jouzers schrijft:Wat kunnen jullie doem denken zeg
(de meeste dan) ik werd er gewoon depressief van
.
Ben in ieder geval verschrikkelijk blij, dat het is zoals het nu blijkt te zijn (en niet jullie doem scenario's
) en dat het roer hard van binnen is en dus geen rot schuim.
Ach, het is helemaal geen kwestie van doem. Honderden andere zeilers hebben dit probleem gehad. Het is ook helemaal niks bijzonders. Een groot deel van die balansroeren wordt op de langere termijn krakkemikkig.
Net als Rob Listo heb ik jaren geleden om dezelfde reden ook een nieuw (balans)roer gemaakt voor een Victoire 22. Overigens tegelijk met een nieuwe roerkoning. De oude roerkoning was ingesleten ter plaatse van de lagerbussen. Alleen de lagerbussen vervangen was dus geen afdoende oplossing. Om het niet ingesleten deel van de roerkoning erdoor te krijgen moesten de lagerbussen ruimer worden dan de feitelijke dikte van de ingesleten delen. Dan heb je er dus nog steeds ruimte op.
Had jij ook niet een probleem met roerlagers?
Een nieuw roer maken is wat werk, maar tenzij je echt twee linkerhanden hebt is het goed te doen en na afloop heb je een roer van betere kwaliteit dan het oude ooit was.
Ik bedoel: er worden duizenden euro's uitgegeven aan osmosebehandelingen van twijfelachtige kwaliteit, maar op een boot zijn weinig dingen zo essentieel als het roer.
Maar goed; ik zou zeggen: repareer het op jouw manier.
Misschien slaag je erin alle holle ruimten te vullen en toekomstige wateropname te voorkomen. In het ergste geval houdt het roer het nog twee of drie seizoenen vol. Als het meevalt, of je bent een beetje handig, dan slaag je er misschien in om het zo te repareren dat het langer meegaat.
Schaf bij Polyservice (die van de lijn 700) een paar injectiespuiten van groot formaat aan. Als er veel volume te vullen is misschien zelf een paar lege kitkokers van 300 ml (hebben ze ook). Snor een slangetje of dunne koperen leiding op dat past op de tuut van spuit. Probeer vervolgens zoveel mogelijk epoxyhars in het binnenste van het roer te persen. Lijm 700 is daarvoor in eerste instantie misschien te dik. Begin met normale lamineerhars. Dat kan zich capillair in kleine kieren zuigen. De grotere ruimtes kun je vullen met lijm 700. Als tussenstap kun je eventueel met thixotrope hars werken, die iets dunner is dan lijm 700.
Werk eventueel in fases, verwerk niet teveel hars in een grote prop. Bij teveel harsvolume kan de temperatuur bij de reactie misschien te hoog oplopen, met risico op gasvorming en vervorming. Vul de grotere gaten in een paar etappes.
Als dit een beetje wil lukken, zou ik verder versterkingen met glasweefsel aan de buitenzijde achterwege laten.
Ik weet niet hoe goed de vorm van het roerblad (profiel) vanaf de werf is, maar het toevoegen van stukken glasweefsel verpast dat profiel, tenzij je het rondom doet en zorgvuldig in dezelfde laagdikte.
Succes!
--
stegman