Annedela schreef :
Dank voor de reacties. Voordat we beginnen met het aanbrengen van (waarschijnlijk glasweefsel)matten staan we voor een andere uitdaging.
Het uitlijnen en stellen van de uithouder. Motor is een volvo penta md6b.
Omdat we de uithouder aan een nieuw blok maken, moeten we het opnieuw stellen, hiervoor wilden we eerst de motor goed uitlijnen. Nu staat deze op vier steunen met rubbers die alleen in hoogte verstelbaar zijn. Op het oog en het gevoel is te zien dat de schroefas, bij het inschuiven van de koppeling, gecorrigeerd moet worden. De as moet dan eerst, met name naar de zijkant worden geduwd, wil het verder passen. In de schroefaskoker, althans aan kant van het onderwaterschip, lijkt de as wel in het midden te zitten.
Ik begreep dat de keerkoppeling ook los kan, met de as erin, om deze zo opnieuw recht te kunnen aansluiten. Ook hebben alle vier de bouten van de motorsteunen nog zeker 10mm vrije ruimte(onder en boven). De steunen lijken echter verzonken in een ruw gevreesd stuk hout, Ik vraag me af of hierbij geijkt is gewerkt en de oorspronkelijke afstelling ken ik ook niet.
Is met deze informatie een methode aan te raden om de motor het beste te kunnen uitlijnen?
Ik hoor graag of er nog meer informatie nodig is en wat jullie adviezen zijn!
Dan kunnen we deze klus afmaken.
Ik heb aan mijn halftonner een vergelijkbare klus gehad, zij het nog iets ingewikkelder, want ik verving een Z-drive voor een standaard koppeling zodat ik een nieuwe schroefaskoker en motorfundering moest maken. In plaats van het houten 'blok' onder de kielbalk waar de schroefaskoker door ging, heb ik een RVS uithouder laten lassen.
De uitlijning ging ongeveer als volgt:
- na het op overmaat boren van het nieuwe hennegat plaatste ik de nieuwe koker, die had nog ruimte voor correctie;
- ik spande een koordje door de koker, door aan beide uiteinden het koordje door het hart te laten lopen waren hoek en plaats van de schroefas en koppelings-flens te bepalen;
- voor de uithouder kon ik dan een mock-up in schuim snijden, die ging als voorbeeld naar de lasser.
Toen het motorfundament gemaakt was en de motor weer geplaatst, volgde het 'fijne' uitlijnen:
- schroefas en motor zijn ontkoppelt door het losmaken van de flensbouten van de koppeling en de schroefasfixatie;
- de schroefas fixeer je in het hart van de schroefaskoker met kleine wigje s (wasknijpers!), je moet het (zwevend) lager aan de motorzijde daarvoor tijdelijk demonteren;
- deze stand van de schroefas is het uitgangspunt, je past de motor daar op aan;
- de flens van de schroefasfixatie en die van de koppeling zijn los, als je de schroefas iets naar achter schuift heb je dus een spleet tussen beiden, deze zal als de uitlijning niet goed is dus variëren;
- met de motorsteunen kan je de spleet boven/onder gelijk maken, gebruik ev. een voelermaat; een verschil SB/BB is lastiger, dan moet je de motorsteunen los maken van de fundering en de hele motor iets verschuiven.