Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Glasweefsel vs conserveren hout

Glasweefsel vs conserveren hout 11 aug 2018 06:34 #967552

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7570
Al een tijdje bezig met het oplappen van een houten (multiplex) catamaran en stuit daarbij geregeld op problemen of vragen.
Om die antwoorden niet verloren te laten gaan, maak ik een ander topic aan.
De rest is te volgen op:
zeilersforum.nl/index.php/foru...ieuw-project-strider

De romp is binnen en buiten in glasweefsel gezet.
Dit glasweefsel is naar mijn gevoel heel dun: ik zit er, zeker op de hoeken, snel door bij het schuren.

Wat is de functie van dit glasweefsel? Structureel lijkt het niet veel bij te dragen (op strategische plaatsen na).
Is het om het hout te conserveren? Waarom dan niet alleen epoxy?
Is het tegen het werken van het hout?
Hoeveel grams glasweefsel wordt hier normaal voor gebruikt?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Glasweefsel vs conserveren hout 11 aug 2018 06:48 #967555

  • bert pit
  • bert pit's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 76
Het glasweefsel dient waarschijnlijk als bewapening. Smeer je alleen epoxy, dan conserveer je het hout wel, maar voorkom je geen scheuren op de naden van het hout. Ik vermoed dat daarom de glasvezel is gebruikt. Vaak wordt bij reparatie overigens veel te veel hars gebruikt, waardoor het weefsel gaat "zweven". Dit gaat ten koste van de sterkte.

Let er bij reparatie ook op dat dat er geen zoutresten meer in het laminaat zitten. Dat moet er eerst volledig uitgespoeld worden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Glasweefsel vs conserveren hout 11 aug 2018 07:36 #967566

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 26248
Ilex schreef :
Al een tijdje bezig met het oplappen van een houten (multiplex) catamaran en stuit daarbij geregeld op problemen of vragen.
Om die antwoorden niet verloren te laten gaan, maak ik een ander topic aan.
De rest is te volgen op:
zeilersforum.nl/index.php/foru...ieuw-project-strider

De romp is binnen en buiten in glasweefsel gezet.
Dit glasweefsel is naar mijn gevoel heel dun: ik zit er, zeker op de hoeken, snel door bij het schuren.

Wat is de functie van dit glasweefsel? Structureel lijkt het niet veel bij te dragen (op strategische plaatsen na).
Is het om het hout te conserveren? Waarom dan niet alleen epoxy?
Is het tegen het werken van het hout?
Hoeveel grams glasweefsel wordt hier normaal voor gebruikt?

Een laagje glasweefsel, zelfs dun keperweefsel van 160 gr/m2 maakt een epoxy-huid zoveel duurzamer en sterker, dat ik elk multiplex oppervlak van enige omvang dat wordt blootgesteld aan buitenomstandigheden van zo'n laagje weefsel voorzie. Zet er daarna dd-lak overheen; dan heb je een oppervlak waar tenminste 10 - 15 jaar niks meer aan hoeft te gebeuren. Met een laagje weefsel wordt zo'n oppervlak pas echt min of meer onderhoudsvrij..

Het glasweefsel houdt niet alleen de epoxyhuid vrij van scheurtjes op naden; overal waar kleine bewegingen in het materiaal plaatsvinden houdt het weefsel de zaak bij elkaar. Stoten beschadigd de huid veel minder snel en een lek in de epoxyhuid is heel vervelend als er niet meteen wat aan gedaan word.

Zoals Bert Pit hieronder schrijft is aanbrengen met precies genoeg hars om het weefsel volledig te impregneren de aangewezen methode.
Ik doe dat impregneren niet met een kwast op een roller. Ik giet een bepaalde hoeveelheid aangemaakte hars over het weefsel uit en verdeel het met een squeegee; een vrij brede, flexible plastic spatel. Daarmee pers je meteen ook de lucht uit weefsel.
De bedoeling is dat het weefsel volledig transparant wordt, zodanig dat je de houtstructuur eronder kan zien alsof er niks op ligt. Eventuele overgebleven luchtbellen zie je dan ook; even nabehandelen met de spatel, tot ook die verdwenen zijn.
De truc is zoveel hars te gebruiken dat aan de oppervlakte bij strijklicht de structuur van het weefsel nog zichtbaar is. Dus niet streven naar een laag die spiegelglad is. Dan is er teveel hars gebruik en kan het weefsel inderdaad gaan zweven op de hars. In plaats daarvan moet het zich als het ware tegen het multiplex aan 'zuigen'.
Laatst bewerkt: 11 aug 2018 07:38 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Glasweefsel vs conserveren hout 11 aug 2018 07:43 #967571

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6723
Het glasweefsel dient als wapening in de laag epoxy. Bij mijn houten Olympiajol waarvan de huidgangen flink open stonden, heb ik eerst de naden afgesmeerd met verdikte epoxy en daarna de hele romp bekleed met heel dun glasweefsel en afgewerkt met gewone epoxy en 2 lagen bootvernis. Het resultaat is een zeer stijve romp waarbij het weefsel niet meer zichtbaar is. Naden blijven dicht en schrammen werk ik bij met bootvernis. De boot ligt ‘s zomers in het water en ‘s winters in de loods. Houdt zich nu al 7 jaar goed.
Stegman was me net voor :laugh:
Laatst bewerkt: 11 aug 2018 07:45 door jerry. Reden: Aanvulling
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Glasweefsel vs conserveren hout 11 aug 2018 18:57 #967721

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7570
Bedankt allen.
Ik onthoud dat de glasweefsels in dit geval dienen om het werken van het hout te beperken/tegen te gaan zodat er achteraf geen scheurtjes ontstaan, waardoor de levensduur van het hout verlengd wordt. Puur voor het conserveren zijn ze niet nodig.

Bijkomend voordeel is dat alles wat sterker lijkt te worden en bepaalde delen minder tov elkaar kunnen bewegen. Aangezien mijn catamaran volledig met epoxy aan elkaar gelijmd is, maak ik me daar minder zorgen over :huh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Glasweefsel vs conserveren hout 11 aug 2018 19:12 #967726

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Llex,

Je hebt daarbij een voordeel dat multiplex erg weinig werkt, veel minder dan lattenbouw of gangenbouw.
Een multiplex boot met epoxy/geweven doek conserveren is een missie die vaak slaagt. Zelfde geld voor plakhout dat eigenlijk multiplex in de vorm van een boot verlijmd is...
Zolang je zorgt dat alles "afgesloten" blijft met degelijke lagen epoxy zal zo'n boot goed blijven.
Het is uiteraard ook handig ervoor te zorgen dat er niet continu water in de boot blijft staan.
Het hout moet droog blijven om het te conserveren.
Eventueel indien dat niet gedaan is de bilge in de epoxy zetten (kaal schuren en met epoxy lakken).

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Glasweefsel vs conserveren hout 12 aug 2018 06:34 #967804

  • OldBawley
  • OldBawley's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2034
Onze boot zit sedert de zeventiger jaren in een doodskleed. Mijn tijd zal het nog wel houden.

In 1995 braken tijdens het zeilen de wangen van ons eikehouten roer. Die wangen houden de helmstok dus dat was even niet makkelijk om door een sluis en terug in de marina te komen.

Ik besloot gelijk een nieuw roer te waken want het eikenhout van het oude roer zat in een doodskleed , polyester met matten. Dat was op plaatsen gescheurd en er kwam zwart sop uit die scheuren.

Ik had een vriend molenbouwer – restaurateur en die had dikke planken eik liggen. Gratis voor mij.

Uit drie of vier van die 4 cm dikke eiken planken hebben we het oude roer nagebouwd. Gelijmd met epoxy. Nadat de best complexe vorm klaar was ( het is een balansroer ) in enkele lagen glasmat gezet met epoxy. Daarna weer epoxy, teakhouten wangen er op, nieuw roestvrijstaal beslag. Klaar.

Alle gebruikte glasmat en epoxy was van De ijssel.

Pas na montage van het nieuwe roer in het water heb ik het oude gesloopt, bleek dat het eik zo goed als nieuw was. Wel zwart maar behalve de buitenste millimeter totaal gezond. Tja.

We zijn nu 23 jaar verder, onlangs merkte ik dat de epoxy mat mantel gescheurd was. Er moet na 23 jaar zwaar werk water in het roer gekomen zijn, het hout gaat zwellen en de epoxymat scheurt.

Heb onder water een loshangende flap afgesneden, er verder niet veel over getobd, ik dacht “Zal mijn tijd nog wel meegaan “ Dat denk ik vaak.

Twee weken terug moest ik een lange reis op de motor maken, ik merkte dat de helmstok naar stuurboord trok , heb zelfs met dik elastiek een regelbare rekker aangebracht om de autopiloot te ontlasten. Onder zeil merkte ik niks, je regelt je koers immers met je zeilen.

Heb nu gemerkt dat er water in het roer gedrongen is en wel van één kant. Het roer is daardoor krom getrokken. Ongeveer een vinger op de 800 mm totale breedte.
Ik kreeg gelijk een schrik, stel dat de lijmnaden breken, dan valt m´n roer uit mekaar, de mantel is er niet meer om de boel samen te houden.

Ben nu een nood “lashing “ aan het maken met hout en spanbanden om de boot terug naar Poros te varen.



Oude foto, genomen na het uit het water halen net vóór het aanbrengen van de coppercoat.

De zwarte strepen moeten de houten balken voorstellen, de blauwe zijn spanbanden, de groene een touwtakeling om de spanbanden op hun plaats te houden.

Eens terug in Poros trek ik het roer en begint de herstelling, waarschijnlijk door het aanbrengen van een metalen strippenkooi.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.261 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl