Epoxyplamuur is alleen om diepere gaatjes te vullen, zodat ze weer netjes vlak liggen met de oppervlakte. Pas daarna breng je een coating aan die voldoende weerstand heeft om water uit je laminaat te halen.
Zonder direct jou of de behandelaar van het schip in zijn hemd te zetten, snap ik niet dat de Ameron 400C coating gebruikt is.
Hier vond ik de technische data:
Ameron 400C
Zoals te lezen is dit een high-solid epoxycoating. Echter, er zit nog steeds 8% oplosmiddel in. Dit oplosmiddel verdampt deels bij aanbrengen, maar ook deels tijdens en na uitharding. De resulterende coating is derhalve niet optimaal waterdicht.
Het is begrijpelijk dat Ameron ervoor kiest om oplosmiddel toe te voegen, het verbetert de verwerkbaarheid, zeker bij spuiten.
Het is ook begrijpelijk dat degene die de osmosebehandeling heeft uitgevoegd, voor deze coating heeft gekozen, kijkend naar verwerkbaarheid. De coating is te verspuiten, dus dat werkt lekker snel. Echter, de eigenschappen van de coating zijn niet geschikt om als osmosebarriere te dienen. (dit komt overigens ook niet terug in de datasheet)
Een geschikte coating is een coating welke bestaat uit 100% solids. Ironisch genoeg zijn dit vooral de epoxyharsen waarmee nog niet is gerommeld. In het algemeen gewone lamineerharsen dus... Een voorbeeld is de Ce-Sense 101 hars met 113 verharder.
Mijn advies is om in ieder geval tot het voorjaar te wachten met de reparatie. Het is nu sowieso te koud om wat te doen met epoxy. (tenzij je in een verwarmde loods staat...)
Vervolgens:
Plamuur indien nodig de beschadigingen, zodat ze weer gevuld zijn. Ligt er glasvezel bloot, kwast dan eerst wat epoxy zonder vulstoffen in het gat. Daarna vulstof in de epoxy mengen, en het gat verder vullen.
Schuur het gehele onderwaterschip met korrel 60 of 80. Laat de Ameron 400C gewoon zitten, het hoeft niet weg, tenzij het niet hecht natuurlijk. (maar dat geloof ik niet)
Rol 3 lagen lamineerhars op het onderwaterschip. Dit het liefst "nat in nat" wat zoveel betekent als wachten tot de eerste laag plakkerig tot half hard is, dan verder gaan. Afhankelijk van de temperatuur kan je in de ochtend, in de middag, en laat in de avond een laag doen, of als het kouder is zal je er 2 dagen voor nodig hebben. (een onderwaterschip is in een uur of hooguit 2 te rollen, dus het is meer wachten dan werken...)
Daarna kan je je favoriete antifouling aanbrengen.