Heerlijk weer al die antwoorden van mensen die hoogstwaarschijnlijk nog nooit een Etap van binnen hebben gezien.
Het is vermoedelijk allemaal een nonsensverhaal. Maar, het is heel simpel: je kunt van binnenuit overal bijkomen.
Trek eens wat inspectiedeksels eraf en/of kastjes eruit en graaf wat schuim weg tot op de romp. Eenvoudige methode is een passend zaagblad van een zevengatenzaag op een buisje vastmaken met duct-tape en dan gewoon met de hand "boren". Overigens ook de truc om kabelgoten e.d. door het schuim heen te leggen.
Ik heb zo'n vermoeden dat je niets gaat vinden.
Alle tips om "op het laagste punt" in de binnenschaal te gaan boren: NIET doen! Op het vlak kijk je namelijk gewoon naar de buitenste romp en is alles aan elkaar gelamineerd. Als je gaat boren is het eerste dat je ziet dus water, maar dat is dan wel buiten!
Ik ken de 28 niet, maar bij de i's (28i, 30i, etc) zitten de makkelijke toegangspunten o.a.:
- Luik achter het motorruim (achterkajuit)
- Spiegel
- In kastje natte cel, inspectiedeksels
- Onder banken, inspectiedeksels
- Flessenhouders achter banken, loshalen
- Kist in vooronder (losschroeven, verwijderen)
- Zijvakken in vooronder, inspectiedeksels
- Bakskisten (open)
Dit zijn de plaatsen waarvandaan alles is volgeschuimd. En je kunt natuurlijk op elke willekeurige plek zelf een gat maken in de binnenschaal en een inspectiedeksel monteren als je ergens bij moet of nieuwe goten/kanalen moet maken.
In principe is er nergens ruimte voor water. Het gebruikte schuim kan vrijwel geen water opnemen, en grote leemtes zouden er in principe nergens moeten zijn.
Roel.