #1653265

  • amersfow
  • amersfow's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 263
Mijn broer werkt in Duitsland. Die heeft zich net een nieuwe Audi Q3 laten aanmeten, de beste keuze bij km vreters. Hier staan ze niet eens meer op de prijslijst.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Energieën en waarom we diesel nog wel even houden. 01 okt 2025 14:17 #1653271

  • holrobert
  • holrobert's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3398
Diesels worden zo zwaar belast met bpm en mrb dat het niet meer uit kan in Nederland, tenzij je astronomische zakelijke afstanden rijdt. Dan hoef je ze as fabrikant ook niet meer in de markt te zetten. Zelf (laten) importeren uit DE als je graag een dikke diesel rijdt.

Betaalde voor mijn laatste 5-serie diesel (nb een efficient dynamics met label A en een gemiddeld verbruik van 1:19) bijna 800 eur (!!) per kwartaal MRB. Ding stootte spreekwoordelijk schonere lucht uit dan erin ging :). Nog los van de hogere aanschafwaarde moet je dan aardig wat km maken om niet voor een benzine of hybride / elektrieke te kiezen
Laatst bewerkt: 01 okt 2025 14:22 door holrobert.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Energieën en waarom we diesel nog wel even houden. 01 okt 2025 14:21 #1653273

amersfow schreef :
Mijn broer werkt in Duitsland.

Dat is toch dat land waar je niet kan internetbankieren, een credit Card een vreemd eng ding is en waar internet nog maar recent is doorgedrongen maar dan met 56k modems?
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 01 okt 2025 14:21 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Energieën en waarom we diesel nog wel even houden. 01 okt 2025 14:26 #1653274

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5594
Die 16CC diesel motor wil ik ook!
Wel een onderhoudend filmpje met een verassende twist aan het einde.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Energieën en waarom we diesel nog wel even houden. 01 okt 2025 14:46 #1653278

holrobert schreef :
Ding stootte spreekwoordelijk schonere lucht uit dan erin ging :). Nog los van de hogere aanschafwaarde moet je dan aardig wat km maken om niet voor een benzine of hybride / elektrieke te kiezen

Dan vergeet je natuurlijk wel even de Co2.... ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Energieën en waarom we diesel nog wel even houden. 01 okt 2025 17:01 #1653318

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8860
PvO schreef :
Die 16CC diesel motor wil ik ook!
Wel een onderhoudend filmpje met een verassende twist aan het einde.

www.enginediy.com/collections/diesel-engine

Ken gewoon.

Rechstreeks uit China speciaal voor jou hier naartoe gedieseld.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Energieën en waarom we diesel nog wel even houden. 01 okt 2025 17:10 #1653319

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8860
holrobert schreef :
Diesels worden zo zwaar belast met bpm en mrb dat het niet meer uit kan in Nederland, tenzij je astronomische zakelijke afstanden rijdt. Dan hoef je ze as fabrikant ook niet meer in de markt te zetten. Zelf (laten) importeren uit DE als je graag een dikke diesel rijdt.

Betaalde voor mijn laatste 5-serie diesel (nb een efficient dynamics met label A en een gemiddeld verbruik van 1:19) bijna 800 eur (!!) per kwartaal MRB. Ding stootte spreekwoordelijk schonere lucht uit dan erin ging :). Nog los van de hogere aanschafwaarde moet je dan aardig wat km maken om niet voor een benzine of hybride / elektrieke te kiezen

Maar dan heb je t over personenvervoer. Dat is maar een klein deel van het wereldwijde motorenpark, zoals in de video uitgelegd wordt. Voor personenvervoer hebben we redelijke alternatieven. Maar de rest?

Vliegen, zeevaart, zware bouw en mijnbouw machines?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Energieën en waarom we diesel nog wel even houden. 01 okt 2025 17:16 #1653321

  • HenkT
  • HenkT's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3186
Baasklusje schreef :
amersfow schreef :
Mijn broer werkt in Duitsland.

Dat is toch dat land waar je niet kan internetbankieren, een credit Card een vreemd eng ding is en waar internet nog maar recent is doorgedrongen maar dan met 56k modems?
De goede oude tijd, toen er nog verplegers waren, en kinder juffen.
Eat your pie before you die
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Energieën en waarom we diesel nog wel even houden. 01 okt 2025 17:32 #1653327

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5594
Joop66 schreef :
PvO schreef :
Die 16CC diesel motor wil ik ook!
Wel een onderhoudend filmpje met een verassende twist aan het einde.

www.enginediy.com/collections/diesel-engine

Ken gewoon.

Rechstreeks uit China speciaal voor jou hier naartoe gedieseld.

Haha, laten we dat maar niet doen.
Afgezien van de prijs probeer ik zoveel mogelijk 'rommel' niet te kopen.
Zeker als het het de halve wereld over vervoerd moet worden.
Maar het blijft wel leuke techniek.
Ik heb eens een collega (draaier) gehad die zelf helemaal een kleine stoommachine had gemaakt.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Energieën en waarom we diesel nog wel even houden. 01 okt 2025 17:37 #1653330

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5594
Joop66 schreef :
holrobert schreef :
Diesels worden zo zwaar belast met bpm en mrb dat het niet meer uit kan in Nederland, tenzij je astronomische zakelijke afstanden rijdt. Dan hoef je ze as fabrikant ook niet meer in de markt te zetten. Zelf (laten) importeren uit DE als je graag een dikke diesel rijdt.

Betaalde voor mijn laatste 5-serie diesel (nb een efficient dynamics met label A en een gemiddeld verbruik van 1:19) bijna 800 eur (!!) per kwartaal MRB. Ding stootte spreekwoordelijk schonere lucht uit dan erin ging :). Nog los van de hogere aanschafwaarde moet je dan aardig wat km maken om niet voor een benzine of hybride / elektrieke te kiezen

Maar dan heb je t over personenvervoer. Dat is maar een klein deel van het wereldwijde motorenpark, zoals in de video uitgelegd wordt. Voor personenvervoer hebben we redelijke alternatieven. Maar de rest?

Vliegen, zeevaart, zware bouw en mijnbouw machines?

Vliegen, elektrisch vliegen staat nog in de kinderschoenen, maar het begin is er.
Misschien dat we gewoon allemaal wat minder fors minder moeten gaan vliegen.

Zeevaart, ook daar zie je dat elektrificering ingang is gezet, eerst klein, maar steeds groter.
Soms volledig, soms hybride. Vrachtvaart met een vorm van zeilen is ook in opkomst.

zware bouw en mijnbouw, voor machines die (relatief) stationair hun werk doen is direct aansluiten op het (hoog) spannings net ook een optie. Wij hebben jaren geleden al een cutterzuiger geinstalleerd, direct aangesloten op het HV net.

Zoals in de video aan het eind ook werd genoemd, er is niet 1 alles omvattende oplossing, we zullen verschillende technieken moeten gebruiken. én heel effectief, met zijn alle misschien wat minder consumeren en ver reizen.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Energieën en waarom we diesel nog wel even houden. 01 okt 2025 18:18 #1653337

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29190
Baasklusje schreef :
amersfow schreef :
Mijn broer werkt in Duitsland.

Dat is toch dat land waar je niet kan internetbankieren, een credit Card een vreemd eng ding is en waar internet nog maar recent is doorgedrongen maar dan met 56k modems?

En waar je op de Autobahn continue in de file staat omdat ze overal tegelijk aan het werk zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Energieën en waarom we diesel nog wel even houden. 01 okt 2025 18:50 #1653343

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8013
Wat een negatief beeld over de rokende en vervuilende diesel.

Moderne diesels zijn erg schoon en vooral erg efficent.

Hoeven ook niet te werken op fossiele brandstof denk hierbij aan HVO100 diesel.

Heb sinds kort een Euro 6 auto diesel met de toevoeging van Adblue. Rijdt 1:23 en nu ook nog op HVO100.

Jammer dat Shell en BP de bouw van bio dieselolie productie installaties hebben beeindigd.

Naast electrisch is diesel zeker nog een optie met nieuwe synthetische brandstoffen. In Duitsland is er een fabriek die CO2 weer omzet in brandstof.

Alles electrisch kan voorlopig niet. Is eenvoudig uit te rekenen als je het energie gebruik van het dagelijks verkeer omrekend naar electrisch vermogen.

Bram
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Energieën en waarom we diesel nog wel even houden. 01 okt 2025 19:25 #1653353

  • Cascade
  • Cascade's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 907
holrobert schreef :
Diesels worden zo zwaar belast met bpm en mrb dat het niet meer uit kan in Nederland, tenzij je astronomische zakelijke afstanden rijdt. Dan hoef je ze as fabrikant ook niet meer in de markt te zetten. Zelf (laten) importeren uit DE als je graag een dikke diesel rijdt.

Betaalde voor mijn laatste 5-serie diesel (nb een efficient dynamics met label A en een gemiddeld verbruik van 1:19) bijna 800 eur (!!) per kwartaal MRB. Ding stootte spreekwoordelijk schonere lucht uit dan erin ging :). Nog los van de hogere aanschafwaarde moet je dan aardig wat km maken om niet voor een benzine of hybride / elektrieke te kiezen

€800,- per kwartaal is wel heel veel.
Net mn Giulietta ingeruild voor een benzine maar de benzine kan niet uit.
€414,- per kwartaal voor de Alfa nu benzine a €242,- lever dus gewoon €100,- per kwartaal in.
Maar ja met diesel ben je niet meer zo welkom.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Energieën en waarom we diesel nog wel even houden. 01 okt 2025 20:03 #1653358

  • Prutske
  • Prutske's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 105
@Bram

Reken het eens even ‘eenvoudig’ voor? Hoeveel energie kost het maken van zo’n liter synthetische diesel uit CO2? Dan kan ik eenvoudig uitrekenen hoever een elektrische auto daar op kan rijden.
Laatst bewerkt: 01 okt 2025 20:04 door Prutske.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Energieën en waarom we diesel nog wel even houden. 01 okt 2025 20:29 #1653362

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8013
Weet ik ook niet, maar het is mogelijk.

HVO100 kost iets meer dan gewone diesel. Het is dus prima mogelijk op een synthetisch wijze brandstof te maken.

Electrisch op grote schaal toepassen kan gewoon voorlopig niet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Energieën en waarom we diesel nog wel even houden. 01 okt 2025 20:38 #1653364

brambo schreef :
HVO100 kost iets meer dan gewone diesel. Het is dus prima mogelijk op een synthetisch wijze brandstof te maken.
Je had het over hoeveel energie er gebruikt word. De vraag die daarop volgde was hoeveel energie het kost om HVO te maken. Energie in een energie drager stoppen heeft (grote) veriezen. Een van de redenen dat waterstof nog niet echt van de grond komt. Wat velen ook niet weten is dat 1 liter diesel ongeveer 9kWhe kost om te vinden, op te pompen, te raffineren en dan te transporteren. Daarna ga je het verbranden in een motor die net aan de 30% effecientie haalt. Er zit 9.7kWh energie in een liter diesel, maar er is 18.7 gebruikt als het verbrand is. Jouw dieseltje haalt er maar 3.5kWh uit. de overige 15kWh word dus letterlijk verspilt.
Electrisch op grote schaal toepassen kan gewoon voorlopig niet.
Kan prima. Het is veel efficienter, dus het totaal energie verbruik gaat naar beneden.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 01 okt 2025 21:01 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Energieën en waarom we diesel nog wel even houden. 01 okt 2025 22:35 #1653381

Ah, goed om ff dit rekenvoorbeeld te zien. Betekent dit dat het gebruik synthetische brandstoffen eigenlijk het paard achter de (fossiele) wagen spannen is?

Kan me wel voorstellen dat er een kleine markt voor is, bijv. voor klassieke auto's, zelfs als de elektrificatie in dit tempo doorzet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Energieën en waarom we diesel nog wel even houden. 01 okt 2025 23:13 #1653382

  • AdB
  • AdB's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 4739
Lopen we nu al niet tegen het plafond van de bestaande infrastructuur aan qua electrisch?
Bedrijven terreinen staan op de wachtlijst voor een aansluiting. Laadpalen zijn steeds moeiijker te krijgen in bevolkte gebieden. Dus alles electrisch zit er voorlopig niet in.
Allemaal leuk en aardig, ik blijf nog even bij mijn (benzine) Opel Vectra station uit 2004, noem het circulair. (hij wil ook maar niet kapot gaan).
Tornado sport
Een monohull is eigenlijk een multihull die niet "af" is...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Energieën en waarom we diesel nog wel even houden. 01 okt 2025 23:33 #1653383

Dat de infrastruktuur het niet bij kan houden is slechts een kwestie van prioriteiten stellen. Als de hoeveelheid tijd, geld, energie en materialen die nu naar de olieindustrie en distributie gaan opeens beschikbaar komen voor het upgraden van het elektra netwerk, dan zijn we er met 3 maanden.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Energieën en waarom we diesel nog wel even houden. 02 okt 2025 00:22 #1653385

  • AdB
  • AdB's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 4739
Erikdejong schreef :
Dat de infrastruktuur het niet bij kan houden is slechts een kwestie van prioriteiten stellen. Als de hoeveelheid tijd, geld, energie en materialen die nu naar de olieindustrie en distributie gaan opeens beschikbaar komen voor het upgraden van het elektra netwerk, dan zijn we er met 3 maanden.

Waag ik te betwijfelen, er moeten dikkere kabels in de grond (Nederland), er moeten transformator huisjes gebouwd.
We proberen al 2 jaar van het gas af te gaan in ons appartement, maar de fysieke energie leverancier kan de benodigde stroom niet leveren met de boodschap dat als iedereen dat gaat doen in ons blok de bekabeling het niet aan kan.
De vve staat EV's niet toe om een laadpaal te hebben in de parkeergarage, vanwege brandgevaar en de toename van gewicht van de auto's en het ontbreken van infra. Garage is gebouwd in begin 80's.
Tornado sport
Een monohull is eigenlijk een multihull die niet "af" is...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Energieën en waarom we diesel nog wel even houden. 02 okt 2025 03:56 #1653387

AdB schreef :
Lopen we nu al niet tegen het plafond van de bestaande infrastructuur aan qua electrisch?
Bedrijven terreinen staan op de wachtlijst voor een aansluiting. Laadpalen zijn steeds moeiijker te krijgen in bevolkte gebieden. Dus alles electrisch zit er voorlopig niet in.
Allemaal leuk en aardig, ik blijf nog even bij mijn (benzine) Opel Vectra station uit 2004, noem het circulair. (hij wil ook maar niet kapot gaan).

Dat plafond wordt in fors tempo verhoogd, dit najaar gaat ons dorp op de schop, ik schat zo in 50% tot 100% extra capaciteit, verleden jaar zijn bij ons in de buurt de hoogspanningskabels vervangen, daar kan nu 4000A door ipv 2500.
Als we dynamische tarieven wat sneller invoeren, en ook voor de netwerkkosten doen, dan spreidt de load heel snel, en dalen de pieken.
Kortom, handen uit de mouwen en even doorbuffelen.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Energieën en waarom we diesel nog wel even houden. 02 okt 2025 04:25 #1653388

  • Etap28i
  • Etap28i's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 610
brambo schreef :
Wat een negatief beeld over de rokende en vervuilende diesel.

Moderne diesels zijn erg schoon en vooral erg efficent.

Hoeven ook niet te werken op fossiele brandstof denk hierbij aan HVO100 diesel.

Heb sinds kort een Euro 6 auto diesel met de toevoeging van Adblue. Rijdt 1:23 en nu ook nog op HVO100.

Jammer dat Shell en BP de bouw van bio dieselolie productie installaties hebben beeindigd.

Naast electrisch is diesel zeker nog een optie met nieuwe synthetische brandstoffen. In Duitsland is er een fabriek die CO2 weer omzet in brandstof.

Alles electrisch kan voorlopig niet. Is eenvoudig uit te rekenen als je het energie gebruik van het dagelijks verkeer omrekend naar electrisch vermogen.

Bram

En waar halen we alle grondstof voor de HVO100 vandaan. Moeten we meer gaan frituren? Die hoeveelheid is ook begrenst.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Energieën en waarom we diesel nog wel even houden. 02 okt 2025 05:09 #1653391

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29190
It Paradyske schreef :
Dat plafond wordt in fors tempo verhoogd, dit najaar gaat ons dorp op de schop, ik schat zo in 50% tot 100% extra capaciteit, verleden jaar zijn bij ons in de buurt de hoogspanningskabels vervangen, daar kan nu 4000A door ipv 2500.
Als we dynamische tarieven wat sneller invoeren, en ook voor de netwerkkosten doen, dan spreidt de load heel snel, en dalen de pieken.
Kortom, handen uit de mouwen en even doorbuffelen.

Mijn naam is Wadloper en ik ondersteun deze boodschap.

Al dat defaitistische gezeur ('het kan niet') moet stoppen. Niet lullen maar poetsen en gewoon doorgaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.189 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl