Reed schreef :
Ik zou het iets anders aanpakken:
Motor met 3.000 draaiuren in een zeilboot is wel wat veel, zeker wanneer je de onderhoudhistorie niet kent. Aan de andere kant er zijn duizenden diesels die probleemloos nog veel meer uren hebben gedraaid en draaien. Alleen je wilt niet dat je onderweg stil komt te vallen en moet wel op enige betrouwbaarheid kunnen rekenen.
In 2017 heb ik een nieuwe motor in mijn boot gezet. Daar staat na 8 seizoenen gebruik 2680 uur op en het ding is net ingelopen. Veel is dat echt niet. De Yanmar in de boot van vrouwlief heeft er 8000 uur op staan. Ook dat ding werkt nog helemaal probleemloos. In de commercielevaart gaan ze voor kleine diesels uit van 15.000 draaiuren voor eerste revisie en dan nog eens 15.000 voor ze vervangen. De super grote diesels gaan een (scheeps)leven mee en worden nooit vervangen.
Overigens kan een motor in een boot welke enkel haven in en uit doet en nooit warm word met 500 draaiuren al naar zijn grootje zijn. De levensduur van een diesel kan beter uitgedrukt worden in aantal (koude) starts dan in draaiuren. 1 koude start geeft ongeveer een vergelijkbare hoeveelheid slijtage als 6 uur draaien op bedrijfstemperatuur.
Nog een puntje: koelwater op temperatuur is niet hetzelfde als motor op bedrijfstemperatuur. De motor heeft ongeveer 3 tot 6 keer zo lang nodig. Afhankelijk van het soort motor.
Om te beginnen uitgaan van de mogelijkheid dat er forse kosten aan zitten te komen.
In geval van de topic starter is dat inderdaad wel een goed uitgangspunt.