Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Advies gevraagd: romp schade reparatie

Advies gevraagd: romp schade reparatie 23 mei 2020 21:08 #1163810

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9538
Ziet er al goed uit!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies gevraagd: romp schade reparatie 24 mei 2020 08:16 #1163901

Annedela schreef :
En dan de glasmatten.

We zullen maar aannemen dat je glasweefsel bedoeld :whistle: Uiteraard met epoxy .
Ad
Laatst bewerkt: 24 mei 2020 08:17 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies gevraagd: romp schade reparatie 24 mei 2020 13:17 #1164185

  • Annedela
  • Annedela's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18
Of carbonweefsel :) Ik las dat dit 3 tot 4 keer sterker is terwijl de prijs gelukkig niet evenredig stijgt. Alleen is de puntbelasting zwakker. Ervaringen hiermee?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies gevraagd: romp schade reparatie 24 mei 2020 14:32 #1164231

Annedela schreef :
Of carbonweefsel :) Ik las dat dit 3 tot 4 keer sterker is terwijl de prijs gelukkig niet evenredig stijgt. Alleen is de puntbelasting zwakker. Ervaringen hiermee?

Sterker nog , Carbon kan absoluut niet tegen puntbelastingen . Als je daar echt tegen bestendig wilt zijn moet je Aramide ( Twaron of Kevlar) weefsel gebruiken. Door twee laagjes daarvan krijg je geen mes meer en ook een rotspunt gaat er niet doorheen.
De romp van een van de Twaron wedstrijd roeiboten waarvan ik er twee gebouwd heb ( een voor de Groningse Aegir ploeg op de olymische spelen van 1984 maar die boot mocht heelaas niet mee doen omdat hij te uniek was) was ongeveer één mm dik en daar kwam je met een zware luchtbux of hamer niet doorheen , alleen een paar barsten bij de hamer.
Betekent overigens niet dat het helemaal waterdicht blijft omdat de epoxy natuurlijk wel lokaal gekraakt wordt.
Zowel carbon als aramide moeten met epoxy worden verwerkt en de verwerking van vooral aramide nog wat extra kennis .
Ad
Laatst bewerkt: 24 mei 2020 14:33 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies gevraagd: romp schade reparatie 24 mei 2020 19:32 #1164423

Annedela schreef :
Of carbonweefsel :) Ik las dat dit 3 tot 4 keer sterker is terwijl de prijs gelukkig niet evenredig stijgt. Alleen is de puntbelasting zwakker. Ervaringen hiermee?
Absoluut niet doen! De elasticiteitsmodulus van koolstof en hout is zo verschillend dat het koolstof laagje 100% van de belasting op gaat nemen, dan kapot gaat en dan neemt het hout weer 100% van de belasting op.

Je kunt dat visualiseren door een elastiek en een stukje naaigaren tegelijkertijd vast te houden tussen twee handen. Als je dan gaat trekken dan komt eerst alle spanning op het stukje naaigaren te staan, en pas als deze breekt begin je het elastiek te belasten.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it”
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies gevraagd: romp schade reparatie 24 mei 2020 19:34 #1164425

Yellow Boat schreef :
Door twee laagjes daarvan krijg je geen mes meer en ook een rotspunt gaat er niet doorheen.
Niet zo overdrijven, een rotspunt gaat zeer zeker wel door twee laagjes aramide heen, tenzij je het met een bootje van 1000kg of minder raakt met een snelheid van minder dan 3 knopen.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it”
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies gevraagd: romp schade reparatie 24 mei 2020 19:55 #1164448

Aan de binnenkant plakken. Het hout neemt dan bij een puntbelasting druk op en het aramide trek. Zo heeft de huid meer mogelijkheden om de energie te dissiperen en is de kans van penetratie door de huid van de romp (een stuk). kleiner.
tijdens een maanloze nacht op zee besef je dat je het fragiele ruimteschip aarde bewoont
Laatst bewerkt: 24 mei 2020 19:56 door AccountVerwijderd13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies gevraagd: romp schade reparatie 24 mei 2020 20:12 #1164464

Aramide voor berscherming tegen aanvaringen hoort uiteraard aan de binnenkant te zitten, anders heeft het geen zin.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it”
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies gevraagd: romp schade reparatie 25 mei 2020 08:04 #1164564

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3884
Annedela schreef :
Of carbonweefsel :) Ik las dat dit 3 tot 4 keer sterker is terwijl de prijs gelukkig niet evenredig stijgt. Alleen is de puntbelasting zwakker. Ervaringen hiermee?

Ik bouw boten van het spul, en het zit niet op mijn waarschip 730. Het is duurder, de verwerking is meer tijdrovend wil je het goed doen, en het voegt niets toe. Mijn romp staat in de epoxy zonder glas of koolstof, en is verder prima. De slechte plekken beginnen nu in de spiegel en kajuit te verschijnen, waar er gaatjes in het hout zitten. Waarscheepjes zijn wat dat betreft net als andere boten, ze rotten op de plekken waar water blijft staan, je er moeilijk bij kan voor schoonmaken en onderhoud, en alle onbeschermde plekjes zoals gaatjes van schroeven en bouten. Vooral in het dek, en vervolgens van binnen uit. Alle koolstof in de wereld helpt daar niks tegen, al heb ik wel eens met de gedachte zitten spelen om de romp te vervangen voor een schuim/glas of koolstof romp. Uiteraard met houtfineer op de spiegel en wangen en achterschot van de kajuit. :silly:
Freelance jachtbouwer-cirrus composites
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies gevraagd: romp schade reparatie 25 mei 2020 08:20 #1164567

Ik heb mijn dek vervangen door schuim/glas. Aan de binnenkant van de huidplaten heb ik hybride weefsel (carbon/kevlar). En alle schotten zitten vast aan de huid (met dubbelingen en of filets). Daar is het bootje wel degelijk een enorm eind stijver van geworden. En omdat ik op alle stringers fillets (glasbubbels) heb gelegd, blijft nergens water staan. Mjin scheepje heeft geen rotte plekjes of zelfs maar plekjes die wat minder zijn.
Was wel meer dan 3 jaar werk, destijds (en ze is nog niet helemaal klaar).
Ik weet niet of ik dat nog eens zo zou doen.
tijdens een maanloze nacht op zee besef je dat je het fragiele ruimteschip aarde bewoont
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies gevraagd: romp schade reparatie 25 mei 2020 08:36 #1164575

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3884
Maar jouw scheepje zal daardoor wel heel lang overleven. Het is niet voor niets dat de meeste oude houten schepen die we nu nog hebben eigenlijk allemaal 'in ordinary' hebben gelegen, in de mottenballen, of als logementsschip. Met een waterdicht dak over het dek. Je dek permanent rot vrij en waterdicht maken is dan ook een prima keus geweest wat mij betreft. En volgens mij staat de binnenkant ook een stuk in de epoxy? Dus eventueel water wat binnenkomt en in de bilge beland zal ook geen hout nat maken. En de kielbouten zijn ook van met busjes van de hout gescheiden. Dus jouw scheepje kan haar volgende eigenaar ook nog wel eens gaan overleven ;)
Freelance jachtbouwer-cirrus composites
Laatst bewerkt: 25 mei 2020 08:38 door JRomkes.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies gevraagd: restauratie waarschip 740 30 mei 2020 20:52 #1166942

  • Annedela
  • Annedela's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18
Dank voor de reacties. Voordat we beginnen met het aanbrengen van (waarschijnlijk glasweefsel)matten staan we voor een andere uitdaging.

Het uitlijnen en stellen van de uithouder. Motor is een volvo penta md6b.

Omdat we de uithouder aan een nieuw blok maken, moeten we het opnieuw stellen, hiervoor wilden we eerst de motor goed uitlijnen. Nu staat deze op vier steunen met rubbers die alleen in hoogte verstelbaar zijn. Op het oog en het gevoel is te zien dat de schroefas, bij het inschuiven van de koppeling, gecorrigeerd moet worden. De as moet dan eerst, met name naar de zijkant worden geduwd, wil het verder passen. In de schroefaskoker, althans aan kant van het onderwaterschip, lijkt de as wel in het midden te zitten.

Ik begreep dat de keerkoppeling ook los kan, met de as erin, om deze zo opnieuw recht te kunnen aansluiten. Ook hebben alle vier de bouten van de motorsteunen nog zeker 10mm vrije ruimte(onder en boven). De steunen lijken echter verzonken in een ruw gevreesd stuk hout, Ik vraag me af of hierbij geijkt is gewerkt en de oorspronkelijke afstelling ken ik ook niet.

Is met deze informatie een methode aan te raden om de motor het beste te kunnen uitlijnen?


Ik hoor graag of er nog meer informatie nodig is en wat jullie adviezen zijn!
Dan kunnen we deze klus afmaken.
Bijlagen:
Laatst bewerkt: 30 mei 2020 20:55 door Annedela.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies gevraagd: romp schade reparatie 31 mei 2020 21:00 #1167285

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2157
Is met deze informatie een methode aan te raden om de motor het beste te kunnen uitlijnen?

Je kan veel zelf maar dit vind ik nou een waarvan ik denk, niet onverstandig het gewoon te laten doen dan weet je zeker dat het straks goed vaart en niet staat te trillen. Zo ontzettend veel tijd kost het niet zo'n punt repareren kost veel meer tijd die paar werkuren betalen overleef je wel.

Freek
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies gevraagd: romp schade reparatie 02 juni 2020 07:52 #1167828

  • samvh
  • samvh's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 238
Annedela schreef :
@Noballast hier heb ik geen nummer gevonden. Ik ben wel heel benieuwd naar de geschiedenis van de boot, ik weet namelijk weinig(geen papieren). Is er een andere plek voor een mogelijk (bouw)nummer?

Binnenkant van de stevenbalk. Nou, die komt bij jullie juist mooi in het zicht!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies gevraagd: romp schade reparatie 02 juni 2020 08:01 #1167836

  • Lucie
  • Lucie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1
Geachte,

wij zijn gespecialiseerd in het herstellen van houten civiele kunstwerken, dit doen we door palen op de lucht waterlijn die vaak daar zijn in gerot rechtstreeks in het water te herstellen.
onze speciale epoxy is daar speciaal voor ontwikkelt en samen met de TU/Eindhoven.
dit kunnen wij ook doen bij houten masten.
kijkt u maar eens op de website www.protekta.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies gevraagd: restauratie waarschip 740 02 juni 2020 08:32 #1167855

  • samvh
  • samvh's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 238
Annedela schreef :
Dank voor de reacties. Voordat we beginnen met het aanbrengen van (waarschijnlijk glasweefsel)matten staan we voor een andere uitdaging.

Het uitlijnen en stellen van de uithouder. Motor is een volvo penta md6b.

Omdat we de uithouder aan een nieuw blok maken, moeten we het opnieuw stellen, hiervoor wilden we eerst de motor goed uitlijnen. Nu staat deze op vier steunen met rubbers die alleen in hoogte verstelbaar zijn. Op het oog en het gevoel is te zien dat de schroefas, bij het inschuiven van de koppeling, gecorrigeerd moet worden. De as moet dan eerst, met name naar de zijkant worden geduwd, wil het verder passen. In de schroefaskoker, althans aan kant van het onderwaterschip, lijkt de as wel in het midden te zitten.

Ik begreep dat de keerkoppeling ook los kan, met de as erin, om deze zo opnieuw recht te kunnen aansluiten. Ook hebben alle vier de bouten van de motorsteunen nog zeker 10mm vrije ruimte(onder en boven). De steunen lijken echter verzonken in een ruw gevreesd stuk hout, Ik vraag me af of hierbij geijkt is gewerkt en de oorspronkelijke afstelling ken ik ook niet.

Is met deze informatie een methode aan te raden om de motor het beste te kunnen uitlijnen?


Ik hoor graag of er nog meer informatie nodig is en wat jullie adviezen zijn!
Dan kunnen we deze klus afmaken.

Ik heb aan mijn halftonner een vergelijkbare klus gehad, zij het nog iets ingewikkelder, want ik verving een Z-drive voor een standaard koppeling zodat ik een nieuwe schroefaskoker en motorfundering moest maken. In plaats van het houten 'blok' onder de kielbalk waar de schroefaskoker door ging, heb ik een RVS uithouder laten lassen.
De uitlijning ging ongeveer als volgt:
- na het op overmaat boren van het nieuwe hennegat plaatste ik de nieuwe koker, die had nog ruimte voor correctie;
- ik spande een koordje door de koker, door aan beide uiteinden het koordje door het hart te laten lopen waren hoek en plaats van de schroefas en koppelings-flens te bepalen;
- voor de uithouder kon ik dan een mock-up in schuim snijden, die ging als voorbeeld naar de lasser.
Toen het motorfundament gemaakt was en de motor weer geplaatst, volgde het 'fijne' uitlijnen:
- schroefas en motor zijn ontkoppelt door het losmaken van de flensbouten van de koppeling en de schroefasfixatie;
- de schroefas fixeer je in het hart van de schroefaskoker met kleine wigje s (wasknijpers!), je moet het (zwevend) lager aan de motorzijde daarvoor tijdelijk demonteren;
- deze stand van de schroefas is het uitgangspunt, je past de motor daar op aan;
- de flens van de schroefasfixatie en die van de koppeling zijn los, als je de schroefas iets naar achter schuift heb je dus een spleet tussen beiden, deze zal als de uitlijning niet goed is dus variëren;
- met de motorsteunen kan je de spleet boven/onder gelijk maken, gebruik ev. een voelermaat; een verschil SB/BB is lastiger, dan moet je de motorsteunen los maken van de fundering en de hele motor iets verschuiven.
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies gevraagd: romp schade reparatie 09 juli 2020 15:05 #1183666

  • Annedela
  • Annedela's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18
Beste allemaal,

Inmiddels zijn we weer even verder. Omdat we hebben besloten het hele dek te vervangen en dichter bij huis willen werken gaan we de boot verplaatsen naar een loods. Hiervoor gaat de kiel eraf.

Mag ik nu met een rijbewijs B deze boot(750kilo, 7,4x2,8m) trekken? Ik vond hierover veel verschillende informatie. Misschien kunnen jullie opheldering geven?

Ten tweede ben ik op zoek naar een geschikte trailer. Ik wil er graag een kopen. Mocht iemand nog iets te koop hebben of aanbevelingen hebben voor een trailer dan hoor ik het graag.

Alvast bedankt!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies gevraagd: romp schade reparatie 09 juli 2020 15:34 #1183676

  • Noballast
  • Noballast's Profielfoto
  • Offline
  • Moderator
  • Berichten: 8611
Nee mag niet, je hebt E nodig.
It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies gevraagd: romp schade reparatie 09 juli 2020 15:44 #1183682

  • deom
  • deom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 138
Met welke auto ga je hem trekken? Als de combinatie niet zwaarder is dan 3500 kilo en de auto mag hem trekken dan mag het met enkel B. Mijn Drascombe weegt met trailer 1010 kilo. De auto mag 1050 kilo trekken. Dat mag met B.

Aanhanger trekken met rijbewijs B
Heeft u rijbewijs B (autorijbewijs)? Dan mag u met een auto:

een aanhanger trekken van maximaal 750 kilo (lege gewicht + laadvermogen);
een aanhanger trekken van meer dan 750 kilo als de auto en de aanhanger samen niet boven de 3.500 kilo (lege gewicht + laadvermogen) uitkomen.

www.rijksoverheid.nl/onderwerp...anhangwagen-besturen

ik zie alleen dat de breedte een probleem gaat worden. Mag maximaal 2,55 meter zijn
Spirit 32 - Misneach
Drascombe Longboat - Misneach
Laatst bewerkt: 09 juli 2020 15:48 door deom.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies gevraagd: romp schade reparatie 09 juli 2020 15:55 #1183687

  • MrP
  • MrP's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 223
Nee hoor, je moet alleen breedte markering hebben. Dan mag je tot 3 meter breed

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Ik ben geen robot
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies gevraagd: romp schade reparatie 09 juli 2020 15:56 #1183688

  • Noballast
  • Noballast's Profielfoto
  • Offline
  • Moderator
  • Berichten: 8611
deom schreef :

ik zie alleen dat de breedte een probleem gaat worden. Mag maximaal 2,55 meter zijn

Ondeelbare lading mag tot 3m breed
It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies gevraagd: romp schade reparatie 09 juli 2020 23:26 #1183870

Het is wat Deom zegt: de maximaal toegestane massa (TMM) van auto en aanhanger mag niet boven de 3500 kg komen. De TMM staat op de kentekens vermeld van auto en aanhanger. Als de boot 750 kg weegt heb je zeker een aanhanger met kenteken nodig omdat je met het eigengewicht van de aanhanger ruim boven de 750 kg uitkomt. Maar let op dat je niet een te zware aanhanger koopt ivm die maximale 3500 kg. Het helpt ook als je een auto hebt die veel mag trekken maar zelf niet al te zwaar is.

Los van deze papieren regel (een agent kan met alleen je rijbewijs en de kentekens bepalen of je in overtreding bent of niet) geldt natuurlijk ook nog dat je auto het daadwerkelijke gewicht van de aanhanger met boot mag trekken.
Laatst bewerkt: 09 juli 2020 23:27 door JeromeWhitehorse. Reden: foutje
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies gevraagd: romp schade reparatie 25 juli 2020 09:36 #1188173

  • Noballast
  • Noballast's Profielfoto
  • Offline
  • Moderator
  • Berichten: 8611
Deze kwam ik tegen in een oude PBO




It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.326 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl