Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: AF opbrengen??

AF opbrengen?? 31 jan 2010 20:58 #112422

  • Jl85
  • Jl85's Profielfoto
Beste mensen,

Even een (onervaren) vraagje. Wij hebben een polyester boot gekocht. En alle lagen Anti fouling gaan we eraf halen. (er is al een deel gedaan door de vorige eigenaar) Maar nu gaan we haar terugvaren binnenkort dus dan ligt ze weer een aantal dagen in het water. Nu is dat niet erg heb ik gehoord. Alleen als alle lagen eraf zijn, moet het polyester dan niet eerst helemaal uitdrogen voordat je de underwater primer en antifouling weer erop kan brengen?? Ik hoop dat 1 van jullie wat tips voor ons hebben??

Alvast bedankt .. Groetjes
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:AF opbrengen?? 31 jan 2010 21:07 #112426

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Primer erop? Bedoel je epoxy primer zoals Gelshield?
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:AF opbrengen?? 31 jan 2010 21:18 #112429

  • Jl85
  • Jl85's Profielfoto
Uhm geen idee, dit is ons eerste polyester schip.. we hadden hiervoor een houten schip. Als het polyester kaal is wat moet er dan verder meegedaan worden?? alleen AF erop of ook nog iets anders ??
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:AF opbrengen?? 31 jan 2010 21:33 #112436

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Als je het inderdaad tot op de gelcoat kaal gaat halen is het een mooie gelegenheid om er (anti-osmose) epoxy primer op aan te brengen.

Dit is een veelgebruikt spul:

www.yachtpaint.com/netherlands...19&SourcePageID=3344
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:AF opbrengen?? 31 jan 2010 22:20 #112449

  • zwimmer
  • zwimmer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 117
Epoxy is epoxy, gewoon de epoxy van mrboat erop smeren is ook nog een stuk goedkoper. Neem er wel de tijd voor om eerst de polyester te laten drogen , daarna de epoxy aanbrengen en ook goed laten drogen. Dat duurt misschien wel wat langer maar het resultaat is er ook naar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:AF opbrengen?? 31 jan 2010 22:32 #112452

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Als ik de eerdere discussies hier goed begrepen heb moet je opletten dat je er een epoxy onder smeert zonder oplosmiddel. Meestal dus een lamineerhars ipv een verf.

Doordat er geen oplosmiddel in zit is het eindresultaat minder poreus en daardoor minder permeabel waardoor de kans op osmose kleiner wordt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:AF opbrengen?? 31 jan 2010 22:39 #112456

  • pieter2
  • pieter2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2143
Allemaal waar, maar de vraag is of er wel een osmose preventie nodig is. Als de gelcoat goed en goed waterdicht is, de boot geen kenmerken heeft van osmose, het boottype daar niet om bekend staat, zou ik toch terughoudend zijn met het aanbrengen van zo'n epoxycoating.
Het is vreselijk duur spul. Als er osmose ooit eens optreed, kan je natuurlijk wederom de AF lagen er af halen en dán de coating aanbrengen.
Dus ik zou zeggen: overweeg een eenvoudige en goedkope primerlaag (elk merk heeft dat)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:AF opbrengen?? 31 jan 2010 22:45 #112458

  • zwimmer
  • zwimmer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 117
Je kunt gewoon thinner door je epoxy heen gooien. Je krijgt een keiharde onporeuze laag. Als je meerdere lagen verdunde epoxy gebruikt krijg je een veel mooier en egaler resultaat. Ook krijg je geen last van pinholes. Voor de zekerheid zou je een epoxythinner kunnen gebruiken, maar dit kan heel agressieve thinner zijn waar je liever niet mee wilt werken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:AF opbrengen?? 01 feb 2010 06:47 #112479

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10136
Wij hebben ons scheepje na aanschaf ook afgekrabbelt en daarna Gelshield 200 van international erop gesmeerd. 66,70 daarna AF micron van international erop. 99,00 euro. De beide jaren erna alleen maar bijwerken met micron 33,90 per jaar.
Zal vast wel een goedkopere oplossing zijn maar dit is in mijn ogen goed en voor 165,70 wil ik de boel liever goed hebben ;)
p.s. bedragen zijn natuurlijk afhankelijk van de bootlengte
Laatst bewerkt: 01 feb 2010 06:49 door groom.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:AF opbrengen?? 01 feb 2010 07:37 #112481

  • Herman
  • Herman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2127
Voor een bootje heb je niet zoveel epoxy nodig. Per m2 onderwaterschip wellicht 400-500 gram. Bij Mr Boat en bij Ce-sense (101/113) kost dit je de kop niet.

Gooi nooit zomaar thinner of een ander oplosmiddel bij epoxy, als je niet weet waar je mee bezig bent. Lamineerepoxy is dun genoeg om te kunnen verwerken. Bovendien zorg je met oplosmiddelen weer voor porositeit, en dan kan je net zo goed niets smeren.
Er zijn voor epoxy wel reactieve verdunners, die niet uitdampen en mee reageren, maar die zijn nauwelijks te koop. Wij zijn daar nu net mee begonnen (Sicomin EP217). Wordt gebruikt om hardhout te impregneren.

Epoxy van je vingers krijgen kan met azijn. Nog beter is het om geen epoxy op je vingers te krijgen...


Maar als hij op de kant staat, zou ik eerst eens goed kijken. Als er geen osmose aanwezig is, dan gewoon goed schoonmaken, opschuren en antifouling naar keus smeren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:AF opbrengen?? 01 feb 2010 12:01 #112512

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
Hmm.. Zwimmer zegt: thinner erdoor en Herman zegt: geen thinner erdoor. Wie heeft er gelijk en waarom... :huh: imho typerend voor dit onderwerp, er is blijkbaar geen echte onafhankelije expertiese.

@groom: één laag gelshield heeft niet zoveel zin als je de leverancier mag geloven.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:AF opbrengen?? 01 feb 2010 13:01 #112524

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5211
geen oplosmiddel er door! Dit geeft het zelfde effect als styreen in polyester, waarschijnlijk nog erger.
Het oplosmiddel dampt uit, waardoor er kleine kanaaltjes ontstaan, dus porositeit. Waarom zou je de zwakte van polyester in een epoxy willen brengen? :P
Gebruik dan gelijk polyester, heeft het zelfde nut(geen) en is veel goedkoper ;)

Laagje vinylester kan ook, is vrijwel net zo dampdicht als epoxy, en wat goedkoper :)

@ sigdock, als je Herman een beetje zou kennen dan zou je wel weten wie de expertise hier heeft ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:AF opbrengen?? 01 feb 2010 13:20 #112530

  • zwimmer
  • zwimmer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 117
Feitelijk zou er gewoon eens een keer een praktijk proef moeten worden gedaan. Twee blokken hout laten afzinken 1 in de verdunde en de andere in de onverdunde epoxy met dezelfde laagdikte en kijken hoe zich dat in de tijd ontwikkeld.

Er wordt nu al 20 jaar thinner verdunde epoxy gebruikt en in de praktijk hoor je er geen problemen mee. Als het ook zo een probleem zou zijn waarom is er dan mondjesmaat epoxyverdunner op de markt.

Verdunde epoxy is veel mooier te verwerken, het vloeit en hecht beter door de lagere viscositeit ook krijg je geen pinholes. Meerdere dunne laagjes geeft een mooie egale dikke laag. Een dikke laag epoxy heeft de neiging om te gaan bollen met uitharden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:AF opbrengen?? 01 feb 2010 14:03 #112533

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8073
Veel lamineerharsen zijn zo dun, die zou ik niet eens willen verdunnen. Bijv. de genoemde mr. boat hars maar ook de standaard lamineerhars (low viscosity) van hp-textiles is dunner dan menig gewone verf. En dat kost je dan iets meer dan een 10tje per kilo.

Ik zou dus gewoon enkele lagen onverdunde lamineerhars opbrengen. Kost weining (minder dan menig 'gewone' primer, dampdicht, geen gedoe met verdunnen en zo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:AF opbrengen?? 01 feb 2010 15:13 #112543

  • zwimmer
  • zwimmer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 117
Het gaat niet om de dunheid van de hars. Onverdunde epoxy heeft de neiging om te gaan bollen, lobben en pinholes te trekken. Verdunde epoxy geeft een veel strakkere laag ook met betere hechting.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:AF opbrengen?? 01 feb 2010 16:47 #112553

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5211
waar wordt dat al 20 jaar gebruikt dan?
Ik heb zelf al met van alles verdunt(en dat komt bij de ABN amro bouwers vandaan :P ), maar nooit op uiteindelijke producten. Je verzwakt en brengt kanaaltjes in het product. Voor afwerking gewoon afvlakken met een schuurblokje, of een dikke laag coating zetten, en die vlakmaken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:AF opbrengen?? 01 feb 2010 17:17 #112558

  • zwimmer
  • zwimmer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 117
Als je kanaaltjes in het produkt krijgt en de epoxy zou poreus worden , dan zou zou je epoxy ook kunnen laten ademen. Dat is een toepassing van epoxy die echt niet bekend is.

De thinner is eerder verdampt dan de de epoxy gaat harden, alleen een inferieure thinner kan ongewenst residu achterlaten wat de constructie verzwakt.

Het is met epoxy net zoals met verven meerdere dunne lagen geeft een beter eindresultaat. Dan kun je er wel een dikke kwak opgooien die je later gaat vlakschuren, maar dat is werkverschaffing.

Voor bovenstaande boot lijkt het me het handigst om als laatste een laag epoxy met koperpoeder te gebruiken, dan hoeft er gelijk geen antifouling meer op.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:AF opbrengen?? 01 feb 2010 18:17 #112568

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8575
Beetje raar dat iedereen direct over epoxy begint als de topic starter alleen wil weten hoe hij/zij antifouling moet aanbrengen...

Polyester hoeft niet eerst helemaal uit te drogen vooraleer antifouling erop kan. Dit uitdrogen zou meerdere maanden duren als er vocht in het laminaat zit. Als er al vocht inzit en als die hoeveelheid onrustwekkend zou zijn. Bij 99% van de boten is dat volgens mij niet het geval.

Smeren dus maar, met eenvoudige antifouling.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:AF opbrengen?? 01 feb 2010 22:30 #112663

  • Tist
  • Tist's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 594
Alhoewel het verloop en de reacties van onze vrienden interessant is/zijn is het maar de vraag of ze wel van toepassing zijn voor jou, nu ??? Als jou boot moet verplaatst worden en daarom tijdelijk in het water gaat en als de gelcoat niet beschadigt is, leg hem er dan gewoon in en vaar naar de bestemming. Hij moet daarna wel aangepakt worden maar alles is afhankelijk van de staat van het onderwaterschip. Is de gelcoat onder de afgekrapte AF nog goed leg er dan een hechtingslaag op (Primocom b.v.) en dan enkele lagen antifouling. Gedaan! Is de boot zeer oud en/of is de gelcoat in slechte staat dan moet er verder gekeken worden. Is er osmose aanwezig? Dan kan dat behandeld worden. Wil je de boot voor langere tijd (jaren) conserveren dan kan daarvoor ook de gepaste behandeling volgen maar zomaar epoxy gaan smeren om epoxy te smeren daar zie ik het nut niet van in. Ik zou dus zeggen hechtlaag en antifouling er op en varen maar. Varen en genieten. Gefeliciteerd nog met je aankoop.
PS Let wel op de temperatuur wanneer je schilderen gaat!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:AF opbrengen?? 01 feb 2010 22:40 #112666

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Ilex schrijft:
Beetje raar dat iedereen direct over epoxy begint als de topic starter alleen wil weten hoe hij/zij antifouling moet aanbrengen...

Polyester hoeft niet eerst helemaal uit te drogen vooraleer antifouling erop kan. Dit uitdrogen zou meerdere maanden duren als er vocht in het laminaat zit. Als er al vocht inzit en als die hoeveelheid onrustwekkend zou zijn. Bij 99% van de boten is dat volgens mij niet het geval.

Smeren dus maar, met eenvoudige antifouling.

Dat is helemaal niet zo raar!
De TS heeft het over helemaal kaalhalen.

Overigens weten we niet eens over welke boot het gaat, hoe oud en zo...
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:AF opbrengen?? 02 feb 2010 06:49 #112680

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10136
Sigdock:
één laag gelshield heeft niet zoveel zin als je de leverancier mag geloven.
Ik heb nergens beweert dat een laag voldoende is. Ik heb alleen het bedrag genoemd welke wij kwijt waren voor de Gelshield. Naar ik meen hebben we drie lagen aangebracht.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:AF opbrengen?? 02 feb 2010 11:02 #112745

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
groom schrijft:
Sigdock:
één laag gelshield heeft niet zoveel zin als je de leverancier mag geloven.
Ik heb nergens beweert dat een laag voldoende is. Ik heb alleen het bedrag genoemd welke wij kwijt waren voor de Gelshield. Naar ik meen hebben we drie lagen aangebracht.

Dan begreep ik je verhaal verkeerd, excuses... :blush:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:AF opbrengen?? 02 feb 2010 11:21 #112748

  • Herman
  • Herman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2127
zwimmer schrijft:
Het gaat niet om de dunheid van de hars. Onverdunde epoxy heeft de neiging om te gaan bollen, lobben en pinholes te trekken. Verdunde epoxy geeft een veel strakkere laag ook met betere hechting.

Hoe breng jij die hars op?

Voor epoxy zijn speciale rollers verkrijgbaar die een nette egale laag achterlaten.

Pinholes zijn te zoeken in de onderlaag.

En let op! Er zijn 2 soorten verdunners:

-oplosmiddelen (tolueen, aceton, terpentine, etc)
Deze moeten weer uitdampen. Het meeste zal uitdampen voor de epoxy hard wordt, maar een deel zal ook uitdampen pas als de epoxy al hard is. Dit zorgt voor porositeit.

-reactieve verdunners.
Dit zijn relatief korte koolstofketens met 1 (monofunctioneel) of 2 (bifunctioneel) epoxygroepen. Deze hebben een sterk verdunnende werking op epoxy, en reageren mee in de reactie. Er is geen neiging tot uitdampen (de gemiddelde epoxy heeft al een percentage van dit soort oplosmiddelen aan boord)

Wat betreft polyester is de situatie nog interessanter: Het oplosmiddel styreen reageert voor een groot gedeelte mee, maar dampt ook voor een behoorlijk gedeelte uit (3-7% gewichtsverlies is normaal)

En de vraag waarom we verdunners voor epoxy verkopen: Dit is een reactieve verdunner, en wordt gebruikt om hardhout te impregneren. Vervolgens worden er nog lagen onverdunde epoxy overheen gezet. Het gaat dus enkel om de hechting.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:AF opbrengen?? 02 feb 2010 14:06 #112776

  • zwimmer
  • zwimmer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 117
Herman schrijft:
zwimmer schrijft:
Het gaat niet om de dunheid van de hars. Onverdunde epoxy heeft de neiging om te gaan bollen, lobben en pinholes te trekken. Verdunde epoxy geeft een veel strakkere laag ook met betere hechting.

Hoe breng jij die hars op?

Voor epoxy zijn speciale rollers verkrijgbaar die een nette egale laag achterlaten.

Pinholes zijn te zoeken in de onderlaag.

Met een goede (geen wegwerp) lakwast, dat geeft veel meer controle over de epoxy. Rollers werken goed voor grote oppervlakken maar bijvoorbeeld in het casco of op (hecht)hout bijna niet. In praktijk is het vaak zo dat waar je het meest de beschermende werking van epoxy nodig hebt de roller niet bij kan komen.

Het egaal opzetten is het probleem niet, de neiging van epoxy om te gaan bollen tijdens het drogen. Dat drogingsproces is ook de oorzaak van het ontstaan van pinholes. Pinholes die er weer heel moeilijk mooi zijn uit te schuren, dat het wat lobt dat werk je zo weg met een waterproofje.
En let op! Er zijn 2 soorten verdunners:

-oplosmiddelen (tolueen, aceton, terpentine, etc)
Deze moeten weer uitdampen. Het meeste zal uitdampen voor de epoxy hard wordt, maar een deel zal ook uitdampen pas als de epoxy al hard is. Dit zorgt voor porositeit.

In de praktijk zal de thinner al uitgedampt zijn voordat de epoxy gaat harden. In de jachtschilderij heb ik zelf gewerkt met een thinner op oplosmiddelbasis voor epoxy. Dat was ook de goedkoopste kwaliteitsthinner die ze hadden en die werd bijna overal voor gebruikt. Als vakmannen het al niet gebruiken zul je misschien nog een heel paar specifieke toepassingen hebben waarvoor het gebruikt wordt.

Als oplosmiddelen in epoxy zo een probleem zouden zijn zouden reactieve thinners veel algemener verkrijgbaar moeten zijn. Epoxy heeft veel meer toepassingen dan alleen nautisch. Dan zouden bijvoorbeeld na een paar jaar de schoorstenen van energiecentrales instorten die ook een coating van epoxybeton hebben.
En de vraag waarom we verdunners voor epoxy verkopen: Dit is een reactieve verdunner, en wordt gebruikt om hardhout te impregneren. Vervolgens worden er nog lagen onverdunde epoxy overheen gezet. Het gaat dus enkel om de hechting.

Er wordt toch geappeleerd aan onzekerheidsgevoelens bij de finale klant. Net of het helemaal fout gaat als je verdunt met normale thinner, dat je boot gelijk een vergiet wordt. Het lijkt mij zelf wel een leuke verdunner om te gebruiken maar het is niet dat de andere kwaliteits oplosmiddelthinners ongeschikt zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:AF opbrengen?? 02 feb 2010 14:18 #112777

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
zwimmer schrijft:
Er wordt toch geappeleerd aan onzekerheidsgevoelens bij de finale klant. Net of het helemaal fout gaat als je verdunt met normale thinner, dat je boot gelijk een vergiet wordt.

En daarmee raak je een heel kritisch punt, dat is precies wat er gebeurt bij polyster boten. En daarmee worden dan ook de Big Bucks verdiend.. ;)
Laatst bewerkt: 02 feb 2010 14:51 door sigdock.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.173 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl