Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Scheg bevat liters water. Wie weet raad?

Scheg bevat liters water. Wie weet raad? 27 dec 2012 12:33 #351149

Hoi,

Toen mijn bootje net in de winterstalling lag heb bleef er maar water onder de scheg uit druppelen. De scheg is dus lek. Gelukkig staat hij niet in verbinding met de romp, dus de boot is niet lek.

Heb er nu een aantal gaatjes ingeboord met een diameter van zo'n 8 mm en het water liep er in straaltjes uit. Het blijkt dat de scheg uit een paar segmenten bestaat (vandaar dat één gat niet genoeg was). Nu is hij dus nog veel lekker dan hij was. Hoe e.e.a. weer strak en waterdicht te krijgen?

De lekkage bevind zich waarschijnlijk tussen roer en scheg in, daar lijkt het laminaat iets gescheurd maar dat is nauwelijks zichtbaar. Het roer zal er dus af moeten. Is het vervolgens voldoende als ik alle gaatjes en het scheurtje dichtsmeer met epoxyplamuur? Of moeten er ook matjes overheen? En zoja, hoe moet ik de scheg voorbehandelelen om de matjes te laten hechten?
De boot moet voor 15 maart weer in het water dus hoop dat het een keer warm genoeg is ...

Bijgevoegd een foto van de scheg voordat ik er in geboord heb.

Gr. Ruben

Ps. dat grote gat voor de scheg is de motorbun, die hoort er dus te zitten :P
Bijlagen:
Vb480 - Stockpaert - Kievit 680 - Marieholm IF - Marieholm 26 - Drascombe Longboat
Laatst bewerkt: 27 dec 2012 12:35 door Stockpaert.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Scheg bevat liters water. Wie weet raad? 27 dec 2012 12:59 #351155

  • Lis-jolle
  • Lis-jolle's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1015
Beste is de aanhechting van de scheg helemaal kaal te maken, en op te ruwen. Vervolgens flink met epoxy en een dun matje de boel weer dicht en stevig maken.
Echter zul je minimaal 15 graden moeten hebben om te kunnen drogen.

Andere optie is de scheuren kitten met sikaflex of polymax.

Met een klein tentje van bouwzeil en een electrische kachel kun je ook de boel verwarmen.
Dan kan je mits je polyesterhars gebruikt de boel in een uurtje weer dicht en stevig hebben, (epoxy moet vele uren harden)

Als je polyester gaat gebruiken moet je zeer grof opruwen, tot op de bestaande glasmat om goede hechting te krijgen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Scheg bevat liters water. Wie weet raad? 27 dec 2012 13:23 #351159

  • jouzers
  • jouzers's Profielfoto
Zo te zien is de scheg enkel ter bescherming van je roer en staat de roerkoning met roer los van de scheg.
Dan heeft de scheg geen dragende functie en zou ik het zo laten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Scheg bevat liters water. Wie weet raad? 27 dec 2012 14:25 #351169

als mijn haven mijn schip zo op de kant zou zetten is de tent te klein. zeer kwetsbaar en wankel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Scheg bevat liters water. Wie weet raad? 27 dec 2012 14:35 #351173

Nou ja , er zijn in jouw geval meerdere methoden om de boel weer goed te krijgen.
De eerste gaat als volgt.

Eerst moet alle water er uit en de scheg van binnen drogen. Misschien een hetelucht pistool op de laagste stand ( polyester mag niet heter dan ca. 60 graden worden ) of een haarföhn gebruiken en een gat groter maken waar je dat ding dan voor zet.
Daarna alle gaten rondom tot op het kale polyester afschuren ( dus ook de gelcoat eraf) schuin oplopend vanaf het gat tot de rand. Dat zelfde doen aan weerszijden van de naad tussen romp en scheg.
Dan de klale stukken oplamineren met tenminste drie lagen glasweefsel ( géén glasmat ) en epoxy of met vinylester hars ( bij de laatste gaat glasmat ook). Nopg beter is het om de rompnaad met koolstofweefsel en epoxy te doen omdat daar de meeste krachten op komen en dat vele malen sterker is.Géén gewone polyester gebruiken omdat dat niet goed hecht op oud polyester.
Als laatste goed glad schuren en afwerken met twee lagen Primocon en antifouling.

