doedelflaps schreef :
De oude Volvo Penta Md11 uit met 3400 uur op de teller was bij mijn oude Contest na 5 tochtjes een total loss. Die had wel directe koeling; maar toch. Het hangt van het onderhoud af. Een nieuwe motor kostte al met al ongeveer 12000 euro. Wel een leuk project, en we hebben nu een hele betrouwbare motor, maar als ik opnieuw een boot zou kopen zou ik echt héél goed de motor testen, en minstens een compressietest doen en de warmtewisselaar nakijken.
Juist die direct gekoelde motoren zijn erg gevoelig voor opbouw van ellende aan de binnenkant. Ik heb er precies zo een en heb je een keer uit elkaar gehaald om alle koelkanalen schoon te maken. En dat was nodig!
Mbt levensduur: Nominale levensduur van de meeste scheepsmotoren zit zo rond de 5000uur, voor zover ik weet. Maar alles hangt af van gebruik en onderhoud.
Als voorbeeld? Een paar jaar geleden was er een tv reclame waarbij met een Mercedes 1miljoen km gereden werd op een circuit. Dat is geen kunst: Constante snelheid, nooit koude start, en regelmatig onderhoud. Dan kun je dat met een 2CV ook!
Een motor slijt vooral van starten:
- Je begint met bewegen terwijl echt nergens een smeerfilm opgebouwd is.
- Je produceert wel allerlei troep die in de olie terecht komt, maar die is nog niet warm genoeg om dat weer af te koken. Water (condens) maar ook lichtere koolwaterstoffen.
- Alle onderdelen zijn kwa speling ontworpen en gemaakt om goed samen te werken op bedrijfstemperatuur. Die is er nog niet.
De beste indicatie die er is: koude start, en netjes stationair lopen, samen met een compressie meting. Maar ook dat is niet meer dan een indicatie.