In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.
Heb hier al vaker over mijn plannen gesproken om een catamaran in container naar alle oorden te sturen.
Maar je moet klein beginnen. Of beter: ergens beginnen, want ik heb nog nooit op een catamaran gezeild!
Dus als aanloopje een oude Woods Strider gekocht. Staat is "onder handen te nemen". Ooit door een amateur gebouwd en hier en daar slordig afgewerkt. Dit kan ik wel aan
Mijn broer noemt de Strider een gedrocht. Ben er nog niet uit of ik dat wel aankan...
Hij is niet standaard gebouwd; de beams zijn breder, waardoor hij 5,3m geworden is ipv 4,3m. Ook de roeren zijn aangepast.
Doel met deze Strider is, buiten ermee leren zeilen, hem op de trailer te vervoeren naar Oostzee, Kroatië, Corsica etc.
Momenteel is de trailer daar nog niet helemaal op aangepast (wil hem telescopisch), maar ook dat is voor mij haalbaar.
Het trekken van de bijna 8m lange sleep viel eigenlijk goed mee. De breedte is beperkt (kan zelfs de standaard spiegels van de wagen gebruiken), het gewicht is niet te hoog (ik schat 800kg alles samen), en ik kan tussen beide rompen zien en zo mijn achteruitkijkspiegel gebruiken.
Bij het demonteren stelde ik vast dat het hanteren van beams kinderspel is en dat je vooral veel tijd verspilt met de trampolines. Na te kijken dus.
Als ik goed gerekend heb, kan hij de garage in om er lekker droog en warm aan te werken
Edit: op YouTube filmpje tegengekomen waarop de vorige eigenaar ermee zeilde. Als iemand die persoon kent waardoor ik er eventueel mee in contact kan komen.... Moest ik vraagjes hebben.
Daar ga je een hoop pret mee beleven. Het is waarschijnlijk de "turbo" uitvoering. De mast zal ook wel langer zijn.
Mocht je tegen vragen aanlopen, pb maar. Bij alles wat je doet, denk: hoeveel kilo is dat??
heeft er niet ooit in de zeilen of Waterkampioen een stuk over een strider gestaan(volgens mij een medewerker van een van die clubs)
waar ze de zwaarden/roeren en zeilen hadden verbeterd
heeft er niet ooit in de zeilen of Waterkampioen een stuk over een strider gestaan(volgens mij een medewerker van een van die clubs)
waar ze de zwaarden/roeren en zeilen hadden verbeterd
groeten
Frank
In Zeilen. Klaas Jan Hoeve heeft een Strider een 'beetje' opgevoerd door roeren, zwaarden, zeilen, mast,... aan te passen.
Daar ga je een hoop pret mee beleven. Het is waarschijnlijk de "turbo" uitvoering. De mast zal ook wel langer zijn.
Mocht je tegen vragen aanlopen, pb maar. Bij alles wat je doet, denk: hoeveel kilo is dat??
Hoi alweereengijp, kon niet langer op je aanbod om mee te zeilen wachten (ongeduldig als ik ben) en heb er dan maar eentje gekocht
Turbo klink erg spannend als beginner! Zal revend starten...
Hoe lang is een standaard mast?
Hi Ilex, klein beginnen noemt ie dat De strider is een heel serieuze Cat hoor ! Van harte gefeliciteerd man! Ik weet zeker dat je hier geen spijt en veel plezier van gaat krijgen. Ben je al lid van de CTC = aanrader. De ontwerper Woods is heel toegankelijk als je vragen hebt. Klaas Jan Hoeve van Watersportmedia / zeilenredacteur is ook een verwoed Strider zeiler/kampeerder. We zien je project en reisverhalen wel komen
Henny (Team Zeilersforum.nl)
It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell
Als ik zo naar de gegevens en tekening kijk zal alleen de mastlengte mogelijk problemen geven want die mag dacht ik op een trailer maar maximaal 8 of 9 meter zijn in vrijwel de hele EU. boatplans.cc/woods-designs/strider/
Ad
Hi Ilex, klein beginnen noemt ie dat De strider is een heel serieuze Cat hoor !
Owh...
CTC ken ik en misschien ga ik er wel lid van worden ook.
Heb al meerdere keren met Richard Woods gemaild; is inderdaad erg behulpzaam! Stuurt zelfs bepaalde detailtekeningen door op eenvoudige vraag. Erg sympathiek.
En mocht je toch de standaard mast hebben, dan heb ik nog een fraaie set zeil voor je liggen...
Er zijn wel wat zeiltjes bij, maar die zijn in zowat dezelfde staat als het bootje, vrees ik. Ze voelen erg zacht en soepel aan.... dat zegt waarschijnlijk genoeg.
Nog niet nauwkeurig bekeken
een hijs van ongeveer 7.5 meter, nog metertje mast over denk ik dus totaal iets van 8,5
Heb daarnet wat proberen meten. De mast steekt 2,4m verder dan romplengte, dus ik schat 9,5m.
@Yellowboat: op de trailer steekt hij 1,2m achter de boot uit. Geen idee of ik illegaal bezig was
Deelbare lading ( de mast dus ook ) mag maar 1 meter uitsteken.
Deelbare lading meer maar alleen met een lange lading bord of 'snachts licht. www.boottrailershop.nl/regelge...oottrailer-i-38.html
Maar of oom agent dat van een afstand zo precies kan schatten....
AD
Ik gok een editfoutje van YB. In het door hem gelinkte stuk staat:
Voor het beladen van boottrailers gelden de volgende regels:
- Deelbare lading van een boottailer mag aan de achterzijde 1 meter uitsteken.
- Ondeelbare lading mag aan de achterzijde van een motorvoertuig of een eenassitge aanhangwagen maximaal 5 meter uitsteken, gemeten vanaf de achterste achteras.
- Ondeelbare lading mag aan de achterzijde van een meerassige boottrailer maximaal 4 meter uitsteken, gemeten vanaf de achterste achteras.
- Ondeelbare lading die meer dan 1 meter achter de boottrailer uitsteekt, moet altijd voorzien zijn van een 'lange lading markeringsbord' (diagonaal rood-wit gestreept, afmetingen: 0,5 x 0,5 meter), dat 's nachts en bij slecht zicht overdag, verlicht moet zijn.
Ach, niet roomser dan de paus zijn lijkt me. Gewoon een mooi lengtebord er op en áls je al wordt aangesproken door een agent dan met een staalhard gezicht zeggen dat een mast toch écht ondeelbaar is.
Een heel knus liefdesnestje of juist helemaal niet? In ieder geval kun je af en toe wat afstand houden
Henny (Team Zeilersforum.nl)
It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell
Proficiat met deze aankoop Llex! Ik vind het toch best een stoere boot als ik zo dat filmpje bekijk van de tocht over de Oostzee (best leuk om te kijken trouwens, zeker als je weet dat dit in 1989 niet even met Moviemaker in elkaar gezet is). Ben benieuwd naar je project topic!
Dag, leuk de strider terug te zien, slordig gebouwd, that's me, maar redelijk licht en sterk, alu beams erop gezet, maar de domme constructie van Woods niet veranderd. Naar Denemarken, naar Otranto met de auto en overgestoken naar Griekenland. Daarna een F9R gebouwd, mijn vrouw vond deze boot te snel, dus nu een wrak, een Hirondelle, 1973, gekocht, wat een ellende
Gr., Simon
Hirondelle vs F9R dat is wel een verschil ja, haha
Maar ook met een Hirondelle kun je lol hebben, dus wat maakt het uit. Gewoon lekker gaan zeilen er mee!