Herman schrijft:zwimmer schrijft:Het gaat niet om de dunheid van de hars. Onverdunde epoxy heeft de neiging om te gaan bollen, lobben en pinholes te trekken. Verdunde epoxy geeft een veel strakkere laag ook met betere hechting.
Hoe breng jij die hars op?
Voor epoxy zijn speciale rollers verkrijgbaar die een nette egale laag achterlaten.
Pinholes zijn te zoeken in de onderlaag.
Met een goede (geen wegwerp) lakwast, dat geeft veel meer controle over de epoxy. Rollers werken goed voor grote oppervlakken maar bijvoorbeeld in het casco of op (hecht)hout bijna niet. In praktijk is het vaak zo dat waar je het meest de beschermende werking van epoxy nodig hebt de roller niet bij kan komen.
Het egaal opzetten is het probleem niet, de neiging van epoxy om te gaan bollen tijdens het drogen. Dat drogingsproces is ook de oorzaak van het ontstaan van pinholes. Pinholes die er weer heel moeilijk mooi zijn uit te schuren, dat het wat lobt dat werk je zo weg met een waterproofje.
En let op! Er zijn 2 soorten verdunners:
-oplosmiddelen (tolueen, aceton, terpentine, etc)
Deze moeten weer uitdampen. Het meeste zal uitdampen voor de epoxy hard wordt, maar een deel zal ook uitdampen pas als de epoxy al hard is. Dit zorgt voor porositeit.
In de praktijk zal de thinner al uitgedampt zijn voordat de epoxy gaat harden. In de jachtschilderij heb ik zelf gewerkt met een thinner op oplosmiddelbasis voor epoxy. Dat was ook de goedkoopste kwaliteitsthinner die ze hadden en die werd bijna overal voor gebruikt. Als vakmannen het al niet gebruiken zul je misschien nog een heel paar specifieke toepassingen hebben waarvoor het gebruikt wordt.
Als oplosmiddelen in epoxy zo een probleem zouden zijn zouden reactieve thinners veel algemener verkrijgbaar moeten zijn. Epoxy heeft veel meer toepassingen dan alleen nautisch. Dan zouden bijvoorbeeld na een paar jaar de schoorstenen van energiecentrales instorten die ook een coating van epoxybeton hebben.
En de vraag waarom we verdunners voor epoxy verkopen: Dit is een reactieve verdunner, en wordt gebruikt om hardhout te impregneren. Vervolgens worden er nog lagen onverdunde epoxy overheen gezet. Het gaat dus enkel om de hechting.
Er wordt toch geappeleerd aan onzekerheidsgevoelens bij de finale klant. Net of het helemaal fout gaat als je verdunt met normale thinner, dat je boot gelijk een vergiet wordt. Het lijkt mij zelf wel een leuke verdunner om te gebruiken maar het is niet dat de andere kwaliteits oplosmiddelthinners ongeschikt zijn.