Hmmm, 35% vochtigheid.
Een paar vragen:
-heb je de mogelijkheid binnen, en verwarmd te werken?
-heb je de mogelijkheid om de gehele binnenkant kaal te halen, tot in de punt? (ik weet niet hoe het dek eraan toe is, wellicht kan je dat lichten)
Wil je de boel succesvol en duurzaam met epoxy behandelen, dan sta je voor de volgende stappen:
-alles geheel kaalhalen, slopen wat in de weg zit (dek). Kaal halen kan met een krabbertje en een fohn, maar ook door stralen. Verwijder de kiel.
-boot "op maat" zetten. Vooral de achterkant kan wat gezakt zijn. Liefst dit op zijn kop doen.
-als er slechte gangen in zitten, dan is nu de tijd om ze te vervangen. Ook slechte reparaties en slechte lassen nu aanpakken.
-de gangen zijn waarschijnlijk flink gekrompen. Haal een frees met een geleider door de gangen.
-zoek mahonie van dezelfde kleur en zaagtechniek (dosse waarschijnlijk) zodat dit zo veel mogelijk op de originele kleur lijkt. Zaag hier passende latten van.
-lijm deze latten met epoxyhars en katoenvezel in de gefreesde gangen. Vooraf voorsmeren met onverdikte epoxy. Mochten de gangen wat rafelig gefreesd zijn, maak dan de epoxylijm op kleur, met rode en bruine pigment.
-schaaf en maal de latten nu gelijk met de huid. Als het goed is, moet e.e.a. er nu al aardig uitzien.
-schuur met schuurplanken de huid nu zo strak mogelijk. Een pokkeklus, maar als je boot straks glimmend maar met een huid als een golfterrein in het water ligt, wordt je ook niet blij.
-waarschijnlijk sneuvelen er wel wat doppen. Draai de schroeven eruit, boor e.e.a. wat dieper, en schroef de schroef weer terug. Vervolgens weer een dop terugplaatsen.
-na fijnschuren kan je de boel op kleur brengen met pigment. Gebruik hiervoor poederpigment welke je in water kan oplossen. Breng deze met een doek aan. Gebruik mahonie of rood/bruin, neigend naar rood als je die rode gloed wil bereiken. Je bereikt hier de eindkleur mee, bovendien worden de eventueel iets verschillende kleuren meer naar elkaar getrokken. Doe vooraf testjes of je er tevreden mee bent, er is geen weg terug.
-nu is het een kwestie van in de epoxy zetten van de buitenkant:
epoxy aanbrengen, laten harden, licht schuren, 2x epoxy nat in nat, of 1x met glasweefsel 160, 200 of 300 grams kepergeweven (dit zie je nauwelijks terug als je het goed doet) en vervolgens nog 1 laag epoxy, om het relief van het weefsel te vullen. nu weer schuren, en dan kan je aflakken. (hiermee wachten tot de boot weer rechtop staat).
het onderwaterschip kan je 2x in de glasweefsel zetten mocht je dat willen. Vervolgens de kiel terugplaatsen (eerst de boorgaten goed schoonmaken en goed in de epoxy zetten). Goed uitplamuren, zodat alles mooi strookt, en dan kan er onderwatercoating op.
De binnenkant is wat simpeler, maar ook veel werk.
-alle te vervangen delen vervangen, en teruglijmen.
-alle kale hout 1x in de epoxy (de vezel gaat nu opstaan), schuren, en 2x in de epoxy nat in nat.
-de delen die in het zicht liggen, nu nogmaals schuren, in de epoxy, schuren, lakken met lak met UV filter.
-dek aan de onderkant ook goed in de epoxy, en weer terugplaatsen.
e.e.a. is een k-klus, maar op deze manier verkrijg je een schip wat stijver is dan voorheen, en qua onderhoud niet verschilt met een polyester schip. Een restauratie als deze heeft waarde.