Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Advies gevraagd: romp schade reparatie

Advies gevraagd: romp schade reparatie 30 mrt 2020 19:25 #1140671

  • steef ton
  • steef ton's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2272
Beauty schreef :
Ilex schreef :
SteefTon schreef:
Ik heb nooit nergens gedubbeld

Dan heb je altijd gedubbeld :silly:
Sorry B)

Kan wat mij betreft ook zijn dat je 'soms' gedubbeld hebt, sorry :)
Als je het maar nooit nergens hebt gedaan.

Gr Michel

ik moet even aan dit gezanik een eind maken, anders blijven we dit moeten lezen. Sorry ;) :
nl.wikipedia.org/wiki/Dubbele_negatie_(taal)
tijdens een maanloze nacht op zee besef je dat je het fragiele ruimteschip aarde bewoont
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies gevraagd: romp schade reparatie 30 mrt 2020 19:32 #1140676

De hele discussie over wel of niet dubbelen is een interesante. Ik ben zelf van mening dat dubbelen prutswerk is en absoluut voorkomen moet worden. vanuit een engineerings oogpunt maakt het de boot zelfs een stuk zwakker, al zul je daar in de praktijk weinig van merken.

De beslissende factor in dit geval is echter dat dubbelen niet mogelijk is. Zoals de stevenbalk, stringers en huidplaten samenkomen heb je binnen geen ruimte om een dubbeling kwijt te kunnen.

Ik zou beginnen met de onderste gang, haal deze volledig weg tot het eerstvolgende spant. Sla voorzichtig met een vlijmscherpe bijtel alle stukjes hout weg welke bij die gang horen zodat je een mooi schoon en recht gat hebt dat precies de vorm heft van de oorspronkelijke gang. Zet daar een nieuw stuk in en doe dan de tweede gang.

Voor het laten verlopen in het bestaande deel van de gang wat je laat zitten is een afgeschuinde lijmverbinding het beste, 1:10 is het absolute minimum, 1:20 is beter. Dit is makkelijk te maken met een super scherpe schaaf.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Volgende doel: Deelname aan de Vendee Globe van 2020
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies gevraagd: romp schade reparatie 30 mrt 2020 19:44 #1140684

  • Makkie
  • Makkie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 248
Misschien nog een tip , Evt met goedkoop bouwmarkt multiplex van de juiste dikte eerst het afschuinen en verlijmd thuis een keer oefenen.
Als je dat wat verprutst is t niet zo'n punt en kun je nog een keer oefenen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies gevraagd: romp schade reparatie 30 mrt 2020 19:52 #1140691

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2008
Dat afschuinen hoort met een schaaf, maar het gat waar het vulstuk in moet, moet ook afgeschuind. Daar kom je met die schaaf moeilijk bij. Het is niet zo dat het met zo goed mogelijk uitkappen met een hele brede vlijmscherpe steekbeitel of een slijptol met schuurschijfje, daarna een schuurmachine met korrel 80 erop er een kwartier tegenaan duwen niet wil...

Freek
Laatst bewerkt: 30 mrt 2020 19:53 door freek1970.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies gevraagd: romp schade reparatie 30 mrt 2020 20:31 #1140709

  • Makkie
  • Makkie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 248
Als je multiplex met een bandschuurmachine afschuining mooi zien aan de verschillende laagjes die dan mooi parallel moeten lopen,
De zool van de machine is vlak genoeg, Evt met een goede schaaf nog nabewerken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies gevraagd: romp schade reparatie 31 mrt 2020 17:48 #1141037

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 2769
Erikdejong schreef :
De hele discussie over wel of niet dubbelen is een interesante. Ik ben zelf van mening dat dubbelen prutswerk is en absoluut voorkomen moet worden. vanuit een engineerings oogpunt maakt het de boot zelfs een stuk zwakker, al zul je daar in de praktijk weinig van merken.
Dus 20 mm multiplex is zwakker dan 12? Om maar een voorbeeld te noemen.
En eh......... "absoluut voorkomen", "een stuk zwakker" en "in de praktijk weinig van merken", staat dat niet wat haaks op mekaar? ;)
De beslissende factor in dit geval is echter dat dubbelen niet mogelijk is. Zoals de stevenbalk, stringers en huidplaten samenkomen heb je binnen geen ruimte om een dubbeling kwijt te kunnen.
Sorry, maar dat is 100% onjuist. Als je plaatselijk in het vlak een dubbeling toe past heb je met hoe stevenbalk stringers en huidplaten op elkaar aansluiten helemaal niks te maken. Wil je het hele vlak tussen spanten en stringers dubbelen, dan is het een kwestie van pas schaven. Heb je dat netjes gedaan, dan is de hele dubbeling zelfs niet zichtbaar.
Ik zou beginnen met de onderste gang, haal deze volledig weg tot het eerstvolgende spant. Sla voorzichtig met een vlijmscherpe bijtel alle stukjes hout weg welke bij die gang horen zodat je een mooi schoon en recht gat hebt dat precies de vorm heft van de oorspronkelijke gang. Zet daar een nieuw stuk in en doe dan de tweede gang.
Nu nog even vertellen hoe TS de bovenkant van die tweede gang tussen de stringer en de daarboven liggende gang aanbrengt want dat is de originele constructie.
Of laat je een strook van de tweede gang evenwijdig aan de stringer zitten? In dat geval loopt je advies over het afschuinen nog uit op een leuk klusje want dan moet je aan 3 kanten een 1: 20 (?) gaan schaven.
Wel eens bedacht dat dat op een huiddikte van 12 mm een laslengte van 24 cm oplevert (in een gebogen gang en boven je hoofd)?
Voor het laten verlopen in het bestaande deel van de gang wat je laat zitten is een afgeschuinde lijmverbinding het beste, 1:10 is het absolute minimum, 1:20 is beter. Dit is makkelijk te maken met een super scherpe schaaf.
Lijkt me niet de enige voorwaarde.
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies gevraagd: romp schade reparatie 31 mrt 2020 19:48 #1141088

  • steef ton
  • steef ton's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2272
beste Zeekraal, ik neem aan dat jij zo'n reparatie van een stuk vlak bij een Waarscheepje al eens gedaan hebt. Jij hebt duidelijk een bepaalde manier gekozen. Een manier met dubbelen. Prima.
Ik heb dat ook gedaan, meerdere keren en heb een andere manier gekozen. Een manier zonder dubbelen. Mijn reparaties varen inmiddels weer vele jaren. Eén reparatie, niet door mij gedaan, maar wel op exact dezelfde manier als ik een paar postjes terug beschreven heb, zit er inmiddels een dikke 20 jaar in.
tijdens een maanloze nacht op zee besef je dat je het fragiele ruimteschip aarde bewoont
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies gevraagd: romp schade reparatie 01 apr 2020 04:07 #1141143

zeekraal schreef :
Dus 20 mm multiplex is zwakker dan 12? Om maar een voorbeeld te noemen.
En eh......... "absoluut voorkomen", "een stuk zwakker" en "in de praktijk weinig van merken", staat dat niet wat haaks op mekaar? ;)
De zwakheid zit hem in het feit dat je van de ene plaat naar de andere een stijfheidsverschil creert van factor 8. Op de overgang creer je dus echt een aanzienlijk zwak punt wat op de lange duur tot verpulvering van de kern van het hechthout gaat lijden. Dat je daar in de praktijk met plassenzeilen niets van gaat merken kun je in verhouding zien tot het voorbeeld dat je met Ducttape op de romp nog best een rondje om de boeien kunt racen met een boot van deze maat (ik heb het zelf gedaan met een kolibri 560)
Sorry, maar dat is 100% onjuist. Als je plaatselijk in het vlak een dubbeling toe past heb je met hoe stevenbalk stringers en huidplaten op elkaar aansluiten helemaal niks te maken. Wil je het hele vlak tussen spanten en stringers dubbelen, dan is het een kwestie van pas schaven. Heb je dat netjes gedaan, dan is de hele dubbeling zelfs niet zichtbaar.
wel eens geprobeerd? de punt bij de steven knie is zo krap, daar ga je echt niet in komen.
Nu nog even vertellen hoe TS de bovenkant van die tweede gang tussen de stringer en de daarboven liggende gang aanbrengt want dat is de originele constructie.
Of laat je een strook van de tweede gang evenwijdig aan de stringer zitten? In dat geval loopt je advies over het afschuinen nog uit op een leuk klusje want dan moet je aan 3 kanten een 1: 20 (?) gaan schaven.
Wel eens bedacht dat dat op een huiddikte van 12 mm een laslengte van 24 cm oplevert (in een gebogen gang en boven je hoofd)?
Zoals ik schreef, met Geduld en met een heel erg scherpe bijtel haal je dat zo weg. Dat afschuinen hoeft maar aan 1 kant, daar waar je aan de verlengde bestaande deel van de huidgang vast lamineerd. En dit is niet boven je hoofd, het is bijna vertikaal en dat op schouder hoogte, mooier kan het haast niet.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Volgende doel: Deelname aan de Vendee Globe van 2020
Laatst bewerkt: 01 apr 2020 04:07 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies gevraagd: romp schade reparatie 15 apr 2020 19:53 #1147350

