De onderkant van de kajuitopening sluit niet aan bij het dek. Misschien niks mis mee, maar mij stoort het dat je 1) er niet deftig onder kan kuisen, en 2) niet deftig kan afwerken laat staan schilderen...
Tijd om hier iets aan te doen. Passtuk uit karton, nadien van grenen. Inlijmen. Enkele lagen epoxy en klaar.
Zulke bouwwijzes vind ik meer. Een scherpe hoek is misschien snel en goedkoop gebouwd, maar om het af te werken (glasweefsel, schilderen, herschilderen) is het miserie. Waar ik kan vergroot ik de radius van de fillet of vul ik een scherp kantje op met epoxylijm.
Ondertussen gaat het plamuren van kleine onvolkomenheden verder. Ga ergens een grens moeten trekken, want ik krijg er zeker niet alles uit. Verre van.
Ook de aftekeningen van de spanten door de romphuid heen ben ik niet van plan weg te plamuren.
Tijdens het opschuren van het onderwaterschip, kwam ik een merkwaardig plekje tegen. Wat bruin van kleur, wel keihard.
Hm, op inspectie aan de binnenkant, helemaal voorin. Snikheet en erg kruffelen...
En kijk, blijkbaar is er in het verleden een aanvaring geweest en is de romp op die plaats doorboord geweest!
Een plek van ongeveer 4cm is beschadigd: er steekt zelfs een stuk hout naar binnen!
Tijd om ook dit deftig aan te pakken. Helemaal ingepakt in zo'n wit pakje, kap op, spuitmasker met extra stoffilter, gesloten veiligheidsbril, nitril handschoenen en daarover lederen werkhandschoenen, koptelefoon en stofzuigerslang er vlak naast, ga ik aan de slag met de multi-tool.
Ja, stevig ingepakt en beschermd! Ik had toevallig die ochtend de link van Ad gevolgd naar epoxy-allergieën en wilde niets aan het toeval overlaten!
Het was ongeveer 34°... Telkens als mijn veiligheidsbril aandampte, zette ik de stofzuigerslang even aan de bovenkant van de bril. Binnen enkele tellen was de damp weg en ook het zweet, waardoor ik weer een tijdje kon doorwerken. Die stofzuiger was een goed idee: er was nauwelijks (schuur)stof.
Tijdens het ploeteren merkte ik een bobbel in de bodem. Ze was keihard en bedekt met glasweefsel. Voor de zekerheid ook daar de multi-tool ingezet. Het was een plek waar een kreuk in het glasweefsel zat met daaronder een luchtruimte. Dat pakken we gelijk aan...
Epoxylijm om uit te vullen, twee lagen glasweefsel van 300gr om af te werken (met overlap van 3cm). Ik ga er vanuit dat dit sterk genoeg is...