Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Advies gevraagd: romp schade reparatie

Advies gevraagd: romp schade reparatie 04 mei 2020 10:16 #1155325

  • Annedela
  • Annedela's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18
@Noballast. Mooi te zien! Lijkt me een prachtige ervaring om te zeilen in een zelfgebouwde boot.
Ik ga nog door met mijn zoektocht naar de geschiedenis van deze 740. Wel heb ik al geleerd dat dit een Ocean uitvoering is, vanwege de ´scoop´ uitbouw van de spiegel en grotere breedte(2,85) en diepgang(1,50)
Ik kan ook nergens de bouwtekeningen vinden. Weet jij waar ik kan zoeken of heb jij hier zelf toevallig een bestandje van?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies gevraagd: romp schade reparatie 04 mei 2020 10:26 #1155330

  • steef ton
  • steef ton's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2272
Ik zou Trudie van de waarschippersvereniging eens vragen. Die heeft dezelfde boot in dezelfde uitvoering.
tijdens een maanloze nacht op zee besef je dat je het fragiele ruimteschip aarde bewoont
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies gevraagd: romp schade reparatie 04 mei 2020 11:01 #1155349

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3810
Annedela schreef :

Ons werd verder aangeraden te werken met glasmat en epoxy van West Systems. Heeft dit volgens jullie nog toegevoegde waarde?

Nee, West producten hebben een hoge prijs voor een lage kwaliteit. Je kunt net zo goed een generieke polyestershoppen/mrboat/polyeservice epoxy nemen dan. Als je toch geld kwijt moet koop dan Sicomin of Gurit harsen. Dat zijn betere harsen.
Freelance jachtbouwer-cirrus composites
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies gevraagd: romp schade reparatie 04 mei 2020 11:14 #1155356

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5342
Annedela schreef :

Ons werd verder aangeraden te werken met glasmat en epoxy van West Systems. Heeft dit volgens jullie nog toegevoegde waarde?


Hoor graag,
groet Anne

Voor mijn idee zou ik de schuine kanten wat groter maken.
Je wilt veel oppervlakte hebben om te kunnen lijmen.

Glasmat? Ik neem aan dat er glasweefsel word bedoeld?
Waarom werd het geadviseerd dat te gebruiken en waar?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies gevraagd: romp schade reparatie 04 mei 2020 11:18 #1155358

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5342
JRomkes schreef :

Nee, West producten hebben een hoge prijs voor een lage kwaliteit. Je kunt net zo goed een generieke polyestershoppen/mrboat/polyeservice epoxy nemen dan. Als je toch geld kwijt moet koop dan Sicomin of Gurit harsen. Dat zijn betere harsen.

Ik weet er niet veel over, maar ik ben eigenlijk beter tevreden over de west systems, dan over de polyestershoppen epoxy. Ik heb het dan voornamelijk over het verwerken.
Qua sterkte, het lijkt erop de polyestershoppen epoxy wat flexibeler is.
Wat ik wel opgemerkt heb, is dat de west systems gevoelig is voor amineblush, dat heb ik met geen enkele andere epoxy ervaren.

De epoxy van r-g.de vond ik ook fijn spul.
En het fijne daarvan is, is dat je de verschillende harders kan mengen passend aan het uithard termijn wat je wilt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies gevraagd: romp schade reparatie 04 mei 2020 11:27 #1155365

  • Noballast
  • Noballast's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8317
Je bent goed bezig. Lekker doorgaan in dit draadje. Begrijp ik nu dat je het zelf uitvoert?

Ik heb alle tekeningen, die jou overigens niet gaan helpen bij deze reparatie. Maar evengoed, zie bijlagen als voorbeeld. Kan wel wat betere resolutie foto’s maken als je dat wilt. PB maar.

Mbt epoxy, zie reactie JRomkes. Is deze boot met epoxy behandeld? In mijn tijd (1981) was dit net nieuw. Waarschip adverteerde ermee als
Het werken met epoxy was toen nog niet zo gemeengoed. Het casco van mijn boot is 2x gebouwd. De eerste waren de lijmnaden niet van de gewenste kwaliteit.
Is de boot afgewerkt met epoxy dan doen, anders niet.
De Ocean uitvoering kenmerkte zich ook door een kortere kajuitopbouw, diepere kiel en langere mast.

Succes met het werk en hou ons hier op de hoogte.
Bijlagen:
It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies gevraagd: romp schade reparatie 04 mei 2020 12:29 #1155372

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6765
Nice!
Volgens mij kun je best prima door met een goedkoper epoxy merk. West is duur maar niet persé beter. Polyservice, polyestershoppen, HP textiles etc zijn ook prima en gebruik ik alle drie wel eens. De eerste heeft twee winkels met goede adviezen en erg compleet aanbod, de tweede goede service en zeer betaalbaar, de laatste is/was de goedkoopste met een ontzettend breed aanbod in harsen en weefzels maar minder in verf, primers etc.
Annedela schreef :
Kan ik met vragen over de verdere restauratie van het schip ook hier terecht of kan ik daar het beste een ´projectverslag´ voor aanmaken?

Je kunt ook dit topic laten hernoemen en verplaatsen. Dat heb ik ook wel eens gedaan. Sommige 'klusjes' vervallen nu eenmaal in een project :D
Laatst bewerkt: 04 mei 2020 12:31 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies gevraagd: romp schade reparatie 07 mei 2020 21:01 #1157090

  • Annedela
  • Annedela's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18
Dank voor de reacties allen! Een korte update:

@Noballast. Het werk doe ik samen met een kennis met ervaring met houtbewerking, echter niet in de scheepsbouw.

Dit weekend zetten we nieuwe houten delen in de romp. Dit impregneren en verlijmen we met epoxy, waarschijnlijk kopen we die van 'De Ijssel'. Omdat we door de complexiteit van de schade met meerdere, kleine en grote, losse delen opbouwen, willen we het nog extra verstevigen. Dit zal gebeuren, als het houtwerk is ingezet en afgewerkt, met glasweefsel(inderdaad geen glasmat) Hiermee overlappen we dan ook de originele rompplaten.

Ik zal zsm weer foto's plaatsen van de voortgang!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies gevraagd: romp schade reparatie 09 mei 2020 12:42 #1157607

  • Annedela
  • Annedela's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18
Vraag; kan er direct gelijmd worden na het aanbrengen van de injecteer epoxy?

Zijn alle ontvetters vergelijkbaar of hebben we iets speciaals nodig?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies gevraagd: romp schade reparatie 09 mei 2020 13:42 #1157623

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4782
Ik heb nog nooit ontvetter gebruikt als ik epoxy als lijm ging verwerken. Schuren en een keer bestrijken met epoxy is voldoende voor een goede hechting.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies gevraagd: rompschade+ restauratie waarschip 16 mei 2020 08:14 #1160648

  • Annedela
  • Annedela's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18
Eerste lijmmoment. Tweede volgt vandaag. We konden nog lijmklemmen gebruiken, dat worden nu, nadat de tweede huidplaat de boot dicht, extra schroeven.
Uiteindelijk ervoor gekozen niet extra te impregneren zodat het blanke hout de epxoylijm goed kon opzuigen. Meer foto’s volgen later
Bijlagen:
Laatst bewerkt: 16 mei 2020 08:15 door Annedela.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies gevraagd: romp schade reparatie 16 mei 2020 08:19 #1160652

  • Annedela
  • Annedela's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18
Ik heb verder ontdekt dat er een nummer is ingeslagen; 51. Weet iemand iets van dit bouwnummer? Heeft het zin de Waarschip werven te contacteren met deze vraag?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies gevraagd: romp schade reparatie 16 mei 2020 10:50 #1160723

  • scope
  • scope's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 230
Jemig wat een schrik moet dat geweest zijn bij het bij je boot komen zèg. pfff.
Goed bezig en het wordt een interessant draadje zo met al de suggesties en kennis.

Over impregneer/injecteer epoxy:
Injecteer epoxy is anders van samenstelling, volledig epoxy maar meer vloeibaar en wordt gebruikt voor vacuum systemen. Impregneer epoxy is heel erg verdunde epoxy. En kan wel meer dan 70% oplosmiddel zijn. De gebruikte oplosmiddelen dringen vaak wel door in het hout maar nemen zeker niet altijd de epoxydeeltjes mee de diepte in zo blijkt.
www.epoxyworks.com/index.php/p...g-epoxy-legend-myth/

Voor je verder kunt werken moeten die oplosmiddelen lang en goed uitdampen om niet de volgende laag lijmepoxy te vertragen, aan te tasten of de verbinding zwakker te maken.

Op weer opschuren (zeker de dieper gelegen delen) zit je denk ik ook niet te wachten.
Instrijken met warme goed vloeibare gewone epoxy trekt voldoende in, hoeft niet uit te dampen in en je kan wel doorwerken. Eventueel kan je voor een verbinding katoenvlokken toevoegen die veel epoxy opnemen en langzaam aan het hout afgeven zonder teveel epoxy aan de verbinding te onttrekken.

Ontvetters:
Wel altijd doen. Met flink veel aceton afnemen, 96% alcohol kan ook. Goed ventileren en de pijp even niet uitkloppen. Ze vervliegen snel, wat zowel een voor als nadeel is als het om vet en doorwerken gaat.
Je neemt met afnemen ook veel klein stof weg. Afblazen met een compressorlucht werkt voor het stof verwijderen ook goed.

Voor de verbindingen.
Ik ben geen hout verbinding kundige maar het lijkt me dat alleen schuin maken, als verbinding leidt tot problemen. Die ene millimeter dun hout aan de ene kant voegt niets aan sterkte toe. Erger lijkt me, bij zon en warmte werkt dit enorm en breekt de lagen erover.

Ik zou die afstompen en inleggen.....in theorie of werkbank is dat mooi maar praktisch aan een boot is dat nauwelijks te doen.
Dan zou ik kiezen voor afschuinen, lijmen, en 3mm diep over de naad over een breedte van 15 cm weg schaven, frezen.
En die ruimte opvullen met glasvezel en epoxy. dan kan die naad de overliggende lagen palmuur en lak niet meer breken.

zie foto:



Maar ik hoor graag commentaar want het is maar een idee. naar aanleiding van hout romp reparaties die barsten die ik in de haven heb gezien.

Succes met je klus!
Annedela schreef :
Vraag; kan er direct gelijmd worden na het aanbrengen van de injecteer epoxy?

Zijn alle ontvetters vergelijkbaar of hebben we iets speciaals nodig?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies gevraagd: romp schade reparatie 16 mei 2020 12:48 #1160760

scope schreef :
En kan wel meer dan 70% oplosmiddel zijn. De gebruikte oplosmiddelen dringen vaak wel door in het hout maar nemen zeker niet altijd de epoxydeeltjes mee de diepte in zo blijkt.
epoxy?

Zijn alle ontvetters vergelijkbaar of hebben we iets speciaals nodig?
[/quote]

Of dat (helemaal) klopt betwijfel ik.
Als ik de MSDS van Vaiopox impregneerepoxy van de Ijssel bekijk ( polyestershoppen.nl/download/d...ligheidsblad-560.pdf ) is het enige bestanddeel wat als oplosmiddel dienen kan wat ik zie 1,6-bis(2,3-epoxypropoxy)hexaan en dat reageert tijdens het uitharden net zo mee als de andere bestanddelen. Kun je een beetje vergelijken met de Styreen in polyesterhars die ook meereageert ( sterker nog , jusit voor de uitharding zorgt omdat het de polyestermolevculen onderling verbindt door zogenaamde vert=netting) en echt maar voor een heel gering deel als separaat oplosmidddel overblijft.
De viscositeit avn de uitgangshars hangt gewoon af van de samenstelling van de hars en die kan heel veel verschillen. Alleen de harder verschilt niet zoveel van elkaar.
De enige epoxy die wel oplosmiddel in de vorm van water bevat is de watergedragen epoxy die bijv. voor vloeren en coppercoat wordt gebruikt maar dat is eigenlijk geen oplossing maar een suspensie in water.Daarom is die epoxy ook enigszins poreus na uitharding ( vandaar het gebruik bij coppercoat). Bij ëchet"epoxy zou die poreusiteit niet best zijn en dan zou die epoxy beslist niet waterdicht kunnen zijn.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies gevraagd: romp schade reparatie 18 mei 2020 21:28 #1161849

  • Annedela
  • Annedela's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18
Bedankt voor de uitgebreide reacties!

@Scope Heldere uitleg. Interessant om over te brainstormen want hier hebben we ook meerdere opties bekeken. Daarnaast was er online weinig over te vinden.
De houtverbinding, zoals die in de bovenste afbeelding, leek ons inderdaad ook te kwetsbaar. Wat wij hebben gekozen lijkt het meest op de middelste afbeelding(zover wij konden zien ook de manier waarop de oorspronkelijk platen zijn verbonden). Hierover heen komt dan nog een laag glasweefsel met epoxy om de verbinding zo meer vast te zetten.

Verder hebben we de schroefas en het roer verwijderd. Om de rompdoorgangen hier te controleren en het uithoudersblok te vervangen. Dit viel tegen, op allebei de plekken hebben we rot gevonden. Bij de uithouder was dit ook duidelijk in het midden van de houtlagen te zien. Het lijkt klein maar het is natuurlijk nog de vraag hoe groot de plekken echt zijn. Het plan is om deze plekken dus ruim uit te zagen en nieuwe pas stukken te maken.


De situatie rondom de roerkoker is complexer. Deze lijkt uit twee delen te bestaan. Waarvan de bovenste staal en de onderste kunststof. Mogelijk heeft de epoxy niet goed kunnen hechten of was de afdichting anderszins onvoldoende, waardoor water kon opkruipen. Kunnen we dit er helemaal uithalen en een duurzamere oplossing toepassen? Dus na het vervangen van het hout bijvoorbeeld een extra ring om de koker te plaatsen? Of een nieuwe koker?


Ik hoor graag jullie tips en/of ervaring!
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies gevraagd: romp schade reparatie 18 mei 2020 23:49 #1161858

  • Minim
  • Minim's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 544
Annedela schreef :
De situatie rondom de roerkoker is complexer. Deze lijkt uit twee delen te bestaan. Waarvan de bovenste staal en de onderste kunststof.

De foto doet me aan de constructie bij de kwarttonner denken. De kunststof die je aan de onderkant ziet is niet de roerkoker (die zal van staal zijn), maar het onderlager dat in die stalen buis zit geperst. Die stalen buis zit in een blok hardhout (mahonie?) vast.

Op het oude forum van de Waarschippers heeft ik meen in 2008 een onderwerp gestaan van iemand die inwateringsproblemen daar grondig had aangepakt door (uit mijn herinnering) een nieuwe roerkoker met een eraan gelaste flens in het hout in te laten. Dat was beter waterdicht te krijgen. Helaas is dat forum ooit verloren gegaan. Ik heb het niet terug kunnen vinden in ieder geval.
Groet, Ambro
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies gevraagd: romp schade reparatie 19 mei 2020 11:34 #1162008

  • scope
  • scope's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 230
Yellow Boat schreef :
scope schreef :
En kan wel meer dan 70% oplosmiddel zijn. De gebruikte oplosmiddelen dringen vaak wel door in het hout maar nemen zeker niet altijd de epoxydeeltjes mee de diepte in zo blijkt.
epoxy?

Zijn alle ontvetters vergelijkbaar of hebben we iets speciaals nodig?

Of dat (helemaal) klopt betwijfel ik. ->helemaal…..:) Maar je hebt gelijk.

De enige epoxy die wel oplosmiddel in de vorm van water bevat is de watergedragen epoxy die bijv. voor vloeren en coppercoat wordt gebruikt maar dat is eigenlijk geen oplossing maar een suspensie in water.
Ad[/quote]
Dat denk ik dan weer niet…helemaal:))

Ik heb begrepen dat de viscositeit naar beneden gehaald kan worden door:
Wat je zegt en was me even ontschoten “active ingredients”, waarbij de kunst is super exact die actieve delen te bepalen. De sterkte wordt wel anders (minder).
Oplosmiddelen als alcohol (achtigen) aceton etc (o.a. mr Boat impregneer epoxy o.a. (weliswaar geen 70% maar een substantieel deel wel)
Keihard mixen en hogere temp doen het ook.

Blijft de vraag over het constructie nut/bijdrage van zulke “verdunde” epoxy tov van warme gewone.
Een keertje een praktische test maken?

Eigenlijk een "wat we altijd al hadden willen weten over epoxy test" maken:)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies gevraagd: romp schade reparatie 19 mei 2020 11:47 #1162013

  • Makkie
  • Makkie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 248
De reparatie aan de boeg ziet er iig wel goed uit vind ik, sterkte lijkt mij geen probleem er staat immers maar maximaal 0,1 bar aan waterdruk op.
Mechanische sterkte zit met deze afschuining en lijm 700 ook wel snor,
ik heb eens ter test een 12mm garantplaat zo gelijmt (1:10) en schuin op de stoeprand gelegd, ik moest er echt op springen (110 Kg) om de plaat te breken en dat gebeurde niet eens op de las.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies gevraagd: romp schade reparatie 19 mei 2020 12:12 #1162022

scope schreef :
Yellow Boat schreef :
scope schreef :
En kan wel meer dan 70% oplosmiddel zijn. De gebruikte oplosmiddelen dringen vaak wel door in het hout maar nemen zeker niet altijd de epoxydeeltjes mee de diepte in zo blijkt.
epoxy?

Zijn alle ontvetters vergelijkbaar of hebben we iets speciaals nodig?

Of dat (helemaal) klopt betwijfel ik. ->helemaal…..:) Maar je hebt gelijk.

De enige epoxy die wel oplosmiddel in de vorm van water bevat is de watergedragen epoxy die bijv. voor vloeren en coppercoat wordt gebruikt maar dat is eigenlijk geen oplossing maar een suspensie in water.
Ad
Dat denk ik dan weer niet…helemaal:))

Ik heb begrepen dat de viscositeit naar beneden gehaald kan worden door:
Wat je zegt en was me even ontschoten “active ingredients”, waarbij de kunst is super exact die actieve delen te bepalen. De sterkte wordt wel anders (minder).
Oplosmiddelen als alcohol (achtigen) aceton etc (o.a. mr Boat impregneer epoxy o.a. (weliswaar geen 70% maar een substantieel deel wel)
Keihard mixen en hogere temp doen het ook.

Blijft de vraag over het constructie nut/bijdrage van zulke “verdunde” epoxy tov van warme gewone.
Een keertje een praktische test maken?

Eigenlijk een "wat we altijd al hadden willen weten over epoxy test" maken:)[/quote]

Ik heb maar eens de gegevens van die injecteerhars van Mr Boat opgezocht . Staan netjes op de website trouwens.
Hier ( www.mrboat.nl/_Files_Products/...sblad--epoxyhars.pdf ) kun je de samenstelling zien en daar dient de derde component ( die begint met oxirane) inderaad ook als een een verdunner.
Echter , kijk je in hun technische datasheet ( www.mrboat.nl/_Files_Products/...h-blad-epoxyhars.pdf ) kun je zien dat dat inderdaad een zogenaamde actieve verdunner is die dus ook meereageert tot het uiteindelijke epoxy. Het is dus geen verdunner in de zin dta het moet verdampen na het aanbrengen zoal bij een component verf.
Dat is dus een belangrijk verschi van het watre in de watergedragen epoxy die wel kan/moet verdampen na en tijdens het uitharden . Vandaar dat die ook niet damp/water dicht is.
Die gegevens kun je trouwens allemaal vinden als je op de details van een product klikt:
www.mrboat.nl/injecteerepoxy/m...teer-epoxy-375-gram/
Moet zegegn , pluim daarvoor aan MrBoat.

Overigens is MrBoat echt geen fabrikant die dat spul zelf maakt hoor.
Google je met de benaming van die injecteerhars NPEF-164X dan kom je via coatings.specialchem.com/produ...e-chemical-npef-164x ook bij de echte , Chinese fabrikant terecht : www.golone.com/en/Epoxy_28.htm :whistle:
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies gevraagd: romp schade reparatie 19 mei 2020 17:14 #1162148

Makkie schreef :
sterkte lijkt mij geen probleem er staat immers maar maximaal 0,1 bar aan waterdruk op.
Daar vergis je je toch behoorlijk. Aan de wind varend een klap op een golf(je) maken geeft een dynamische druk welke toch aanzienlijk hoger kan zijn als een waterkolom van 1m.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Volgende doel: Deelname aan de Vendee Globe van 2020
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies gevraagd: romp schade reparatie 19 mei 2020 20:28 #1162249

  • Makkie
  • Makkie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 248
Erikdejong schreef :
Makkie schreef :
sterkte lijkt mij geen probleem er staat immers maar maximaal 0,1 bar aan waterdruk op.
Daar vergis je je toch behoorlijk. Aan de wind varend een klap op een golf(je) maken geeft een dynamische druk welke toch aanzienlijk hoger kan zijn als een waterkolom van 1m.

Daar hebb Je IDD helemaal gelijk in, even goed gaf de sprong op stoeprand test mij veel vertrouwen in de sterkte van de verbinding.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies gevraagd: romp schade reparatie 19 mei 2020 22:22 #1162280

Ik zou me er ook niet al te veel zorgen om maken.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Volgende doel: Deelname aan de Vendee Globe van 2020
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies gevraagd: romp schade reparatie 23 mei 2020 15:33 #1163610

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 2008
Eerste lijmmoment. Tweede volgt vandaag. We konden nog lijmklemmen gebruiken, dat worden nu, nadat de tweede huidplaat de boot dicht, extra schroeven.
Uiteindelijk ervoor gekozen niet extra te impregneren zodat het blanke hout de epxoylijm goed kon opzuigen. Meer foto’s volgen later

Ziet er top uit als je zo door blijft werken aan die, krijg je er een erg fijn scheepje aan!

minim schreef
Op het oude forum van de Waarschippers heeft ik meen in 2008 een onderwerp gestaan van iemand die inwateringsproblemen daar grondig had aangepakt door (uit mijn herinnering) een nieuwe roerkoker met een eraan gelaste flens in het hout in te laten. Dat was beter waterdicht te krijgen. Helaas is dat forum ooit verloren gegaan. Ik heb het niet terug kunnen vinden in ieder geval.

Zou dan eens te rade gaan bij de vereniging waarschippers of de waarschipwerf. En zo'n koker met flens kan een metaalboer voor je lassen.

Freek
Laatst bewerkt: 23 mei 2020 15:50 door freek1970.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies gevraagd: romp schade reparatie 23 mei 2020 20:15 #1163785

  • Annedela
  • Annedela's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18
Het begint inderdaad nu weer langzaam een compleet schip te worden. B) :)

Romp is weer dicht, alleen de helft van de stevenbalk moet er nog op. En dan de glasmatten.

Het gat rond de uithouder en de roerkoker was dus deels verrot. De roerkoker was ook uit meerdere losse delen aan de binnenkant van de romp bevestigd, maar wel zo dat er ook water in kon blijven staan...Maar besloten hier een lang stuk(met dus de rotte doorgangen) uit de romp te zagen. Dit afgeschuind en gedubbeld, met meerdere lagen (watervast empira mahonie) multiplex. Dit werd door de fijnhout handelaar aangeraden, met een vergelijkbare kwaliteit als Bruynzeel suprahecht.

Goed idee om een flens aan de koker te bevestigen. Misschien kopen we hiervoor een nieuw roer. Moeten de afmetingen precies overeenkomen

Ook de kuip is grotendeels gestript, hier was ook op verschillende plekken rot aanwezig. Voordeel is ook dat we nu makkelijk bij de huidplaten kunnen. Binnenkort kunnen we alles weer opbouwen.

En dan het dek nog :unsure: :silly:
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies gevraagd: romp schade reparatie 23 mei 2020 21:07 #1163809

  • Minim
  • Minim's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 544
Dat ziet er goed uit. Straks is ie beter als ooit geweest.
Annedela schreef :
Goed idee om een flens aan de koker te bevestigen. Misschien kopen we hiervoor een nieuw roer. Moeten de afmetingen precies overeenkomen

Als je roer(koning) goed is, hoef je alleen de roerkoker door een koker met dezelfde afmetingen te vervangen. Die koker krijgt een flens en gaat van onderen door de huid (flens ingelaten, hout uiteraard eerst goed afwerken met epoxy). In de koker komt dan (een nieuw) kunststof lager dat past om de roerkoning, kun je je oude roer weer plaatsen.
Als de roerkoning nog goed is en je roer zoveel minder dat je het wilt vervangen, kun je prima zelf een roer maken door een aantal platen multiplex op elkaar te lijmen om de roerkoning en dat geheel een goed profiel mee te geven. Glasweefsel eromheen. Gezien alles wat jullie doen, moet jullie dit ook kunnen. Er staan goede beschrijvingen op het forum.
Groet, Ambro
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.335 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl