Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Scheur in roer

Scheur in roer 21 mrt 2010 20:28 #119846

  • jouzers
  • jouzers's Profielfoto
Vandaag de boot in de AF gezet, ben ik bij het roer, zie ik dat er een straal water uit loopt, kijk nog wat beter, zit er een lichte scheur van een halve meter in, balen !! :angry: .



Dit moet gerepareerd worden dus, wil het roer er onderuit halen, kan ik het lekker thuis doen en kan ik gelijk het lager vervangen.

Remedie die ik in gedachten had is: met de dremel uitfrezen tot ik droog materiaal tegenkom en zie wat er binnen aan de hand is, dan verder goed drogen met de föhn en een paar dagen op de cv leggen. Daarna opvullen met poly-pox lijm 700 (dikke epoxy hars, die ik nog heb staan van een euvel met een roer op een vorige boot), weer mooi schuren en in de epoxy primer (poly-pox pantsercoat) en dan in een paar lagen AF.

Mee eens, of zien jullie andere cq betere manieren ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Scheur in roer 21 mrt 2010 20:36 #119850

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9745
Zie er geen grote problemen in in jouw aanpak. Zou zelf wel zeker willen zijn dat de boel ook echt droog is van binnen voordat ik de boel inpak. Misschien toch langer laten drogen? Ik laat zelf natte plekjes wel eens drogen met een infrarood lamp, werkt goed.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Scheur in roer 21 mrt 2010 20:56 #119854

De scheur zou ik zo ver mogelijk open maken, laten drogen en er tenslotte wel matjes over heen lamineren, het is tenslotte een zwakke plek in je roer die je moet verstevigen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Scheur in roer 21 mrt 2010 21:23 #119869

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5683
Hmmm, als de scheur echt door en door is (waar het water wat eruit loopt wel op wijst) ben je er niet met een avondje op de verwarming en dichtpleisteren.

Ik zou hier geen risico's mee nemen en een specialist naar laten kijken. Kan helaas duur worden, maar beter dat dan op een slecht moment opeens stuurloos dobberen. Een roer scheurt niet zomaar over z'n halve lengte open...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Scheur in roer 21 mrt 2010 21:26 #119872

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5683
Het 'gunstigste' scenario wat ik kan bedenken is eigenlijk dat het roer door lekkage (en vergane schuimvulling) vol met water zat, en kapotgevroren is. Dat zou betekenen dat er buiten die scheur en de lekkage structureel weinig aan de hand is met het roer.

Andere verklaringen voor die scheur zijn minder rooskleurig, als het tijdens het varen gebeurd is hebben we het over een sterkte probleem. Of aanvaring / aan de grond lopen natuurlijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Scheur in roer 21 mrt 2010 21:30 #119874

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8095
hmmm, is je roer massief of gevuld met schuim?

indien schuim: dan kun je grote elende tegen komen. zoiets bijvoorbeeld. Bij mijn roer zat er een vergelijkbare scheur in. Zoiets kan je dus tegen komen als er langere tijd water in je roer staat. En als het hele roer vol water is, krijg je dat niet snel goed droog, het water moet ok weer door de scheur naar buiten. Het water opsluiten geeft weeer elende over een tijdje.

Als je roer massief is, kun je het wel zo aanpakken, maar hoe komt die scheur er dan in?
Laatst bewerkt: 21 mrt 2010 21:33 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Scheur in roer 22 mrt 2010 06:38 #119898

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
oei dat ziet er beroerd uit. het lijkt erop dat de scheur precies daar zit waar de as in het roer zit?
Vermoedelijk zat het roer tot bovenaan vol water en vervolgens is het kapot gevroren. Ik kan me geen aanvaring of aan de grond lopen voorstellen dat dit veroorzaakt.
ik vrees dat alle sterkte (glasvezel) eruit is precies waar je die het hardst nodig hebt, bij de as.
Het water loopt er meestal in langs de as (bovenkant roer) en zal er ongetwijfeld al jaren in zitten. Dus van binnen vrees ik nogal wat osmoseblazen. En schuim dat nooit meer droog wordt.
Misschien is het met glasmat buiten over de scheur te repareren na heel goed drogen. Maar dan hou je wel een a-symetrisch roer over met een rare richel.
Als het wat mag kosten zou ik een hout-epoxy roer laten maken. (Modus Marine) Dan is het voor altijd in orde. Zal wel 2000 eur kosten of iets meer. (2200 voor mijn 37 voet). Kan je ook wel zelf maar is erg lastig met de as erin, het is geen aangehangen roertje...
groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Scheur in roer 22 mrt 2010 07:17 #119905

Als het bij de as ingewaterd is (en je roer heeft een schuimkern) kan je er wel op rekenen dat het aan beide kanten is ingewaterd. Ten eerste is de kans aanwezig dat je tot de as geen droog stukje tegenkomt aangezien de inwatering waarschijnlijk langs de as komt. Daarnaast zal het dus aan de andere kant van de as ook ingewaterd zijn. Tja die as blijft rond en het water beperkt zich niet tot 1 zijde.

Mijn roer was ook gewaterd. Het schuim zelf was nog redelijk intact. Als het rot/aangetast is kan je eigenlijk meteen stoppen. Ik heb er behoorlijk wat gaatjes geboord (zoals boven aangegeven krijg je hem niet droog door die alleen een scheur en die was er bij mij niet op de kopse kant) en heb hem enkele maanden naast de verwarming gezet. Nu na een vochtmeting is hij zo goed als droog.

Ik heb wel eens over een vacuumkamer op temperatuur gehoord om heb sneller te laten verdampen. Tenslotte verlaagt het kookpunt van water in vacuum. Maar moet je dit wel tot je beschikking hebben!

Kortom ik hoop voor je dat het meevalt, maar zoals aangegeven denk er niet te licht over want je wilt je roer niet verliezen.
Groeten,
Julius
W570, Spaekhugger, Jeanneau Selection
Laatst bewerkt: 22 mrt 2010 07:17 door Julius254.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Scheur in roer 22 mrt 2010 07:40 #119910

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5221
als het mijn roer was had ik hem toch helemaal gerepareerd. helemaal openhalen, schuim er uit, repareren, verstevigen/nieuw(epoxy) schuim er in. Een nieuw roer is niet nodig.
Hierbij nog een plaatje van zo'n half roer :) een mooi klusje voor mij binnenkort hoop ik :D

Laatst bewerkt: 22 mrt 2010 07:45 door JRomkes.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Scheur in roer 22 mrt 2010 08:09 #119913

  • roblisto
  • roblisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3209
Als het mijn roer was dan had ik een nieuwe gemaakt.
Maten overnemen, uit elkaar halen en dan in hout-epoxy een hele nieuwe. Mocht je er tegenopzien dan kom gerust een middagje langs met het spul; ik ben zelf aan roer nummer vier bezig.

Nu ben ik van het type 'bij twijfel vervangen'. Niet altijd de goedkoopste weg, maar ik maak me dan ook weinig zorgen onderweg of er iets afbreekt.

Gr Rob
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Scheur in roer 22 mrt 2010 08:16 #119915

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
roblisto schrijft:
Als het mijn roer was dan had ik een nieuwe gemaakt.

Eens. Het grote voordeel van een hout/epoxy roer is dat het massief is (op de ruimte voor de as na) en dat de twee massieve helften over een heel groot oppervlak aan elkaar gelijmd zijn. Bij het polyster roer zitten de helften alleen op de flens van ca 1 cm aan elkaar (goed te zien op de foto van susho). Bovendien wordt langs de as de hele boel volgegoten met dunne epoxy, zodat ook de allerlaatste ruimtes zijn gevuld. Geen schuim, geen water. Bijkomend voordeel is dat het roer drijft! Mijn roer, met aluminium as van 74 mm dik en ruim 2 m lang, komt omhoog in de lagers! Minder gewicht dus aan het achterschip, en als je het ooit verliest (asbreuk?) kan je het (laten) opvissen! Niet dat je daar wat aan hebt....

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Scheur in roer 22 mrt 2010 08:40 #119923

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8095
Roer zelf maken kan prima in hout-epoxy, ik ben er zelf ook mee bezig. In jouw geval kun je gewoon de huidige maten over nemen en je as hergebruiken. Daarmee vallen de kosten best mee. Er zijn ene aantal topics hier over te vinden.

Jefa heeft ook een aantal standaard roerbladen met concurerende prijzen in het assortiment: www.jefa.com/rudder.htm Dat is ook een optie als een van die bladen gaat passen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Scheur in roer 22 mrt 2010 08:46 #119924

Daar zet ik toch mijn vraagtekens bij. Ik denk toch dat het soortelijk gewicht van gebruikte schuim een stuk lager licht dan van hout.

schattingen:
hout(multiplex) 750 kg/m3
schuim 50 kg/m3
epoxy 1200 kg/m3
aluminium 2800 kg/m3
water 1000 kg/m3

Als ik het optel hout+een flinke bonk aluminium+epoxy blijft er niet veel ruimte over (geschat gemiddelde). Daarmee lijkt mij een schuimenroer lichter uit te komen en daarom een grotere kans dat het drijft. Natuurlijk is dit afhankelijk van de hoeveelheid gebruikt glasvezel en epoxy maar over het algemeen is dit beperkt. Kortom opwaartse druk van een schuimen roer zou groter zijn

Neemt niet weg dat ik ook geen voorstander ben van schuim. Als je ziet hoeveel roeren er lek zijn, kun je toch wel ernstige vraagtekens zetten bij de duurzaamheid en bouwwijze.
Groeten,
Julius
W570, Spaekhugger, Jeanneau Selection
Laatst bewerkt: 22 mrt 2010 08:47 door Julius254.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Scheur in roer 22 mrt 2010 08:48 #119925

  • roblisto
  • roblisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3209
Philip schrijft:
Dat is ook een optie als een van die bladen gaat passen.

ben wel benieuwd wat het dan gaat kosten.

Voor een clever kost een roer bijna 600 euro bij de importeur. Zelf maken komt exclusief verf op nog geen honderd.

Ik schat de kosten voor het roer van jouzers op 130 euro. Dat is dan hout, weefsel en epoxy. Komt het verfsysteem er nog bij.

Julius254 schrijft:
Als je ziet hoeveel roeren er lek zijn, kun je toch wel ernstige vraagtekens zetten bij de duurzaamheid en bouwwijze.

ja, daar verbaas ik me ook over. We kunnen op het forum wel een apart hoofdstuk over roeren openen.

Gr Rob
Laatst bewerkt: 22 mrt 2010 08:52 door roblisto.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Scheur in roer 22 mrt 2010 09:04 #119930

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8095
roblisto schrijft:
ben wel benieuwd wat het dan gaat kosten.
Prijzen staan erbij: zo'n 1200 euro incl btw voor een 30 voeter. Nog steeds veel geld maar wel minder dan de 2000 die eerder genoemd werd.
Voor een clever kost een roer bijna 600 euro bij de importeur. Zelf maken komt exclusief verf op nog geen honderd.

Ik schat de kosten voor het roer van jouzers op 130 euro. Dat is dan hout, weefsel en epoxy. Komt het verfsysteem er nog bij.
130 euro?? Dat is wel erg weninig, daar heb je doorgaans niet eens genoeg hout voor bij een een 30 voeter en bij gebruik van goed (garantie)multiplex. Ik ben met je eens dat zelf maken bakken geld kan schelen maar goede materialen zijn nog steeds niet goedkoop.
Laatst bewerkt: 22 mrt 2010 09:05 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Scheur in roer 22 mrt 2010 09:05 #119931

  • Herman
  • Herman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2127
Ik kan alleen maar met de vorige posters meegaan. Dit ziet eruit als een kapotgevroren roer, omdat het vol met water staat. De glasvezel is compleet uit elkaar gescheurd.

Een lapmiddel is om de boel V-vormig uit te slijpen (met 1:10 schuinte) en er dan glasvezel in terug te lamineren.
Echter, de sterkte is door de vorst ook uit je schuim, je loopt het risico dat de roeras beweging krijgt in het schuim (vaak zit de as enkel in het schuim, of hooguit op een blokje hardschuim met een lapje glas erover, wat de krachten ook nooit op kan vangen. Wordt enkel gedaan om de productie te vereenvoudigen).
Je loopt dus het risico dat je het roer op een moment onder de boot uitzeilt, zelfs met gerepareerd buitenlaminaat.

Ik zie slechts 2 mogelijkheden:

-nieuw roer maken met hardschuim als kern (PVC schuim neemt geen water op)
-nieuw roer maken met multiplex als kern
De roeras is altijd wel opnieuw te gebruiken.

In beide gevallen is het even werk, maar goed te doen. Voordeel van hardschuim is dat het zich makkelijker laat bewerken, voordeel van hout is dat het een bekender materiaal is.

Werkwijze:
Neem de vorm van het roer over op een plaat schuim of multiplex. Neem ook nog wat kritische afmetingen, zodat je nieuwe roer straks even dik is, en onder dezelfde hoek onder de boot staat.
Sloop nu het oude roer om de as vandaan.
Neem de plaat schuim of hout, en hou deze tegen de blootliggende roeras. Je kan nu de positie mooi aftekenen.
De roeras kan er nu onderuit.
Thuis de roeras verder schoonslijpen.
Van een paar lagen multiplex of schuim kan je nu een roerhelft maken. Verlijm deze met iets ingedikte epoxy. Boor gaatjes in de platen om eventuele ingevangen lucht te laten ontsnappen.
Frees nu een ruimte uit waarin de roeras tot de helft kan liggen. Maak zo 2 helften.
Boor wederom wat ontluchtingsgaatjes in de groef voor de roeras (en de vingers die er aan zitten). Lijm de vlakke delen met epoxyhars (iets ingedikte) en de ruimte om de as met epoxyschuim. Dit vult alle lege ruimte.
Nu heb je weer een roer, je moet nu alleen het profiel weer erin terugkrijgen.
Desgewenst kan je nu in de voor en achterkant een sleuf frezen, en er een zeillat inlijmen. Dat maakt e.e.a. minder kwetsbaar.

Ik maakte altijd een lijnenplan van het roer, wat ik op het roer tekende. Met een bovenfrees freesde ik de diepte weg wat ik niet nodig had (langs het lijntje). De frees een mm onhoog, en langs het volgende lijntje frezen. Zo krijg je na een uurtje frezen een roer, waarvan je alleen de "trapjes" nog weg moet schuren.

Nu moet de boel versterkt worden met glasweefsel of legsel (geen glasmat, aka kriskrasmat, dat brengt weinig sterkte).

Afhankelijk van de afmetingen moet je een aantal lagen aanbrengen, liefst een laag of meer UD in lengterichting van het roer, en boven en onder de UD een laag +/- 45. (glaslegsels). Ook de bovenkant van het roer heeft aandacht nodig, om de boel rond de roeras te versterken. Eindig met een laag scheurweefsel, scheelt veel schuurwerk, en je drukt er nog wat hars uit. (scheelt ook weer gewicht en bulten, die weer moeten worden weggeschuurd / geplamuurd.)

Ik heb het geluk alles onder vacuum te kunnen zetten, zodat de vezels mooi strak worden, en er wat schuurwerk en plamuur wordt bespaard.

Hierna is het afwerken, en een laagje antifouling. Jouzers vaart weer, met een roer wat sterker is dan het origineel, en niet meer stuk kan vriezen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Scheur in roer 22 mrt 2010 09:14 #119932

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8095
Nog een kleine aanvulling op het mooie verhaal van herman:

De genoemde trapjes kun je ook krijgen door het roer niet uit 2 dike helften te maken maar uit bijvoorbeeld 7 lagen van 10mm of zelfs nog meer en dunnere lagen. Die kun je eenvoudig uitzagen en op elkaar lijmen. Je hebt dan ook al globaal de vorm vast staan en ook dan hoef je alleen de trapjes weg te schuren. Meer zaagwerk, minder freeswerk (hermans methode), minder schuurwerk dan bij 2 dikke platen. Wel iets prijziger omdat doorgaans meer dunne lagen hout duurder zijn dan 1 dikke en je wat meer lijm nodig hebt tussen de lagen.

Niet persé beter maar wel een alternatief, kijk zelf maar welke methode je het meest ziet zitten.
Laatst bewerkt: 22 mrt 2010 09:16 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Scheur in roer 22 mrt 2010 12:40 #119974

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5221
maar waarom nieuwbouw? de schalen heb je nu al. die kun je gewoon hergebruiken. door een van de schalen aan de as vast te zetten, en de ander daaraan te zetten, heb je al een constructie die veel steviger was. eventueel opvullen met een epoxy schuim. De meeste productieroeren gaan ook niet kapot, en die worden(zoals te zien) veel slechter gebouwd.
een nieuw roertje maken kost een hoop meer werk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Scheur in roer 22 mrt 2010 18:03 #120005

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3996
Wat hier opgeld doet is "wat god niet schiep, schiep de polyester fabriek. toen ik mijn schip kocht in 2007 bleek ook de langsnaad van mijn roer gescheurd te zijn. Navraag gedaan bij een reparatie bedrijf en dit zou zo'n slordige 3000 Euris te gaan kosten wat natuurlijk leuk is om te weten bij de prijsonderhandeling. Echter ik heb het roer uit gebouwd en laten drogen en gelukkig zat er geen schuim in. Ik heb het hele roer ontdaan van de gelcoat met een "versleten "schuurschijf op de slijptol en de scheuren wat dieper uitgeslepen. Toen opnieuw gelamineerd met aan beide zijden 10 cm overlap over de naad en eea weer terug geschuurd naar de juiste vorm. Toen nog 2 lagen gelcoat en klaar was Sjaak. Totale kosten incl.glasmat,gelcoat en polyester waren 150€. Het is het werk en dan m.n. het kaal schuren maar het opbouwen is weer hartstikke leuk werk. Trouwens hoeveel schepen zullen er rond varen met lekker roeren ? Ik denk heel veel. Kan ook niet veel kwaad zolang de boot niet op de kant staat bij temperaturen onder nul. Een paar gaatjes aan de onder kant boren en klaar is Kees. En doe jezlef een lol, als er geen schuim inzit doe het er dan ook niet in want heeft totaal geen nut mijns inziens. B)
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Scheur in roer 22 mrt 2010 18:47 #120013

  • Herman
  • Herman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2127
Dat hangt dan af van het type schuim. Ik heb het al vaker gezegd, maar ik zeg het nogmaals: PU shcuim hoort niet op boten thuis. Het is mooi spul voor de kieren in je huis, en het isoleert prachtig, maar de combinatie vocht en PU schuim is gewoon geen ideale.

PVC schuim en epoxyschuim zijn echter prima schuimen, maar PVC schuim is niet gietbaar, en epoxyschuim relatief nieuw.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Scheur in roer 22 mrt 2010 20:24 #120030

  • jouzers
  • jouzers's Profielfoto
Wat kunnen jullie doem denken zeg :) (de meeste dan) ik werd er gewoon depressief van :silly: .

Had de foto op 20 cm afstand gemaakt, dan lijkt de scheur al gelijk een stuk erger dan dat hij werkelijk is.

Vandaag na het werk het roer eraf gehaald en net even met de dremel aan de slag geweest.

Het roer is van volglas, echter vreemd genoeg zat aan een kant een holle ruimte, toe ik het open maakte kwam er een kopje water uit, die holle ruimte is vast een fout in de fabricage en een zwakke plek, dus een scheur en vocht in die ruimte.

Mijn remedie blijft als boven, nog iets verder open frezen, vol stoppen met dikke epoxy en weer netjes afwerken.

Hier nog wat foto's van de verhouding van de scheur t.o.v. het roer en de scheur en het gat zelf.





Ik hou jullie op de hoogte van de vorderingen, tips zijn nog steeds welkom !

Ben in ieder geval verschrikkelijk blij, dat het is zoals het nu blijkt te zijn (en niet jullie doem scenario's :P ) en dat het roer hard van binnen is en dus geen rot schuim.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Scheur in roer 22 mrt 2010 21:14 #120037

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 27922
jouzers schrijft:
Wat kunnen jullie doem denken zeg :) (de meeste dan) ik werd er gewoon depressief van :silly: .

Ben in ieder geval verschrikkelijk blij, dat het is zoals het nu blijkt te zijn (en niet jullie doem scenario's :P ) en dat het roer hard van binnen is en dus geen rot schuim.

Ach, het is helemaal geen kwestie van doem. Honderden andere zeilers hebben dit probleem gehad. Het is ook helemaal niks bijzonders. Een groot deel van die balansroeren wordt op de langere termijn krakkemikkig.
Net als Rob Listo heb ik jaren geleden om dezelfde reden ook een nieuw (balans)roer gemaakt voor een Victoire 22. Overigens tegelijk met een nieuwe roerkoning. De oude roerkoning was ingesleten ter plaatse van de lagerbussen. Alleen de lagerbussen vervangen was dus geen afdoende oplossing. Om het niet ingesleten deel van de roerkoning erdoor te krijgen moesten de lagerbussen ruimer worden dan de feitelijke dikte van de ingesleten delen. Dan heb je er dus nog steeds ruimte op.
Had jij ook niet een probleem met roerlagers?

Een nieuw roer maken is wat werk, maar tenzij je echt twee linkerhanden hebt is het goed te doen en na afloop heb je een roer van betere kwaliteit dan het oude ooit was.
Ik bedoel: er worden duizenden euro's uitgegeven aan osmosebehandelingen van twijfelachtige kwaliteit, maar op een boot zijn weinig dingen zo essentieel als het roer.

Maar goed; ik zou zeggen: repareer het op jouw manier.
Misschien slaag je erin alle holle ruimten te vullen en toekomstige wateropname te voorkomen. In het ergste geval houdt het roer het nog twee of drie seizoenen vol. Als het meevalt, of je bent een beetje handig, dan slaag je er misschien in om het zo te repareren dat het langer meegaat.
Schaf bij Polyservice (die van de lijn 700) een paar injectiespuiten van groot formaat aan. Als er veel volume te vullen is misschien zelf een paar lege kitkokers van 300 ml (hebben ze ook). Snor een slangetje of dunne koperen leiding op dat past op de tuut van spuit. Probeer vervolgens zoveel mogelijk epoxyhars in het binnenste van het roer te persen. Lijm 700 is daarvoor in eerste instantie misschien te dik. Begin met normale lamineerhars. Dat kan zich capillair in kleine kieren zuigen. De grotere ruimtes kun je vullen met lijm 700. Als tussenstap kun je eventueel met thixotrope hars werken, die iets dunner is dan lijm 700.
Werk eventueel in fases, verwerk niet teveel hars in een grote prop. Bij teveel harsvolume kan de temperatuur bij de reactie misschien te hoog oplopen, met risico op gasvorming en vervorming. Vul de grotere gaten in een paar etappes.

Als dit een beetje wil lukken, zou ik verder versterkingen met glasweefsel aan de buitenzijde achterwege laten.
Ik weet niet hoe goed de vorm van het roerblad (profiel) vanaf de werf is, maar het toevoegen van stukken glasweefsel verpast dat profiel, tenzij je het rondom doet en zorgvuldig in dezelfde laagdikte.

Succes!

--
stegman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Scheur in roer 22 mrt 2010 21:29 #120040

  • jouzers
  • jouzers's Profielfoto
Het gat is ongeveer 7 cm diep en een cm breed, daaromheen zit harde glasvezel.
Die tip om er eerst gewone epoxy hars in te gieten is zeker een goede, heb ik ook staan, dus dat ga ik eerst doen.
Misschien slaag je erin alle holle ruimten te vullen en toekomstige wateropname te voorkomen. In het ergste geval houdt het roer het nog twee of drie seizoenen vol. Als het meevalt, of je bent een beetje handig, dan slaag je er misschien in om het zo te repareren dat het langer meegaat.

Naast dit gat is het roer in perfecte conditie, het schip is 15 jaar oud, met opvullen en afdichten moet het roer naar mijn idee nog heel veel jaren meegaan, zoals op de meeste schepen vele tientallen jaren en ja, ik ben een beetje handig ;) B) .
Had jij ook niet een probleem met roerlagers?

Ik heb inderdaad speling op de roerlagers, bovenste is al vervangen, onderste ga ik nu ook doen, as is niet ingesleten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Scheur in roer 22 mrt 2010 21:34 #120041

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Ter lering voor ons: Kun je onderzoeken waardoor die scheur is ontstaan?
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Scheur in roer 22 mrt 2010 21:42 #120042

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5683
Sjongejonge je hebt ons ook mooi gefopt met die foto, een scheurtje van 7cm in beeld gebracht alsof-ie een halve meter lang was :laugh:

Wel de holte goed uitspoelen met oplosmiddelen, of zelfs uitslijpen, anders hecht wat je erin giet natuurlijk niet.

Dezelfde leverancier heeft ook extra dunne 'injecteer' hars wat me ideaal lijkt als basis voor verdere vulling.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.169 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl