trotti schreef :
Nou ja, condens is in een etap dus ook niet zo snel mogelijk door de volgeschuimde en dus geisoleerde romp...
Groeten,
Johnnie
Condens concentreert zich vooral op raampjes, en bij echt grote temperatuurverschillen (winter, binnen de kachel aan) ook nog wel onder de gangboorden in de kastjes. Immers, daar is de isolatielaag in het dek vrij dun en dat wordt dan al snel het koudste punt.
Ik zie dit soort verhalen altijd staan maar ik heb nog nooit water uit een Etap zien komen. En als eigenaar van zo'n boot waaraan ook nog flink verbouwd is heb ik er inmiddels ook wel wat ervaring mee.
Het vocht opnemen in het schuim is volgens mij kul. Ik heb al op diverse plaatsen in mijn schip schuim verwijderd en ben tot nu toe alleen kurkdroog en verderlicht schuim tegengekomen. En dat in een schip van inmiddels alweer 23 jaar oud.
Ik heb in de afgelopen jaren door een versleten roerlager (en de combinatie met een wel erg korte hennegatskoker) regelmatig water binnen gehad via die route. Dat komt dan in de spiegel terecht, waar geen sprake is van een binnenromp. Die eindigt namelijk in de achterkajuit. Het water ligt dan dus gewoon op het restje schuim dat daar aanwezig is van het afvullen. Uiteindelijk loopt dat water netjes via de aanwezige goten naar het motorruim waar het met de bilgepomp en dweil weer er uit kon.
In die spiegel heeft dus regelmatig water op het schuim gestaan. Inmiddels is het trouwens voorzien van een nieuw lager en een verlengde hennegatskoker, dus nieuw water komt niet meer binnen. Maar het schuim daar, helemaal onderin tegen de romp, is ondanks dit nog altijd gewoon kurkdroog. Niets mee aan de hand.
Verder lekt elke wat oudere boot natuurlijk altijd wel wat. Bijvoorbeeld door wat slechter wordende afdichtingen ergens bij raampjes oid. Maar ook door openstaande luiken of door natte zeilpakken komt water binnen. Er is echter geen enkele reden om aan te nemen dat dat in een Etap ergens anders terecht zou komen dan gewoon op een zichtbare plek. Alle onzichtbare plekken zijn immers van romp tot binnenschaal, als het goed is, helemaal gevuld. Daar waar leemtes zijn moeten die juist hoog zitten, dus net onder de binnenschaal. Immers, het schuim wordt gewoon vloeibaar ingegoten en schuimt daarna pas op.
En net onder de binnenschaal kun je eenvoudig inspecteren! Via de vulgaten, maar eventueel ook door zelf een extra inspectieluikje te maken. Ik vermoed echter dat je niets anders aantreft dan kurkdroog schuim.
En naar aanleiding van de vergelijkingen met sandwich constructies nog maar eens: een Etap is geen sandwich constructie! Het is gewoon een volglas romp. Etap heeft echter aan de binnenkant gekozen voor een polyester afwerkingsschaal. Daarbij is, met name aan de zijkanten en onder de bedden, er voor gekozen om de ruimte tussen de romp en die afwerkingsschaal naderhand af te vullen met schuim zodat er, zelfs volgelopen, nog voldoende drijfvermogen overblijft om de boot veilig te kunnen varen. Het schuim en de binnenschaal hebben geen constructieve functie!
Je zou dus ook stukken van de binnenschaal weg kunnen halen en al dat schuim kunnen verwijderen. Flinke klus, maar zeker niet onmogelijk. Geeft een hoop extra bergruimte!. Etap had er ook voor kunnen kiezen om in plaats van een polyester binnenschaal de boot op klassieke wijze in te timmeren en op dezelfde wijze ruimtes te creeren om schuim in te spuiten. Functioneel gezien precies hetzelfde.
Naast dat "lage" schuim voor drijfvermogen heeft Etap ook nog het dek dubbelschalig uitgevoerd en ook de ruimte daartussen opgevuld met schuim. De binnenschaal zorgt voor strakke afwerking en het schuim is ook erg prettig vanwege de isolatie.
Roel.