Heelaas bestaat er bij deze eerste methode een (misschien gering?) risico dat het polyester van binnen zodanig is aangetast dat de boel al teveel aan sterkte heeft verloren,
Dan zou het compleet vervangen een methode zijn of je kunt het geheel afschuren tot er nog 2-3 mm over is en dan geheel weer oplamineren met glasweefsel en epoxy tot de oorspronkelijke dikte of nog wat dikker.

Ik zou persoonlijk voor de laatste gaan of de hele scheg opnieuw maken . Alleen heb je daar wel wat ervaring voor nodig.
Kijk eventueel maar eens in mijn verslagje van wat ik bij mijn scheg heb gedaan die ddor een klap op een paar betonblokken van de romp was losgescheurd. ( hij zat nog wel vast met het frame wat erin zit ) ..( docs.google.com/file/d/0B0vn-l...cFF1LW5OSnpKUXM/edit ) Is wel in het Engels geschreven.
Ad
Laatst bewerkt: 27 dec 2012 14:36 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Scheg bevat liters water. Wie weet raad? 27 dec 2012 14:36 #351174

  • Deliefde
  • Deliefde's Profielfoto
Tsja, ik had de foto nog niet bekeken.

Geen enkele steun dwarsscheeps. Steunen horen veel hoger en dienen niet om het scheepsgewicht te tillen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Scheg bevat liters water. Wie weet raad? 27 dec 2012 16:16 #351196

Wat betreft de stallingsmethode: ben er ook niet heel content mee. Mijn bootje heeft echter een lange kiel waar hij ook op staat en voor staat hij op een stempel, dus de steunen (olievaten midscheeps, losse steunen achter) zijn alleen voor het evenwicht. Bovendien is de mast gestreken dus al met al zal hij wel blijven staan hoop ik. Ben benauwder voor de boten van de buren, met mast er nog op en smalle slanke vinkieletjes (gevalletje domino vrees ik).

Wat betreft de reparatie: zoals te zien is de scheg alleen bedoeld om de aanstroom van het roer te verbeteren en dus niet constructief. Qua sterkte lijkt het me nog wel voldoende (is geen beweging in te krijgen). Het gaat mij er om dat het water wat er in zit kan gaan bevriezen en de boel vanbinnenuit kapotdrukken. De oplossing met matjes lijkt me dan ook het beste, maarja, de temperatuur ...

Kan het misschien ook provisorisch met kit of epoxyplamuur dichten en de boot volgend jaar binnen stallen en het dan grondig aanpakken?

Gr. Ruben
Vb480 - Stockpaert - Kievit 680 - Marieholm IF - Marieholm 26 - Drascombe Longboat
Laatst bewerkt: 27 dec 2012 16:19 door Stockpaert.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Scheg bevat liters water. Wie weet raad? 27 dec 2012 16:20 #351197

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5211
Ik zou er in ieder geval geen koolstof op lamineren. Glas is sterk zat, en een stuk minder bros
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Scheg bevat liters water. Wie weet raad? 27 dec 2012 16:55 #351210

JRomkes schreef :
Ik zou er in ieder geval geen koolstof op lamineren. Glas is sterk zat, en een stuk minder bros

Dat moet je me dan toch eens uitleggen. Het gebruik van koolstof op de v.w.b. trek hoogst belaste plaatsen is een heel normale techniek bij het construeren met vezelversterkte harsen.
En bij het opzij drukken van de scheg wordt aan de ene kant de naad op trek belast en niet op buiging. Eigenlijk heb je bij buigen altijd alleen een trek en een druk zijde en is buigen alleen optische resultaat.
Wil je trouwens nog wel wat beweging en toch sterkte neem je Aramide , alleen is dat veel lastiger goed te verwerken en niet drukbestendig wat koolstof wel is., Wil je geen beweging koolstof maar dat wel in voldoende dikte.
Geen beweging betekend ook geen probleem met brosheid.Behalve dan al;s je erop gaat slaan.
In feite heb je , mits er voldoende koolstof wordt gebruikt ( en dat is veel minder dan glas) geen glas meer nodig maar dient dat meer als "vulling" omdat de boel anders te dun wordt. Een andere methode daarvoor is natuurlijk sandwich maar dat is hier niet zinvol.

Ik ben het echter wel met je eens als je wilt stellen dat koolstof niet echt iets is voor de minder ervaren DHZer . Alleen geldt dat eigenlijk voor alle polyester/glas werk , zeker aan belangrijke , zwaar belaste delen.
Ad
Laatst bewerkt: 27 dec 2012 16:57 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Scheg bevat liters water. Wie weet raad? 27 dec 2012 17:09 #351212

  • jouzers
  • jouzers's Profielfoto
Als je de gaten erin laat stroomt het water er altijd uit en zal het niet bevriezen op de kant.
Zoals TS zelf zegt is de scheg stevig zat en heeft hij eneke als functie om de stroming te verbeteren.
Hele projecten starten met of zonder koolstof is leuk en goed als het nodig is, in dit geval lijkt me dat sterk overbodig.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Scheg bevat liters water. Wie weet raad? 27 dec 2012 17:41 #351222

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5211
Ik ben het verder wel met je eens Ad, Maar verschillende vezels in een laminaat toepassen is niet altijd wenselijk. De vezel met de minste rek gaat alle krachten opvangen. Dus het glas is inderdaad eigenlijk alleen vulling. Zo heb ik vaak aramide toegepast, om de boel bij elkaar te houden als het al stuk was, uit veiligheidsoverwegingen. qua constructie niet echt nodig, en zeker niet dragend.
De koolstof toevoegen is dus alleen nuttig als je er zoveel van toevoegt dat het alle krachten gaat dragen. Anders is het zonde van tijd, geld en materiaal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Scheg bevat liters water. Wie weet raad? 27 dec 2012 17:53 #351223

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8184
Kam je de scheg niet vullen met opgedikte epoxy of een schuim? Dan kan er geen water meer in komen...

Koolstof is allemaal way overdone! Het heeft absoluut geen meerwaarde om koolstof te gebruiken. Eventueel kan je de reparaties afdekken met wat matjes/weefsel (weet niet precies wat bij epoxy hoort) en dan afwerken met primocon oid en antifouling als laatste.

Groeten,
Johnnie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Scheg bevat liters water. Wie weet raad? 27 dec 2012 21:55 #351296

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15813
Voor het droogstoken zou ik bouwlampen op een statief pakken. Dan heb je stralingswarmte. Door wat te experimenteren met de afstand hou je de temperatuur onder controle. Eventueel even lampen uit en meten met infrarood oppervlakte temp. metertje.

Epoxy heeft een betere hechting op polyester en is ook te krijgen in een versie die uithard tot een temp van 5graden. Let wel op met het dauwpunt, omdat vocht op je niet uitgeharde laminaatje niet goed is voor epoxy. Bij voorkeur dus een dag&nacht temperatuur die niet te ver uitelkaar ligt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Scheg bevat liters water. Wie weet raad? 28 dec 2012 07:36 #351320

trotti schreef :
Kam je de scheg niet vullen met opgedikte epoxy of een schuim? Dan kan er geen water meer in komen...

Koolstof is allemaal way overdone! Het heeft absoluut geen meerwaarde om koolstof te gebruiken. Eventueel kan je de reparaties afdekken met wat matjes/weefsel (weet niet precies wat bij epoxy hoort) en dan afwerken met primocon oid en antifouling als laatste.

Groeten,
Johnnie

Er bestaat tegenwoordig ook (gietbaar) epoxyschuim .
En v.w.b. de koolstof.
Dat heeft wel degelijk een meerwaarde , als je het tenminste op de juiste manier toepast, maar hier inderdaad misschien hier niet nodig als er genoeg glas is gebruikt. Maar dat kan ik uit de plaatjes uiteraard niet beoordelen.
Dat een scheg trouwens alleen dient om be stroming te verbeteren klopt ook niet , zeker niet al het roer onderaan ook aan de scheg is gelagerd. Bovendien loop je ook met de scheg aan de grond als het roer tot onderaan de scheg loopt en je kiel (bijna) even diep reikt zoals (heelaas) bij mijn boot.
Hier is dat inderdaad niet het geval al vraag ik me dan wel af hoe die scheg kon losraken van de romp gezien de scheur. Waarschijnlijk zijn de krachten op de scheg ook best groot als je aan de wind flink in de golven klapt.
En is wat extra versterking , in welke vorm dan ook, wel aan te raden.
Ad
Laatst bewerkt: 28 dec 2012 07:38 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Scheg bevat liters water. Wie weet raad? 28 dec 2012 07:52 #351325

Herbouwen van de scheg zou ik niet doen.. Veel werk en de noodzaak is er niet volgens mij.
Heeft het roer aan de onderzijde van de scheg nog een lagering? Indien ja( was bij mijn oude bootje ook) dan heeft die scheg ook constructieve waarde.. Ik heb destijds het roer er afgehaal en de achterzijde ( ook gescheurd) verwijderd en met epoxy en matten de scheg opnieuw afgedekt.. Resultaat was ook een veel sterkere scheg... Ik zou niet met kit in de weer en ook geen schuim gebruiken met als doel het water buiten te houden. Lijkt me ook geen boot IM met carbon op te gaan leuken... KISS is mijn advies.
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Scheg bevat liters water. Wie weet raad? 28 dec 2012 08:48 #351353

Bedankt voor alle reacties.

Dat volschuimen is zo'n gek idee nog niet Johnny. Zou zoiets daarvoor geschikt zijn? www.nauticgear.nl/techniek-aan...e-set/pu-schuim.html
De vraag is dan wel hoe ik het er in krijg en of de expansie niet dusdanig is dat de scheg kapot gedrukt wordt?

Epoxy die bij 5 graden droogt klinkt ook als een oplossing. De epoxy(plamuur) die ik bij de lokale watersportwinkel kocht doet dat pas bij 15 graden meen in. Waar is de 'koude' epoxy te krijgen?

Wat betreft sterkte: de scheg is niet met het roer verbonden en er zit geen scheur op het aanhechtvlak maar een scheurtje in de achterkant, op de plek waar het roer aansluit. Het roer is bij de vorige eigenaar ooit gebroken geweest en ik gok dat de scheg toen al beschadigd is. Het is vervangen voor dit (hydrodynamische verschrikking-)roer. Het gaat me echter te ver een nieuw roer te maken en ondanks de vorm loopt ze pas bij extreme helling uit het roer.

Gr. Ruben
Vb480 - Stockpaert - Kievit 680 - Marieholm IF - Marieholm 26 - Drascombe Longboat
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Scheg bevat liters water. Wie weet raad? 28 dec 2012 09:44 #351371

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5211
Geen PU schuim gebruiken, maar een epoxy schuim. Die drukt ook niks stuk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Scheg bevat liters water. Wie weet raad? 28 dec 2012 11:14 #351400

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
Poly-Pox 455 is een voorbeeld van een voor de hobbyist gemakkelijk verkrijgbare "low temp" harder (Polyservice), maar er zijn diverse merken en leveranciers, ik gok dat je intussen wel pb'tjes hebt gehad :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Scheg bevat liters water. Wie weet raad? 29 dec 2012 07:23 #351655

  • Herman
  • Herman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2127
Aangezien het blijkbaar diverse compartimenten zijn, waarvan we de vorm en afmeting niet kennen, zou ik niet met schuim vullen. PU schuim heeft sowieso al niets te zoeken op een boot, epoxyschuim (Sicomin) kan, maar gezien de onbekende constructie zou ik die moeite ook besparen.

De overgang tussen romp en scheg is blijkbaar te zwak geweest, en dat is eigenlijk het enige deel dat versterkt moet worden, plus de geboorde gaten, deze moeten weer dicht.

Neem een slijptol met lamellenschijf, en slijp de overgang tussen romp en scheg kaal. Op de romp ca. 15 cm rondom, op de scheg idem, of nog iets langer. Op beide delen wil je tot op het glasvezel slijpen. (antifouling, coatings en gelcoat er dus af)

Vervolgens een glasweefsel met epoxyhars aanbrengen. Liefst een biaxiaal glaslegsel (450 gr/m2), wat je in stroken van 20cm knipt. De eerste strook breng je 15cm op de romp aan, en 5 cm op de scheg. De tweede half op de romp, half op de scheg, en de derde 15cm op de scheg, en 5cm op de romp.
Dan zou e.e.a. wel weer sterk genoeg moeten zijn.

De gaten die je hebt geboord slijp je schotelvormig uit, en plakt daar een paar rondjes legsel in. (begin met een groot rondje, en dan steeds kleinere rondjes, tot de oppervlakte weer gelijk is met de rest. Eventueel een beetje afslijpen zodra e.e.a. hard is.

Daarna de boel gladschuren en weer in de antifouling zetten. Job done.

Naar schatting 2 dagen werk. Voor de warmte: maak een tent om de scheg, en zet daar een kacheltje in. Veruit de meeste snelle epoxyharsen kan je gewoon gebruiken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Scheg bevat liters water. Wie weet raad? 29 dec 2012 12:59 #351757

Iedereen bedankt voor de reactie.

Zoals ik eerder aangaf, er zit géén grote scheur in de scheg en gelukkig al helemaal niet op de aanhechting met de romp dus constructief mankeert er niks aan. Bovendien heeft de scheg constructief geen functie want hij is volledig gescheiden van het roer.

Heb gekozen voor een relatief simpele reparatie. heb de gaatjes wat schuin uitgeschuurd en het scheurtje ook. Daarin polyesterhars met glasvezels erin gesmeerd. Polyester droogt bij lagere temperaraturen dan epoxy en met het weer van vandaag en het zonnetje erbij moet dat wel gaan. Als het goed uitgehard is schuur ik het op en lamineer er wat matjes overheen in polyester.

Ik ken ook de verhalen van wateropnemend polyesterplamuur maar dit goedje is speciaal voor boten en wordt bovendien afgedekt met de polyestermatjes en uiteindelijk primer en verf. Het zal niet de beste oplossing zijn, maar vooreerst wel een die door mijzelf zonder al te hoge kosten is te doen.

Gr. Ruben
Vb480 - Stockpaert - Kievit 680 - Marieholm IF - Marieholm 26 - Drascombe Longboat
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Scheg bevat liters water. Wie weet raad? 29 dec 2012 15:21 #351782

  • Herman
  • Herman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2127
Een klein misverstand: Polyester hardt dan wel uit beneden 15 graden, maar pas vanaf 15 graden kan de peroxide zijn werk goed doen, en is de uitharding voldoende om ook goed waterbestendig te zijn.

onder deze temperatuur zal de uitharding niet volledig zijn, en kan de polyester aangetast worden door water.

Epoxy heeft hier veel minder last van, en sommige soorten kunnen tot op het vriespunt gebruikt worden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Scheg bevat liters water. Wie weet raad? 29 dec 2012 18:35 #351840

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15813
Herman, nu het polyester er inmiddels op zit (althans, zo lees ik de post) helpt het dan nog om de boel alsnog te verwarmen en zo de peroxide alsnog zijn werk te laten doen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Scheg bevat liters water. Wie weet raad? 30 dec 2012 06:45 #351974

  • Herman
  • Herman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2127
Ja, dat helpt in principe nog wel. De ketenlengte blijft wel wat korter, maar in ieder geval help je de uitharding nog wel een eindje op weg. Liever zou ik dan wel wat hogere temperaturen zien. (40+)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Scheg bevat liters water. Wie weet raad? 03 jan 2013 10:41 #353264

Volgens de fabrikant hard het wel uit boven het vriespunt (www.wilsor.nl/produkten/polyesterharsen.htm) maar haalt het dan 60-70% van de eindsterkte. Aangezien me dat in mijn geval nog altijd wel voldoende lijkt (constructief heeft de reparatie geen functie), heb ik het toegepast. Bovendien was de buitentemperatuur dik 10 graden en stond de zon er op. Er wordt niet gerept over waterdichtheid maar ik hoop dat dat voldoende blijkt.
Inmiddels is e.e.a. uitgehard en heb ik er een laag bottomcoat overheen gesmeerd. Ik dacht het redelijk vlak geschuurd te hebben maat dat valt tegen. Binnenkort maar weer even bijschuren en een nieuwe laag bottomcoat waarna de antifouling er overheen kan.

Gr. Ruben
Vb480 - Stockpaert - Kievit 680 - Marieholm IF - Marieholm 26 - Drascombe Longboat
Laatst bewerkt: 03 jan 2013 10:43 door Stockpaert.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Scheg bevat liters water. Wie weet raad? 03 jan 2013 15:08 #353328

  • Aad77
  • Aad77's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 717
Weet je zeker dat het roer niet onderaan de scheg gelagerd is (geweest?)
Zonder onderlager is dit een onlogische constructie en lijkt de roerkoning me griezelig dun, het roer is best fors..
De scheg loopt dieper door dan het roer en het lijkt of er iets zit (of gezeten heeft), nogmaals, als hier geen lager zit is het heel vreemd.

Aad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.175 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl