Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: ETAP, water in de romp?

Re: ETAP, water in de romp? 18 okt 2011 14:53 #232553

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
JRomkes schreef :
er zijn vele bouwers en scheepsbouwkundigen die vinden dat er niets mis is met een schuimkern onder de waterlijn.
ze doen maar, maakt mij niet uit hoor, ik wil sowieso helemaal geen schuim in de romp van mijn boot, niet onder en niet boven water!
groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: ETAP, water in de romp? 18 okt 2011 15:00 #232554

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10136
TS Schreef:
c. serieus kijken naar trim met al dan niet volle diesel- en watertanks, ankers, bijboten, en echtgenotes.

echtgenotes..... ja dan heb je ook geen geld meer voor een droge boot ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: ETAP, water in de romp? 18 okt 2011 16:22 #232571

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5211
Capolavoro schreef :
ze doen maar, maakt mij niet uit hoor, ik wil sowieso helemaal geen schuim in de romp van mijn boot, niet onder en niet boven water!
groet
t

Ik wel, nog liever honingraat. Licht, stijf en sterk. Maargoed, daar ben ik dan ook dagelijks mee bezig ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: ETAP, water in de romp? 18 okt 2011 16:26 #232573

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 27834
Herman schreef :
De ontwerpleeftijd van veel materialen voor huizen is 30 jaar. Daarna zie je dat je opeens vanalles moet gaan vervangen. Bij autos is 10 jaar nu wel een beetje de norm. Als een auto daarna een roestgat ontwikkelt, dan kijkt niemand er van op.
Dat is wel een erg grote greep.
Het meest onderhoudsgevoelig bij huizen is nog altijd het houtwerk. Dat moet je veel regelmatiger dan 30 jaar schilderen. Daarna volgt dakbedekking voor platte daken. Daar is 30 jaar geen onderhoud plegen ook te lang, eigenlijk. De overige materialen hebben eigenlijk nauwelijks onderhoud nodig, hoewel zinken goten ook niet het eeuwige leven hebben en bij een beetje zuur milieu ook vaak na 50 jaar weg zijn. Kortom, waar die 30 jaar voor woningen die je noemt vandaan komt weet ik niet.
Auto's 10 jaar? Ik heb een Peugeot Partner uit 1997 waar nog geen roestplekje aanzit, ondanks een assortiment aan krassen en butsen.
We lijken eindelijk zover te zijn dat je een auto weg doet vanwege te grote slijtage en vervangingen die meer kosten dan de restwaarde van de auto.
Kortom: je geeft geen erg goede voorbeelden, vind ik.

--
stegman
Laatst bewerkt: 18 okt 2011 16:28 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: ETAP, water in de romp? 18 okt 2011 16:42 #232578

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
JRomkes schreef :
Ik wel, nog liever honingraat. Licht, stijf en sterk. Maargoed, daar ben ik dan ook dagelijks mee bezig ;)

daar zit nu net de kneep. Jij ziet die mooie spullen alleen als ze nieuw zijn, en idd kun je zo prachtige stijve en lichte rompen bouwen.
Maar na 10, 20, 30 jaar weet het water, die akelig kleine molecuultjes, en elektrisch nog erg polair ook, altijd wel een weggetje naar binnen te vinden, langs een schroefje, langs een afsluiter-gat, door een kielboutgat, etc etc, vaal geholpen door de osmotische waarde van het materiaal waar dat water naar op weg is.
En dan begint de afbraak.... hydrolyse, osmose, stukvriezen van nat schuim, etc etc. En weinig tegen te beginnen, niet te stoppen.
Schuim, honingraat, balsahout ook, allemaal leuk voor nieuwe schepen, niet meer leuk na 20 jaar.

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: ETAP, water in de romp? 19 okt 2011 08:46 #232751

  • Herman
  • Herman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2127
Stegman: Onderhoud is wat anders dan levensduur. Je Peugeot Partner heb je in die 14 jaar al eens gewassen, neem ik aan?

Het gaat om zaken als goten, dakpannen, gevelbekleding, glaswerk, etc. De levensduur die geeist wordt vanuit de projectontwikkeling is 30 jaar. Voor bepaalde zaken is dit minder (je haalt bitumen dakdekking en schilderwerk aan).

Voor een auto is 10 jaar een normale norm, wellicht wordt dat inmiddels opgerekt naar 12 of 15 jaar, maar zeker niet meer. Je ziet ook dat daarna allerlei maffe dingen de geest gaan geven. Hier en daar een roestplekje (tenzij verzinkt), een kapotte ruitenwissermotor, schakelaar van het licht, radio, snelheidsmeter etc etc.

Tuurlijk, het kan allemaal langer mee, het zou gek zijn dat een huis na 30 jaar gesloopt moet worden, maar na die tijd zijn grotere onderhoudsbeurten en reparaties niet ongewoon.

Om die parallel door te trekken naar boten: Veel boten bereiken inmiddels een leeftijd van 40 jaar. Het is dan ook niet gek dat er eens een flinke reparatie moet gebeuren, of een groot probleem aan het licht komt.

Om nog een levensduur voorbeeld aan te halen: Kunststof bruggen worden momenteel afgeleverd met een verwachte levensduur van 50 jaar, waarna een grote renovatie de levensduur verlengt tot 100 jaar. Dat zijn de gegevens waarmee nu gerekend wordt mbt onderhoud en vervangingskosten.

Wat betreft de PU schuim: Om een beetje fatsoenlijke kwaliteit schuim te verkrijgen, moeten de omstandigheden goed zijn, qua temperatuur, menging en vochtigheid. Is dat niet goed, dan kan het schuim gevoeliger worden voor water, slijtage, etc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: ETAP, water in de romp? 19 okt 2011 08:50 #232754

  • Herman
  • Herman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2127
Capolavoro schreef :
Schuim, honingraat, balsahout ook, allemaal leuk voor nieuwe schepen, niet meer leuk na 20 jaar.

groet
t

Ik zie meer schepen van 20 jaar en ouder zonder problemen op dat vlak, dan met problemen...

Deze ochtend nog de cutout gezien van een 30 jaar oude Moody, waarin een boegschroef werd gezet. Balsa in de romp was nog als nieuw.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: ETAP, water in de romp? 19 okt 2011 13:45 #232895

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5211
Zal tijd worden dat die boten wat minder lang meegaan, al die ouwe meuk houdt de nieuwbouw wat tegen ;P
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: ETAP, water in de romp? 19 okt 2011 18:44 #233023

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
En toch ben ik niet kapot van dat volschuimen. Ik wil liever alles open hebben, zodat je erbij kunt, als er iets mis is, of als je nieuwe kabels moet trekken.
Dat geldt voor mij ook voor een rolgrootzeil in de mast of een onderdeks gemonteerde rolfoktrommel.
Overigens heeft een maat van mij zijn Etap 38i zwaaar onder de prijs verkocht vanwege veel water tussen de schalen. Destijds (toen Etap nog Etap was) is er een deskundige van de werf bij geweest en had geen oplossing. Op zijn huidige Etap heeft hij weer hetzelfde probleem.
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.124 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl