madoc schreef :
Houten-Klaas schreef :
Waar niemand mee gekomen is en waar je heel veel nuttige informatie uit haalt , even een olie monster nemen en laten onderzoeken , kost minder dan 100 euro en je weet veel meer dan die monteur die een compressie test komt doen en net zoveel kost .
Dat olie monster zegt alleen wat bij motoren waar de olie pas na jaren ververst wordt en de olie aan boord continu gesepareerd en gefilterd wordt. Stel je laat de olie van een klein motortje testen terwijl het net ververst is. Zegt dus niets over de conditie van de motor
Jaren is zwaar overdreven , olie monsters is DE norm tegenwoordig , waar ze vroeger maar wat op gevoel deden , is nu het olie monster DE monitor over de stand van zaken .
Je ziet dit in de scheepvaart , generatoren , transport ( vrachtwagens )
Het doel is niet alleen de slijtage te bepalen en uitval en revisie te plannen , maar ook het verversing interval te bepalen , nu loopt een 3 liter van een scheepsdisseltje niet in de papieren , maar een grote generator boer en transport ondernemer die ik goed ken met meer dan 250 trucks en 750 generatoren elk goed voor >30 liter smeerolie loopt dat jaarlijks aardig in de papieren , nu wordt er niet meer na standaard uren ververst maar op basis van analyse .
Uiteraard heeft het geen zin om na verversing een sample op te sturen , kun je doen , krijg je de uitslag ; nieuwe olie niets aangetroffen .
Even voor het beeld het is echt niet zo dat er stukken metaal rond drijven , ik krijg een beetje het idee dat zo is , ook op een kakel verse motor halen ze slijtage eruit , want ook die motor slijt , het is dus op laboratorium niveau , deeltje die jij en ik niet kunnen waarnemen .
Zelfs een fractie koelvloeistof wordt opgemerkt , dus je weet dat waarschijnlijk de koppakking eraan zit te komen , iets wat je vroeger pas merkte als het echt meteen vervangen was .
PS tijdbestek maakt niet uit , het is een commutatieve analyse , ze kunnen je zelfs vertellen hoelang die olie er al in zit