  • Annedela
  • Annedela's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18
Beste allemaal,

Na wat zoekwerk is een geschikte werf gevonden. Dit weekend staat het schip op een bok voor de komende maanden.
Ik heb nog twee foto's van de schade binnen gemaakt. Hopelijk duidelijk genoeg vanwege het tegenlicht. Ik ben benieuwd naar jullie mening.





Ten tweede gaan we het dek aanpakken. Er zijn een aantal plekken die duidelijk door rot zijn aangedaan onder het huidige teak dek. Het teak dek gaat er dus helemaal af(deze is ook al behoorlijk oud). Nu vroeg ik mij af of het mogelijk is na de reparaties het dek enkel in de epoxy te zetten. Om het hout tot z'n recht te laten komen. Ik vind antislip verf namelijk esthetisch gezien onverantwoord. Een nieuw teakdek of kurkdek is prijstechnisch weer geen optie.

Ik hoor graag!

Anne
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies gevraagd: romp schade reparatie 15 apr 2020 20:00 #1147355

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3810
Epoxy moet wel afgelakt worden. Laagje dun glas blijft transparant en maakt het dek een stuk bestendiger tegen schades. Blanke lak kan ook verwerkt worden met antislip poeders. Kan wel heet worden in de zomer.
Freelance jachtbouwer-cirrus composites
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies gevraagd: romp schade reparatie 15 apr 2020 21:43 #1147403

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9492
Gewoon repareren zoals door een aantal mensen al verteld is, niet dubbelen maar de beschadigde delen verwijderen en nieuw hout er in. Een goede werf kan dat prima doen voor je, wie heb je gekozen nu uiteindelijk?
Zeilgroeten Eric
\"Vrijheid is mogen niet moeten\"
Waarschip 870 (Halftonner)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies gevraagd: romp schade reparatie 16 apr 2020 08:03 #1147467

Kun je niet beter voor professioneel advies en/of hulp naar de echet Waarschip werf gaan?
www.waarschip.info/werf/
Er zijn er trouwens eigenlijk twee die al jaren overhoop liggen over de merkrechten , dit is de andere :
www.waarschip.com/new/
Maar beide eer ervaren waarschip bouwers en reparatiebedrijven waar je ook zelf met ondersteuning aan de gang kunt.
Wel in Delfzijl dus een beetje uit de buurt waarschjnlijk maar met een trailer lijkt me dat geen probleem.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies gevraagd: romp schade reparatie 16 apr 2020 08:20 #1147479

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6765
Annedela schreef :
Ten tweede gaan we het dek aanpakken. Er zijn een aantal plekken die duidelijk door rot zijn aangedaan onder het huidige teak dek. Het teak dek gaat er dus helemaal af(deze is ook al behoorlijk oud). Nu vroeg ik mij af of het mogelijk is na de reparaties het dek enkel in de epoxy te zetten. Om het hout tot z'n recht te laten komen. Ik vind antislip verf namelijk esthetisch gezien onverantwoord.
Tegenwoordig gaat dat wel als je echt wil. Een paar lagen epoxy met UV blocker (die kun je zo kopen of UV blocker zelf toevoegen), paar weken laten uitharden en dan goed schuren. Goed als in: net alles raken maar zorgen dat nergens de epoxy er af gaat. Kan best lastig gaan. Dan een aantal lagen DD lak met UV-filter er over heen.
Zou houdt wat blank houtwerk bij mij het al tijden (7 jaar) uit zonder onderhoud.

Zoals je leest is UV je grootste vijand. Een tent of binnenstalling in de winter helpen. Ook beschadigd het sneller. Een steentje onder je schoen of een vallende lierhendel maakt een putje en dat putje wordt dan snel een lelijke plek die je moet bijwerken.

En een blanke afwerking afwerking is altijd meer werk dan een kleur maar een kleur kan altijd nog.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies gevraagd: romp schade reparatie 16 apr 2020 22:09 #1147818

Op het dek: Coelan?!
Super slijtvast, super UV-bestendig, super flexibel.
Wim.
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies gevraagd: romp schade reparatie 17 apr 2020 19:44 #1148195

  • samvh
  • samvh's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 222
Annedela schreef :
Beste allemaal,

Na wat zoekwerk is een geschikte werf gevonden. Dit weekend staat het schip op een bok voor de komende maanden.
Ik heb nog twee foto's van de schade binnen gemaakt. Hopelijk duidelijk genoeg vanwege het tegenlicht. Ik ben benieuwd naar jullie mening.





Ten tweede gaan we het dek aanpakken. Er zijn een aantal plekken die duidelijk door rot zijn aangedaan onder het huidige teak dek. Het teak dek gaat er dus helemaal af(deze is ook al behoorlijk oud). Nu vroeg ik mij af of het mogelijk is na de reparaties het dek enkel in de epoxy te zetten. Om het hout tot z'n recht te laten komen. Ik vind antislip verf namelijk esthetisch gezien onverantwoord. Een nieuw teakdek of kurkdek is prijstechnisch weer geen optie.

Ik hoor graag!

Anne

Een teak dek is een notoir probleem. Het is na verloop van tijd niet meer waterdicht. Mijn Waarschip had ook een teak dek, helaas zelfs geschroefd = doorzonde, zodat het onderdek op vele plaatsen rot was. Die plekken kan je ook aan de bovenzijde zien: waar het teak dek als laatste nat blijft terwijl de rest droog is, is het onderdek nat en waarschijnlijk ingewaterd.
Ik dacht het ook deels te vervangen, maar het liep uiteindelijk uit op complete vervanging van het dek. Veel werk, maar uiteindelijk ben ik wel blij dat ik het heb gedaan: nooit meer lekkage van bovenaf. Er zijn allerlei Waarschip details die verbetering behoeven, en als je zelf een nieuw dek aanbrengt kan je het echt goed doen. Ik twijfelde over wel/niet een glasmatje als topafwerking, heb het uiteindelijk niet gedaan. Reden is dat als je bv een spiboom op dek laat vallen, je met een glasgedekt dek een 'ster' krijgt, waar water onder het glas kan sijpelen. Dat is lastig te repareren anders dan plaatselijk weer tot de glasmat te gaan. Bij een geschilderd dek krijg je een deuk en dat is het ook dan. Reparatie is duidelijk.
Qua antislip heb ik uiteindelijk gekozen voor 'vakken' met fijn antislippoeder in Epifanes Mono. Onderlagen waren injecteer en Epifanes 2K primer. Best fraai vind ik zelf, je hebt dus glanzende randen mn langs de voetlijsten, en iets matte waar de antislip zit. Als ik het geld er voor had, had ik trouwens Treadmaster gebruikt over het hele schip, dat vind ik het beste antislip materiaal. Werkt het beste, beschermt je dek, oogt goed.
Het dek transparant afwerken lijkt me niet haalbaar. Het is niet één plaat, er zitten her en der naden en schroeven, zeker als je reparaties gaat uitvoeren. Kijk maar eens naar de foto van mijn nieuwe dek. Een dek is nooit uit één stuk gelegd, daarvoor zijn de platen ook niet lang genoeg.
Ik heb het eerlijk gezegd ook nog nooit gezien.
Bijlagen:
Laatst bewerkt: 17 apr 2020 19:52 door samvh.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies gevraagd: romp schade reparatie 17 apr 2020 22:09 #1148255

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 2769
steef ton schreef :
beste Zeekraal, ik neem aan dat jij zo'n reparatie van een stuk vlak bij een Waarscheepje al eens gedaan hebt. Jij hebt duidelijk een bepaalde manier gekozen. Een manier met dubbelen. Prima.
Ik heb dat ook gedaan, meerdere keren en heb een andere manier gekozen. Een manier zonder dubbelen. Mijn reparaties varen inmiddels weer vele jaren. Eén reparatie, niet door mij gedaan, maar wel op exact dezelfde manier als ik een paar postjes terug beschreven heb, zit er inmiddels een dikke 20 jaar in.
Steef/Erik.
Ik vermoed dat er niet door iedereen het zelfde over doel en uitvoering van een dubbeling wordt gedacht.
Op de vraag hoe je het gat dicht wat je overhoudt als je een huiddoorvoer hebt verwijderd is het advies simpel. Rondom het gat schuin uitslijpen en vol leggen met glas/epoxy.
Bij het opbouwen van de laag hoef je niet bang te dat je het laminaat door het gat heen duwt. Daar is het te klein voor en anders leg je er tijdelijk een stukje multiplex achter met een stuk plasticfolie tussen of je legt er 1 laag in in bouwt het, na uitharding van die laag, verder op.

Is het gat zo groot dat je sneller werkt door er een stuk nieuw multiplex in te zetten is de vraag hoe je dat stuk in het gat op zijn plaats houdt. De makkelijkste mannier is om aan de binnenkant een plaat tegen de huid te drukken. Die kun je simpelweg lijmen maar wil je die plaat later niet meer zien dan leg er je er een stuk folie tussen of je neemt daar materiaal voor waar epoxy niet aan hecht.
Door nu het "oude" multiplex en het nieuwe stuk rondom af te schuinen en vol te zetten zoals bij gat van de huiddoorvoer is de huid weer volledig op sterkte (en is de verbinding tussen nieuw en oud ook geen twee kopse kanten tegen elkaar zoals ik begrijp bij de oplossing van Steef).
Kortom: een dubbeling is naar mijn mening in eerste instantie bedoeld om een vormvaste ondergrond te verkrijgen voor het herstellen van de huid. Dat die dubbeling ook nog iet bijdraagt aan de sterkt is mooi meegenomen maar niet noodzakelijk

Dan een verzwakking met een factor 8.
Kan het zijn dat je hierbij denkt aan twee stukken die kops tegen elkaar zijn gelijmd en waar achter een stuk plaat is gelijmd die de feitelijke verbinding vormt tussen de twee delen?
Dan zijn we vlug klaar. Uit voorgaande beschrijving kun je opmaken dat dat niet mijn mannier is van een huidgang repareren (wat ik inderdaad al eens eerder heb gedaan).

Wat de afmetingen van de tussen de stringers te plaatsen dubbelingen betreft, die is ruim genoeg. Ik weet hoe een Waarschip er van binnen uit ziet en hoe de constructie is. Mijn zoon heeft er één (en die mag ik onderhouden) maar ik begrijp dat iemand met een boot van 15 meter niet van die kleine hoekjes gewend is. ;)

Wat mijn opmerking over het aansluiten van het nieuwe stuk gang op de bovenliggende betreft, die is denk ik, niet overgekomen.
Het nieuwe stuk moet tussen de bovenliggende gang en de stringer bevestigd worden. Hoe je dat driehoekje er over de volle lengte uit peutert is geen kwestie van een scherpe beitel en geduld waarbij je om de 10 cm een schroef tegen komt. En wel degelijk boven je hoofd anders zie je niet eens waar je de beitel zet en dat ook nog eens onder een gang die schuin achterover hangt.

Maar TS is zo verstandig naar een werf te stappen dus "alles sal reg kom".
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Laatst bewerkt: 17 apr 2020 22:13 door zeekraal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies gevraagd: romp schade reparatie 18 apr 2020 14:31 #1148433

  • Makkie
  • Makkie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 248
De zwarte laag die ge dan tegenkomt is de recorsidingeslijm die dde werf gebruikt heeft en is dus een mooie hulplijn voor de dikte die je wegneemt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies gevraagd: romp schade reparatie 28 apr 2020 13:10 #1152661

  • samvh
  • samvh's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 222
Nog een ongevraagd advies: als je voorziet dat de reparatie aan je boot nog wel eens lang zou kunnen duren, en je ook het dek flink gaat aanpakken, dan loont het bij een Waarschip de moeite om je kiel er onderuit te halen. 'Wattt?' zie ik jullie denken, maar het is echt zo. Met schade en schande ontdekt. Ik heb een diepe kiel onder mijn halftonner, en bij het ontmantelen van de voetrail ben ik destijds van het dek gevallen - 3m hoog - en heb mijn pols lelijk gebroken.
Eenmaal hersteld heb ik de kiel onder de boot uit gehaald - in de loods hadden ze een bovenkraan -, waarmee het dek op schouderhoogte kwam. Heel veilig, en ook heel makkelijk werkend! Niet meer de hele tijd trapje of trapje af, goed zicht en bereikbaarheid met een simpele steigerplank op blokken langs de romp, een enorme tijdsbesparing!
De kiel en kielbouten kon ik zo ook weer even aanpakken. Bijkomende tip: gebruik geen lijmkit tussen romp en kiel, gewoon een afdichtende kit. Lijmkit is zó sterk dat het losmaken van de kiel geen sinecure is, zelfs als je met een Fein de hele contour inzaagt blijft hij plakken op het deel waar je niet bij kan. Met wiggen moest ik hem loswerken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies gevraagd: romp schade reparatie 30 apr 2020 13:47 #1153535

  • Annedela
  • Annedela's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18
Beste allemaal,

Hartelijk dank voor de reacties. Ik maak graag gebruik van alle kennis en kunde op dit forum op al mijn vragen te stellen.

Mahonie suprahecht van Bruynzeel is binnen. Het is nog even wachten tot de gaten goed gedroogd zijn.

Ondertussen is er een hele waslijst van klussen die we uitvoeren en nog gaan uitvoeren. Genoemd was al het dek. Dit word waarschijnlijk de grootste klus omdat er meerdere plekken zwak zijn die vermoedelijk onder het teak nog groter blijken. Wellicht word het hele dek dus ook vervangen. Momenteel zijn we bezig met het vervangen van de zittingen en vloer in de kuip.

De volgende klus; de schroefas. Deze heeft ooit een klap gehad(na touw in de schroef) waardoor ook de uithouder en het uithoudersblok zijn geraakt. Deze is weer gelijmd en zit nu stevig. Enkel staat de schroefas in de uithouder hoger dan het middelpunt(dus dichter bij de bovenkant van de koker dan bij de onderkant) Mogelijk is dit probleem ook verholpen door het uitlijnen van de motor(ook op de to-do list). Verder is het rubber wat ingesleten. Dit willen we ook vervangen.
Zijn er mensen die ditzelfde probleem hebben gehad? Alle tips zijn welkom!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies gevraagd: romp schade reparatie 30 apr 2020 14:50 #1153591

  • Noballast
  • Noballast's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8317
Even uit nieuwsgierigheid, weet je ook het bouwnummer van de boot. Dit zou ingeslagen kunnen zijn in de kopkant van de voetrail bij de spiegel. Ik heb zelf ooit bouwnr.8 gebouwd.
It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies gevraagd: romp schade reparatie 02 mei 2020 21:01 #1154789

  • Annedela
  • Annedela's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18
@Noballast hier heb ik geen nummer gevonden. Ik ben wel heel benieuwd naar de geschiedenis van de boot, ik weet namelijk weinig(geen papieren). Is er een andere plek voor een mogelijk (bouw)nummer?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies gevraagd: romp schade reparatie 02 mei 2020 21:06 #1154791

  • Annedela
  • Annedela's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18
De huidige stand van zaken.
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies gevraagd: romp schade reparatie 02 mei 2020 21:36 #1154801

  • Noballast
  • Noballast's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8317
Nee andere plek weet ik niet. Het originele zeilnummer is ook het bouwnummer.
Hier nog wat bouwfoto’s van mijn 740 (1981)
It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies gevraagd: romp schade reparatie 03 mei 2020 07:06 #1154840

  • steef ton
  • steef ton's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2272
Annedela schreef :
De huidige stand van zaken.
Kijk, dat begint er al op te lijken. Komt helemaal goed, zo te zien. Ga je zeker geen spijt van krijgen!
tijdens een maanloze nacht op zee besef je dat je het fragiele ruimteschip aarde bewoont
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies gevraagd: romp schade reparatie 04 mei 2020 10:04 #1155321

  • Annedela
  • Annedela's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18
Al het aangetaste hout is nu verwijderd en tot rechte of afgeschuinde oppervlakken gevormd. Zoals te zien moest ook de staande helft van de voorstevenbalk uiteindelijk verwijderd worden. Nu kunnen we het bestelde hout, 12mm mahonie suprahecht, pas maken en in verschillende delen opbouwen. Hierbij kunnen we het meeste door de genoemde schuine las inpassen en daarnaast zullen we ook stukken dubbelen voor extra stevigheid.

Ons werd verder aangeraden te werken met glasmat en epoxy van West Systems. Heeft dit volgens jullie nog toegevoegde waarde?

Kan ik met vragen over de verdere restauratie van het schip ook hier terecht of kan ik daar het beste een ´projectverslag´ voor aanmaken?

Hoor graag,
groet Anne
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.291 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl