Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Is een motor met 3300 uur nog betrouwbaar?

Is een motor met 3300 uur nog betrouwbaar? 26 okt 2025 13:28 #1657276

  • HervR
  • HervR's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6
Ik overweeg de koop van een zeilboot met een motor met 3300 uur op de teller. Dat lijkt me tamelijk veel. De vermoedelijke leeftijd is 20 á 30 jaar. Het gaat om een Lombardini LDW 903 FOCS M25.
Doe ik er verstandig aan om de boot te kopen , of kan ik binnenkort problemen verwachten?



Between boats
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is een motor met 3300 uur nog betrouwbaar? 26 okt 2025 14:42 #1657287

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29190
HervR schreef :
Ik overweeg de koop van een zeilboot met een motor met 3300 uur op de teller. Dat lijkt me tamelijk veel. De vermoedelijke leeftijd is 20 á 30 jaar. Het gaat om een Lombardini LDW 903 FOCS M25.
Doe ik er verstandig aan om de boot te kopen , of kan ik binnenkort problemen verwachten?

Alleen op grond van die 3300 uur is er niet zoveel van te zeggen.
3300 uur is vergelijkbaar met een dieselmotor in een auto die 200.000 km. gelopen heeft. Dat is voor een diesel niet buitengewoon veel. Ik heb zelf een dieselauto gereden waarvan de motor na 300.000 km. nog geen problemen gaf. Ja, hij rookte wel een beetje als hij koud werd gestart. Maar een diesel in een zeilboot heeft meestal een wat slechter leven: te weinig goed warm gedraaid voor ie weer werd uitgezet, bijvoorbeeld. Het onderhoud laat op zeilboten vaak ook te wensen over.

Maar je weet veel meer als je de motor heb zien starten en lopen. Is dat het geval? Wat zie en hoor je dan?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is een motor met 3300 uur nog betrouwbaar? 26 okt 2025 15:08 #1657292

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8365
Puur op uren zou ie best nog minstens 2x zo lang mee kunnen. Maar als het alleen haven-in haven-uit is hij mogelijk al gaar.

Denk er wel aan dat deze een distributieriem met vervangingstermijn heeft. Ik zou wel de laatste vervanging willen weten of de kosten daar van mee nemen in je overwegingen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is een motor met 3300 uur nog betrouwbaar? 26 okt 2025 15:23 #1657297

  • holrobert
  • holrobert's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3398
Niets van te zeggen. Kwestie van onderhoud. Bij twijfel laten onderzoeken (compressie, olie). Aan de andere kant: hoeveel uur ga je er zelf bij draaien per jaar: 20 of 200 ?

Mijn huidige motor heeft 7.500 uur: loopt als een zonnetje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is een motor met 3300 uur nog betrouwbaar? 26 okt 2025 15:32 #1657301

  • HervR
  • HervR's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6
Interessant.
De motor kon niet gestart worden omdat hij in een loods staat. Helaas. Volgens de eigenaar is alles goed, geen problemen. (Tsja, hoe betrouwbaar is dat).
Wat ik wel weet dat er vaker grotere afstanden mee gevaren zijn, dus niet alleen even de haven en sluizen in en uit.
Die distributie is inderdaad wel even een dingetje.
Between boats
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is een motor met 3300 uur nog betrouwbaar? 26 okt 2025 15:37 #1657304

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29190
HervR schreef :
Wat ik wel weet dat er vaker grotere afstanden mee gevaren zijn, dus niet alleen even de haven en sluizen in en uit.

Als de motor inderdaad niet ouder is dan 30 jaar zou dat inderdaad kunnen kloppen. Dan is er inderdaad ruim 100 uur per jaar mee gemotord. Dat is niet direct heel veel, maar meer dan als het alleen haven in-haven uit zou zijn.

Jammer dat de motor niet kan draaien. Zonder dat je de motor heb zien starten en lopen zou ik hoe dan ook de boot niet kopen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is een motor met 3300 uur nog betrouwbaar? 26 okt 2025 15:39 #1657305

  • amersfow
  • amersfow's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 262
Ik sprak gisteren een monteur, en die zei me dat uren hem niet zoveel zeggen. Hij heeft meegemaakt dat mensen het presteren een motor met 100 uur slooprijp te maken. Compressie laten meten schijnt wel een goede indicator te zijn. Het merk heeft niet zo'n goede naam, het motortje schijnt ook niet zoveel liefde ontvangen gehad imho.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is een motor met 3300 uur nog betrouwbaar? 26 okt 2025 16:15 #1657312

  • Ton Mitz
  • Ton Mitz's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6411
Het ligt me vaag bij dat een lombardini , ruggerini en arona klonen zijn van elkaar
Ik heb een boot gehad met een arona, die motor was na 15 jaar totaal gaar
Feeling 32 Di, bootnaam Mitz
Genoemd naar een Engels stripfiguur
Mitz, the half fairy lady
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is een motor met 3300 uur nog betrouwbaar? 26 okt 2025 16:40 #1657318

Heb een Arona in de boot ter vervanging van een andere Arona waar de keerkoppeling kapot van was. Die motor liep en start als een zonnetje en was uit 1970, dus 55 jaar gebruikt.
Wát zoek je? Wind?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is een motor met 3300 uur nog betrouwbaar? 26 okt 2025 16:42 #1657319

Begrijp niet waarom je een diesel niet kort mag starten in een loods. Zelfs zonder koeling kan dat. En het is geen benzine.
Wát zoek je? Wind?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is een motor met 3300 uur nog betrouwbaar? 26 okt 2025 16:44 #1657320

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14594
ik zou zeggen, verdacht...
even starten kan altijd...
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is een motor met 3300 uur nog betrouwbaar? 26 okt 2025 17:03 #1657327

Compressie meting moet altijd kunnen. Starten in een loods kan een stalling ding zijn.
Mag je in de loods ook geen compressie meting doen, dan is dat verdacht
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is een motor met 3300 uur nog betrouwbaar? 26 okt 2025 17:31 #1657337

  • HervR
  • HervR's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6
Bedankt allemaal.
Dan ga ik kijken of een compressiemeting mogelijk is.
Between boats
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is een motor met 3300 uur nog betrouwbaar? 26 okt 2025 17:35 #1657341

  • lbreman
  • lbreman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13
Zie hier een draadje op ander forum over deze motor.

Het onderhoudsverleden en hoe met de motor is omgegaan zijn m.i. het belangrijkste, jammer dat daar weinig gegevens over beschikbaar zijn. Als ik het goed zie dan heeft deze motor indirecte koeling, dat is een prettig idee (zou in ieder geval verstopte koelkanalen in de motor moeten voorkomen).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is een motor met 3300 uur nog betrouwbaar? 26 okt 2025 18:15 #1657357

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 31578
HervR schreef :
Interessant.
De motor kon niet gestart worden omdat hij in een loods staat. Helaas. Volgens de eigenaar is alles goed, geen problemen. (Tsja, hoe betrouwbaar is dat).
Wat ik wel weet dat er vaker grotere afstanden mee gevaren zijn, dus niet alleen even de haven en sluizen in en uit.
Die distributie is inderdaad wel even een dingetje.

Die 3300 uur stelt weinig voor, maar niet draaiende motor kopen is not done! (never).

Wij hebben zo'n Lomnardini focs 4 cilinder gehad.
Wat nog wel wil gebeuren is dat de retourleidingen onder het kleppen deksel open scheuren en je carter vol raakt met diesel. Er zitten diesel plunjes verstuivers per cilinder op en de koperen leidingen zijn hardgesoldeerd, dat scheurt uiteindelijk.

Ook de distributie riem moet vervangen worden , voordat het in de soep loopt.

Ook de stop solenoid op het brandstof fijn filter ging defect, dan start die niet meer. Geheel verwijderd en Dus maar een 3mm RVS trekdraad in de kuip gemaakt om te stoppen.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum

Ongevraagd advizeur
Laatst bewerkt: 26 okt 2025 18:17 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is een motor met 3300 uur nog betrouwbaar? 26 okt 2025 18:23 #1657363

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8365
Ton Mitz schreef :
Het ligt me vaag bij dat een lombardini , ruggerini en arona klonen zijn van elkaar
Ik heb een boot gehad met een arona, die motor was na 15 jaar totaal gaar
Niet bij deze blokjes. Deze Lombardini is nieuwer dan alles wat Arona en Ruggerini bij elkaar gemaakt hebben en moderner dan menig ander blokje op de huidige markt. Ik meen me te herinneren dat de blokjes net tegen de eeuwwisseling op de markt kwamen.

Arona was niet eens echt slecht, wel lastig qua onderdelen. Ruggerini was idd niet al te best.
Laatst bewerkt: 26 okt 2025 18:29 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is een motor met 3300 uur nog betrouwbaar? 26 okt 2025 18:26 #1657365

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8365
Wadloper schreef :
Zonder dat je de motor heb zien starten en lopen zou ik hoe dan ook de boot niet kopen.
Opnemen in je excel sheet.
Ik heb ooit ook een boot gekocht waarvan de motor oud was en niet kon lopen. Kan nog steeds interesant zijn als je bij de prijs een vervanging bij op telt met mogelijke meevallers als ie het toch goed blijkt te doen. Maar het zou inderdaad tot een fiks lagere prijs moeten leiden, ongeacht type of urenstand.
Laatst bewerkt: 26 okt 2025 18:27 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is een motor met 3300 uur nog betrouwbaar? 26 okt 2025 19:58 #1657391

  • holrobert
  • holrobert's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3398
Als je op een relatief kleine boot van twintig tot dertig jaar oud nog een nieuwe motor moet verdisconteren is deze boot economisch zo goed als total loss. Bovendien mag je op een ouder jacht ook een oudere motor verwachten. Dertig jaar, honderd uur per jaar, is vrij normaal voor iemand die zijn boot goed gebruikt en langere tochten maakt.

Beter is, als je de boot in principe wil hebben, te laten onderzoeken wat de conditie is en in een een eventueel koopcontract op te nemen dat de boot alleen geaccepteerd en betaald wordt na een grondige praktijktest. Niet even stationair draaien in de box, maar een half uur onder vollast en kijken of alles goed blijft qua koeling, oliedruk, rook, etc.

Of je het ongemak wil dat je koop achteraf toch niet doorgaat is een persoonlijk keuze. Wil je dat voorkomen, dan moet je niet een boot kopen die binnen of op het droge staat en daarom niet getest kan worden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is een motor met 3300 uur nog betrouwbaar? 26 okt 2025 20:15 #1657393

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9312
Wadloper schreef :
Alleen op grond van die 3300 uur is er niet zoveel van te zeggen.
3300 uur is vergelijkbaar met een dieselmotor in een auto die 200.000 km. gelopen heeft.

Benieuwd naar jouw onderbouwing hiervan.
Bronvermelding?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is een motor met 3300 uur nog betrouwbaar? 26 okt 2025 20:26 #1657398

  • amersfow
  • amersfow's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 262
Das gewoon logisch nadenken, je rijd gemiddeld zo'n 60 km/u, dus doe aantal uur x 60. (Mensen die vroeger Bob Evers gelezen hebben weten dat :laugh: )

Heb vrijdag een boot gekocht, wilde er snel mee weg, dus toen motor het goed leek te doen vertrokken. Niet goed dus, na 2km warmte alarm. The hard way geleerd dat je dus pas na een half uur of langer kunt constateren of alles goed is.
Laatst bewerkt: 26 okt 2025 20:27 door amersfow.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is een motor met 3300 uur nog betrouwbaar? 26 okt 2025 20:27 #1657399

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8365
Ilex schreef :
Benieuwd naar jouw onderbouwing hiervan.
Bronvermelding?
Mijn auto rijdt volgens de boordcomputer rond de 60 a 70 km/u gemiddeld. Dan zit je rond de 200 a 250k aan kilomters bij 3300 uur.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is een motor met 3300 uur nog betrouwbaar? 26 okt 2025 20:31 #1657401

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29190
Ilex schreef :
Wadloper schreef :
Alleen op grond van die 3300 uur is er niet zoveel van te zeggen.
3300 uur is vergelijkbaar met een dieselmotor in een auto die 200.000 km. gelopen heeft.

Benieuwd naar jouw onderbouwing hiervan.
Bronvermelding?

Geen bron. Gewoon een kwestie van rekenen.

Reken bij de auto op een gemiddelde snelheid van 60 km/u. Vermenigvuldig vervolgens 3300 met 60. Kom je op 198.000 km.

Helder?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is een motor met 3300 uur nog betrouwbaar? 26 okt 2025 21:04 #1657407

De oude Volvo Penta Md11 uit met 3400 uur op de teller was bij mijn oude Contest na 5 tochtjes een total loss. Die had wel directe koeling; maar toch. Het hangt van het onderhoud af. Een nieuwe motor kostte al met al ongeveer 12000 euro. Wel een leuk project, en we hebben nu een hele betrouwbare motor, maar als ik opnieuw een boot zou kopen zou ik echt héél goed de motor testen, en minstens een compressietest doen en de warmtewisselaar nakijken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is een motor met 3300 uur nog betrouwbaar? 27 okt 2025 08:16 #1657427

  • HervR
  • HervR's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6
Bedankt allemaal, het is me wel duidelijk geworden.
Between boats
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is een motor met 3300 uur nog betrouwbaar? 27 okt 2025 09:00 #1657428

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8860
doedelflaps schreef :
De oude Volvo Penta Md11 uit met 3400 uur op de teller was bij mijn oude Contest na 5 tochtjes een total loss. Die had wel directe koeling; maar toch. Het hangt van het onderhoud af. Een nieuwe motor kostte al met al ongeveer 12000 euro. Wel een leuk project, en we hebben nu een hele betrouwbare motor, maar als ik opnieuw een boot zou kopen zou ik echt héél goed de motor testen, en minstens een compressietest doen en de warmtewisselaar nakijken.

Juist die direct gekoelde motoren zijn erg gevoelig voor opbouw van ellende aan de binnenkant. Ik heb er precies zo een en heb je een keer uit elkaar gehaald om alle koelkanalen schoon te maken. En dat was nodig!

Mbt levensduur: Nominale levensduur van de meeste scheepsmotoren zit zo rond de 5000uur, voor zover ik weet. Maar alles hangt af van gebruik en onderhoud.

Als voorbeeld? Een paar jaar geleden was er een tv reclame waarbij met een Mercedes 1miljoen km gereden werd op een circuit. Dat is geen kunst: Constante snelheid, nooit koude start, en regelmatig onderhoud. Dan kun je dat met een 2CV ook!

Een motor slijt vooral van starten:
- Je begint met bewegen terwijl echt nergens een smeerfilm opgebouwd is.
- Je produceert wel allerlei troep die in de olie terecht komt, maar die is nog niet warm genoeg om dat weer af te koken. Water (condens) maar ook lichtere koolwaterstoffen.
- Alle onderdelen zijn kwa speling ontworpen en gemaakt om goed samen te werken op bedrijfstemperatuur. Die is er nog niet.

De beste indicatie die er is: koude start, en netjes stationair lopen, samen met een compressie meting. Maar ook dat is niet meer dan een indicatie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.174 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl